بازدید 16635
۱
گزارشی از سوابق و برنامه‌های سیدمحمود علوی

وزیر پیشنهادی اطلاعات کیست و برنامه اش چیست؟

علوی که در دولت یازدهم هم وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بود عضو مجلس خبرگان رهبری از استان تهران نیز است. او پیش‌ازاین نماینده دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم شهرستان لامرد در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸ بوده است.
کد خبر: ۷۱۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ 09 August 2017
سید محمود علوی متولد سال ۱۳۳۳ در شهر لامرد در استان فارس است. او دارای مدرک تحصیلی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهداست. علوی که در دولت یازدهم هم وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بود عضو مجلس خبرگان رهبری از استان تهران نیز است. او پیش‌ازاین نماینده دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم شهرستان لامرد در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸ بوده است. 

وزیر پیشنهادی اطلاعات کیست و برنامه اش چیست؟
  به گزارش تابناک، از دیگر فعالیت‌های پس از انقلاب علوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس در سال ۱۳۵۸ - ۱۳۵۷ 
نماینده دفتر امام خمینی (ره) در لامرد در سال ۱۳۵۹ - ۱۳۵۸ 
نماینده دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی
مخبر و سخنگوی کمسیون شورا‌ها و امور داخلی، کمسیون خاص وظیفه عمومی، کمسیون خاص وظایف و اختیارات ریاست جمهوری در دوره‌های اول و دوم مجلس شورای اسلامی
معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در سال‌های ۶۸ تا ۷۰ 
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم رهبر جمهوری اسلامی، سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸ 
علوی معتقد است: وزارت اطلاعات در خدمت مردم و نظام است و به دنبال کارهایی، چون بالا بردن یا پایین آوردن جناح‌های سیاسی نیست. او همچنین درجایی دیگر درباره وظیفه وزارت اطلاعات می‌گوید: این وزارتخانه به هیچ جریان و جناح سیاسی‌ای وابستگی ندارد بلکه متعلق به‌کل نظام و مردم است.

رویکرد‌ها و برنامه حجت‌الاسلام علوی برای وزارت اطلاعات
این برنامه در چارچوب سیاست‌های کلان نظام، باهدف غلبه بر چالش‌های امنیتی در حال و آینده‌ی پرمخاطره‌ی فرارو و تأمین امنیت پایدار میهن و ملت و همچنین، حفاظت از دستاورد‌های حیاتی انقلاب اسلامی، برمبنای اصول همکاری و مشارکت برای مقابله با تهدیدات همه‌جانبه و متنوع دشمن و با راهبرد اشراف و اقتدار اطلاعاتی تدوین‌شده است. باشد که به حول و قوه‌ی الهی و تلاش همگانی در اجرای آن موفق شده و با دفع تهدیدات، کاهش آسیب‌پذیری‌ها و افزایش ضریب بازدارندگی، مسیر بالنده‌ی انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی، برای همه‌ی اقشار و صنوف کشور امن و عاری از مخاطره و تهدید گردد.
تأکید می‌کنم که دشمن ما بیدار است و هوشمندانه از ابزار و تجهیزات نو و فرانو در چارچوب راهبرد‌های ناتوی اطلاعاتی به توطئه علیه ملت ایران ادامه می‌دهد. در چنین شرایطی ما نیز باید بیدار و هوشیار باشیم و با اعتماد، همدلی، همکاری و با برنامه و اقدام هوشمندانه، از نظام اسلامی و ملت شریف صیانت و حراست نموده و امیدوار باشیم که به اذن الله تعالی، پیروزی با ناصران دین حق است.

جهت‌گیری‌های اساسی وزارت اطلاعات
مجموعه جهت‌گیری‌هایی که این‌جانب در دوره آتی در دستور کار قرار داده‌ام، مشتمل است بر اهداف کلی نظام که وزارت اطلاعات را مکلف به کمک برای تحقق آنان می‌نماید. این اهداف به همراه مأموریت‌ها، اصول و ارزش‌ها، چشم‌انداز و سیاست‌های سازمانی، برنامه‌های وزارت را هم‌جهت نموده و تحت تأثیر قرار خواهد داد.
 ۱ - اهداف کلان وزارت اطلاعات در حوزه‌ی امنیت ملّی
بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، وزیر، معاونین، مدیران و کارکنان خدوم وزارت اطلاعات در چهارساله‌ی آتی، حداکثر تلاش خود را برای تحقق اهداف کلان در حوزه‌ی امنیت ملی، به عمل خواهند آورد. خطوط اصلی این اهداف بر اسلامیت، جمهوریت، عدالت، پیشرفت، آزادی و امنیت تأکید دارد. اهم این اهداف عبارت است از:
- تحکیم، تعمیق و صیانت از اصول و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران
- پیشرفت و اعتلای جمهوری اسلامی ایران
- صیانت، تقویت و تحکیم وحدت ملی
- صیانت، تقویت و تحکیم هویت دینی و ملی
- صیانت از موجودیت، تحکیم پایداری و ارتقاء کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران
- تحکیم و صیانت از تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی
- حفظ، ارتقاء و تحکیم منافع و قدرت راهبردی جمهوری اسلامی ایران، در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه در غرب آسیا
- صیانت، تقویت و تحکیم انسجام اسلامی
- صیانت، ارتقاء و تقویت زیرساخت‌ها، دارایی‌های ارزشمند و فضا‌های حیاتی کشور
- ایجاد جامعه‎ی امن اسلامی، با محوریت مردم (و با رعایت حقوق مردم و آزادی‌های مصرّح در قانون اساسی)

مأموریت‌های وزارت اطلاعات
در نظر است در چارچوب مصوبات و اسناد بالادستی، به‌ویژه قانون تأسیس وزارت اطلاعات و در راستای تحقق اهداف کلان حوزه امنیت ملّی و با توجه به اولویت‌های امنیتی، مأموریت‌های زیر در دستور کار واحد‌های سازمانی قرار گیرد. اهم محور‌های در نظر گرفته‌شده عبارت است از:
 ۱. توسعه اشراف اطلاعاتی و آینده‌نگری در سطوح داخلی و خارجی برای حمایت از نظام تصمیم‌گیری کشور
 ۲. پیشگیری و صیانت از امنیت دارایی‌های ارزشمند مادی و معنوی کشور در مقابل کلیه عوامل اختلال زا، خصوصاً در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی
 ۳. تأثیرگذاری و تهاجم اطلاعاتی پیش‌دستانه علیه کلیه عوامل ناامنی ساز

 ۴. تأمین امنیت پایدار جمهوری اسلامی ایران در چارچوب:
- مبارزه با تروریسم، خرابکاری، براندازی و تأمین امنیت کشور
- مبارزه با جاسوسی، نفوذ و اقدام پنهان بیگانگان
- مبارزه با مفاسد کلان و ساختاری و تأمین امنیت اقتصادی کشور
- مبارزه با جنگ نرم دشمنان و بیگانگان و تأمین امنیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی
- مبارزه با نظام سلطه و تأمین امنیت در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی و دفاع از حقوق مسلمانان و مستضعفین
- مبارزه با جنگ سایبری دشمنان و بیگانگان و تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات
 ۵. افزایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جامعه اطلاعاتی به‌منظور پاسخ‌گویی قاطع در برابر کلیه پدیده‌ها، عوامل و منابع ناامنی در سطوح داخلی و خارجی
 ۳ - اصول اساسی و ارزش‌های حرفه‌ای وزارت اطلاعات
این‌جانب و کلیه مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات، در همه مراحل خدمت، اصول و ارزش‌های ذیل را کماکان سرلوحه‌ی اعتقادات و فعالیت‌های خود قرار خواهیم داد.
 ۱. تعهد و التزام به اسلام ناب محمدی (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و ماهیت اسلامی نظام؛
 ۲. اعتقاد به اصل ولایت مطلقه فقیه و التزام به صیانت از این جایگاه و تبعیت از، ولی فقیه زمان؛
 ۳. التزام به مردم‌سالاری دینی، آزادی توأم با مسئولیت در برابر خدا و تلاش برای جلب حمایت و اعتماد مردم؛
 ۴. التزام به صیانت از حاکمیت ملّی، استقلال، وحدت ملّی، هویت دینی / ملّی و تمامیت سرزمینی؛
 ۵. تعهد و تلاش در جهت تحقق عدالت همه‌جانبه در جامعه، حرکت برمدار حق و مبارزه‌ی با فساد؛
 ۶. کوشش در مسیر انسجام اسلامی، مبارزه با استکبار و حمایت از مستضعفین و مقاومت در برابر نظام سلطه.

بر پایه‌ی این اصول اساسی، وزیر و سربازان گمنام امام زمان (عج) معتقد، ملتزم و متعهد به رعایت ارزش‌های حرفه‌ای و سازمانی زیر خواهند بود:
- التزام به شرع و تبعیت از قانون در کلیه فعالیت‌ها و تصمیمات مدیریتی
- ایمان قلبی و توکل به خدا و رعایت اخلاق در انجام مأموریت‌ها
- گمنامی و مجاهدت خاموش در تمامی مراحل زندگی حرفه‌ای
- نگاه حاکمیتی و استقلال حرفه‌ای در کار اطلاعاتی
- رویکرد جهادی در انجام مأموریت‌های محوله
- تعهد و پاسخ‌گویی در فرآیند تصمیم‌گیری و امنیت سازی در کشور

 ۴ - سیاست‌های کلی حاکم بر تصمیمات و اقدامات در وزارت اطلاعات
این‌جانب در وزارت اطلاعات، مجموعه‌ای از سیاست‌های کلی را به‌عنوان باید‌ها و نباید‌های حاکم بر تصمیمات، برنامه‌ها و اقدامات، نصب‌العین خود قرار داده و کلیه واحد‌های سازمانی را نیز ملزم به رعایت این موارد نموده و ان‌شاءالله در دوره‌ی جدید نیز بدان ملتزم خواهیم بود. مهم‌ترین عناوین این سیاست‌ها عبارت است از:
 ۱. عمل در چارچوب مأموریت‌های ذاتی و قانونی و خودداری از انجام وظایف سایر دستگاه‌ها
 ۲. اتخاذ رویکرد هوشمندانه با ترکیب ابزار‌ها و روش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به اقتضای شرایط موضوع
 ۳. اتخاذ رویکرد‌های راهبردی، آینده‌نگر و مسئله محور در مواجهه با پدیده‌های امنیتی
 ۴. اتخاذ رویکرد تهاجمی، پیش‌دستانه و قاطع در برابر دشمنان
 ۵. جلوگیری از امنیتی شدن پدیده‌های غیرامنیتی و اهتمام به عادی‌سازی پدیده‌های امنیتی شده
 ۶. ترجیح رویکرد‌ها و اقدامات پیشگیرانه و صیانتی، بر رویکرد‌ها و اقدامات تقابلی و حذفی، مبتنی برجذب حداکثری و دفع حداقلی در حوزه‌های درونی
 ۷. صیانت اطلاعاتی از مردم، نظام و کشور توأم با ایجاد احساس امنیت و آرامش در جامعه
 ۸. تأکید بر ثبات مدیریتی و توازن در ایجاد فرصت‌های مدیریتی، برای نیرو‌های جوان‌تر، به‌عنوان سرمایه آینده وزارت، در کنار نیرو‌های مجرب و پیشکسوت
 ۵ - چشم‌انداز وزارت اطلاعات در افق ۱۴۰۴ 

این‌جانب در طول ۴ سال گذشته، با تلاش همکاران خویش در وزارت اطلاعات، بر اساس اسناد بالادستی؛ سند چشم‌انداز وزارت اطلاعات را ترسیم نموده و در حال پیاده‌سازی آن هستیم. بر اساس مفاد این چشم‌انداز؛ وزارت اطلاعات به‌عنوان پایگاه عظیم مبارزه و جهاد، سازمانی آینده‌نگر و توانمند در تولید اطلاعات؛ آینده‌ساز و مؤثر در ساخت محیط امنیت ملّی؛ پیش کنشگر و قدرتمند در تهاجم و بازدارندگی فعال اطلاعاتی؛ مقتدر و مسلط بر دشمنان و معاندان و امنیت بخش برای نظام، کشور و مردم خواهد بود.

 اهداف، رویکرد‌ها و رئوس برنامه‌های وزارت اطلاعات
وزارت اطلاعات مجموعه‌ای ولایت مدار، مقتدر و حرفه‌ای است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها و مقابله هوشمند با تهدیدکنندگان امنیت کشور است که در بعد عملیاتی و انجام مأموریت‌های محوله، قادر به جلوگیری از تبدیل تهدیدات به آسیب‌های اجتماعی و خروج کشور از تعادل است. شاهد روشن بر این ادّعا، اقدامات گسترده‌ی صیانتی، جلوگیری و مقابله بانفوذ دشمنان، کشف توطئه‌ها، ضربه به بیش از ۱۲۰ گروه تروریستی، کشف بیش از سه هزار کیلوگرم مواد منفجره، ده‌ها بمب آماده انفجار، کمربند و جلیقه انفجاری و دیگر ابزار و امکانات تروریستی و بسیاری اقدامات امنیت ساز دیگر می‌باشد. وزارت اطلاعات به‌عنوان پایگاه عظیم مبارزه و جهاد و دژ مستحکم نظام مقدس جمهوری اسلامی، با رویکرد قاطع و حرفه‌ای توأم باعزت و اقتدار و درعین‌حال در چارچوب شرع، قانون و اخلاق برای مقابله با معاندان و کینه‌توزان و تهدیدکنندگان امنیت کشور و نظام و متجاوزان به حریم امن و حقوق اساسی مردم سرافراز ایران اسلامی، و درواقع تضمین تداوم امنیت در کشور، برنامه‌های زیر را در دولت دوازدهم در دستور کار خواهد داشت:

 ۱ - رئوس برنامه‌های حوزه‌ی مبارزه با تروریسم و ناامنی
 ۱. تداوم مبارزه با تروریسم در تمامی سطوح، در عرصه‌ی جغرافیایی و ایمن‌سازی کشور.
 ۲. حفظ و ارتقاء ضریب امنیت کشور.
 ۳. توسعه‌ی اشراف اطلاعاتی بر گروه‌های تروریستی در پهنه‌ی جغرافیا و تهاجم اطلاعاتی، عملیاتی پیش‌دستانه به تروریست‌ها و مدیریت ادراک گروه‌های مزبور.
 ۴. تداوم مقابله‌ی هوشمند با مسئله‌های ضد امنیتی با اولویت قرار دادن اقدامات نرم و اجتناب از امنیتی شدن فضای اجتماعی کشور.
 ۵. بالا بردن هزینه فعالیت‌های ضد امنیتی علیه نظام ج. ا. ا. از یک‌سو و هماهنگی و هم‌افزایی با سایر سازمان‌ها و نهاد‌های امنیتی، نظامی و انتظامی از سوی دیگر.
 ۶. شناسایی و مقابله با راهبرد‌های تهاجمی دشمن.
لازم به ذکر است، هدف اطلاعاتی جمهوری اسلامی کلیه‌ی گروه‌ها و هسته‌های تروریستی است که امنیت ملی ما را تهدید می‌کنند این پیغام واضحی به دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی است.

 ۲ - رئوس برنامه‌های حوزه‌ی مبارزه بانفوذ و جاسوسی بیگانگان
با توجه به هجمه‌ی گسترده و لشکرکشی اطلاعاتی سرویس‌های خصم برای براندازی ج. ا. ا. در بستر تغییر رفتار و ساختار و ضربه به ظرفیت‌های اقتداری و تمرکز بر کانون‌های اطلاعاتی ج. ا. ا. برنامه‌هایی به شرح زیر در راستای مقابله با اقدامات نفوذی و جاسوسی دشمنان در دستور کار قرار خواهد گرفت:
 ۱. تقویت امور راهبردی و پیش‌بینی اهداف و اقدامات اطلاعاتی دشمن برمبنای چشم‌انداز ضداطلاعاتی و ضد نفوذ.
 ۲. مقابله با برنامه‌های غافلگیرانه‌ی دشمن و جلوگیری از اجرای طرح‌های نفوذی و براندازانه‌ی سرویس‌های اطلاعاتی دشمن.
 ۳. گسترش فرهنگ ضداطلاعاتی و افزایش اقدامات توجیهی و پیشگیری در اقشار کشور، جلوگیری از افتادن افراد به دام‌های اطلاعاتی دشمن.
 ۴. تمرکز بر کانون‌های اطلاعاتی باهدف مقابله‌ی مؤثر با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سرویس‌های اطلاعاتی.

 ۳ - رئوس برنامه‌های حوزه‌ی اطلاعات و امنیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی

این برنامه‌ها، دربرگیرنده‌ی سرمایه‌های نظام و ملت است و به همین دلیل، اقدامات کلان اطلاعاتی در حوزه‌های داخلی، با رویکرد صیانتی انجام می‌شود. برخی از برنامه‌ها در این حوزه به شرح زیر است:
 ۱. صیانت و دفاع هوشمندانه از نهاد‌ها و کادر‌های نظام، مردم، جامعه، منابع و سرمایه‌های ملی و فرهنگی کشور در مقابل اهداف، راهبرد‌ها و برنامه‌های جریان‌های معارض.
 ۲. تلاش در جهت تقویت انسجام و وفاق ملی و سیاسی کشور.
 ۳. مقابله‌ی هوشمند با جریانات اختلال آفرین در حوزه‌های اجتماعی.
 ۴. تقویت رویکرد اطلاعات مردمی و اطلاعات مردم محور.
 ۵. صیانت و پیشگیری از نفوذ و مقابله با اثربخشی تلاش دشمنان از طریق رصد و پایش مستمر تحولات، مداخلات و اقدامات بازیگران سیاسی و امنیتی.
 ۶. کمک به تقویت کارآمدی، سلامت و پایداری عملکردی و کارکردی قوای سه‌گانه، نهاد‌ها و سازمان‌های رسمی و ممانعت از اقدامات تخریبی و تضعیف‌کننده‌ی این نهادها.
 ۷. تقویت و توسعه‌ی تعامل با دستگاه‌های مسئول و نهاد‌های حاکمیتی و ارائه‌ی مشاوره‌ی اطلاعاتی به آنان.

 ۴ - رئوس برنامه‌های حوزه‌ی اطلاعات و امنیت اقتصادی
با تحقق اقتصاد مقاومتی، بسیاری از آسیب‌های اقتصادی کشور ازجمله در عرصه‌ی تولید، اشتغال، فضای کسب‌وکار، جذب سرمایه‌گذاری، توزیع عادلانه ثروت و به‌ویژه فساد اقتصادی کاهش‌یافته که در این صورت ضریب امنیت کشور افزایش خواهد یافت. رویکرد‌های رسیدن به اهداف در این حوزه به شرح زیر تقدیم می‌شود:
 ۱. افزایش امنیت و سلامت اقتصادی: تلاش برای تقویت فضای ایمن و اطمینان‌بخش برای فعالان مختلف در عرصه تولید، سرمایه‌گذاری، کارآفرینی در راستای بهبود فضای کسب‌وکار، تقویت اشتغال و تولید فزاینده ثروت.
 ۲. پیشگیری و نظارت هوشمند در عرصه‌های مختلف اقتصادی در جهت مبارزه‌ی همه‌جانبه با فساد‌های کلان و سازمانی.
 ۳. کمک به تحصیل منابع مالی و قانونی دولت (شناسایی و معرفی موارد کلان فرار مالیاتی، فرار از پرداخت حقوق گمرکی، زمین‌خواری، بدهکاران کلان بانکی و ...).
 ۴. ارائه‌ی مشاوره‌ی اطلاعاتی به دستگاه‌ها به‌منظور کاهش انحراف و تقویت میزان توفیق در دستابی به اهداف.
 ۵. تکمیل و تقویت سامانه‌ی اجرایی در راستای ارتقاء سلامت اداری
 ۶. تقویت روش‌های سامانه پایه و هوشمند در مبارزه با قاچاق، زمین‌خواری، فرار مالیاتی، کلاه‌برداری جمعی و ...
 ۷. مقابله هوشمند با بحران‌های امنیتی اقتصاد پایه

 ۵ - رئوس برنامه‌های حوزه‌ی اطلاعات و امنیت فنی و سایبری
 ۱. کسب اطلاعات فنی و سایبری؛ مبارزه با جنگ سایبری دشمنان و بیگانگان و ارتقاء امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات در راستای تأمین منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران.
 ۲. بازنگری و اصلاح مأموریت‌های فنی وزارت و تحول در ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها، متناسب با تحولات فناورانه و مسائل امنیتی در سطوح ملّی، منطقه‌ای و بین‌المللی.
 ۳. ارتقاء بهره‌گیری از فناوری‌ها و دانش‌های بین‌رشته‌ای در حوزه‌ی جمع‌آوری، ارزیابی، پالایش و ذخیره‌سازی، تحلیل و پیش‌بینی اطلاعاتی.
 ۴. توسعه‌ی سامانه‌های فنی به‌منظور حفظ امنیت دارایی‌های ارزشمند ملی.
 ۵. تقویت زیرساخت‌های جمع‌آوری اطلاعات فنی، ماهواره‌ای و فضایی.
 ۶. هم‌افزایی با جامعه‌ی اطلاعاتی در پیگیری اهداف مشترک و پشتیبانی فنی از آن‌ها.
 ۷. توسعه اشراف اطلاعاتی فنی بر گروه‌های تروریستی و تکفیری.
 ۸. توسعه اشراف اطلاعاتی فنی بر مرز‌های کشور در راستای شناسایی و مقابله با تحرکات ضد امنیتی.
 ۹. تقویت ظرفیت‌های اشراف اطلاعاتی بر زیرساخت‌های سایبری و تحرکات دشمنان.
 ۱۰. ایجاد گروه‌های دانش‌بنیان در راستای مأموریت‌های سایبری و فن‌آوری‌های نوین.
 ۱۱. تقویت امنیت شبکه‌ی ملی اطلاعات، در راستای ارتقاء زیرساخت و امنیت داده‌ها در کشور.
 ۱۲. تقویت ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های دفاع فعال و تهاجمی و امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا).
 ۱۳. مقابله با هرگونه تهاجم سایبری و توانمندسازی دستگاه‌ها در حفاظت از سامانه‌ها، سرویس‌ها و داده‌های مربوطه و تلاش برای امن سازی زیرساخت‌های حیاتی دستگاه‌ها.
 ۱۴. ارتقاء امنیت فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات درحال‌توسعه در سطح ملی (برای افزایش ضریب نفوذ اینترنت، بهره‌برداری کشور از نسل‌های جدید ارتباطی و ...)

 ۶ - رئوس برنامه‌های حوزه‌ی اطلاعات و امنیت خارجی
در حوزه‌ی اطلاعات و امنیت خارجی، چتر اطلاعاتی وزارت اطلاعات توسعه خواهد یافت و مأموریت‌های ذاتی در قالب برنامه‌های زیر پیگیری خواهد شد:
 ۱. مقابله با دخالت‌های نظام سلطه در محیط امنیتی ج. ا. ا. 
 ۲. مقابله با تهدیدات جریانات و گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه و تلاش برای هم‌گرایی و وحدت در منطقه.
 ۳. مقابله با عوامل اختلال آفرین و عوامل ایران‌شناس
 ۴. تلاش برای حفظ، ایجاد و توسعه‌ی هم‌گرایی و وحدت در منطقه.
 ۵. اشراف و اقدام اطلاعاتی نسبت به تحولات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و تحرکات دشمنان و رقبای ج. ا. ا. 
 ۶. گسترش و تعمیق روابط اطلاعاتی با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی باهدف کاهش تنش و تأمین منافع کشور.
 ۷. ظرفیت‌سازی برای افزایش انسجام در جهان اسلام و منطقه.
 ۷ - رئوس برنامه‌های حوزه‌ی درون‌سازمانی

ازآنجاکه هرگونه اقدام اطلاعاتی مؤثر، مستلزم وجود یک سازمان اطلاعاتی قوی، حرفه‌ای و آینده‌نگر، توانمند، هوشمند، منسجم، چابک و مؤثر و کارآمد می‌باشد، در کنار اجرای برنامه‌های اطلاعاتی در حوزه‌های هدف، این‌جانب به‌عنوان یک راهبرد اساسی، به‌صورت مستمر در پی افزایش سطح توانمندی‌های وزارت اطلاعات بوده و خواهیم بود. محور‌های اصلی برنامه‌ها به‌قرار زیر تقدیم می‌شود:
 ۱. تقویت تخصص حرفه‌ای با رویکرد آینده‌نگر و راهبردی، مبتنی بر ارزش‌های بنیادین اسلام ناب محمدی (ص) در شکل‌دهی به سازمان وزارت.
 ۲. پیاده‌سازی سند راهبردی وزارت اطلاعات باهدف توانمندسازی سازمان و کارکنان و تحقق چشم‌انداز اطلاعاتی ـ. امنیتی در افق ۱۴۰۴، 
 ۳. تقویت مبانی ارزشی، انگیزه‌های معنوی و معارف و بینش نیروی انسانی توأم با حفظ نشاط سازمانی کارکنان به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه وزارت
 ۴. تقویت ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های وزارت برای شکل‌گیری یک سازمان یادگیرنده، پیش‌نگری و حرفه‌ای برای انجام مأموریت‌ها و ایفای مسئولیت‌ها و تحقق انتظارات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، نظام و مردم.
 ۵. حفظ و توسعه‌ی انسجام مدیریتی و سازمانی وزارت اطلاعات.
 ۶. صیانت از کارکنان و اطلاعات سازمانی در برابر دسترسی غیر.
 ۷. ارتقاء کمی و کیفی تولید علوم اطلاعاتی و امنیتی و افزایش سطح دانش و مهارت‌های حرفه‌ای و تخصصی کارکنان از طریق توسعه، تعمیق و انسجام‌بخشی به امر آموزش و پژوهش در قالب دانشگاه اطلاعات و امنیت ملّی.
 ۸. کمک و اهتمام به تحکیم خانواده، سلامت و معیشت کارکنان.
 ۹. افزایش سطح نظارت، کنترل و بازرسی از روند فعالیت‌ها و تلاش‌های اطلاعاتی و اداری در سطح سازمانی باهدف ارتقاء قانون‌مداری، شرع‌محوری و اخلاق حرفه‌ای و کارآمدی وزارت.
 ۱۰. بازنگری و بهبود مستمر سیاست‌گذاری‌ها و فرآیند‌های سازمانی در جهت تسهیل و تسریع در انجام عملیات و رعایت هر چه بیشتر قانون و مقررات
 ۱۱. ارتقاء امنیت وزارت اطلاعات در برابر هرگونه نفوذ اطلاعاتی، امنیتی غیر و ممانعت از تاثیرگذاری جریان‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادیِ بر انجام مأموریت‌ها
 ۱۲. ارتقاء کیفیت و شرایط محیط زندگی کاریِ سربازان گمنام امام زمان (عج)، متناسب با الگو‌ها و معیار‌های اسلامی، انسانی و تخصصی
 ۱۳. ارتقاء کیفیت و سرعت خدمات اطلاعاتی، امنیتی و عملیاتی به نهاد‌ها و دستگاه‌های مسئول


متن کامل برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات را از اینجا دانلود کنید
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بایستی میزان تحقق وعدهایی که در کسب رأی اعتماد قبلی داده است ، ملاک خوبی برای ارزیابی عملکرد ایشان است .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل