بازدید 2756

انحرافات مالی شهرداری در سایه عدم مدیریت منابع و مصارف

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس نهم گفت: عدم کنترل و مدیریت منابع و مصارف، درآمدهای ناپایدار و تعلل دولت‌ها در کمک بودجه‌ای به شهرداری‌ها سبب انحرافات مالی شده است.
کد خبر: ۷۱۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴ 07 August 2017
ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص علل انحرافات مالی شهرداری‌ها، گفت: انحرافات مالی شهرداری ها به دلایل مختلفی بروز پیدا کرده است؛ در حقیقت با تصویب قانون شوراها دولت تلاش کرد تمام درآمد – هزینه شهر را متوجه این مجموعه کند به نوعی که شهرداری‌ها خود عهده‌دار تامین هزینه‌های خود شود البته این به معنی عدم کمک به شهرداری ها نیست کما اینکه در سال‌های گذشته مبالغی از سوی دولت به شهرداری ها ارایه شده است.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس نهم شورای اسلامی، تصریح کرد: هرچند دولت کمک مالی به شهرداری کرده اما این مبالغ کفاف وظیفه‌هایی بر دوش شهرداری نبوده است. عدم کمک دولت به شهرداری مربوط به دولت یازدهم هم نیست، متاسفانه از زمانی که قانون شوراها تصویب شد، تلاش شد تا در بودجه عمومی رقمی برای شهرداری ها تعریف نشود.

شهرسازی و معماری در کلان‌شهرها فدای تراکم فروشی شد

وی افزود: از سوی دیگر محل تامین هزینه- درآمد شهرها مشخص نیست، از این رو شهرداری‌ها از محل‌هایی چون تراکم فروشی کسب درآمد کردند لذا آسیب‌های بسیاری به شهر و شهروندان رسید؛ از همین رو شهرسازی، معماری، محیط زیست و ده‌ها حوزه دیگر فدای تراکم فروشی و درآمدزایی شهرداری‌ها شد.

ندیمی با اشاره به دیدگاه منابع و مصارف شهرداری‌ها، گفت: اولویت‌ شهرداری‌های مختلف در کنترل و مدیریت منابع و مصارف برای جلوگیری از انحراف اهمیت دارد، مدیریت شهری پایتخت در بخش مترو منابع و مصارف را کنترل کرده اما در تجهیز ناوگان موفق نبوده زیرا تغییراتی در این حوزه صورت نگرفته است، ایرادهای هم در ارتباط با جانمایی و مکان‌یابی پروژه دارد در واقع در بخشی از وظایف خود به مدیریت منابع و مصارف نپرداخته است.

وی ادامه داد: متاسفانه شهرداری‌ها برای کنترل و تنظیم منابع و مصارف خود از ظرفیت بخش خصوصی که می‌توانست کمک و تاثیر بسیاری داشته باشد، استفاده نکردند. به عنوان مثال مدیریت شهری پایتخت نیز با کمک بخش خصوصی می‌توانست صدها میدان و پروژه را به خوبی اصلاح و اجرا کرد اما کم کاری در این بخش و هزینه‌ پروژه‌هایی که از نظر مهندسی به واسط داده شد دلیل اداره گرانتر و با کیفیت پایین‌تر شهر از نظر اجرای پروژه‌ها شد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس نهم، یادآور شد: 15 کلان شهر که تهران در صدر آن جا دارد با مشکلات تامین منابع و مصارف، نوع هزینه، مکان‌یابی اجرای پروژه و درآمدهای ناپایدار روبه روست که بی‌توجهی به آن مشکلات بسیاری از جمله انحرافات مالی را به وجود آورده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل