بازدید 5636
تحقق پیش بینی «تابناک»؛

دهم مرداد گذشت و هیچ فیلم سینمایی رفع توقیف نشد

این اتفاق جالب نشان داد، تا چه میزان ضرب الاجل مطرح شده از سوی صالحی امیری با جدیت بوده و خروجی اش ملموس است! البته چنین نتایجی پیش بینی شده و تابناک نیز پیش بینی کرده بود، حداکثر به تعداد انگشت‌های یک دست، فیلم پروانه نمایش دریافت خواهند کرد...
کد خبر: ۷۱۸۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷ 02 August 2017
ده مرداد گذشت و هیچ فیلم سینمایی رفع توقیف نشد
با گذشت دو ماه و یک روز، دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق نیافت و هیچ فیلم سینمایی رفع توقیف نشد؛ اتفاقی که «تابناک» پیش بینی کرده بود و در برآورد خوشبینانه از رفع توقیف حداکثر پنج فیلم سینمایی سخن به میان آورده بود؛ اما در ضرب‌الاجل تعیین شده حتی وعده‌های معاون سازمان سینمایی نیز تحقق نیافت و حرکت تبلیغاتی بی‌اثر شد.
 
به گزارش «تابناک»؛ رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دهم خردادماه در پاسخ به درخواست یکی از کارگردان‌های سینمایی، در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان سینمایی دستور داده تا دو ماه مشکل فیلم‌های توقیفی در دولت روحانی و احمدی نژاد رفع شود.
 
در متن نامه وزیر فرهنگ به محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی تأکید شده بود: «گاهی حضوری اطلاع داده می شود یا در نشریات، روزنامه ها و فضای مجازی می خوانم که نسبت به بلاتکلیف ماندن برخی فیلم های توقیفی از دولت قبل تاکنون انتقادها و گلایه هایی وجود دارد... هر چه سریع تر و به فوریت و جدیت به این موضوع رسیدگی و گزارش آن برای بنده ارسال شود و ظرف مدت دو ماه پرونده فیلم های توقیفی بسته شود.»
 
با توجه به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید فیلم‌هایی که در دولت‌های دهم و یازدهم توقیف شده‌اند، مورد بررسی و رفع توقیف می‌شدند. این دستور بدون هیچ استثنایی، تأکید عام داشت؛ بنابراین، تصور می‌شد مطابق با نص صریح دستور وزیر، شاهد رفع توقیف این فیلم‌ها باشیم و برخی سینماگران صاحب فیلم‌هایی با این ویژگی‌ها نیز در شبکه‌های اجتماعی پالس‌های مثبتی نسبت به این دستور نشان دادند.
 
در همین راستا، نام «خیابان‌های آرام» کمال تبریزی، «زمهریر» علی رویین‌تن، «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» محسن امیریوسفی، «پارادیس» علی عطشانی، «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» عبدالرضا کاهانی، «وقت داریم حالا» عبدالرضا کاهانی، «خانه پدری» کیانوش عیاری، «کاناپه» کیانوش عیاری، «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا، «خرس» خسرو معصومی، «خانه دختر» شهرام شاه‌حسینی به عنوان مشهورترین فیلم‌ها در صف رفع توقیف مطرح شد.
 
با نزدیک شدن به دهم مردادماه یعنی پایان ضرب الاجل دو ماهه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صالحی امیری ادبیات تازه‌ای در پیش گرفت و گفت: «ما می‌خواستیم یک بار برای همیشه این مفهوم توقیف را از اذهان پاک کنیم. فیلم یا مجوز می‌گیرد یا نمی‌گیرد. چیزی به اسم توقیف در ادبیات نمایشی غلط است. اکثریت قریب به اتفاق فیلم‌ها مجوز می‌گیرند و بقیه نیز که نمی‌گیرند باید اصلاحات را اجرا کنند. مثلا یکی از فیلم‌ها تهیه‌کننده و کارگردان تمایلی به اصلاح ندارد به همین دلیل به نظر ما این فیلم قابلیت اکران نیز نخواهد داشت.» 
 
با این حال اندکی بعد، ابراهیم داروغه زاده، معاون سازمان سینماییِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تأکید کرد که معتقد است، فیلم‌هایی همچون «خانه پدری»، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» و «عصبانی نیستم» با توجه به بازنگری‌ها و إصلاحاتی که انجام شده، مشکلی برای اکران ندارند. او همچنین از حل مشکل «خانه دختر» با فیلمبرداری دوباره یک سکانس و «پاردایس» نیز سخن به میان آورده است.
 
البته اعتقاد داروغه منتهی به صدور پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی لااقل در ضرب الاجل دو ماهه نشد و دیروز در پایان زمان تعیین شده توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیچ فیلم توقیفی پروانه نمایش دریافت نکرد.
 
این اتفاق جالب نشان داد تا چه میزان ضرب الاجل مطرح از سوی صالحی امیری با جدیت بوده و خروجی اش ملموس است! البته چنین نتایجی پیش بینی شده و تابناک نیز پیش بینی کرده بود، حداکثر به تعداد انگشت‌های یک دست، فیلم پروانه نمایش دریافت خواهند کرد، زیرا اگر توانی بود، در زمان مسئولان پیشین پروانه نمایش برای این آثار صادر می‌شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس