بازدید 15416

چشم امید مردم به قوه قضائیه برای تسریع در مجازات عاملان قتل آتنا و بنیتا

هرچند میان پرونده قتل آتنا در پارس آباد و بنیتا در پاکدشت، هیچ ارتباط و حتی مشابهتی دیده نمی‌شود، بازخورد اخبار منتشره پیرامون هر دو خبر، یک واکنش مشترک به دنبال داشته است؛ تقاضایی مشابه که امید می‌رود، مورد توجه دستگاه قضا قرار گرفته و موجب تسریع مجازات عاملان این قتل ها شود.
کد خبر: ۷۱۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲ 30 July 2017
هرچند میان پرونده قتل آتنا در پارس آباد و بنیتا در پاکدشت، هیچ ارتباط و حتی مشابهتی دیده نمی‌شود، بازخورد اخبار منتشره پیرامون هر دو خبر، یک واکنش مشترک به دنبال داشته است؛ تقاضایی مشابه که امید می‌رود، مورد توجه دستگاه قضا قرار گرفته و موجب تسریع مجازات عاملان این قتل ها شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ با اعتراف قاتل دختربچه پارس آبادی و برملا شدن راز جنایت خونینی که این دیار را ملتهب کرده بود، جمع بزرگی از اهالی داغدار و منقلب این خطه در معابر شهر حاضر شده و شعاری سر دادند که مضمون آن، تسریع در مجازات قاتل آتنا بود؛ خواسته‌ای که دادستان نیز آن را به حق خواند و ابراز امیدواری کرد، در سایه رسیدگی عاجل به پرونده، محقق شود.

اما از آن فاجعه زمان زیادی نگذشته، اتفاق هولناک دیگری در کشورمان رخ داد که بار دیگر بسیاری از مردم را بهت زده و نگران کرد. این بار در حومه تهران و با سرقت اتومبیلی که در آن، کودکی هشت ماهه در مسیری دردناک قرار گرفته بود؛ ماجرایی که با نام «سرقت نوزاد شیرخواره» تیتر برخی روزنامه ها شد و بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی داشت.

حکایتی که به مانند پرونده قتل آتنا، فرجامی بسیار تلخ داشت. این بار به این شکل که سارقان خودرو حتی از رها کردن بنیتای چند ماهه در جایی که شهروندان پیدایش کنند نیز دریغ کرده و نوزاد را به همراه خودرو در منطقه ای رها کردند و حدود یک هفته بعد و با اعتراف ایشان جای کودک مشخص شد؛ کودکی که دیگر آسمانی شده بود تا داغش بر دل خیلی ها بماند.

پایانی دردناک که این بار نیز خواست عموم برای تسریع در محاکمه عاملان این جنایت را به دنبال داشته و آن گونه که پیگیری های پرونده نشان می‌دهد، نظر مسئولان قضایی نیز بر آن است. انتظاری که با توجه به حساسیت های پرونده در حال تحقق است و بی شک با طی شدن روال قانونی پرونده، به صدور حکم متناسب برای مجرمان پرونده و اجرای آن بی اطاله وقت گره خواهد خورد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد، یک عامل در رسیدگی عاجل به این دو پرونده و اجرای احکامی که برای آن صادر خواهد شد، تأثیرگذار باشد؛ موضوعی که موجب شده از هم اکنون برخی حقوقدانان درباره آن اظهار نظر نموده و هر یک تفسیری در خصوص آن ارائه دهند. موضوعی قانونی و شرعی که به دیه مرد و زن مربوط است و در صورت صدور حکم قصاص برای عاملان این دو پرونده، بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

آن گونه که قوانین مشخص کرده، برای صدور حکم قصاص در پرونده‌هایی از این دست که مقتول در آنها مونث است و قاتل مذکر، بحث پرداخت فاضل دیه مطرح می‌شود. به این معنا که اولیای دم باید مابه التفاوت دیه مرد و زن را برای اجرای حکم قصاص پرداخت نمایند و در صورتی که قادر به پرداخت این مبلغ نباشند، نیاز است ناتوانی ایشان در این امر در دادگاه احراز شود.

موضوعی که با توجه به دست داشتن دو تن در قتل بنیتا، قابل تأمل تر هم جلوه می‌کند چراکه در صورت صدور حکم قصاص برای هر دو تن، باید فاضل دیه دو مرد برای اجرای قصاص پرداخت شود که البته مبلغ بسیار سنگین تری خواهد شد؛ نکته ای که ممکن است عدم توانایی والدین بنیتا را محتمل تر جلوه دهد، اما به فرض اثبات این عدم توانایی، باز اجرای حکم به تعویق خواهد افتاد چراکه نیاز است این موضوع در دادگاه مورد رسیدگی و بررسی قرار گیرد و این امر، زمان بر خواهد بود.

البته همه این بحث ها در حالی مطرح می‌شود که فرض را بر صدور حکم قصاص قرار دهیم و همچنین، اجرای قصاص را خواسته والدین این دو کودک بدانیم که می‌تواند همه یا بخشی از این مفروضات صحیح نباشند. نکته ای اساسی که بی توجه به آن، بسیاری از مردم خواستار مجازات عاملان این جنایت ها در اسرع وقت هستند.

این در حالی است که پیشتر با توجه به تعدد بروز مشکلات مشابه از این نوع در پرونده های قتل های غیر عمد در حوادثی مانند تصادفات راهنمایی و رانندگی، طرح یکسان سازی دیه زن و مرد در تمامی حوادث با پیشنهاد قوه قضائیه به شورای نگهبان رفته و با تایید ایشان، جامه عمل پوشیده است. موضوعی که موجب شده، برخی از هم اکنون پرداخت مابه التفاوت دیه امثال قاتل آتنا را حل شده بدانند.

اتفاقی که هرچند حل شده نیست، اما با توجه به حساسیت هایی که این پرونده در جامعه آفریده، این انتظار را در خیل بسیاری از مردم به وجود آورده که دستگاه قضا به این موضوع ورود کرده و با تقبل پرداخت این مبلغ از محل های پیش بینی شده، در اجرای احکام این پرونده تسریع صورت دهد. انتظاری که احتمالا با توجه به رویکرد قوه قضائیه در رسیدگی فوری این پرونده ها، احتمالا به زودی با اظهار نظر مقامات این دستگاه در این خصوص همراه خواهد شد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۶
در مورد آتنا چون تجاوز هم بوده حکم تجاوز اعدام هست و نیازی به پرداخت دیه که مربوط به قصاص میشه نداره حتی والدین میتونن تقاضای ارش البکاره و مهر المثل کنن ولی در مورد بنیتا اقدام اون دو سارق نوع کشنده بوده و قتل عمد محسوب میشه که حکمش قصاص هست که مطمئن باشید آخر کار میره به همین جریان تفاضل دیه

قوانین ما واقعا ایراد داره یعنی مردم باید دعا کنن به دختر بچشون تجاوز هم شده باشه که بتونن بدون پرداخت جایزه به خانواده قاتل اعدام اون رو شاهد باشن نکته بعد اینکه آیا قتل از تجاوز بدتر نیست؟! چرا حکم اولی قصاص هست که فرد میتونه با فشار آوردن به خانواده مقتول و تبدیل به دیه از مجازات در بره ولی حکم تجاوز اعدام هست
کسی که اقدام به قتل میکنه امنیت روانی اجتماع رو به خطر میندازه و نباید نباید نباید با استفاده از چنین قوانینی آزاد بشه قوانین ما نباید به دعوا شخصی بین دو خانواده تنزل پیدا کنه
شما از این منظر نگاه کنید فرزندتان را با قساوت کشته اند و شما باید پول پرداخت کنید!!!
مگر این نیست که هرچه عقل به آن حکم کند شرع هم می‌کند و بالعکس؟
پس مشکل کجاست؟
در عقل بنده حقیر است؟
مجازات عاملان قتل که بجاست باید انجام شود ولی اگر قوانین و برخوردهای قوه قضائیه نا کافی باشد باز شاهد رها شدن این افراد را در شهر و کشته شدن تعدادی بی گناه خواهیم بود لذا در توجه جدیدی در مجازات این افراد در مراحل اولیه وجود داشته باشد
با چشم ما كار نداشته باشيد معمولي رفتار كنيد
الکی نگو. مردم هیچ جشم امیدی ندارند.
کم کم بدنبال هر جنایت تجمع مردم بیشتر و بیشتر میشود.
شماها مثل اینکه ادم بشو نیستید با این حساب حرفهای شما نشستن جایز نیست باید پدران این دختران معصوم هر کدام یکی از فرزندان قاتل را به قتل برسانند و خود راسا اقدام به قصاص کنند چرا که قاتل در زندان است و دسترسی به او نیست اما به فرزندانشان دسترسی هست
انشالله که قاتل های شیطان صفت شون اعدام میشند . باید پدر و مادر بود تا عمق فاجعه را درک کرد
برخورد باید فوری باشد باید در کمتر از2هفته وضعیت مجرمان مشخص شود دو ماه یا3ماه یا1سال طول دادن پرونده همچین افراد جنایتکاری باعث نا امنی بیشتر می شود
من فكر كنم با حكم فقهي ولايت مطلقه امر اين مساله مابه التفاوت ديه دو اين گونه پرونده ها قابل حل باشه. چون واقعا اين مساله فشار مضاعف به خانواده مقتولين هست كه قطعا مورد رضايت امام عصر و نايب بر حق ايشون نمي باشد.
عصرتکنولوژی عصرآدمهای روانی عصر دزدان و شیطان صفتان شده است
اين ديگه چه قانونييه كه بيا المال بايد پول مابه التفاوت اعدام را چون زنان مقتول بودن پرداخت كنه!! چرا قوانين را به روز نميكنيد
بنام خدا
اگر قاتل هاي قبلي زودتر مجازات ميشدند ( قاتل طلبه ناهي از منكر و قاتل ستايش و .............. ) اين اتفاقت نمي افتاد
الآن براي اينها آنقدر معطل ميكنند تا قتل بعدي اتفاق بيفته
چرا باید برای قصاص چنین آدم هایی از جیب بیت المال یا خانواده مقتول داغ دار به آنها پول هم داده شود !!! این چه قانونی است !!!
آخر چرا انقدر دستگاه قضایی در ایران لاکپشتی و شل حرکت میکند و روند تسریع پرونده ها کند انجام میگردد.
لطفاً خبرنگاران طی مصاحبه ای، سئوال زیر را از دو متهم بپرسند و آن را با مشارکت آنها مورد کند و کاو قرار دهند تا همه ی زوایای آن مشخص شود:
چرا سارقان تا این حد به مرگ و زندگی بنیتا بی توجه بوده اند و یک سرقت را بدون هیچ دلیل واضحی تبدیل به جنایت فجیع کرده‍ اند !؟
اگر نیروی پلیس از هوش کافی بر خوردار بوده خیلی سریع این بچه ها پیدا میشن متاسفانه نیروی انتظامی از افراد کم هوش و بعضاً کم سواد تشکیل شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان