بازدید 12864
۴
گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی/ صالحی راه‌کاری برای رفع چالش‌های فرهنگ ندارد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و دادگستری، دفاع، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند.
کد خبر: ۷۲۲۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 19 August 2017
با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شودنمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت بررسی صلاحیت سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را آغاز کردند.

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و دادگستری، دفاع، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند.

سیدعباس صالحی ۵۴ ساله دارای دکترای فلسفه، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت ارشاد را در کارنامه کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند و سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.
 
گزارش مذاکرات مجلس در خصوص تعیین صلاحیت وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز شنبه -28 مرداد؛
 
سیدعباس صالحی در دفاع از برنامه خود
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۳:۴۴
تنوع قومی و زبانی بر اقتدار ایران می‌افزاید

سیدعباس صالحی در جلسه علنی صبح امروز مجلس در دفاع از برنامه خود برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سکان‌داران پیشین وزارت ارشاد در دولت یازدهم، علی جنتی و صالحی قدردانی کرد و گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی خود و اینکه در چهارراه شرق و غرب عالم بوده مفاخر و آثار فرهنگی و هنری زیادی را به جهان عرضه کرده و سهم مهمی در تبادل فرهنگی جهان در طول تاریخ داشته است. همچنین ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در جهان بوده و سهم بسزایی در تلطیف شاعرانه بودن جهان بشری داشته است.
 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی/  صالحی راه‌کاری برای رفع چالش‌های فرهنگ ندارد 

وی فرهنگ و هنر ایرانی را ذات و هویت ایران توصیف کرد و گفت: همچنین جامعه ایرانی با دین‌مداری، توحیدگرایی، معنویت و اخلاق‌گرایی هزاران سال زیسته و حب اهل بیت (ع) بر جان و خاک این سرزمین نقش بسته است. برنامه فرهنگی دولت دوازدهم هم از این نگاه برخوردار است که اضلاع مختلف فرهنگ کشور با یکدیگر ارتباط پیوسته و محکمی داشته باشند.

صالحی در ادامه با تاکید بر ضرورت گسترش اعتمادسازی میان اصحاب هنر و دولت، بهبود اقتصاد هنر و تقویت نقش نهادهای صنفی، خاطرنشان کرد: اعتماد عمیق به اصول اساسی دین، نظام اسلامی، انقلاب، رهبری، قانون و اخلاق از مهمترین رویکردهای وزارت ارشاد در دولت دوازدهم خواهد بود. این وزارتخانه به دنبال شفافیت در همه مراحل تصمیم‌گیری و اجرا است و ما معتقدیم دوره مدیریت پشت درهای بسته در غیاب مردم گذشته است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر ضرورت مشارکت جمعی و گفت‌وگو محور با اصحاب فرهنگ و هنر، یادآور شد: من معتقد به واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت نهادهای صنفی هستم و تمرکززدایی جغرافیایی را اصل مهمی در وزارتخانه می‌دانم چرا که خلاقیت‌های ایرانی در همه ایرانیان است. من در دوره معاونت فرهنگی این مسیر را پیموده‌ام و 65 درصد منابع فرهنگی در این دوره مستقیما در شهرستان‌ها مصروف شد.

صالحی با اشاره به اینکه برنامه ارائه شده از سوی وی متکی بر اسناد بالادستی، برنامه فرهنگی دولت و برنامه ششم توسعه بوده، گفت: صیانت و تعالی هویت فرهنگی، حمایت از محصولات فرهنگی و هنری و دیپلماسی فرهنگ و هنر از مهم‌ترین محورهای این برنامه است. من با اهالی هنر مانوس بوده و دغدغه و نگرانی آنها را می‌شناسم و تلاش خواهم کرد اهالی هنر هم همچون اهالی فرهنگ بر صدر بنشینند.

وی فرهنگ را ضلع جدی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: برنامه من در ارتباط با بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر پیشنهادهای روشنی دارد. ما به دنبال مانع‌زدایی و تمرکززدایی دولتی در حوزه فرهنگ و هنر، تسهیل قانونی و ساختاری تولید و خلاقیت‌های فرهنگی و هنری، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و توسعه زیرساخت‌های تولید و فروش محصولات فرهنگی هستیم و معتقدیم بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر با جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی امید دور از دسترسی نیست.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یادآور شد: ایران رنگین‌کمان زیبایی است و یک جا زیباست، نباید تکه تکه شود بلکه همه باید نقش و سهم خود را در این تنوع حفظ کنند زیرا تنوع قومی و زبانی بر اقتدار ایران می‌افزاید. ما همچنین به دنبال تحکیم حقوق فرهنگی هستیم. اهالی فرهنگ در ذیل حقوق شهروندی حق امنیت، هویت قومی و صنفی و حقوق دیگری دارند. بسته تحکیم حقوق فرهنگی ما یک بسته جدی و نه زودگذر است.

صالحی بر ضرورت پیش‌بینی مجازات‌های بازدارنده، سریع و جدی برای متخلفان حریم فرهنگ و هنر تاکید کرد و گفت: ما همچنین از مجوزهای صادره پاسداری خواهیم کرد. در بخش دیپلماسی فرهنگی بر محور فرهنگ و هنر هم معتقدیم آنچه می‌ماند فرهنگ و هنر است و آنچه می‌رود نفت است. جامعه‌ای که فرهنگ مقتدر و پویا داشته باشد به جهان نشان می‌دهد که امنیتش پایدار خواهد بود. ما باید تلاش کنیم ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را در دیپلماسی فرهنگی تقویت کنیم.

وی با اشاره به سوالات برخی نمایندگان نیز گفت: ارتقای امکانات مالی و منابع انسانی وزارت ارشاد از مهمترین نکات مورد توجه ماست. نمی‌توان با بودجه و منابع حداقلی انتظار حداکثری داشت. علاوه بر این باید انتظارات متکثر و گاه متناقض در حوزه فرهنگ و هنر را به هم نزدیک کرد همچنین باید جلوی مداخلات غیرمسئولانه، غیررسمی و نادرست در حوزه وظایف فرهنگ و ارشاد گرفته شود. این کار نه به اقتدار ارشاد بلکه به اقتدار نظام و حاکمیت ضربه می‌زند و نظام نباید بپذیرد که اقتدار اجزایش تضعیف شود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتقای نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از دیگر برنامه‌های خود در وزارت ارشاد عنوان و خاطرنشان کرد: این وزارتخانه دستگاه منحصر حاکمیتی در حوزه اجرا در فعالیت‌های فرهنگ عمومی است. ما همچنین نیازمند گفتگوی اهالی فرهنگ با خود، گفتگوی اهالی فرهنگ و هنر، گفتگوی اهالی فرهنگ و هنر با کنش‌گران دیگر اجتماعی، اصحاب دین و سیاست هستیم تا در این تعامل امکان پیدا کردن راه‌حل‌ها وجود داشته باشد.

صالحی بر ضرورت مشارکت اصحاب فرهنگ و هنر به عنوان کانون تحرکات فرهنگی و هنری و همچنین مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در این موضوع تاکید کرد و گفت: من سیدعباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه وجودی‌ام را در کف گذاردم تا شاید سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقای فرهنگ و هنر ایران زمین داشته باشم. از خدا می‌خواهم مرا یاری کند تا نگرانی‌های فرهنگی مقام معظم رهبری را به قوت فرهنگی بدل کنم، پیمان رییس‌جمهور منتخب ملت را با اهالی فرهنگ و هنر در تحکیم حقوق فرهنگی پاس بدارم و برای دغدغه‌های مراجع عظام و علمای اسلام چاره بیندیشم.
علی ادیانی در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ:
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۳:۴۲
صالحی مورد اعتماد علما و اصحاب فرهنگ و هنر است
 
علی ادیانی نماینده قائمشهر که در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت می‌کرد گفت: وزارت فرهنگ یکی از وزارت‌خانه‌های خطر و حاکمیتی است. درست است که وزیر از اجزای هیات وزیران به شمار می‌رود اما رویکرد و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد حاکمیتی دارد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی/  صالحی راه‌کاری برای رفع چالش‌های فرهنگ ندارد 
 
وی تصریح کرد:‌ آقای صالحی که به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ معرفی شده این ظرفیت  را دارا است و همه بر این باور هستیم که زاویه نگاه وزیر راه را برای اندیشه‌ی انسانی و اسلامی هموار می‌کند و قطعا نباید مبانی وزارت فرهنگ خدای نکرده در چارچوب سکولاری، غرب زدگی و وادادگی نسبت به مولفه‌های این حوزه باشد.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس ادامه داد: صلاحیت علمی و مبانی فرکری آقای صالحی نسبت به فرهنگ  و هنر در چارچوب باورها و ارزشهای دینی وی و ملی ما است و مدارک علمی  تخصصی ایشان زووجهین است. زیرا سوابق حوزوی بالایی دارد که در حوزه‌ی ارشاد اسلامی موثر خواهد بود.

ادیانی در ادامه با  اشاره به سوابق اجرایی و مدیریتی صالحی اظهار کرد:  وی در اکثر نهادهای تصمیم ساز عضو اصلی است، عضو کمیسیون فرهنگی در شورای امنیت کشور، عضو شورای فرهنگ  عمومی، شناخت کامل نسبت به دفتر تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای تصمیم ساز دارد. از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی غیر از این چه چیزی را می‌خواهیم که حضورش در چارچوب فرهنگ و هنر است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی مورد اعتماد علما، اصحاب فرهنگ و هنر و رئیس دولت است و سابقه‌ی او نشان داده می‌تواند امین باشد و قویا درحوزه‌ی مدیریت معتقد به برون سپاری است.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۳:۴۱
صالحی اهل تعامل و گفت‌وگوست

جمشید جعفرپور نماینده لارستان که در موافقت با  وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت می‌کرد، گفت: مشورت پذیری، حضور در مراجعی که سیاست ساز حوزه‌ی فرهنگ  هستند، آگاه به مسائل اسلام و تخصص فرهنگی از جمله ویژگی‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ است.
 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی/  صالحی راه‌کاری برای رفع چالش‌های فرهنگ ندارد 

وی افزود: صالحی اعتقاد به گفت و گو و تعامل دارد چرا که امروز گمشده‌ی ما در حوزه فرهنگ گفت و گو است، در حوزه سیاست هم این گونه است. آنچه که ما در بین جناح‌ها و گروه‌ها کم داریم گفت‌وگو می‌باشد و زمانی هم که گفت‌وگو کم باشد مجبور هستیم راجع به دیگران حرف بزنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه که وزیر پیشنهادی فرهنگ اهل تعامل و گفت‌وگوست، گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ از جمله کسانی است که در اختلافات فرهنگی حاشیه سازی نمی‌کند. درد ما این است که فرهنگ را به جای گفت و گو به مچ اندازی و وزن کشی سوق می‌دهند.

وی با اشاره به سوابق کاری صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت از کتاب فروشی‌ها، انتقال نمایشگاه از مصلا و نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب، توجه به استان‌ها و مناطق محروم از جمله برنامه‌هایی است که انجام شده و به آنها توجه خواهد شد.

جعفرپور به مساله‌ی حمایت از حوزه آفرینش‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: اگر فرهنگ رشد پیدا کند اقتصاد و هنر هم توسعه می‌یابد. در 46 برنامه‌ای که وزیر پیشنهادی ارایه کرده است نشان می‌دهد که وی با برنامه وارد این حوزه شده است.

وی در پایان اظهار داشت: رای اعتماد شما نمایندگان مشروط به برنامه‌هایی است که اعلام شده و بنده از طرف کمسیسیون فرهنگی اعلام می‌کنم که به وی رای مثبت می‌دهیم ضمن اینکه  باید به طور جدی پیگیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.
محمود صادقی در مخالفت وزیر پیشنهادی فرهنگ
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۳:۳۹
رسانه‌ها از محدودیت رنج می‌برند/در عرصه هنری و ادبی دچار انزوا هستیم

 محمود صادقی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس با بیان اینکه صالحی از سابقه مدیریتی کافی و اقتدار لازم برای مدیریت این حوزه پرچالش برخوردار نیست، گفت: آقای صالحی در برنامه‌های خود به تنوع و تکثر در دستگاه فرهنگی اشاره کرده و نبود شفافیت را به عنوان یکی از چالش‌های این وزارتخانه عنوان نموده اما در نهایت راه‌حلی برای این مشکلات بیان نکرده است. به نظر می‌رسد ابهاماتی درباره چگونگی تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد.
 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی/  صالحی راه‌کاری برای رفع چالش‌های فرهنگ ندارد 

وی با طرح این پرسش که قرار است وزیر پیشنهادی چگونه مقابل مداخلات در عرصه فرهنگی ایستادگی کند، گفت: در مقطع فعلی شاهدیم که فیلم اکران شده به دلیل مداخلات از پرده سینما پایین کشیده می‌شود. سوال این است که آیا وزیر پیشنهادی قدرت مقابله با این وضع آشفته را دارد؟

صادقی افزود: از طرف دیگر هنوز این موضوع در حوزه مطبوعات مبهم است که ایجاد محدودیت برای انعکاس مطالب و تصویر یکی از شخصیت‌های محبوب جامعه از کجا آمده و تکلیف رسانه‌ها چیست. همچنین درباره هزینه‌کرد بودجه‌های هنر ابهاماتی وجود دارد که معلوم نیست قرار است آقای صالحی چطور آن را رفع کند.

نماینده مردم تهران توضیح داد: جدول ۱۷ در بودجه عمومی جدولی است که تحت عنوان پرداختن به مسائل فرهنگی بسیاری از اشخاص و نهادها از آن استفاده می‌کنند و در مقابل مجلس و دیوان محاسبات نیز پاسخگو نیستند. سوال این است که وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای این جدول بیت‌المال‌سوز دارد چون بر اساس اطلاع ما بعضا این بودجه تبدیل به زمین در شمال کشور می‌شود.

وی با طرح این پرسش که برنامه صالحی برای حل مشکلات ساختاری وزارت فرهنگ چیست، افزود: مشکلات جدی در حوزه حمایتی و نظارت وجود دارد. بعضا حمایت‌ها به شیوه‌های سنتی و در قالب کمک به فلان شهر یا فلان کتاب و محصول فرهنگی انجام می‌شود حال اینکه باید تنوعی در روش‌های حمایتی ایجاد شود.

صادقی اضافه کرد: مسئولان فکر می‌کنند ایران فقط تهران است. سنندج، زاهدان، بندر لنگه، مسجد سلیمان و سایر شهرها هم جزو ایران هستند. چرا پس باید مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در پایتخت به وقوع بپیوندد؟ آقای صالحی چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد و چطور می‌خواهد از ظرفیت و فرصت وجود قومیت‌ها و تنوع‌های فرهنگی استفاده کند؟ فرصتی که اکنون به تهدید تبدیل شده است.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که تا چه وقت قرار است جشنواره‌های فجر تنها در تهران برگزار شود؟ گفت: آقای صالحی آیا شما توان رفع تداخل وظایف بین هیات نظارت مطبوعات و قوه قضاییه را دارید؟ قوه قضاییه به خاطر انتشار نطق یک نماینده آن رسانه را تحت فشار قرار می‌دهد، آخرین نمونه آن درباره نطق بنده بود که یکی از رسانه‌ها به دلیل انتشار آن در هیات نظارت محکوم شد.

وی با بیان اینکه فقدان شفافیت و اعمال رفتارهای سلیقه‌ای در عرصه نظارت پدر هنرمندان را در آورده است، ادامه داد: بر اساس قانون بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی میسر می‌شود که طبق اصل ۲۴، نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مغایر مبانی اسلام و نظام جمهوری اسلامی باشد. این بدان معناست که اصل بر آزادی رسانه‌هاست و محدودیت یک استثناء محسوب می‌شود اما اکنون محدودیت تبدیل به یک اصل شده و آزادی استثناء شده است. آیا آقای صالحی برای اصلاح این نگرش برنامه‌ای دارد؟

این عضو فراکسیون امید با اشاره به سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی فرهنگ در حوزه کتاب، گفت: ما به این سوابق ارج می‌نهیم اما به نظر بنده شما از تجربه کافی برای مدیریت در سایر حوزه‌های هنری برخوردار نیستید. نمونه آن وضعیت موسیقی است که معلوم نیست برنامه شما برای رفع این آشفته بازار چیست چون در جشنواره‌های موسیقی تنها جوایز به کسانی که بیشتر در ارتباط هستند داده می‌شود که منجر به بیانیه خانه موسیقی شد مبنی بر اینکه باندسازی و اعمال سلیقه در این عرصه وجود دارد.

وی با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ برای اقتصاد هنر چیست، گفت: اقتصاد هنر نیز همچون سایر بخش‌های اقتصادی از تمرکزگرایی رنج می‌برد و اجازه فعالیت به بخش خصوصی داده نمی‌شود. قرار است شما برای تعالی هنر و پیوند آن با اقتصاد چه کار کنید تا هنرمندان بدون وابستگی به دولت به امرار معاش بپردازند؟ قطعا روش‌های گلخانه‌ای و بند نافی نمی‌تواند راه به جایی ببرد.

صادقی با تاکید بر لزوم به‌روزرسانی قانون حمایت از مولفان و مصنفان، گفت: متاسفانه همین قانون نیز به درستی اجرا نمی‌شود. به نظر می‌رسد در عرصه هنری و ادبی دچار انزوا هستیم که باید مکانیزم‌هایی برای توسعه این قلمرو وجود داشته باشد. کما اینکه بسیاری از خارجی‌ها می‌ترسند آثارشان در ایران مورد تجاوز قرار گیرد.

وی گفت: علیرغم اینکه آقای صالحی را از لحاظ ویژگی اخلاقی،‌ علمی و شخصیتی فردی  بسیار خوب می‌دانم اما به نظرم توانمندی کافی برای مدیریت این وزارتخانه پرچالش و پرمساله را ندارد.
فاطمه ذوالقدر در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۳:۳۸
معرفی صالحی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد به فال نیک می‌گیریم

سیده فاطمه ذوالقدر در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی امروز شنبه مجلس گفت: راهکار فرهنگی بهره گیری از منطق و استدلال و در مواردی جدال نیکو است و نیاز به فردی اهل علم و فرهنگ دارد. که اینها در چهره دکتر صالحی قابل مشاهده است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرز میان فرهنگ و دین است و دکتر صالحی کسی است که به هر دوی این امور آشنا است و روابط منحصر به فردی با علما دارد و می تواند پلی میان مطالبات مردم، علما و اصحاب فرهنگ باشد.
 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی/  صالحی راه‌کاری برای رفع چالش‌های فرهنگ ندارد 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بخشی از برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان تحول در عرصه فرهنگ را محور برنامه های خود اعلام کردند و توجه به ارزش‌های والای انسانی و جایگاه فرهنگ و هنر و ادب در تحول جامعه و تعالی محیط پیرامونی جزو نقاط مثبت برنامه‌های ایشان است.

وی تاکید کرد: فرهنگ فضایی پر از فرصت‌ها و تهدیدها است و آقای صالحی به عنوان فردی غیرجناحی و سیاسی و دارای دغدغه فرهنگی و معتقد به گفت‌وگو و تعامل انتخابی مناسب در این حوزه است که امید است با رای نمایندگان شاهد حضور ایشان در کرسی حوزه فرهنگ باشیم و ایشان نیز با استفاده از ظرفیت زنان و جوانان بتوانند در این حوزه موفق باشند.
قاسم میزایی نکو در در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۲:۳۱
جناب صالحی، موضع سیاسی شما باید شفاف باشد

قاسم میزایی نکو در در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ گفت: خالد حسینی در فیلم «بادبادک باز» گفته بود «ناراحت شدن از یک حقیقت بهتر از تسکین یافتن با یک دروغ است» قطعا آمده‌ام با تمام توان به سوگندم عمل کنم و مخالفت کنم.
 
 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی/  صالحی راه‌کاری برای رفع چالش‌های فرهنگ ندارد

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزود: جناب جنتی که رفت، داشتیم عادت می‌کردیم به هوای تازه سیدرضا صالحی امیری، با همه توانمندی و انرژی، تغییری حاصل آمد و ورقی رقم خود، شد سیدعباس صالح شریعتی معروف به صالحی، از پژوهشگاه فلسفه حوزه علمیه، مردی از مشهد مقدس، شهر کنسرت ممنوع. به عنوان دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبا چشم دوخته‌ام که کی می‌شود فرهنگ و هنر و این مرز و بوم برسد به دست اهالی همین حوالی. این روزها به جای آرامش و آسایش، به جای بیمه و حمایت صنفی و نان و شعر و دغدغه‌هایشان فقط و فقط قبری در قطعه هنرمندان است، وزارت و صدارت پیشکش.

وی با بیان اینکه «آقای رییس‌جمهور چیدمان کابینه حق مسلم شماست»، گفت:  یادم نمی‌رود جمله «تَکرار می‌کنم» سیدمحمد  خاتمی وزیر فرهنگ و هنر «خیلی دور خیلی نزدیک» و حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان از جنابعالی را. بله، شما 100  درصد به تفکر 24 میلیونی خیلی بدهکار هستید. مردمی که به شما و شعارهایتان در برابر جناح رقیب اعتماد کردند، مبادا سلب این اعتماد به کل جریان اصلاح‌طلبِ حامی نسبت داده شود و بی‌تفاوتی و دلزدگی از کلیه طیف‌ها و جریان‌ها در راس امور برای جوانان پرشور و امید ما رقم خورد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه  در  مجلس ادامه داد: وزارت ارشاد، حق مسلم هنرمندان و چهره‌های ماندگار و نخبگان فرهنگ و هنر و ادب این مرز و بوم نیست؟ آقای صالحی، ربنای استاد پیشکش، شما در کسوت نماد تلفیق حوزه و دانشگاه بیایید یک بار برای همیشه تکلیف ما را روشن کنید، از نسبت حلال‌ها و حرام‌ها و هنر به خصوص «موسیقی». پاسداشت هنر سید معمار حسینه ارشاد و بانوی مجسمه مادر در حصر، پیشکش.

میرزایی نکو اظهار کرد: وزارت فرهنگ و هنر کی می‌خواهد از بازخوانی، سانسور و توقیف بعد از مجوز هفت خوان رها شود؟ جناب صالحی، سرنوشت و سرگذشت صاحب نفسان تاریخ تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی و الباقی در سایه سکوت بماند، ما این روزها به کارتون‌های هادی حیدری و سیاه‌مشق‌های محمد قوچانی رحم کرده‌ایم؟ اینان فرزندان من و شما هستند. حمایت از کیارستمی‌ها و اسکار فرهادی، تسلیت،  تبریک،‌ افتخار و این مسائل را نخواستیم،  دستخطی له یا علیه مسئله‌ای دیده‌ایم؟

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصریح کرد: آمار کمی فیلم و تیراژ کتاب، ساده دستکاری می‌شود اما چند تا کنلل در پیچ و خم ممیزی خاک می‌خورند و زخم‌هایی که روح هنرمندان را می‌خراشد و می‌تراشد. ما فرزندان و نسل جوان‌مان توقیف کرده‌ایم. لیست بلندبالای رایزنان فرهنگی و سازمانی مشابه وزارت خارجه و سفیران فرهنگی ایران برای نسل جوان آن سوی مرزها چه کردند؟ دیپلماسی فرهنگی برون‌مرزی شما چیست؟

وی ادامه داد: حضرت آقای صالحی صفحات اجتماعی شما کی، کجا و چند ساله است؟ استفاده از شبکه‌های اجتماعی و کلا دنیای مجازی بدون فیلتر یا ممنوع؟ اختیار امنیت جامعه فرهنگی دقیقا با چه کسی است؟ جناب صالحی، بنده ذره‌ای به دغدغه دینی جنابعالی در سطح اجتهاد حوزوی شک ندارم اما شما به عنوان عضوی از بدنه وزارت از حضورتان از جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و تئائر مثل این روزها، جشنواره‌های صنفی به صورت شفاف بگویید.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه  در  مجلس تاکید کرد: برای ما معلوم کنید بودجه عریض و طویل ارشاد کی به دست اهالی هنر خواهد رسید؟ شما گفتید نخ تسبیح هستید، برایمان شفاف بگویید که مهره‌های تسبیح چه کسانی خواهند بود؟ چرا هنر را سیاسی‌بازی کردید؟ جان آزاد هنرمندان را به خاطر غم نام وارد معاملات و معادلات ناجوانمردانه می‌کنید. شما که اتفاقا معاونت فرهنگی این وزارتخانه بودید بگویید تعریف‌تان از فرهنگ چیست؟
علیرضا ابراهیمی در موافقت وزیر پیشنهادی فرهنگ
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۲:۲۶
عرصه فرهنگ باید به کسی سپرده شود که خود اهل فرهنگ و مدارا باشد

علیرضا ابراهیمی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی امروز شنبه مجلس سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: ما نیاز به روشنفکر دینی و فرهنگی در عرصه وزارت ارشاد داریم. کسی که بتواند با اهل فرهنگ به گفت‌وگو و مدارا بنشیند و دکتر صالحی به عنوان یک روشنفکر تمام عیار دینی این صلاحیت را دارد.
 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی/  صالحی راه‌کاری برای رفع چالش‌های فرهنگ ندارد 

وی افزود: امروز به کسی نیاز است تا بتواند فرهنگ را ترمیم کند و برای طرح‌های دشمن که به دنبال فاصله انداختن بین دین و زندگی مردم و اسلامیت و جمهوریت است برنامه داشته باشد و دکتر صالحی مدیری است که نفوذ کلام دارد و اصول را قبول دارد و فرهنگ را می‌فهمد و دیپلماسی دارد و می تواند ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های امروزی را پاسداری کند.

وی ادامه داد: جامعه ایرانی توسعه یافته متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی است و با تاکید بر آزادی دینی و مردم سالاری استوار است و حمایت از هنرمندان و تشکل‌های صنفی و پاسداری  از ارزش‌های این جامعه ایرانی به خوبی در برنامه های دکتر صالحی دیده می شود و امروز نیاز به چنین فردی داریم.

نماینده رامیان و آزادشهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عملکرد صالحی در بخش کتاب و نشر گفت: کتاب پیش از ورود ایشان دچار مشکلاتی بود و ایشان توانست با ورود مناسب و واگذاری امور اجرایی کتاب و نمایشگاه به اهالی نشر و فرهنگ آرامش را در این جامعه وارد کند و در زمینه تمرکز زدایی و سپردن امور به اهالی فرهنگ سابقه درخشانی از خود به جای گذاشت.

ابراهیمی در پایان تصریح کرد: صالحی را فردی کاردان می دانیم که امیدواریم با اراده نمایندگان و حضور در وزارت ارشاد بتواند زمینه ساز حرکت فرهنگی در جامعه اسلامی باشد.
خدیجه ربیعی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی:
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۲:۰۱
  برنامه‌های صالحی راه‌کاری برای رفع چالش‌های بخش فرهنگ ندارد
 
خدیجه ربیعی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ گفت: دکتر صالحی شخصیتی متدین هستند که رابطه خوبی با بدنه فرهنگ کشور دارد. سختی کار در این حوزه از تعدد تعاریف مختلف این حوزه است با این اوصاف حساسیت مسئولیت کسی که تصدی این وزارتخانه را برعهده خواهد گرفت، از سایر وزرا بسیار بیشتر است.
     
     وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: برنامه پیشنهادی دکتر صالحی را بررسی کردم و مخالفتم ناشی از نتایج این بررسی است. جناب صالحی، شما به چالش‌ها خوب اشاره کردید، اما در راه‌کار و سازکار عملی مناسبی برای رفع آنها ارائه نداده‌اید. مشخص نکردید که آیا برنامه جنابعالی می‌تواند قانون را حاکم کند و دستگاه‌های موازی بر قانون تاثیر نگذارند و اگر این چنین شد،‌ برخورد شما چگونه خواهد بود؟ ایشان این را که چگونه همکاری‌شان با سایر دستگاه‌های فرهنگی مانع از موازی‌کاری شود، ارائه نکرده است. ارتباطات و تعاملات فرهنگی در عرصه بین‌المللی مناسب شأن نظام نیست. انتظار بود دکتر صالحی در بخش فرهنگی حتی‌الامکان بین کشورهای فارسی‌زبان راه‌کار عملی می‌دانند تا این کشورها مفاخر ما را به نام خود ثبت نکنند.

ربیعی افزود: به جامعه هنری به ویژه تئاتر و موسیقی آیینی چه برنامه‌ای ارائه داده‌اید؟ در توضیحات خود دیدگاه‌تان را درباره مرجعیت فرهنگی و هویت فرهنگی را به صورت دقیق توضیح دهید.
 
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
مخالفین کاذب
چقدر کنسرت برای بعضی ها مهم است.
وزارت ارشاد باید به فکر حفظ و توسعه فرهنگ اصیل ایرانی و حفظ آداب و رسوم اقوام مختلف باشد. یقینا توسعه فرهنگ و هنر ایرانی بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی را حل خواهد نمود.
البته جناب اقای صالحی فردا مورد تایید هستند اما چرا حتی یک سوال ازنتیجه حضور ایشان در نهادهای فرهنگی واثار وجودی ایشان در تشکیلاتی ماننددفتر تبلیغات اسلامی واینکه بیشترین بودجه های چنین نهادهایی صرف ساخت وسازهای بتونی بجای فرهنگی شده است ازایشان پرسیده نمیشود؟ایشان درطول عمرشان چند بار سینما رفته اند؟ایا مهمتر ازدیداربادولت ابادی موجود درحادثه میکی نوس المان حادثه مهمتری هم میتوان پیدا کرد؟ایشان چنددقیقه درکوران حادثه انقلاب مشهد حظور داشته اند؟فلسفه ربطی به ریاست اجراییی وزارت ندارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل