بازدید 10557
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «پنجمین کانال‌شکنی بورس در تابستان» تا «پیشنهاد چین به ایران، نفت در مقابل قطار»

این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش شاخص بورس‌های آسیایی، گرانی ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومانی قیمت سکه، تعطیلی بازار طلای تهران، بهترین پوشش در برابر نااطمینانی های جهانی، طوفان هاروی کاری کرد که اوپک از انجامش ناتوان بود، آرامش دلار در کنار رشد یورو و درهم در بازار آزاد، ارتقاء رتبه ریسک ایران از ۷ به ۶، افزایش قیمت آهن متوقف شد و تورم تولیدکننده خدمات ۸.۸ درصد را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۵۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹ 29 August 2017
از «پنجمین کانال‌شکنی بورس در تابستان» تا «پیشنهاد چین به ایران، نفت در مقابل قطار»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش شاخص بورس‌های آسیایی، گرانی ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومانی قیمت سکه، تعطیلی بازار طلای تهران، بهترین پوشش در برابر نااطمینانی های جهانی، طوفان هاروی کاری کرد که اوپک از انجامش ناتوان بود، آرامش دلار در کنار رشد یورو و درهم در بازار آزاد، ارتقای رتبه ریسک ایران از ۷ به ۶، افزایش قیمت آهن متوقف شد و تورم تولیدکننده خدمات ۸.۸ درصد را در بر دارد.


پنجمین کانال‌شکنی بورس در تابستان

روز گذشته پنجمین کانال‌شکنی شاخص کل بورس در تابستان به ثبت رسید. شاخص کل بورس تهران دیروز با افزایش 127 واحدی (معادل 15/ 0‌درصد) از سطح روانی 83هزار واحدی عبور کرد و پنجمین کانال‌شکنی خود را از ابتدای تیر تا‌کنون به ثبت رساند. در پایان معاملات دیروز شاخص سهام در ارتفاع 83 هزار و 12 واحدی قرار گرفت تا بازدهی بازار سهام از ابتدای سال به حدود 5/ 7 درصد برسد. گزارش‌های مناسب از عملکرد سه ماهه شرکت‌ها و به تبع آن ظهور نشانه‌های جدی از بهبود سودآوری شرکت‌ها به ویژه در گروه فلزی، برگزاری مجامع مناسب شرکت‌های بورسی، اعلام نرخ‌های جدید سال95 گروه پالایشی از سوی شرکت پالایش و پخش در روزهای نخست تابستان از جمله مهم‌ترین‌ عواملی بودند که زمینه ثبت دو کانال شکنی شاخص کل بورس تهران در تیر ماه را فراهم کردند.روند مثبت مزبور در دومین ماه تابستان ادامه یافت به‌طوری که رشد شاخص سهام طی معاملات پنجمین ماه از سال تحت‌تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی به‌خصوص در حوزه فلزات پایه، دو کانال‌شکنی دیگر برای بازار سهام کشور به ارمغان آورد. فعالان تالار شیشه‌ای در جریان معاملات روز گذشته شاهد پنجمین کانال شکنی بورس در تابستان بودند. به نقل از دنیای اقتصاد، به اعتقاد کارشناسان این روند با توجه به وضعیت کنونی بازار‌های جهانی و روند افزایشی نرخ ارز، می‌تواند تداوم داشته باشد. با این حال نباید ریسک‌های موجود بر سر راه بازار به خصوص ماهیت پرنوسان بازارهای جهانی را از نظر پنهان داشت.

از «پنجمین کانال‌شکنی بورس در تابستان» تا «پیشنهاد چین به ایران، نفت در مقابل قطار»

شاخص بورس‌های آسیایی کاهش یافت

در حالی‌ که بازارهای نفت در حال هضم تأثیرات توفان هاروی است  اکثر سهام آسیایی تحت فشار قرار گرفتند و یورو به بیشترین ارزش ۲ و نیم ماهه خود رسید. پس از این‌که به دنبال سخنان مقامات ارشد بانک‌های مرکزی در روز جمعه،  ارزش یورو افزایش یافت، اکثر شاخص‌های آسیایی در تبادلات اوایل صبح دوشنبه تحت فشار قرار گرفتند. در همین زمان، بازارهای نفت مشغول هضم تأثیرات توفان هاروی بود. شاخص نیکی ژاپن ۰.۱۳ درصد کاهش یافت. به نقل از مهر، در شبه‌جزیره کره هم با افت سهام تکنولوژی، شاخص کوسپی ۰.۴۱ درصد سقوط کرد. اس‌اندپی ای‌اس‌ایکس هم با افت سنگین ۱.۰۱ درصدی زیرشاخص مالی خود روبه رو شد و کل شاخص را ۰.۷ درصد کاهش داد. بازارهای بزرگ چین اما با کنار زدن این تاثیرات منفی افزایش یافتند. شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۵۶ درصد رشد کرد و در سرزمین اصلی چین هم شاخص ترکیبی شانگ‌های ۰.۷۲درصد و شاخص ترکیبی شن‌زن ۰.۸۲۳ درصد افزایش یافتند.

گرانی ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومانی بهای سکه

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز دوشنبه، قیمت انواع سکه افزایش یافته و نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۶۰۰ تومان افزایش، به یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان؛ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۴۰۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۱۹۶ هزار تومان؛ نیم سکه با ۴۰۰۰ تومان افزایش به ۶۴۷ هزار تومان؛ ربع سکه با ۳۰۰۰ تومان افزایش به ۳۷۶ هزار تومان و سکه گرمی به ۲۵۰ هزار تومان رسیده است. /مهر

بازار طلای تهران امروز تعطیل است

همزمان با سالروز شهادت حضرت باقرالعلوم امام محمدباقر ـ علیه السلام ـ روز سه شنبه هفتم شهریورماه، بازار طلای تهران در سوگ این امام همام نشسته و بسته است. "سیدمحمود شربیانی" عضو هیأت مدیره پاساژ طلای حکیم هاشمی تهران با اعلام این خبر گفت: هفتم شهریورماه همزمان با شهادت امام محمدباقر ـ علیه السلام ـ کلیه پاساژهای بنکداری بازار طلای تهران از جمله؛ پاساژ حکیم هاشمی، پاساژ اردیبهشت و فروردین، پاساژ خرداد و سرای مکاره و همچنین کوچه خادم تعطیل می باشد. وی یادآور شد در بازار طلای تهران راسته آبشده فروشان(پله آهنی) نیز سه شنبه بسته بوده ولی طلافروشان راسته بازار باز خواهند بود.

خرید فیزیکی طلا بهترین پوشش در برابر نااطمینانی های جهانی است

جاش سائول رئیس شرکت پیور گلد در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی گفت: نقش طلا برای پوشش ارزش دارایی و سرمایه در برابر بی ثباتی و نااطمینانی در بازارهای جهانی، بیشتر از گذشته شده است و این بستگی به راهبرد شما برای خریداری طلا به صورت فیزیکی خواهد داشت. وی در ادامه تصریح کرد: خریداری و حفظ طلا به صورت فیزیکی بهترین نوع سرمایه گذاری در بازار فلزات گرانبها برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه در برابر نوسانات و نااطمینانی های جهانی به شمار می رود. وی افزود: افرادی که خواستار حفظ ارزش دارایی و سرمایه های خود در بلندمدت هستند، به صورت فیزیکی اقدام به خرید این فلز زرد می کنند.
 
این تحلیلگر اقتصادی گفت: با توجه به اینکه در بازار بریتانیا خرید و فروش سکه طلا مستلزم پرداخت مالیات نیست، این مساله موجب افزایش چشمگیر تقاضای سکه طلا در بازار این کشور شده است. در حالی که مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آغاز شده و نگرانی های زیادی نسبت به تبعات برگزیت وجود دارد، تقاضای سکه طلا با افزایش همراه بوده است. در بازارهای آلمان و فرانسه و ایتالیا نیز بسیاری از سرمایه گذاران، پول خود را به طلا تبدیل کرده اند که این مسأله نشانگر نگرانی سرمایه گذاران نسبت به وضعیت برگزیت در آینده خواهد بود. به نقل از سایت طلا، به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، خرید طلا می تواند راهبردی برای پوشش ارزش دارایی و سرمایه در برابر سیاست های پولی غیر قابل پیش بینی از سوی بانک های مرکزی بزرگ جهان حملات سایبری و اوضاع اقتصادی بی ثبات باشد.

توفان هاروی کاری کرد که اوپک از انجامش ناتوان بود!

روز دوشنبه، پس از تعطیلی دو روزه بازار، قیمت نفت کاهش یافت. علت کاهش بهای نفت، توفان شدید هاروی گزارش شده است که موجب تعطیلی برخی از پالایشگاه ها و میادین تولید نفت خام شده است و این امر تقاضا برای نفت خام را کاهش داده است. این در حالی ست که قیمت نفت در ابتدای روز به دلیل مسدود شدن خط لوله لیبی افزایش یافته بود. نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت این است که طوفان هاروی، کاری که اوپک در انجام آن با مشکل روبه رو شده بود را به خوبی انجام داد: با کاهش تولید آمریکا، بازار نفت از حالت اشباع شده خارج شده و کم کم در حال تعادل است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۷ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۳۴ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۷ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۷.۵۰ دلار صورت گرفت.

آرامش دلار در کنار رشد یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 522 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 210 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 860 ریال رسید. همچنین رهر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 555 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 12 ریال گران تر فروخته شد. شناسایی سود میان معامله‌گران در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در نرخ‌های پایین‌تر، دلار را با بدون رشد همراه کرد.



رتبه ریسک ایران از ۷ به ۶ ارتقاء یافت

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه رتبه ریسک ایران از ۷ در سال ۱۳۹۲ به رتبه ۶ در سال ۱۳۹۵ رسیده گفت: رتبه منطبق بر واقعیت‌های اقتصاد حداقل ۴ است که امیدواریم در آینده به این مهم دست یابیم. ولی الله سیف با بیان اینکه نتیجه مثبت بهبود رتبه ریسک ایران، کاهش هزینه های تأمین مالی در بازارهای بین المللی است، افزود: این موضوع می تواند به افزایش سرمایه گذاری خارجی و استفاده از منابع بین المللی در کشور منجر شود.

افزایش قیمت آهن متوقف شد

رئیس اتحادیه آهن با اشاره به اینکه روند افزایش قیمت آهن در بازار متوقف شده است، اظهار داشت: بازار دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد به همین دلیل ما روزانه با نوسان قیمت آهن روبه رو هستیم. محمد آزاد در گفت وگو با تسنیم با بیان اینکه روزانه قیمت آهن 20 تومان افزایش و روز بعد 20 تومان کاهش پیدا می‌کند، افزود: پیش بینی می‌کنیم با کاهش نرخ سود بانکی بخشی از منابع مردم به سمت ساختمان سازی حرکت کرده و تا حدودی رونق به این حوزه بازگردد.

تورم تولیدکننده خدمات ۸.۸ درصد شد

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، ‌شاخص قیمت تولید کننده بخش خدمات در فصل بهار ۱۳۹۶ برابر با ۲۳۵.۳ بوده که نسبت به فصل قبل ۲.۱ درصد رشد کرده و نرخ تورم نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸.۸ درصد رشد کرده است. به گزارش ایسنا، شاخص قیمت تولید کننده بخش­های خدمات مشتمل بر هشت بخش است که عبارتند از «تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتور سیکلت و کالاهای شخصی و خانگی»، «هتل و رستوران»، «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات»، «واسطه گری‌های مالی (بیمه)، مستغلات، اجاره و فعالیت­ های کسب و کار»، «آموزش»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» و «سایر فعالیت های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی». در مرکز آمار ایران، ‌ گزارش شاخص قیمت تولید کننده بخش­های خدمات فصلی و سالانه منتشر می‌شود.

پیشنهاد چین به ایران، نفت در مقابل قطار

به منظور سرمایه‌گذاری و احداث خطوط ریلی هیأتی از کشور چین با معاون وزیر راه و شهرسازی دیدار کردند. خیرالله خادمی در این دیدار توسعه خطوط ریلی را از اولویت‌های مهم دولت ایران برشمرد و گفت: هم اکنون بیش از ۱۳ هزار کیلومتر خط ریلی در ایران موجود است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بناست تا ۹ هزار کیلومتر دیگر نیز به این شبکه افزوده شود. وی افزود: بخشی از این مسیرها به صورت سریع السیر پیش‌بینی شده است و اولین خط ریلی سریع‌السیر نیز با همکاری کشور چین در مسیر تهران ـ قم ـ اصفهان در حال اجراست. در ادامه این جلسه نماینده شرکت چینی از تمایل این کشور برای همکاری در احداث زیربناهای حمل و نقل کشور خبر داد و گفت: بعد از رفع تحریم‌ها شرایطی فراهم شد تا بتوانیم با ایران همکاری بیشتری داشته باشیم. وی در خصوص فاینانس در این پروژه‌ها تأکید کرد: پیشنهاد ما احداث این خطوط به روش تهاتر با نفت و انتقال تکنولوژی ساخت به ایران است که البته برای اجرایی شدن آن نیاز به حمایت انجمن توسعه فاینانس چین داریم. در پایان این جلسه مقرر شد طرف چینی پیشنهادهای خود را مکتوب جهت بررسی بیشتر ارائه دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
چینیها در حوزه زیرساخت حمل و نقل تجربه خوبی دارند
بهترین فرصت هست که با یک قرارداد بلند مدت و با توجه به مشکلات مالی برای ایران قراردادی منعقد بشود تا در ازای دریافت نفت شرکتهای چینی در زیرساختهای حمل و نقل ایران از جمله جاده ای و ریلی سرمایه گذاری کنند. از این طریق میشه سهم ایران رو در بازار نفت از کشورهای رقیب پس بگیریم. همچنین در زمینه انرژیهای نو که در آینده قطعا مورد نیاز ما خواهد بود. بویژه استفاده از انرژیهای خورشیدی
چرا همش چین ما تا حالا فکر می کردیم مسئولین ما حداقل اسم کشورهای دنیا رو می دونن ولی الان می فهمییم که فقط چین رو میشناسن . کم تو هواپیما کشته دادیم حالا نوبت قطاره ؟ چرا از یک کشور درست حسابی تجهیزات و تکنولوژی نمی گیرن؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار