بازدید 10954
از «سیم آخر احمدی‌نژادی‌ها» تا «دو رویکرد متفاوت به چینش کابینه» و تحلیل یک «مصافحه متفاوت»

خطوط مهم خبری مهم روزنامه‌ها در هفته‌ای که گذشت!

در هفته‌ای که گذشت، روزنامه ها چندین محور خبری اصلی را با رویکردهای متفاوتی به فراخور دیدگاه‌های نزدیک به جریان سیاسی که به آن منتسب هستند، مطرح و پیگیری کردند. علاوه بر مواضع جنجالی حلقه نزدیک به احمدی نژاد و اعلام پرونده تخلفات او و واکنش مقامات قضایی نسبت به آن، واکنش‌های گوناگون روزنامه‌های جریان‌های سیاسی مختلف به اخبار درز کرده از چینش احتمالی کابینه نیز از محورهای داغ خبری بود. دیدار ظریف با همتای عربستانی خود در استانبول ـ هرچند کوتاه و به گفته ظریف در حد احوالپرسی بود ـ باب تحلیل‌ها درباره آینده رابطه این دو کشور را در رسانه‌های داخلی و بین المللی باز کرد.
کد خبر: ۷۱۸۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰ 04 August 2017
در هفته‌ای که گذشت، روزنامه ها چندین محور خبری اصلی را با رویکردهای متفاوتی به فراخور دیدگاه‌های نزدیک به جریان سیاسی که به آن منتسب هستند، مطرح و پیگیری کردند. علاوه بر مواضع جنجالی حلقه نزدیک به احمدی نژاد و اعلام پرونده تخلفات او و واکنش مقامات قضایی نسبت به آن، واکنش‌های گوناگون روزنامه‌های جریان‌های سیاسی مختلف به اخبار درز کرده از چینش احتمالی کابینه نیز از محورهای داغ خبری بود. دیدار ظریف با همتای عربستانی خود در استانبول ـ هرچند کوتاه و به گفته ظریف در حد احوالپرسی بود ـ باب تحلیل‌ها درباره آینده رابطه این دو کشور را در رسانه‌های داخلی و بین المللی باز کرد.
 
به گزارش «تابناک»، روزنامه‌ها در نخستین روز هفته‌ای که گذشت، با بازنشر رویکرد مقام معظم رهبری درباره کابینه، به گزارش‌ها و گفت وگوهایی که هفته قبل آن درباره شایعات مطرح شده، درباره نقش رهبری در چینش همه اعضای کابینه پایان دادند. این محور خبری که در همه روزنامه‌های جریانات سیاسی مختلف بازتاب داشت، با عناوین مختلفی در صفحه نخسخت روزنامه‌ها منعکس می‌شد.

روزنامه جوان ـ که روزنامه‌ای با رویکرد اصولگرایانه است ـ با انتخاب تیتر «رهبر انقلاب در انتخاب کابینه ورود نمی‌کند» و روزنامه اصلاح طلب بهار با انتخاب تیتر «رویکرد حمایتی»، یک خبر مشترک را پوشش دادند.

روزنامه کیهان، اما برای این خبر، «انتخاب اعضای کابینه با نظر رهبری کذب محض است» را به عنوان تیتر انتخاب کرده بود. در مقابل، روزنامه دولتی ایران و چند روزنامه اصلاح طلب از جمله همدلی، با انتخاب تیترهایی بدون جهت گیری خاص، مخاطب را به خواندن درون متن هدایت کرده بودند.

رویکرد رهبری در قبال کابینه

پایگاه اطلاع رسانی رهبری، با انتشار متنی، رویکرد رهبر معظم انقلاب به چینش کابینه را چنین تشریح کرده بود. دغدغه اصلی ایشان کارآمدی است، ولی درباره اکثریت اعضای کابینه، نظری ابراز نمی‌کنند. این موضوع نیز در رسانه‌های مکتوب هر دو جریان سیاسی به شکل پررنگی بازنشر شد و می‌توان آن را نوعی پایان به شایعات مطرح اخیر قلمداد کرد.

رویکرد روزنامه‌های ایران در مورد پرتاب آزمایشی و موفقیت آمیز ماهواره بر «سیمرغ» که هفته گذشته انجام شد، رویکردی مشابه و بدون جهت گیری خاص بود؛ اما آنچه به چشم می‌آمد، روزنامه دولتی و غیر خصوصی ایران، جمهوری اسلامی، کیهان، اطلاعات و جوان با انتخاب تیتر و تصویر اول مرتبط با این خبر پوشش پررنگ تری نسبت به روزنامه‌های بخش خصوصی درباره این موضوع داشتند.

روزنامه‌های بخش خصوصی هر دو جریان ترجیح داده بودند، مسائل سیاست داخلی از جمله مباحث مربوط به چینش کابینه و گمانه زنی درباره گزینه‌های شهرداری تهران را برجسته کنند.
خطوط مهم خبری مهم روزنامه‌ها در هفته‌ای که گذشت!
سیم آخر احمدی‌نژادی‌ها
 
دیگر خط خبری رسانه‌های مکتوب در هفته‌ای گذشت، اظهارات جنجالی افراد نزدیک به طیف احمدی نژاد بود که تحت تأثیر بازداشت بقایی و اظهارات او پس از آزادی از زندان در برخی روزنامه‌ها منعکس شد؛ اظهاراتی که سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبر نسبت به آن واکنش نشان داد.

گفت وگوی روزنامه اعتماد با دادستان دیوان محاسبات کشور ـ که از هفت پرونده تخلف رئیس جمهور سابق خبر می‌داد ـ محورهای خبری روزنامه‌های کشور را از اواسط هفته تحت تأثیر خود قرار داد.

شجاعی در این گفت وگو، پنج پرونده از هفت پرونده احمدی‌نژاد را که درباره تخلفات نفتی اوست، تشریح کرده بود.
سخنان تند حمید بقایی درباره قوه قضاییه موضوعی بود که هرچند صرفا در چند روزنامه اصلاح طلب منعکس شد، از دید گزارش نویس‌های این رسانه‌ها با تیتر «انتحاری به سبک احمدی نژادی‌ها» و عصیان بهاری‌ها بازتاب یافت.

خبری که از آن به عنوان تکمیل شدن پازل عبور از خطوط قرمز یاران بهاری یاد شد. معاون اجرایی رئیس دولت قبل، در بخش‌هایی از سخنانش ـ که از سوی هواداران دولت احمدی‌نژاد منتشر شده ـ اتهامات شدیدی را متوجه محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی کرده که بدون تردید، تندترین سخنانی است که یک متهم تاکنون درباره مسئولان قوه قضاییه به کار برده است.

«عباس جعفری دولت‌آبادی»، دادستان تهران نیز ادعاهای عضو حلقه احمدی‌نژاد را کذب دانسته و گفته بود، بقایی دوباره با اتهامات جدید تحت تعقیب قرار گرفته است.

پس از انتشار نامه احمدی نژاد در واکنش به اظهارات دادستان دیوان محاسبات ـ که در آن تهدید به افشاگری کرده بود ـ برخی دیگر از روزنامه‌های نزدیک به اصلاحات در گزارش هایی از آن به عنوان به سیم آخر زدن احمدی نژاد یاد کردند.

اما بیشتر روزنامه‌های اصولگرا درباره این خبر سکوت کردند تا اینکه روزنامه میانه رو جمهوری اسلامی در سرمقاله با عنوان جریان انحرافی و فتنه جدید با اشاره به غیبت اخلاق در هشت سال دوره سلطه جریان انحرافی از تحرکات اخیر آنان انتقاد کرد.

چینش کابینه و دو رویکرد متفاوت

پس از انتشار اخباری از آخرین لیست اعضای کابینه و مواجهه اصلاح طلبان با کابینه احتمالی که در آن حضوری کمرنگ‌تر از آنچه می‌پنداشتند، لحن روزنامه‌های این جریان سیاسی دچار تغییر شد. بیشتر روزنامه‌های اصلاح طلب از اواسط هفته گذشته، با بازتاب اظهارات انتقادی شخصیت‌های اصلاح طلب درباره چینش کابینه و نیز تهیه گزارش هایی با همین رویکرد، لحن حمایتی با رویکرد ادعای عدم سهم خواهی را تغییر داده و با لحن مطالبه گرانه تری نوشتند.

«رودربایستی با روحانی ممنوع»، بخشی از سخنان عبدالله نوری بود که در چند روزنامه جریان اصلاحات به شکل برجسته‌ای منعکس شد و گفت وگو‌ها و یادداشت‌های دیگری با رویکرد مطالبه گرانه در رابطه با چینش کابینه توسط این روزنامه‌ها منتشر شد. در رابطه با چینش کابینه روزنامه‌های اصولگرا نیز با مطرح کردن موضوعاتی همچون لزوم عدم به کارگیری افرادی در ارتباط با فتنه، لزوم استفاده دولت از مدیران انقلابی در یادداشت‌ها و گزارش‌های این هفته خود موضوع چینش کابینه را مورد توجه خود قرار دادند. کیهان در شماره آخر هفته خود مطالبات اصلاح طلبان از روحانی در قبال کابینه را نوعی شاخ و شانه کشیدن آن‌ها برای حلقه نزدیکان روحانی قلمداد کرده و خبر وِیژه خود را به این موضوع اختصاص داده بود.

در انتظار چراغ سبز ایران ـ عربستان

مصافحه محمد جواد ظریف با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان موضوعی بود که علاوه بر اینکه در رسانه‌های بین المللی باب تحلیل‌های زیادی را درباره رابطه ایران و عربستان باز کرد، در روزنامه‌های ایران نیز منجر به ارائه تحلیل‌ها و گزارش هایی شد.

اغلب روزنامه‌های اصلاح طلب و نزدیک به دولت اگر به این موضوع پرداختند، رویکرد مثبتی داشتند. اما روزنامه آغاز فصلی نو در روابط ایران و عربستان خبر داد؛ خبر احوالپرسی کوتاه ظریف با وزیر خارجه عربستان با عناوینی همچون مصاحفه ظریف با همتای سعودی، وزیر خارجه عربستان ظریف را در آغوش کشید، لبخندهای دیپلماتیک و مصافحه متفاوت در روزنامه‌ها منعکس شد؛ موضوعی که روزنامه‌های مطرح اصولگرا از جمله کیهان، رسالت، وطن امروز و جوان در صفحه نخست خود از کنار آن گذشتند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل