بازدید 5799
۱

آماری جالب از خودروهای وارداتی

کد خبر: ۷۱۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 05 August 2017
آمار گمرک نشان می دهد که واردات خودرو در چهارماه نخست امسال با رشد 50 درصدی نسبت به سال گذشته، به 23 هزار دستگاه رسیده و این رقم یک حد نصاب تازه را ثبت کرده است.
 
به گزارش خراسان، بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور در 4 ماه نخست سال جاری 15 هزار و 477 خودرو با حجم موتور 1500تا 2000 سی سی وارد کشور شده است که با وزن 22هزار تن 426 میلیون دلار ارزش داشته است. همچنین در همین مدت 7700خودرو با حجم موتور 2000تا 2500 سی سی با وزن تقریبی 12 هزار تن وارد کشور شده است که ارزش ارزی آن 213 میلیون دلار است. به این ترتیب تا تیر ماه سال جاری حدود 23 هزار خودرو وارد کشور شده است که ارزش ارز بری 639 میلیون دلاری داشته است.
 
با این حال، مقایسه این آمار با یکی دو سال گذشته، از رشد قابل توجه واردات خودرو حکایت می کند. طبق آمارهای گمرک در 4 ماه نخست سال 95، حدود 15 هزار خودرو با حجم موتور 1500 تا 2500 سی سی و ارزش 390 میلیون دلار وارد کشور شده بود. هم چنین آمار مشابه واردات خودرو نشان می دهد که در 4 ماه نخست 94، تعداد 11 هزار خودرو به کشور وارد شده که ارزبری 297 میلیون دلاری داشته است. بدین ترتیب مشاهده می شود که سال گذشته (و از نظر تعداد) واردات 4 ماهه خودرو نسبت به سال 94، 28 درصد و 4 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال 95، 55 درصد رشد داشته است و در عین حال، این افزایش واردات، با افزایش ارزش همراه بوده است. به طوری که ارزش کل واردات نیز 64 درصد رشد را نشان می دهد.

احتمال ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودروهای وارداتی
 
از سوی دیگر در شرایطی واردات خودرو در سال 96 رو به رشد بوده است که تعرفه گمرکی این محصولات تغییری نسبت به سال گذشته نشان نمی دهد. امسال نیز این تعرفه بین 40 تا 55 درصد عنوان شده است. با این حال، در سال جاری بر محدود شدن واردات این محصولات به نمایندگی های رسمی تاکید شده است که احتمال ایجاد نوعی قدرت انحصاری و افزایش قیمت خودروهای وارداتی توسط نمایندگی ها را به همراه داشته است.
 
در این شرایط، اظهارات رئیس شورای رقابت از افزایش قیمت این خودروها در بازار و نیز احتمال ورود این شورا به قیمت گذاری خودروهای وارداتی حکایت دارد. به گزارش تسنیم، رضا شیوا از افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: وزارت صنعت بایستی پاسخگو باشد. وی با بیان این که شورای رقابت فعلاً به بازار خودروهای وارداتی ورود پیدا نکرده است، افزود: مشغول بررسی بازار خودروهای وارداتی هستیم. حتی نامه نگاری هایی را با گمرک انجام داده ایم تا میزان واردات خودرو را با توجه به نمایندگی مورد ارزیابی قرار دهیم. اگر به این نتیجه برسیم که بازار این خودروها انحصاری است حتماً در قیمت گذاری آن ها دخالت خواهیم کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
خوش به حال اونهایی که میتونن ماشین خارجی بخرن... من که واقعا از دست ماشین 4 ساله ساخت داخلم خسته شدم...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل