بازدید 17174

عادل الجبیر و «اعلان جنگ قطر» / آنچه در نشست دیروز چهار کشور عربی گذشت

روز گذشته چهار کشور عربی با هدایت عربستان سعودی در بحرین نشستی برای بررسی راهکارهای پیش روی خود برای برخورد با قطر و ادامه این بحران برگزار کردند؛ نشستی که طی آن واکنش جالب توجه عادل الجبیر به سخنان چندی پیش مقامات قطری در رابطه با مراسم حج، نکته جالب توجه آن بوده است.
کد خبر: ۷۱۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ 31 July 2017
روز گذشته چهار کشور عربی با هدایت عربستان سعودی در بحرین نشستی برای بررسی راهکارهای پیش روی خود برای برخورد با قطر و ادامه این بحران برگزار کردند؛ نشستی که طی آن واکنش جالب توجه عادل الجبیر به سخنان چندی پیش مقامات قطری در رابطه با مراسم حج، نکته جالب توجه آن بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته، قطر با اعتراض به گزارش ویژه سازمان ملل در مورد آزادی مذاهب عربستان را متهم به استفاده سیاسی از حج کرده بود. به گفته قطر، عربستان سعودی با ایجاد موانعی بر سر راه حجاج قطری و اعزام آنها به مراسم حج، به دنبال بهره برداری از مقاصد سیاسی خود از این مراسم است. طبق این اعتراض مقامات قطری، خواهان «بین المللی شدن» امور برگزاری حج و خارج شدن اختیار آن از دست عربستان سعودی شده بودند.

این سخنان در حالی بوده که چهار کشور مصر، امارات و بحرین و در رأس آنها عربستان طی نشستی در بحرین پیرامون بحران دیپلماتیک قطر رایزنی و گزینه های پیش روی خود برای افزایش فشار بر قطر را بررسی کرده است. از جمله راهکارهایی که این کشورها برای مقابله با قطر مد نظر قرار داده اند، اقدامات اقتصادی بیشتر برای تحریم قطر بوده است.
 
عادل الجبیر و «اعلان جنگ قطر» / آنچه در نشست دیروز چهار کشور عربی گذشت 
در این نشست، این چهار کشور عربی بیان کردند به شرط آنکه دوحه دست از حمایت از تروریسم برداشته و به فهرست درخواست های سیزده گانه ارائه شده توسط کویت به امیر قطر پاسخ مثبت دهد، آنها حاضر به برقراری تعامل و گفت وگو با این کشور خواهند بود.

در این نشست، در عین حال عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، واکنشی جالب توجه به موضوع درخواست قطری ها در رابطه با مراسم حج داشته است. وی بیان کرده، این درخواست برای بین المللی کردن مراسم حج و اماکن مقدس، نوعی از اعلان جنگ به عربستان سعودی است و عربستان آماده است که پاسخی قاطع به هر که خواهان بین المللی شدن اماکن مقدس شود، بدهد.

وی تأکید کرده است، عربستان همه تلاش خود را برای تسهیل ورود حجاج به این کشور انجام می دهد و از حجاج قطری نیز به مانند حجاج سایر کشورها استقبال خواهد کرد.

در این نشست، وزیر امور خارجه بحرین نیز با تکذیب توافق همکاری نظامی با مصر، هرگونه ایجاد پیاگاه نظامی مصر در بحرین را رد کرد. شیخ خالد بن احمد الخلیفه بیان کرد، همکاری های نظامی میان مصر و بحرین شامل آموزش و اعزام متخصصان و مستشاران نظامی است و ارتباطی با ایجاد پایگاه نظامی در خاک بحرین ندارد.

شیخ خلیفه همچنین در رابطه با قطر بیان کرد: چهار کشور عربی در صورتی که دوحه حسن نیت خود را برای عدم حمایت از تروریسم و افراط گرایی نشان داده و دست از مداخله در امور داخلی کشورهای همسایه برداشته و همچنین به فهرست سیزده گانه درخواستی کشورهای عربی پاسخ مثبت دهد، حاضر به گفت وگو و تعامل با قطر هستند.

همچنین سامح الشکری، وزیر امور خارجه مصر بیان کرده، گفت وگوی مشروط با قطر منوط و مبتنی بر اجابت درخواست های سیزده گانه و همچنین پایبندی به اصول شش گانه ای است که پیشتر معرفی و ارائه شده است. وی تأکید کرده که در مورد درخواست سیزده گانه کشورهای عربی هیچ گونه سازش و مذاکره ای با قطر پذیرفته نیست.

به شکلی جالب توجه، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، شیخ عبدالله بن زاید، بیان کرده است هرگونه اقدامی که از سوی کشورهای عربی برای برخورد با قطر در نظر گرفته شود، باید مطابق و همخوان با اصول کلی حقوق بین الملل باشد. وی بیان کرده که این اقدامات باید طبق مذاکرات و توافق چهار کشور عربی باشد و باید از هرگونه عوارض آن برای شهروندان قطری جلوگیری شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل