بازدید 4530
رئیس مرکز آمار اعلام کرد

سرشماری حذف می‌شود

امید علی پارسا در نشست خبری مرکز آمار ایران که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، بیان کرد: مرکز آمار ایران قویا به دنبال ایجاد نظام آماری ثبتی مبنا است. این موضوع جزو معدود مواردی است که مخالفی ندارد و همه ارکان نظام به دنبال ایجاد این تحول مثبت هستند.
کد خبر: ۷۱۹۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳ 09 August 2017
رئیس مرکز آمار ایران می‌گوید مرکز آمار ایران به دنبال ریل گذاری برای ایجاد نظام آماری ثبتی مبنا است.

به گزارش ایسنا، امید علی پارسا در نشست خبری مرکز آمار ایران که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، بیان کرد: مرکز آمار ایران قویا به دنبال ایجاد نظام آماری ثبتی مبنا است. این موضوع جزو معدود مواردی است که مخالفی ندارد و همه ارکان نظام به دنبال ایجاد این تحول مثبت هستند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف که به موجب آن سرشماری به شکل سنتی آن حذف خواهد شد، باید کلیه سامانه‌های الکترونیک دستگاه‌های اجرایی کشور به مرکز آمار ایران متصل شوند. در وهله اول نیز به دنبال آن هستیم که ثبت احوال، وزارت امور اقتصادی و دارایی و شرکت پست به مرکز آمار ایران متصل شوند تا به این ترتیب اطلاعات مورد نیاز کشور برای سرشماری از طریق سامانه های مختلف به دست آید.

پارسا ادامه داد: این تحولات نیازمند تغییر قوانین است چراکه به هیچ عنوان با قوانین فعلی امکان اجرای نظام آماری ثبتی مبنا وجود ندارد.

رئیس مرکز آمار ایران درباره تغییر سال پایه آمارهای رشد اقتصادی و تورم گفت: مرکز آمار سال پایه محاسبات ملی و رشد اقتصادی به سال ۱۳۹۰ تغییر داده شده است، بانک مرکزی هم سال پایه خود را ۱۳۹۰ تعیین کرده است که البته همچنان به دلیل شیوه های محاسبه متفاوت مرکز آمار با بانک مرکزی، امکان اعلام اعداد متفاوت است. رشد اقتصادی مرکز امار برای سال ١٣٩٥ با سال پایه ۱۳۹۰ معادل ١١.١ درصد بود که از این میزان سهم بخش بدون نفت ٥.٨ درصد محاسبه شده است. بانک مرکزی رشد را ١٢.٥ درصد محاسبه کرده که از این میزان سهم بدون نفت ٩.٨ درصد بوده است. به این ترتیب طبق محاسبه مرکز آمار ٥٢ درصد و طبق محاسبه بانک مرکزی ۷۸ درصد از رشد اقتصادی کشور سهم بخش نفت بوده است.

وی درباره تورم هم توضیح داد: بر اساس محاسبات نرخ تورم تیرماه ٧.٦ درصد است. بانک مرکزی هم تورم تیر را ١٠.٥ درصد اعلام کرده است درباره تفاوت آمارهای این دو مرکز باید گفت مرکز آمار، آمارهایش با احتساب کل شهرهای بزرگ و کوچک و متوسط تعیین می‌کند، اما بانک مرکزی تورم را فقط برای شهرهای بزرگ محاسبه می کند.

پارسا دربار امار آشتغال و بیکاری هم گفت: نرخ مشارکت در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل، از ٣٩.٥ به ٤٠.٦ درصد رسیده و نرخ بیکاری از ١٢.٩ به ١٢.٦ درصد رسیده است. این در حالی است که تعداد شغل ها ٧٠٠ هزار تا اضافه شده که ٤٥ هزار شغل مربوط به بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: بخش ساختمان به آرامی حرکت رشدی خود را نشان می‌دهد، ولی هنوز مشکلات پابرجا است، در این میان ٢٩١ هزار شاغل، زنان بوده‌اند.

پارسا در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، درباره اینکه به هر حال به نظر می رسد آمار بانک مرکزی بیشتر مورد اعتماد ارکان مختلف کشور است چرا که مثلا برای محاسبه نرخ سود بانکی کلا تورم مرکز آمار ایران نادیده گرفته می شود گفت: اگر ١٠ اقتصاددان اول کشور در هر طیفی را به کشور بیاورید نمی‌توانند ایرادی به نحوه محاسبه تورم مرکز آمار ایران وارد کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر