بازدید 4036

سکونت غیرمجاز بیش از ۹۰ درصد اتباع افغان در کشور

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از اینکه بیش از ۹۰ درصد اتباع افغان به صورت غیرمجاز و غیرقانونی در کشور ساکن هستند تولد کودکان بی شناسنامه را ثمره این حضور غیرقانونی دانست.
کد خبر: ۷۲۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸ 09 September 2017
طیبه سیاوشی شاه عنایتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه  با اظهارات معاون رفاهی وزیر کار مبنی بر تصویب صدور کارت هویت و شناسنامه برای کودکان زنان ایرانی دارای هسر افغان در کمیسیون لوایح دولت، گفت: انتظار می رود این مصوبه از سوی هیات وزیران نیز تصویب شد زیرا با این اقدام بخش زیادی از مشکلات کودکان بی شناسنامه و بی هویت رفع خواهد شد البته هر چند طرح مذکور در کمیسیون لوایح دولت تصویب شد اما باید به تصویب مجلس نیز برسد و هنوز این کار انجام نشده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرح تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مشکلات تابعیتی کودکان مذکور را حل می کند، تصریح کرد: بررسی این طرح در مجلس تا ارایه لایحه از سوی دولت متوقف شده و چنانچه مثلا  دولت تا شش ماه آینده لایحه مذکور را به مجلس ارسال نکند به طور قطع بررسی طرح تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی با تاکید بر ضرورت تلاش تمامی دستگاه ها برای تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، گفت: روزانه تعداد زیادی از زنان ایرانی که شوهران شان آنها را با چند فرزند بی هویت رها کرده و با مشکلات بیشماری دست و پنجه نرم می کنند به ما مراجعه و تقاضای صدور شناسنامه و کارت دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: کودکان این زنان تاکنون کشور پدری خود را ندیده و تا چشم بازکرده اند در سرزمین مادری و حاشیه ها ساکن بوده و درد بی هویتی آنها را به شدت آزار می دهد بنابراین نیاز است به مساله هویت آنها به صورت انسانی تر و جدی تر برخورد کرد زیرا تبعات بی هویتی این کودکان بسیار بیشتر از هزینه صدور شناسنامه و کارت هویت است زیرا بی هویتی این کودکان امنیت کشور را تهدید می کند و در این زمینه افراد سودجو و مافیا به صورت سازمان یافته کودکان افغان را از مرزها وارد و از آنها در انجام کارهای مختلف مانند زباله گردی بهره می برند.

سیاوشی شاه عنایتی با یادآوری وجود یک میلیون کودک بی شناسنامه در کشور، تصریح کرد: تعداد این کودکان در منطقه 12 تهران بسیار زیاد بوده و به دلیل تجاری بودن این منطقه کودکان به کارهای سنگین مشغول هستند البته این کودکان یکی از معضلات بزرگ مشهد بوده و از سویی سیستان و بلوچستان را نیز درگیر کرده است؛  آمار این کودکان در حال نوسان بوده و آمار دقیقی از آنها در دست نیست و در حال حاضر بی آماری در این زمینه غوغا می کند.

سیاوشی شاه عنایتی، افزود:  کودکان افغانی بیشترین آمار بی شناسنامه ها در کشور را به خود اختصاص داده زیرا 99 درصد ازدواج زنان ایرانی با افغان غیررسمی، صیغه و فاقد ثبت رسمی است البته بیش از 90 درصد اتباع افغان به صورت غیرقانونی در کشور زندگی می کنند و تولد کودکان بی شناسنامه نیز ثمره ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه غیرمجاز است.

وی یادآور شد: تعداد کودکان بی شناسنامه روز به روز در حال افزایش است و نسل اندر نسل بی هویتی به آنها منتقل می شود اگر شناسنامه دار کردن این کودکان برای کشور بار مالی به همراه دارد باید مرزها را تقویت و از ورود اتباع بیگانه غیرمجاز به کشور جلوگیری کرد و تا مادامی که برای جلوگیری از ورود غیرمجاز اتباع خارجی به کشور چاره اندیشی نشود همچنان باید شاهد افزایش روز افزون ورود آنها به کشور و به تبع آن افزایش تعداد کودکان بی شناسنامه و بی هویت در کشور باشیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه انواع آسیب های اجتماعی این کودکان را تهدید می کند به گونه ای که برخی از آنها به زباله گردی و برخی به خرده فروشی مواد مخدر روی آورده اند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با تاکید بر اینکه ورود اتباع بیگانه به کشور باید قانونمند و ضابطه مند شود، گفت: باید با اتخاذ تدابیر ویژه از ورود اتباع بیگانه غیرمجاز به کشور جلوگیری کرد تا شاهد تولد کودکان بی شناسنامه در کشور نباشیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر