بازدید 3925
۳

خوش خدمتی شورای رقابت به خودروسازان

در هفته های اخیر خبر موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت برخی خودروها رسانه ای شد و این اولین خوش خدمتی شورای رقابت به خودروسازان بود. دومین خوش خدمتی در جریان عدم دخالت در عرضه و ثبت نام برخی خودروها مانند پژو 207 آی اتومات در حال شکل گیری است. جایی که به دلیل کمبود عرضه و بالا بودن تقاضا، قیمت این خودرو در حالی که 47 میلیون و 327 هزار تومان اعلام شده هم اکنون به بالای 50 میلیون تومان رسیده است.
کد خبر: ۷۱۷۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳ 31 July 2017
در هفته های اخیر خبر موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت برخی خودروها رسانه ای شد و این اولین خوش خدمتی شورای رقابت به خودروسازان بود. دومین خوش خدمتی در جریان عدم دخالت در عرضه و ثبت نام برخی خودروها مانند پژو 207 آی اتومات در حال شکل گیری است. جایی که به دلیل کمبود عرضه و بالا بودن تقاضا، قیمت این خودرو در حالی که 47 میلیون و 327 هزار تومان اعلام شده هم اکنون به بالای 50 میلیون تومان رسیده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در 12 تیر ماه سال جاری بود که عضو ناظر شورای رقابت از موافقت این شورا با افزایش حداکثر یک تا 1.5 درصدی قیمت پراید و تیبا و همچنین رشد 2.5 درصدی قیمت سمند و پژو خبر داد. ولی ملکی اظهار داشت که شورای رقابت موضوع تقاضای ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت محصولاتشان را مورد بررسی قرار داده است و در نهایت اعضای شورا با رشد قیمت برخی خودروهای پر تیراژ موافقت کرده اند. ملکی گفت: طبق مصوبه شورای رقابت قیمت پراید و تیبا حداقل حدود 150 هزار تومان و قیمت پژو و سمند حدود 400 هزار تومان افزایش خواهد یافت. این اولین خوش خدمتی شورای رقابت در یک ماهه اخیر به خودروسازان بود. خوش خدمتی که باعث شد تا خودروسازان به صورت مستقیم از آن نفع ببرند.

اما دومین خوش خدمتی شورای رقابت که باعث می شود خودروسازان همواره از آن به صورت غیرمستقیم سود ببرند عدم دخالت در برخی از ثبت نام ها برای برخی خودروهاست. در گذشته شاهد بوده ایم که خودروسازان با عرضه اندک برخی خودروها باعث ایجاد حاشیه بازار و افزایش قیمت آن ها شده اند، اخیراً نیز این اتفاق برای پژو 207 آی اتوماتیک مشاهده شده است. 

به عنوان مثال در27 اردیبهشت ماه 1396 ثبت نام خودروی دنا پلاس در تعداد بسیار محدود آغاز شد. همین عرضه محدود این خودرو و تقاضای بالا برای خرید آن، باعث شد تا بازار سیاه برای خرید و فروش حواله های آن شکل بگیرد و قیمت این نوع خودرو به صورت کاذب افزایش یابد. 

اخیراً نیز این ماجرا برای خودروی پژو 207 آی اوتوماتیک به نحوی تکرار شده است. به نقل از تسنیم، مرحله دوم فروش پژو 207 آی اتوماتیک در حالی صبح دیروز مورخه 8 مرداد 96 آغاز شد که کمتر کسی امکان ثبت در سایت فروش ایران خودرو را پیدا کرده و اکثر مردم با اخطارهایی از سوی سایت رو به رو شدند. جالب اینکه خیلی زود سایت فروش بسته شد و دیگر کسی قادر به ثبت نام نبود. 

با توجه به مشکل ثبت نام و عرضه محدود خودرو پژو 207 آی اتوماتیک، قیمت این خودرو در بازار به 50 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که ایران خودرو، قیمت آن را 47 میلیون و 327 هزار تومان اعلام کرده است. بنا بر اذعان فعالان بازار خودرو این اختلاف قیمت 3 میلیون تومانی، بازار دلالی را رونق داده و همین امر باعث شده تا حاشیه بازار این محصول زیاد شود.

همان گونه که ملاحظه می شود این دو نمونه مذکور که در سال جاری رخ داده است تنها بخش کوچکی از آن چیزی است که در طی این سال ها پیرامون ثبت نام خودروها اتفاق افتاده است و همواره خودروسازان به صورت غیرمستقیم از آن نفع برده اند و مردم از آن متضرر شده اند. این در حالی است که طبق وظایف تعریف شده برای شورای رقابت، این شورا باید هر کجا که اعمالی منجر به اخلال در رقابت شود و این اخلال باعث بالا رفتن ساختگی قیمت کالا یا خدمت در بازار گردد ورود پیدا کند و با آن برخورد نماید. اما در سال های اخیر همواره نمونه هایی را می توان در زمینه همین عرضه محدود خودروها یافت که عدم دخالت شورای رقابت باعث شده است قیمت ها به صورت کاذب افزایش یافته و همواره خودروسازان به صورت غیرمستقیم از آن نفع برده اند.

بهتر است شورای رقابت به رسالت خود بازگشته و نظارت خود را افزایش داده و جهت جلوگیری از زیان مردم، به قضیه ثبت نام های محدود خودروسازان ورود پیدا کند و این حاشیه بازار در خودروهای ثبت نامی را از بین ببرد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
اعضای شورای رقابت همان خودروسازان هستند که هربلائی میخواهند سر خریداران می اورند وعامل گرانی مفرط خودروها با چراغ سبز انها صورت میگیرد پس مسئول ساخت خودروهای بی کیفیت ونظارت پیش فروش متقلبانه دو خودروساز مهم کشور با کدام نهاد وسازمانی است شما یا.........
تابناک چرا نظرات مردم راانتشار نمیدهی ،نکنه شما هم بله
ایا شورای رقابت برای قیمت گذاری وگران کردن خودرو ایجاد شده ویا باید نظارت بر کیفیت خودرو یا پیش فروش های افتضاح خودروسازان نظارت مستمر داشته باشد شاید هم اعضای ان همان افراد خودروساز ان هستند یا اینکه همه مردم سرکارند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار