بازدید 2255

افزایش ۲برابری محصول درصورت کشت برنج‌پرمحصول

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس،گفت:ما از طرف کمیسیون کشاورزی مجلس به رییس جمهور ، نامه ای مبنی بر لغو واردات برنج در فصل برداشت ارسال کردیم و امیدواریم هرچه سریعتر مصوبه مذکور لغو شود
کد خبر: ۷۱۸۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸ 02 August 2017
محمد صادق حسنی جویباری درگفت و گو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت درباره  واردات برنج در  فصل برداشت،گفت: آماردقیق از میزان برنج را برخی آقایان در اختیار ندارند،بنابراین تصورمی‌کنند که باید با واردات مانع ایجاد مشکل در بازار  برنج شد،که البته این تصور ذهنی اشتباه است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای  اسلامی، تصریح کرد: میزان برنج وارداتی به کشور مشخص است، همچنین میزان تقاضای بازار نیز برحسب نیاز مصرفی  روشن است ، اما  این میان مشخص است که سود  واردات  از زحمات کشاورزان برای این افراد با اهمیت تر است.

حسنی جویباری افزود: ما به رییس جمهور از طرف کمیسیون کشاورزی مجلس، نامه ای  مبنی بر لغو   واردات  برنج در فصل برداشت ارسال کردیم  و امیدواریم  هرچه سریعتر  مصوبه مذکور  لغو  شود.

 وی  تصریح کرد:  افرادی که طرفدار  واردات برنج در فصل برداشت  هستند، معتقدند اگر واردات  عملیاتی نشود بازار برنج دچار مشکل می شود، بنابراین  بنده  حاضرم با  این  افراد مذاکره و  سندی ارائه دهم که هیچ  نوع نیازی به واردات  برنج درفصل برداشت نداریم.

 نماینده  مردم رشت  در مجلس،افزود: درکشت دوم برنج منابع آبی 50 درصد موضوع است، اما  موقعیت جغرافیایی  نیز در راستای تولید بهینه در کشت دوم برنج اهمیت دارد و این در حالی است که برنامه  ریزی  در کشت پرمحصول  به سادگی  ما را در عرض یکسال به خودکفایی می رساند و این در حالی است که 80الی 90درصد برنج دراستان گیلان هاشمی است و اگر به جای برنج هاشمی ، برنج های پر محصول  را  نیز به زیرکشت  ببریم، این میزان  به 2برابر حداقل افزایش پیدا میکند.

 حسنی جویباری افزود: 700 تن  تولید برنج استان گیلان با  توسعه کشت های پرمحصول به 1400 تن می رسد در  حالی که ما تا خودکفایی  برنج تنها 500 تن فاصله داریم و مشخص است با این اوصاف ما تنها با سرمایه گذاری در کشت های پرمحصول در استان  گیلان در تولید برنج به خودکفایی می رسیم.

 وی ادامه  داد: این درست است که برنج  پرمحصول از منظر کیفیت از  برنج هاشمی پایین تر است، اما برنج های  پر محصول  از منظر کیفی بسیار بالاتر از برنج های خارجی هستند و از  همین  رو با سرمایه گذاری  در کشت های پرمحصول  می توان  علاوه بر ایجاد فرصت های اشتغال برای کشاورزان از  مهاجرت  روستاییان   نیز  به شهرها  جلوگیری کرد  و این در  حالی است که می توان به جای  واردات کننده  برنج  تبدیل به صادر کننده برنج  شویم.

 حسنی جویباری  افزود: عدم لغو واردات برنج  در فصل  برداشت، تاثیر منفی در تعیین کابینه دولت دارد زیرا نمایندگان شمال  کشور  از واردات برنج در فصل برداشت  ناراضی هستند.

عضو  کمیسیون  کشاورزی ،آب و منابع طبیعی  مجلس ، یادآورشد: نگاه به مقوله تولید برنج بایدکارشناسی شده باشد تا گزارش  میزان تولید برنج نیز با  مستندات  تولید همسو باشد تا اطلاعات جامع درباره وضعیت انبار های برنج بدست  مسئولان برسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار