بازدید 3502

تضاد همه‌پرسی کردستان با قانون اساسی عراق

نخست وزیر عراق با بیان اینکه به زودی «الحویجه» و غرب «الأنبار» آزاد خواهد شد، تأکید کرد که برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان این کشور در تضاد با قانون اساسی است.
کد خبر: ۷۲۷۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵ 06 September 2017
نخست وزیر عراق با بیان اینکه به زودی «الحویجه» و غرب «الأنبار» آزاد خواهد شد، تأکید کرد که برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان این کشور در تضاد با قانون اساسی است.

به گزارش فارس، نخست وزیر عراق دوباره تأکید کرد که برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق، بر خلاف قانونی اساسی این کشور است.

به گزارش شبکه سومریه عراق، حیدرالعبادی عصر چهارشنبه (امروز) در جریان کنفرانس خبری هفتگی خود که از تلویزیون این کشور پخش می‌شود، قول آزادی قریب الوقوع شهرستان الحویجه و غرب استان الأنبار را به مردم عراق داد.

وی ضمن تأکید دوباره بر مخالفت دولت عراق با برگزاری همه پرسی استقلال در کردستان این کشور اظهار داشت که این همه‌پرسی غیرقانونی و مخالف قانون اساسی عراق است.

حیدر العبادى ادامه داد: برگزارى همه پرسی یک جانبه کشور را وارد تونل تاریکى مى‌کند.

وی در مورد نفت استان کرکوک نیز گفت این نفت به شکل غیر رسمی صادر می‌شود و این استان از درآمدهای آن بهره‌ای نمی‌برد.

گفتنی است نیروهای پیشمرگه کرد از سال 2003 به دنبال عقب نشینی نیروهای عراقی، شهر کرکوک را اشغال کردند و حکومت منطقه کردستان عراق نفت این استان را که دومین استان نفت خیز عراق است، استخراج و صادر می‌کند.

نخست وزیر عراق همچنین گفت که دولت این کشور هرگز با جنایتکاران توافق نمی‌کند بلکه آن‌ها را بین تسلیم شدن و مرگ مخیّر می‌کند.

احزاب سیاسی کرد عراق 26 ماه مارس با برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان از عراق در 25 سپتامبر (سوم مهر) موافقت کردند.

دولت عراق بارها به صراحت اعلام کرده است که برگزاری این همه پرسی مخالف قانون اساسی این کشور بوده و شرایط در عراق را بحرانی خواهد کرد.

کردها قصد دارند همه پرسی استقلال را در خارج از مرزهای اداری منطقه کردستان، از جمله کرکوک، خانقین و سنجار برگزار کنند.

با این حال، عرب‌ها و ترکمن‌ها ساکن این مناطق با این تصمیم مخالفت کرده‌ و اعلام داشته‌اند که همه پرسی را تحریم خواهند کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر