بازدید 4391

سرگردانی دانش‌آموزان روستای «آجم» در آستانه مهر

کد خبر: ۷۲۷۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ 05 September 2017
دانش آموزان روستاهای «سرآسیاب»، «برگ‌بیر» و «دوبند» منطقه «آجم» از توابع بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه که سال‌هاست طعم تلخ محرومیت را چشیده‌اند در این روزها و فرارسیدن ماه مهر سهم‌شان نبود مدرسه، ناامیدی و چشم انتظاری متولیان آموزش و پرورش و حتی خیرین برای احداث مدرسه راهنمایی در این روستاهاست.

به گزارش ایسنا، طرح کاروان سلامت یکی از برنامه‌های بسیار خوب جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه است که به طور متوالی هر ماه یکبار در مناطق محروم این شهرستان اجرا می‌شود.

روستای «آجم» از توابع بخش دیشموک یازدهمین روستایی بود که کاروان سلامت جمعیت هلال احمر با حضور خبرنگاران خبرگزاری‌ها از جمله ایسنا طرح خود را در آن اجرا کرد و با استقبال خوب مردم این روستا مواجه شد.

 
 
مردم این روستا باخبر ورود هر مسئولی به روستایشان از خوشحالی سر از پا نمی‌شناسند و همچنان در انتظار آن هستند که مورد مهربانی دولت مردان دولت تدبیر و امید قرار گیرند تا به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود.

با ورود به این روستا عمق محرومیت در نگاه کودکان معصوم موج می زد، کودکانی که بدون هیچ گونه امکانات ابتدایی چشم به آینده‌ای مبهم دوخته و با نداشتن ابتدایی‌ترین امکانات اولیه برای زندگی درمانده بودند.

"آجم" با وجود زیبایی‌های خدادادی و جاذبه‌های طبیعی از جمله آبشار «تنگ لیتون» که میراث فرهنگی و گردشگری هم نتوانسته بهره کافی از این ظرفیت داشته باشد مردمانی مهمان نواز، خونگرم و پرتلاش دارد که در عمق محرومیت و نبود امکانات بهداشتی و رفاهی اولیه زندگی با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کنند.

مشکلات منطقه "آجم" آن‌قدر زیاد بود که هر کدام نیاز به گزارش‌های مفصل دارد اما درد آنجایی شدت می‌گیرد که فقر نادیده گرفته شود، آنجایی که یک روی سکه فقر، یک روی دیگر کودکان باشند، کودکانی که هزاران آرزو دارند و هزاران حسرت، حسرت داشتن کیف یا یک دست لباس نو یا حتی یک نیمکت که بر روی آن بنشینند و بادل و جان به حرف‌های معلم گوش دهند، این حسرت‌ها برای اغلب دانش آموزان شبیه یک افسانه است، اما اینجا همه چیز واقعی است.

دانش آموزان معصومی که در آستانه سال تحصیلی جدید و به علت نبود مدرسه راهنمایی مجبور به ترک تحصیل هستند، آنها می‌گویند در روستای ما تنها یک مدرسه ابتدایی وجود دارد و بعد از اتمام پایه ابتدایی، به علت نبود مدرسه راهنمایی مجبور به ترک تحصیل هستیم.

هر چند همان یک مدرسه ابتدایی که در روستایشان وجود دارد تنها اسم مدرسه را یدک می‌کشد و هیچ خبری از امکانات اولیه که یک مدارسه را دارد، نیست، با توجه به سردسیر بودن و صعب العبور بودن راههای این منطقه، دانش آموزان ابتدایی مجبور به پیمودن راه‌های سخت و طاقت فرسا برای رسیدن به کلاس درس هستند.

یکی از این دانش آموزان به خبرنگار ایسنا می‌گوید: مدرسه ما فاقد هرگونه امکانات است و در روزهایی که هوا بارانی یا برفی است معلم به کلاس درس نمی‌آید و ما هر چند به تحصیل ادامه می‌دهیم اما آن گونه که باید نظام آموزشی را یاد نمی‌گیریم.

"پریوش بریم" یکی از دانش آموزانی است که امسال پایه ابتدایی را به اتمام رسانده و باید خود را برای کلاس هفتم آماده کند به خبرنگار ایسنا این‌چنین می گوید: تاکنون دو دانش آموز در این روستا به علت نبود مدرسه راهنمایی مجبور به ترک تحصیل شدند و با توجه به این‌که چند روز بیشتر به شروع کلاس‌ها نمانده است اما هنوز تکلیف ما هفت دانش آموز در آستانه ورود به پایه راهنمایی مشخص نیست و در انتظار روزهای مهر ، روزگار ما هفت دانش آموز در ناامیدی خلاصه شده، که خواهان توجه مسئولان استان و متولیان آموزش و پرورش نسبت به این امر مهم آموزشی هستیم.

وی از مسئولان می خواهد فکری به حال وضعیت دانش آموزان روستاهای "برگ بیر"، "سرآسیاب" و "دوبند" بکنند و گلایه می کند که مسئولان حتی برای یک بار هم که شده برای رفع مشکل فضای مدرسه این روستاها به این مناطق نیامده‌اند.

اما صالح زاده، رئیس آموزش و پرورش بخش دیشموک با بیان این‌که هیچ گونه مشکلی در خصوص مدارس در روستاهای آجم وجود ندارد به ایسنا گفت: ما در همه روستاهای آجم مدرسه چهار کلاسه داریم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی در پاسخ به تعیین تکلیف هفت دانش آموز راهنمایی افزود: طبق قانون وزارت آموزش و پرورش، مجوز احداث مدرسه راهنمایی زیر 40 نفر دانش آموز در روستاها وجود ندارد، قبلا مدرسه راهنمایی در این روستاها وجود داشت اما به دلیل کوچ مردم از این روستاها، مدرسه منحل شد.

هم‌چنین اردشیر یاری، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: ایجاد و راه‌اندازی مدرسه راهنمایی معیارهایی دارد، چراکه باید حداقل 12 معلم برای آن فرستاده شود.

وی با بیان این‌که قانون اجازه نمی‌دهد برای 7 دانش آموز مدرسه راهنمایی ایجاد و راه اندازی شود، افزود: تنها راه ادامه تحصیل این دانش آموزان ثبت نام در مدارس شبانه روزی است.

یاری ضمن تایید مشکلات منطقه آجم بیان کرد: تا کنون سرانه دانش آموزی برای این استان نیامده و قرار هم نیست که اختصاص داده شود و دست ما خالی است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: هر چه در خصوص مشکلات و کمبودهای آموزش و پرورش و وضعیت مدارس در استان می‌گویند راست و درست است و با این وضعیت سرانه‌ای که داریم نمی‌توانیم حتی 1000 تومان کمکی به این مدارس و مناطق کنیم.

یاری تصریح کرد: پس از گذشت 6 ماه از سال جاری از محل فصل 5 نمی‌توانیم ریالی به مدارس کمک کنیم، چراکه اعتباری به این فصل اختصاص داده نشده است.

وی ادامه داد: برای رفع این وضعیت نه من بلکه مدیرکل آموزش و پرورش هم نمی‌تواند کاری انجام دهد. 2880 مدرسه در سطح استان وجود دارد که تاکنون سرانه‌ای به این مدارس اختصاص داده نشده است و اداره کل نوسازی مدارس در زمینه تعمیرات و تجهیزات با مشکل جدی مواجه است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که نه این‌که کمبود داریم بلکه  اصلا اعتباری نداریم، عنوان کرد: این‌که همیشه ما بگوییم مشکلی وجود ندارد، درست نیست بلکه باید شفاف و بدون تعارف مشکلات استان را مطرح کنیم و با توجه به این‌که در آستانه بازگشایی مدارس و مهرماه هستیم تا کنون یک ریال سرانه به این استان اختصاص داده نشده است.

یاری با یبان این‌که آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویراحمد برای مهرماه مدارس، توان خرید تخته پاک کن را ندارد، تاکید کرد: برای خرید امکانات اولیه مدارس حدود 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی اضافه کرد: در خصوص مشکلات و چالش‌های مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش نوشتم تا برای رفع آنها تدبیری کنند.

لازم به ذکر است که تنها در شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه مدرسه شبانه‌روزی وجود دارد که فاصله آن با روستای آجم حدود 180 کیلومتر است، در حالی که می‌توان با اراه اندازی یک مدرسه شبانه روزی در شهر قلعه رئیسی یا دیشموک از ترک تحصیل دانش آموزان در مناطق محروم این دو بخش جلوگیری کرد.     

از آنجایی که مدرسه‌سازی یکی از محوری‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های بنیاد برکت است که در راستای منویات مقام معظم رهبری در روستاها و مناطق محروم کشور انجام می‌شود بنابراین متولیان امر آموزش‌و پرورش امروزه برای تقویت یادگیری دانش‌آموزان و ارتقا سطح آموزش، گام‌های مؤثری در راستای تجهیز و هوشمندسازی مدارس برداشته‌اند تا بستر را برای توانمندسازی هرچه بیشتر دانش‌آموزان فراهم کنند، اما در گوشه و کنار این مرز و بوم هنوز هستند دانش‌آموزانی که در نبود حداقل‌ترین امکانات درس محرومیت را با حسرت مشق می‌کند.

به گفته کارشناسان، کیفیت نظام آموزشی، ارتباط مستقیمی با امکانات مدارس و محیط دارد؛ به عبارتی، وجود فضا و زمان مناسب و کافی، اولین نیاز در یادگیری است، نظام آموزش و پرورش مناسب، یکی از پایه‌های پیشرفت در جوامع امروزی است، سرمایه گذاری در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش، هرچند بازده فوری ندارد، اما قدم اول برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است، بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن پرداخته شود ایجاد محیط آموزشی مناسب در مدارس است.

به گزارش ایسنا، باز هم با پایان یافتن فصل تابستان بوی مهر در شهرها و کوچه‌های کشورمان پیچیده است، و باز هم مدارس چشم به در دوخته‌اند و به انتظار نشسته‌اند تا سال تحصیلی جدید را همراه با دانش آموزان آغاز کنند، با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، میلیون‌ها دانش آموز به شوق آموختن، روانه مدرسه می‌شوند، همه ساله با شروع ماه مهر کوچه‌ها و خیابان‌ها رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کنند و شور و شوق دانش آموزان جلوه زیبایی به جامعه می‌بخشد، اما محرومیت دانش آموزان عشایری روستاهای سرآسیاب، برگ بیر و دوبند منطقه آجم از بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه و سرگردانی آنها در نبود مدرسه برای ادامه تحصیل قصه پر غصه‌ای است که در صورت همدلی و همکاری تمام نهادهای متولی می‌تواند سرنوشتی روشن را برای نسل آینده رقم بزند تا داشتن امکاناتی مانند تخته سفید، وسائل سرمایشی و گرمایشی، روشنایی کافی و کلاس‌های درس برای آنها دیگر تنها یک رویا نباشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان