بازدید 3036

مسئولیت حوزه رسانه ای مجلس در افق تغییرات نیازهای جامعه

محمود صادقیان
کد خبر: ۷۲۸۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴ 10 September 2017
بسم الله الرحمن الرحیم

ارکان سیاسی هر کشور به عنوان نهاد های تاثیرگزار و راهبردی همواره مورد توجه افکار عمومی و مردم جامعه میباشد.
در واقع ساختار نهادهایی که قواعد،اصول و قوانین یک نظام اجتماعی،اقتصادی،سیاسی و فرهنگی را تدوین و برنامه ریزی میکنند به گونه ای است که ضرورت دارد با آحاد جامعه ارتباط دو سویه داشته باشند و در جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی رسانی از عملکرد خویش اقدام کنند.
محمود صادقیان

در نظام های مردم سالار که ساختار تشکیلاتی نهادها و ارکان استراتژیک توسط رأی و نظر مردم شکل میگیرد این مطالبه ی عمومی وجود دارد که شهروندان از تصمیمات و عملکرد کارگزاران نظام خویش مطلع و آگاه شوند.

به طور یقین اصلی ترین و مهم ترین بخش که میتواند این نیاز جامعه را برطرف کند عرصه ی رسانه ها میباشند که از یک سو به امر اطلاع رسانی و روشنگری مبادرت میکند و از سوی دیگر به ایجاد ارتباط،هم افزایی و تعامل بین این نهادها و مردم تلاش میکنند.

در واقع رسانه ها پل رابط و حلقه اتصال آحاد جامعه با تصمیم سازان و متولیان امور کلان کشور میباشند که به طور حتم ایجاد این فضای تفاهم آمیز بین مردم و مسئولین در مسیر توسعه و پیشرفت بسیار مفید و ارشمند میباشد.

مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد و مظهر اصلی دموکراسی نظام مردم سالار در جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش داشته است تا هر آنچه که در ارتباط مردم و یا جامعه میباشد به اطلاع و آگاهی آنان رسانیده شود.

یکی از اصول مهم و مترقی قانون اساسی اصل شصت و نهم (69) میباشد که در آن  به موضوع آگاهی مردم از مذاکرات مجلس و نقش پراهمیت حضور رسانه ها در جلسات علنی تاکید شده است.

در اصل 69 قانون اساسی آمده است "مذاکرات مجلس باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود ".

در واقع قانون گذار موضوع آگاهی مردم از روند قانون گذاری در کشور را یک ضرورت و اصل اساسی دانسته است و تصریح داشته که مردم میبایست از اقدامات و عملکرد نمایندگان خویش اطلاع کافی داشته باشند.

بحمدالله این اصل ممتاز قانون اساسی کشورمان از ابتدای پیروزی انقلاب مورد توجه و عنایت بوده است و دست اندرکاران حوزه رسانه ای مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف اهتمام فراوانی به این امر داشته اند که پخش زنده و بی وقفه مذاکرات علنی و حضور گسترده و چشمگیر رسانه ها در قوه مقننه گواه این امر میباشد.

اتفاق مبارک و تجربه پخش زنده مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و جلسات بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس جمهور در رسانه ملی که با استقبال چشمگیر مردم و مخاطبان مواجه گردید بیانگر علاقمندی و نیاز جامعه به کسب و دریافت این موضوعات میباشد که از یکطرف مسئولیت حوزه رسانه ای مجلس را افزایش داد تا بصورت جدی به برنامه ریزی در جهت اطلاع رسانی بهتر و بیشتر از مذاکرات و اخبار مجلس اقدام کنند و از طرف دیگر از رضایت مردم به پیگیری جدی تر این موضوعات و مطالبات خود خبر داد . این آمادگی وجود دارد که با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان و مردم و در راستای توسعه و تقویت امر اطلاع رسانی و بهره مندی از شیوه های نوین چه از نظر سرعت و دقت و چه از نظر محتوا که باعث افزایش آگاهی و اطلاعات مردم میشود اقدام کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل