بازدید 3130

آشفتگی در خرید و فروش تابستانه موبایل در تهران

بازار خرید تلفن‌های هوشمند و صنعت تولید و توسعه آن از جمله بزرگ‌ترین‌ها در نوع خود به شمار می‌رود. مردم جهان و به خصوص ما ایرانی‌ها علاقه خاصی به دارا بودن و ارتقای تلفن‌های شخصی خود داریم.
کد خبر: ۷۱۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ 08 August 2017
بازار خرید تلفن‌های هوشمند و صنعت تولید و توسعه آن از جمله بزرگ‌ترین‌ها در نوع خود به شمار می‌رود. مردم جهان و به خصوص ما ایرانی‌ها علاقه خاصی به دارا بودن و ارتقای تلفن‌های شخصی خود داریم.

به گزارش جهان صنعت؛ نوسانات نرخ ارز از گذشته تا کنون عاملی موثر در افزایش یا کاهش قیمت بازار کالاهای دیجیتال در کشور بوده است. اخیرا با سیر صعودی قیمت دلار قیمت تلفن‌های همراه نیز دستخوش تغییر شده به طوری که این تغییر به افزایش قیمتی حدود 20 تا 30 درصدی منجر شده است. اگرچه برخی فروشندگان نیز علاوه بر اعمال نرخ دلار روی قیمت‌ها اقدام به افزایش قیمت به نظر شخصی نیز می‌کنند و همین مسله باعث مشاهده افزایش 30 درصدی قیمت‌ها شده است.

بر این اساس بازار با استقبال سرد خریداران مواجه شده است که تنها از جلوی مغازه‌ها گذر می‌کنند و در انتظار کاهش نرخ ارز و بازگشت قیمت گوشی‌ها هستند.

همچنین احتکار گوشی تلفن‌ همراه توسط برخی از فروشندگان یکی دیگر از رویدادهای مهم بازار تلفن‌ همراه بود که در پی این اقدام، بیشتر فروشندگان قیمت تمامی کالاهایشان را افزایش دادند و برخی دیگر نیز به امید بالارفتن مجدد قیمت‌ها از عرضه گوشی خودداری کردند. نکته قابل توجه اینکه همچنان نبض بازار تلفن‌ همراه در اختیار گوشی‌های زیر200 هزار تومانی است چراکه بازار این نوع گوشی‌ها به دلیل تقاضای بالا از سوی مشتریان و به دلیل ارزان بودن، روزهای پرجنب و جوشی را سپری می‌کند.

از این رو سری به بازار علاءالدین زدیم تا وضعیت بازار موبایل را از زبان فروشندگان جویا شویم.

آشفتگی وضعیت بازار موبایل در پی نوسانات ارز

نوسانات نرخ دلار مدتی است بر کسب‌و‌کارها تاثیر گذاشته است. از این میان می‌توان به بازار کالاهای دیجیتالی اشاره داشت. به دنبال افت و خیز شدید نرخ دلار طی هفته‌های گذشته، بازار تلفن‌ همراه به‌شدت دستخوش آشفتگی شده است چراکه بسیاری از فروشندگان دست از فروش برداشته‌اند و اگر هم قصد فروش داشته باشند این محصولات را با محاسبه نرخ روز دلار در بازار، در اختیار مشتریان می‌گذارند.

از این رو بازار تلفن‌ همراه با افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت مواجه بوده و بعضا برخی فروشندگان از فروش خودداری می‌کنند. به گفته کار‌شناسان و فعالان بازار، از هفته‌های گذشته که نرخ دلار با سیر صعودی مواجه شد، قیمت‌ها در بازار گوشی‌های همراه در حدود ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و در بازار لوازم جانبی موبایل در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد. همین امر سبب شده است تعدادی از واحدهای فروشگاهی، دست از فعالیت کشیده و به نوعی به تعطیلات اجباری بروند تا اوضاع بازار آرام شود.

این وضعیت در بازار تلفن‌ همراه به‌گونه‌ای بود که وضعیت آشفته بازار ارز به نیمه‌‌تعطیل شدن برخی از مغازه‌های خرید و فروش گوشی تلفن‌ همراه، انجامید. در همین حال نیز بازار گوشی‌های قاچاق که به وسیله دست‌فروشان به فروش می‌رسد به دلیل پایین‌بودن قیمت نسبت به گوشی‌هایی که توسط مغازه‌داران به فروش می‌رسد و ‌گران بودن آن به‌دلیل افزایش نرخ ارز، از رونق بیشتری برخوردار شد .

قیمت‌ها ثبات ندارند

حسین شیری یکی از فعالان در بازار موبایل علاءالدین در ‌این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: برای افراد صرفه اقتصادی ندارد در شرایطی که دلار هر روز گران‌تر می‌شود، کالای خود را با نرخ سابق به فروش برسانند. به همین دلیل در حال حاضر برخی از فروشندگان به ویژه فروشندگان کالاهایی که فاقد نمایندگی رسمی‌ در کشور هستند، قیمت‌ها را به حدی افزایش داده‌اند که کمتر کسی فکر خرید به سرش می‌زند. 

این فعال بازار تلفن‌ همراه می‌گوید: ما ناچاریم همزمان با رشد نرخ دلار قیمت‌ها را افزایش دهیم. هر چند این افزایش قیمت در حد ۱۰ یا 20 درصد است اما با این حال میزان تقاضا اگرچه کم است اما چندان ناامیدکننده نیست. 

وی ادامه داد: در حال حاضر فروشندگان برای فروش محصولات خود قیمت ثابت به مشتریان اعلام نمی‌کنند و سعی دارند قیمت را براساس نرخ روز یا حتی نرخ ساعتی دلار اعلام کنند. کمتر فروشگاه یا شرکتی فهرست موجودی را همراه با قیمت به خریداران ارائه می‌کند‌ چراکه چاپ فهرست قیمت در شرایطی‌که قیمت‌ها مدام در حال تغییر است، غیرمنطقی به نظر می‌رسد. 

نکته قابل توجه این است که فعالان بازار تا چندی پیش به مشتریان خود پیشنهاد می‌کردند از خرید گوشی‌های همراه خودداری کنند تا بازار به ثبات برسد، در حالی که هم‌اکنون همگی بر این نکته پافشاری دارند که تا دلار بیش از این افزایش قیمت پیدا نکرده است محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید.

اگرچه فعالان بازار، فاکتور‌های فروش را با نرخ دلاری صادر نمی‌کنند و در فهرست قیمت نیز خبری از نرخ‌های دلاری نیست‌ اما با توجه به نوسانات‌ دلار گویا فعالان بازار چاره‌ای جز این ندارند که قیمت‌ها را با نرخ روز دلار محاسبه و به خریدار اعلام کنند یا اینکه اساسا قیمت را به دلار اعلام کنند.

استقبال سرد خریداران

بازار خرید و فروش تلفن‌ همراه در تهران در هفته پیش با وجود ثابت ماندن قیمت‌ها نسبت به هفته‌های گذشته باز هم با استقبال سرد خریداران مواجه بود.

هرچند در هفته گذشته خریداران بیشتری به بازار مراجعه کردند‌ اما در مجموع میزان خرید و فروش تلفن‌ همراه در خیابان جمهوری تهران در حد اندکی بود و تلفن‌ همراه دست دوم نیز آنچنان خریداری نداشت.حسین شیری، فعال بازار خرید و فروش تلفن‌ همراه در تهران گفت: کاهش عرضه تلفن‌های همراه هوشمند با گارانتی در بازار هفته گذشته سبب شده است خریداران کمتری برای خرید موبایل به بازار مراجعه کنند.

حسین شیری اظهار داشت: انتظار ما این است که در روزهای آغازین شروع دولت دوازدهم، هیجانات روی نرخ ارز فروکش کند و با ثبات نرخ ارز خریداران بیشتری برای خرید تلفن‌ همراه به بازار مراجعه کنند‌ اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

افزایش قیمت و احتکار

فعال بازار موبایل اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها تنها به دلیل بالا رفتن نرخ ارز نیست و برخی فروشندگان قیمت‌های بیشتری اضافه بر تاثیر نرخ ارز را روی کالا‌های خود، هم گوشی‌های همراه و هم لوازم جانبی اعمال می‌کنند و کالای خود را با قیمتی بالاتر از قیمت تمام شده به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: برخی دیگر از فروشندگان با احتکار بعضی گوشی‌ها که در بازار با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند، باعث می‌شوند تعداد این گوشی‌ها در بازار محدود شود و در نتیجه قیمت کاذب پیدا کنند. این اقدام نه تنها در مورد گوشی‌های جدید بلکه حتی در گوشی‌هایی که دو سال از تاریخ عرضه آنها به بازار می‌گذرد نیز اتفاق می‌افتد.

به گفته حسین شیری مشتریان تلفن‌ همراه به سه گروه تقسیم می‌شوند، گروه اول کسانی هستند که با هیجان در بازار نرخ ارز به خرید تلفن‌ همراه روی آورده‌اند با این دید که ممکن است نرخ ارز بالاتر از این نیز برود و قیمت‌ها افزایش بیشتری پیدا کند. البته تعداد این افراد اندک است. گروه دوم افرادی هستند که با مشاهده افزایش نرخ ارز در خرید گوشی مورد نیاز خود دست نگه داشته‌اند با این تفکر که این هیجانات کاذب است و نرخ ارز در آینده به پایین‌تر از قیمت فعلی می‌رسد در نتیجه خرید خود را به آینده موکول می‌کنند. گروه سوم افرادی هستند که تنها به دلیل اینکه نیاز حیاتی به گوشی همراه دارند با نادیده گرفتن نوسانات قیمتی دل به دریای بازار موبایل می‌زنند و کالای مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند. البته افراد این گروه اغلب کسانی هستند که به سمت گوشی‌های ارزان‌قیمت می‌روند.

کسادی برای فروشندگان رسمی، بازار داغ برای قاچاق‌فروشان

رضا خسروی یکی دیگر از فروشندگان در بازار علاءالدین نیز در خصوص بازار موبایل قاچاق نیز به خبرنگار ما گفت: سود در بازار موبایل فعلا در انحصار فروشندگان موبایل‌های غیررسمی یا همان قاچاق است، بازاری که با قیمت و محصولات وسوسه‌انگیز هر روز در حال رشد و رونق گرفتن است. فروشندگان رسمی به دلیل دیر وارد کردن محصولات روز در حال از دست دادن بخش نسبتا بزرگی از بازار هستند. بازار موبایل در ماه آتی شاهد ورود گوشی‌های هوشمند رسمی و غیررسمی نه‌چندان زیادی خواهد بود که باعث می‌شود موبایل‌های حال حاضر بازار ایران دچار افت قیمت تدریجی شوند.

بازار داغ گوشی‌های ارزان در تهران

به گفته رضا خسروی، همزمان با افزایش قیمت گوشی‌های موبایل موجود در بازار که به دلیل روند صعود قیمت ارز صورت گرفته میزان تقاضای مشتریان از گوشی‌های زیر 200 هزار تومانی افزایش یافت. وی با اشاره به رونق مجدد گوشی‌های ۲۰۰ هزار تومانی در بازار گفت: طی چند ماه گذشته بیشتر مشتریان به خرید گوشی‌های موبایل 1۰۰ تا 2۰۰ هزار تومانی روی می‌آوردند اما هم‌اکنون به دلیل افزایش قیمت تمامی کالاهای دیجیتالی تمایل مردم به نمونه‌های ارزان‌قیمت‌تر جلب شده است.

رضا خسروی افزود: بیشتر مراکز خریدوفروش گوشی‌های موبایل تهران در هفته گذشته شاهد مراجعه افراد برای گوشی‌های زیر ۲۰۰ هزارتومانی بودند چرا‌که گرانی گوشی‌ها و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده این گوشی‌ها با تمایل کاربران روبه‌رو شوند.

خسروی با اشاره به شرایط فعلی تمامی بازارهای کالاهای دیجیتالی طی هفته‌های اخیر گفت: در شرایط فعلی که نرخ دلار و درهم ثبات ندارد بازار گوشی‌های گران‌قیمت با کاهش تقاضای مشتریان روزهای سردی را سپری می‌کند. وی تصریح کرد: با شرایط فعلی اقتصادی بیشتر مشتریان گوشی به خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت روی می‌آورند.

این فروشنده بازار تلفن‌ همراه می‌گوید: با شرایط فعلی که قیمت تمامی گوشی‌های موبایل بالا رفته، تقاضا برای انواع گوشی‌های زیر20۰ هزار تومانی نسبت به گذشته افزایش یافته است. از سوی دیگر، کاهش قدرت خرید مردم باعث شده بیشتر به سمت خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت روی بیاورند.

هم‌اکنون دو برند سامسونگ و نوکیا که دارای بیشترین تنوع گوشی‌های ارزان‌قیمت هستند توانسته‌اند تقاضای بیشتر مشتریان را به خود اختصاص دهند.

تعطیلی در ادامه رکود

رضا خسروی با اشاره به تعطیلی برخی فروشندگان در ادامه رکود می‌گوید: رکود در بازار باعث شده بسیاری از فروشندگان مغازه‌های خود را تعطیل کنند به طوری که برخی از آنها مغازه‌های خود را واگذار کرده‌اند و به شغل دیگری پرداخته‌اند. در حال حاضر نیز اکثر فروشندگان با فروش لوازم جانبی از جمله قاب و محافظ و... کسب سود می‌کنند و امور‌ خود را می‌گذرانند، در غیر این صورت مجبورند هزینه‌های خود مثل اجاره‌بها، مالیات و... را از جیب بپردازند.

وی ادامه داد: برخی دیگر از فروشندگان نیز با توجه به روی آوردن تقاضا به سمت گوشی‌های ارزان‌قیمت تنها روی این نوع گوشی‌ها متمرکز شده‌اند و از فروش گوشی‌های گران‌قیمت دست کشیده‌اند.

خسروی با تاکید بر کاهش قدرت خرید مردم در بازار تلفن‌ همراه افزود: تورم و گرانی کالا‌های ضروری مصرفی مردم و نیز پایین بودن سطح درآمد مردم باعث شده قدرت خرید مردم در بازار موبایل کاهش یابد به طوری که مشتریان ما در حالی که گوشی‌های جدید با سخت‌افزار‌های قوی‌تر به بازار ارائه شده‌اند، تنها از نظر قیمتی و با توجه به میزان توانی که در پرداخت هزینه دارند گوشی خود را انتخاب و خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: در این حال مصرف‌کننده مجبور است به دلیل نداشتن توان مالی از امکانات ضعیف و گوشی‌های بی‌کیفیت استفاده کند، به همین دلیل اکثر خریداران در نهایت از خرید خود راضی نیستند چرا‌که به نوعی مجبور به پذیرش و خرید آن کالا شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار