بازدید 2670

دلار 3800 تومانی قابل توجیه نیست

مهدی تقوی عنوان کرد اکنون دیگر تورم 40 درصد را پشت سرگذاشته ایم، اقتصاد از رشد منفی خارج شده است و در بازارهای جهانی هم نفت بیشتری می فروشیم و ارز بیشتری در اختیار داریم، بنابراین نرخ دلار باید کاهش و نه افزایش یابد.
کد خبر: ۷۱۹۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ 06 August 2017
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، حرکت دلار به سوی نرخ های بیش از 3800 تومان را غیر منطقی دانست و گفت: به لحاظ علم اقتصاد، افزایش قیمت دلار قابل توجیه نیست.

مهدی تقوی به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: اکنون دیگر  تورم 40 درصد را پشت سرگذاشته ایم، اقتصاد از رشد منفی خارج شده است و در بازارهای جهانی هم نفت بیشتری می فروشیم و ارز بیشتری در اختیار داریم، بنابراین نرخ دلار نباید افزایش داشته باشد.

وی افزود: زمانی که کشور با تحریم های جهانی مواجه بود، صادرات نفتی ما به زحمت به یک میلیون بشکه می رسید  که درآمد حاصل از فروش آن نیز امکان انتقال به کشور نداشت،  ولی بعد از برجام و رفع تحریم ها فروش نفت ما به 2 و نیم میلیون بشکه رسید که این اتفاق، باعث شد درآمد نفتی کشور بالا برود و رشد اقتصادی کشور را در کنار دیگر عوامل، صعودی کند.

تقوی اظهار داشت: در دوران تحریم اقتصاد ایران و فعالان اقتصادی از بسیاری نیازمندی‌های خود بی نصیب بودند ولی اکنون با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی آزاد شده و به کشور بازگشته است، تکنولوژی به همراه سرمایه درحال ورود است و ناوگان هوایی ایران که با فرسودگی به فعالیت خود ادامه‌ می‌داد با خرید انواع هواپیماهای مدرن درحال بازسازی است.

 این اقتصاددان با اشاره به دو نظریه پولی و نظریه برابری قدرت خرید در موضوع ارز گفت: نظریه پولی می گوید اگر شما حجم زیادی از پول چاپ کنید، نرخ ارز کاهش پیدا می کند. 

وی افزود: نظریه برابری قدرت خرید هم می گوید، اگر تورم شما شدیدتر از تورم ایالات متحده امریکا باشد، به همان نسبت ارزش پول شما نسبت به دلار پایین می آید و قیمت دلار در اقتصاد بالا می رود. بنابراین مطابق این نظریه ها و همچنین کاهش تحریم های جهانی باید نرخ ارز کاهش می یافت، اما برعکس شاهد افزایش نرخ ارز در کشور هستیم.

به گفته تقوی، از آنجا که در شرایط پسا تحریم تکنولوژی نیز  به همراه سرمایه درحال ورود به کشور  است، یک دلیل افزایش قیمت دلار می تواند افزایش احتمالی واردات باشد و اینکه تقاضا برای دلار در اقتصاد ما خیلی بالا رفته باشد.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار داشت: یکی از دلایل احتمالی دیگر برای افزایش نرخ دلار، تقاضای حجاج برای ارز است که البته شوکی موقت است و قاعدتا بعد از بازگشت حجاج به ارقام قبلی برخواهد گشت.

تقوی در بخش دیگری از این گفت و گو به انتخاب اعضای کابینه و تاثیر آن بر سیاست های کلی اقتصاد اشاره کرد و گفت:  وزیران کلیدی دولت یازدهم از جمله علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی عملکرد قابل قبولی داشته اند، اما خوب است دولت در دور جدید برای تداوم رشد اقتصادی از یک تیم مشاوره ای در کنار تیم اجرایی اقتصاد استفاده کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل