بازدید 13776

این همه واکنش به تحریم های جدید آمریکا برای چیست؟

هفته گذشته، سنای آمریکا با قاطعیت آرا، تحریم های جدید را علیه ایران، روسیه و کره شمالی به تصویب رساند؛ تحریم های جدیدی که از نگاه بسیاری تحلیلگران داخلی و خارجی، مقدمه ای بر فشارهای آتی دونالد ترامپ برای خروج از برجام است. این تحریم ها واکنش های زیادی در داخل ایران به همراه داشته که ورود مجلس برای مقابله، پاسخ دیپلمات های ایرانی و همچنین برخی مقامات ارشد کشوری و لشکری از جمله آنهاست.
کد خبر: ۷۱۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ 30 July 2017
هفته گذشته، سنای آمریکا با قاطعیت آرا، تحریم های جدید را علیه ایران، روسیه و کره شمالی به تصویب رساند؛ تحریم های جدیدی که از نگاه بسیاری تحلیلگران داخلی و خارجی، مقدمه ای بر فشارهای آتی دونالد ترامپ برای خروج از برجام است. این تحریم ها واکنش های زیادی در داخل ایران به همراه داشته که ورود مجلس برای مقابله، پاسخ دیپلمات های ایرانی و همچنین برخی مقامات ارشد کشوری و لشکری از جمله آنهاست.

به گزارش «تابناک»؛ واکنش هایی که به تازگی به مواضع دولت جدید آمریکا برای وضع تحریم های ـ به گفته آمریکایی ها ـ غیر هسته ای برای فشار بر ایران صورت گرفته است، نکات بسیار اساسی در بر دارد که باید توجه خاصی به آن مبذول داشت؛ واکنش هایی که پیام های خاصی به سمت دولت آمریکا ارسال می کند که بعضا بسیار از آن چه ایران میخواهد و باید بخواهد، فاصله دارد.

از جمله این واکنش ها، ورود مجلس و کمیسیون امنیت ملی برای در دستور کار قرار دادن طرحی برای مقابله با اقدامات آمریکاست؛ طرحی که به گفته مجتبی ذوالنوری، تنها حدود 20 درصد امکان مقابله با اقدامات آمریکا را فراهم می کند، ولی پیشنهاد خود مجتبی ذوالنوری بیش از این طرح جالب توجه است. وی بیان کرده که چون کار آمریکا نقض برجام است، اقدامات ما نیز باید از همین جنس باشد [نقض برجام].

وی گفته: به عنوان مثال، ما پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کرده ایم و حالا که آنها مدام برجام را نقض می کنند، ما باید روند همکاری را تعلیق کنیم و یا تعداد و سطح فعالیت سانتریفیوژها را به حالت قبل برگردانیم و سطح غنی سازی را افزایش دهیم.

به نظر می رسد به تدریج آمریکایی ها و دولت ترامپ به آنچه می خواهند نزدیک می شوند. تحریکات دولت آمریکا حداقل توانسته است در برخی از مسئولین و مقامات کشوری ما و در برخی نهادها تأثیر خاص خود را بگذارد و این دقیقا چیزی است که دولت جدید آمریکا و تندروهای جمهوری خواهی همچون کاتن و کروز به دنبال آن هستند.
 
این همه واکنش به تحریم های جدید آمریکا برای چیست؟ 
البته عباس عراقچی شب گذشته با رویه ای کاملا دیلماتیک به این مسائل جدید پاسخ داده و گفته: اشتباه برخی موافقین و منتقدین، این است که برجام را پیمان مودت بین ایران و آمریکا می دانند و تصور می کنند، برجام قرار بود بین ایران و آمریکا پیمان مودت ایجاد کند و می گویند: چرا تحریم و خصومت جدیدی از سوی آمریکا علیه ایران اعمال می شود؟

برجام اصلا چنین قصد و نظری نداشت و قرار بود برنامه هسته ای بین ایران و شش کشور اتحادیه اروپا و شورای امنیت از طرف جامعه بین الملل مدیریت شود و کسی نباید توقع داشته باشد دشمنی آمریکا کاهش یابد.

عراقچی اظهار داشت: ترامپ و آمریکا به دنبال کنار گذاشتن برجام هستند، ولی می‌خواهند شرایط را به گونه‌ای بگذارند که ایران برجام را کنار بگذارد. ایران تا زمانی به برجام پایبند خواهد بود که از منافع برجام بهره‌مند شود. در مقابل دشمنی آنها حتما واکنش نشان خواهیم داد، ولی واکنش ما هوشمندانه و حساب شده خواهد بود حتما در زمین ترامپ بازی نخواهیم کرد.

تأکید عراقچی به عدم بازی در زمین ترامپ حداقل این خوشبینی را به وجود می آورد که دستگاه دیپلماسی کشور به خوبی تحرکات و تحریکات آمریکا را زیر نظر دارد و رویه دیپلماتیک خوبی در این زمینه اتخاذ کرده است؛ اما همچنان واکنش وزارت خارجه به تحریم های آمریکا نیز به نظر بیش از حد نیاز بوده و این موضوعی است که می تواند سیگنال مثبتی را برای آمریکایی ها ارسال کند.

چرا تحریم های جدید آمریکا چندان جدی نیست؟

طرح تحریمی که اخیرا در سنای آمریکا با قاطعیت به تصویب رسید، تنها مربوط به ایران نبود. این طرح در ابتدا ـ البته با محوریت ایران ـ به کنگره و سنای آمریکا معرفی شد؛ اما دنبال کردن سابقه طرح به خوبی نشان می دهد که تصویب آن با قاطعیت آرا، نه به خاطر ایران بلکه به خاطر روسیه بوده است.

دولت ترامپ اکنون ماه هاست پس از انتخابات ریاست جمهوری و به دلیل رسوایی های مطرح  پیرامون ارتباط حلقه نزدیکان خود با روسیه، عملا فلج شده است. دموکرات ها و رسانه های جریان اصلی در آمریکا چنان فشاری بر تیم ترامپ و شخص وی گذاشته اند که تا مرز استیضاح به پیش رفته است. ماه گذشته، دونالد ترامپ مجبور به تغییر و تحولات اساسی در کاخ سفید شده و سعی کرده بود با تشکیل اتاق های جنگ علیه دموکرات ها، گروهی را مشخصا به پیگیری اهداف دولت مشغول کند.

درز شدید اطلاعات از درون کاخ سفید، روزانه خوراک واشنگتن پست، نیویورک تایمز و سی ان ان می شود و حتی یک روز هم نیست که صفحه نخست این نشریات، مطلبی علیه دونالد ترامپ و دولت وی منتشر نکرده باشند. طرح جایگزین سلامت ترامپ برای طرح قبلی اوباما با شکستی مفتضحانه در سنای آمریکا روبه رو شده که نشان از آن دارد که در ادامه کار، قرار است همه وعده هایی که ترامپ در انتخابات داده، یک به یک با چنین شرایطی مواجه شوند. هر کسی که فیلم صحنه رأی منفی سناتور جمهوری خواه جان مک کین به این طرح را دیده باشد، تا مدتها این موضوع را فراموش نخواهد کرد که ترامپ حتی در حلقه جمهوری خواهان نیز با دشمنان اساسی روبه روست.

فشارهای اروپا بر سیاست خارجی ترامپ ادامه دارد و بسیاری از مشاوران ارشد استراتژیک ترامپ را به این شوک انداخته که رهبری آمریکا در جهان غرب و هدایت ناتو برای همیشه از دست این کشور خارج شود. چین از بی پروایی های ترامپ و بی تجربگی وی در سیاست خارجی بیشترین بهره را می برد و در خفا دریای جنوبی را به منطقه تسلط خود تبدیل می کند. روسیه جای پای خود را در خاورمیانه تحکیم کرده و به تدریج شرق اروپا را به شکلی دوفاکتو به دست می گیرد.

در چنین شرایطی که سیاست داخلی در آمریکا فلج شده، اروپا به شدت از ترامپ نا امید است، روسیه و چین در حال تبدیل شدن به قطب جدید در توازن قوای سیستمی هستند، شاید آخرین چیزی که به ترامپ کمک می کند آمریکا را به سرعت دچار افول و انزوا کند، خروج از برجام به عنوان مهمترین سند دیپلماتیک قرن 21 تا کنون است. نباید در این موضوع شک کرد که ترامپ اگر فرصت و چاره آن را داشت، خیلی پیش از این برجام را آتش زده بود!

تصویب قاطع طرح تحریمی جدید در آمریکا، هیچ ارتباطی با ایران و حتی کره شمالی نداشت. رأی بالای این طرح، نتیجه فشار مستمر دمکرات ها بر جمهور خواهان و ترامپ برای گنجاندن روسیه در تحریم های جدید بود. شرط آنها اساسا برای رأی به این طرح، همین ورود تحریم های روسیه بود و اکنون دموکرات ها تبدیل به بازوی فشار اساسی بر ترامپ و جمهوری خواهان شده اند که با استفاده از ابزارهای رسانه ای و فشارهای بی امان خود بر سر موضوع رسوایی های روسوفیلی تیم ترامپ، از این دولت و جمهوری خواهان سواری می گیرند.

هیچ شکی نیست که به هر حال، یکی از محورهای این طرح، ایران بوده است و هیچ شکی نیست که ترامپ می خواهد فشار بر ایران را افزایش دهد و او را به چاله ای بیندازد که پشت آن چاه بزرگی تدارک دیده. جان بولتون، باب کورکر ـ که خود اخیرا به صراحت بیان کرده که باید کاری کنیم ایران خود از برجام خارج شود ـ استو بنن، نیوت گنگریچ، به همراه چند سناتور تندرو از جمله کروز و کاتن، اکنون خوشحال از تصویب طرح جدید تحریمی، منتظر واکنش های ایران هستند و قطعا هر روزه اخبار و رویدادهای ایران را در این زمینه رصد می کنند.
 
این همه واکنش به تحریم های جدید آمریکا برای چیست؟ 
هرچند به گفته عراقچی، تحریم های جدید ایران، نشانه ای از خصومت بی وقفه و بدون توقف آمریکا علیه ایران دارد، نباید این همه واکنش خشمگینانه در پی داشته باشد. ایران حداقل از دو چیز باید مطمئن باشد: نخست اینکه آمریکا می داند که نباید اولین کشور خارج شونده از برجام باشد و دوم آنکه اروپا به اندازه ایران نگران برجام خواهد بود.

ایران در حال حاضر به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده و گزارش های متعدد آژانس و وزارت خارجه آمریکا نیز آن را تأیید کرده است. مطئمن باشیم که اگر کوچکترین تخطی از ایران در این مدت دیده شده بود، آمریکای ترامپ تا به حال با برجام مثل یک «کاغذ پاره» رفتار می کرد. آنچه ترامپ را تاکنون در این رابطه آچمز کرده، تنها و تنها پایبندی سفت و سخت ایران به همه قول ها و تعهدات خود در برجام بوده است.

شاید پرسیده شود که این مسأله چه فایده ای برای ایران داشته و چرا ایران باید به تعهدی پایبند باشد که هیچ سودی ندارد؟ پاسخ این است که کمترین سود پایبندی تمام و کمال ایران به برجام، تغییر ادراک فضای بین المللی از ایران و بازی ایران است. ایران با پایبندی به برجام تا کنون به خوبی نشان داده که تمام آنچه از دوران بوش پسر علیه ایران ساخته شده بود، همه آن ساختاری که از ایران شبح یک عراق و صدام حسین دیگر برای منطقه و جهان ساخته بود، کذب محض بوده و این تغییر ادراک بزرگترین دستاورد برجام برای ایران بوده است.

فراموش نکنیم که این توافق تنها دو سال دارد که برای توافقی به اهمیت و بزرگی آن، هیچ زمان بزرگ و طولانی نیست. توافق های بزرگ بین المللی در ابعاد برجام نیازمند شاید چندین سال اجرا و محک هستند تا به قوت و قدرت نهایی خود برسند. تغییر ادراکی که از ایران اکنون رقم خورده در ابتدای راه است. تا همین جا نیز همراهی اروپا با ایران در برابر شریک اول خود در تمام بیش از نیم قرن گذشته، یعنی آمریکا، بزرگترین نقطه قوت برای ایران به شمار می رود.

البته این کمترین دستاورد برجام است. قطعا فشارهای آمریکا اگر با خردورزی ایران ناکام بماند، در سالیان پیش روی، می توان انتظارات بیشتری از این توافق داشت. شرط اول قدم در این راه آن است که آنچه باب کورکر و ترامپ و همه تندروهای ضد برجامی آمریکا می خواهند، در ایران و در نهادها و مسئولان ایرانی بازتاب پیدا نکند. تحریم های اخیر آمریکا، اصلا چیز جدیدی نیست، آنچه آنها را متفاوت می کند، تنها نگاه و رویکرد ما به آنهاست. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۴۱
تحلیل کارشناسانه خوب و مستدلی بود ممنون تابناک
اگر شما یاد بگیرید یک خبر یا تحلیل که مینویسید اسم نگارنده یا تحلیل گر رو هم زیرش بیارید خیلی عالی میشه. بهترین حالتش اینه که حتی لینک داشته باشه به یک پیجی که اطلاعات نگارنده یا تحلیل گر رو بشه مشاهده کرد.
آفرین.تحلیل کاملا درست ونه براساس شعار سطحی.نویسنده مطلب دغدغه ملی داشته وحق مطلب را ادا کرده.گاهی وقتها شعارهای بیفایده وبی اثر بیشتر به نفع دشمنان تمام میشه.
چرا تو این تحلیل پرتاب موشک سیمرغ را اشاره نکردین که واکنش ایران به این تحریم ها بوده و سه کشور اروپایی را با آمریکا هم صدا کرده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
موشک و ماهواره جزو برجام نیست
هرگز ما زیر بار تحریم ماهواره و موشک نمی رویم
آمریکا هم هر غلطی می خواهد بکند
عالي بود
با نام خدا .

با سلام و تحیات .

باید به استحضار برسانم : تا آنجایی که بنده از اول انقلاب تا حالا مشاهده مینمایم البته با دیدگاه این حقیر دولت آمریکا کار خودشان را بر علیه جمهوری اسلامی ایران در هر برهه ای از مان انجام داده اند . دولت آمریکا در نهایت بر اندازی جمهوری اسلامی ایران را در نقشه خود دارد. این را این حقیر میفهمم . پس چطور دیپلمات های تحصیل کرده و سیاستمداران جمهوری اسلامی در این اندیشه هستند که آمریکا با ایران کنار خواهد آمد . مطمئن باشید هیچ وقت . این را که اینجانب یک فرد روستایی با تحصیلات دیپلم تشخیص میدهم . تا حالا دولت ایران چقدر در این مذاکرات و هتل های اروپا هزینه کرده است .؟ پولش از کجا تامین شده است؟ .......نتیجه دست آورد چه شد؟ سیاستمداران آمریکا با ما بازی زمان کردند و سیاستمداران دولت ایران را دور زدند و وقت تلف کردند ....و نتیجه اقتصادی معلوم نیست . تمام اموال ما در آمریکا بلوکه شده است . حتی پولی را شاه ایران با خود برده بود تا به امروز پس ندادند . ...........
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
شما ناراحت پول هتلها هستین.فکر دزدی های بابک زنجانی و خاوری و امثال اون باشین که هزاران برابر بیشتر از هزینه هتلهاس که در دوره تحریم انجام شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
مگر دروغ گفته که منفی میدین و یا اینکه احساساتی هستید؟!!!
تابناک یه رسانه مارمولکی که داره زیر آبی به افکار ماها جهت میده
تحلیل آبکی.شما مثل اینکه تحریم ها رو ندیدی فردا به هر بهانه ای بخوان مردم عادی تجار رو مرتبط با سپاه میدونن و تحریم می کنند.مثلا این 6 مرکزی که بخاطر پرتاب سیمرغ تحریم کردند کی با امریکا کار کردن که حالا بار دوموشون باشه ولی ما که بخواییم با دنیا کار کنیم جلومونو می گیرن میگن با سپاه در ارتباطید فردا به هر بهانه کل کشور تحریم می کنند.
جناهها برای اینکه همدیگر را له کنن تحریم را بلد می کنند در اوج تحریم ها اتفاقی نیافتاد حالاکه جهان با ایران همراه است و تنها امریکا نه تنها با ایران همراه نیست بلکه امریکا با کل جهان نا ساز است در راسشا ن کره و روس...
آقا همه ساکت بشوید تا آمریکایی ها هر کاری دلشان خواست بکنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
افرین واینکه توپ در زمین ایران نیفتد .البته از نظر اینها!!!
جنگ جنگ تا پيروزي ..................
به نظرم تحلیل خوبی نبود بلکه توجیه عالی بود!!!
هر وقت تحریم جدیدی بر علیه ما تصویب شد چنین توجیهاتی هم زیاد نوشته شد.
از دست ما که کاری بر نمیاد ولی حداقل به شعور مردم توهین نکنید.
مشکل این نیست که اونا میخوان کاری کنن که ما از برجام خارج بشیم بلکه اونا کاری کردند که ما نتونیم هیچ واکنشی نشون بدیم. حالا شما هی توجیه (ببخشید تحلیل یزار)
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
برادر مثلا قبلا چه عکس العملی می توانستی نشان بدهی که الان نمی توانی؟این که با سانتریفیوژ نسل اول که 50 سال پیش منسوخ شده و بدون داشتن معدن ارانیوم و راکتور اتمی غنی سازی نمایشی کنی شد کار؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
عزیز ایران دارای بیشترین معادن اورانیوم است!!!!
این همه واکنش برای دو هدف است. اول: برای حمله به دولت
دوم: برای توجیه زدن زیر میز توافق برای حمله به دولت.

برجام را اگر جلیلی و رفقا و قرارداد با توتال را اگر رستم قاسمی و رفقا یا میرکاظمی و رفقا امضا میکردند میشد فتح الفتوح و مشتی بر دهن یاوه گویان شرق و غرب و داخل؛ ولی چون از طریق این دولت امضا شده تماما خسران و خیانت می باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
حداقل خوبیش اینکه اونها امضا نکردند چون میدونستند برنامه چی هست!!!!
تا حالا دولت ایران چقدر در این مذاکرات و هتل های اروپا هزینه کرده است .؟ پولش از کجا تامین شده است؟

بنده خدا اگر از برجام خارج شویم که نمی توانیم نفت بفروشیم، انوقت مملکت با چی اداره بشه، نمیشه که به خاطر 4 تا سانتریفیوژ کل مملکتو داغون کنیم مواظب باشیم بین شجاعت و حماقت فاصله ی به باریکی یک تار مو وحود دارد پس باید با تدبیر جلو رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
ههه راههای دور زدن زیاده!!!!!
تحلیل بی خودی بود!!1
تحلیل دقیق و واقع گرایانه ای بود تحلیل باید بیان شرایط واقعی و نباید بیان غیر واقعی ناشی از تعصب انقلابی در مورد شرایط موجود باشد
احمدی نژاد هم می‌گفت تحریم ها بیفایده است. شما هم همون حرف ها رو میزنی. آخه توجیه دیگه ای نداشتین؟ بگین ضعیف هستیم و جلو زورگو تسلیم.
ترس رابایدکنارگذاشت اقتدارراازکره شمالی یادبگیرید
والله ساده اید، ساده
ما باید تلاش کنیم هزینه تحریم ها را از جنبه های مختلف برای آمریکا زیاد کنیم و کاری که الان در حال انجام هست اگر به درستی مدیریت بشود در همین مسیر است. فشار زیاد به دولت آمریکا و خصوصا کشور های اروپایی جهت موضع گیری در مقابل تحریم هاو وادار کردن آنها به اعلام نقص موارد جزیی برجام از طرف دولت آمریکا . خصوصا اینکه کشورهای امضاء کننده برجام به غیر از آلمان همگی عضو دائم شورای امنیت بوده و رای آنها در آینده در موارد تحریم ها و نقص برجام بسیار کلیدی می باشد.
ضمن اینکه بازتاب زیاد ملاقات آقای روحانی با فرماندهان ارشد سپاه و پرتاب ماهواره بر سیمرغ به نظر بنده در این مقطع پیام مشخصی بود به طرف مقابل خصوصا اروپا که آنها باید با مسئولیت پذیری بیشتری در حفظ برجام فعال باشند.
تا اونجایی که من میدونم و یادمه آمریکا خیلی ساله که ایران رو تحریم کرده شاید از اوایل انقلاب و چیز جدیدی نیست و بازم تا اونجایی که من میدونم توی این سی و چند سال ما با آمریکا رابطه نداشتیم که حالا این مسئله خیلی مهم باشه. اینقد این تحریمهای امریکا را بزرگ نکنیم.
من نفهمیدم .چرا یک روز خوش نداریم ؟تقریبا خیلی ازکشورها با ما بد هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
کدوم کشورها با هم خوب هستند؟
همین دور ور ما کم نیستند
مشکلات وارده از کشور های خارجی در مقابل مشکلاتی که خودمان به سر خودمان آورده ایم
صفر است. بقیه را نمی دونم من که امیدی به بهبودی وضع ندارم
با این روال که در پیش گرفتیم من فکر کنم اخرش خود رهبری وارد میشود مانند چندین سال قبل که همین اقایان سرکار بودند و انرژی را معلق کردند و بعدش رهبری ورود کرد
حالا امریکا پرستان منفی می دهند !
چه توجیه قشنگی و زیبایی
ای امریکای خوب ما را تحریم کنید که ما با شما کاری نداریم و مچکرم هم هستیم چون که نمیخواهیم توپ در زمین شما باشد !
مبادافریب آمریکارابخوریدودردامش که هماناخروج ازبرجام است گرفتارشوید درانصورت سایه جنگ دوباره بالاای سرمان گسترده خواهدشد!!!
امیدوارم بخاطرترس ازسناریوی بالا آنقدردرمقابل تهدیدات وتحریمهای آمریکا دچاربی تفاوتی نشویم که عزت وغرورواقتدارمان زیرسوال برود
تحلیل بسیار خوبی بود، ممنون از نویسنده این تحلیل
همش چرتِ بنفش بود
خود رهبری گفته که هر گونه تحریم های جدید حقوق بشری و یا غیره نقض برجام است و این اقای دیپلمات میگید که فرد تحریم شده و تحریم جدیدی نیست این دیگر چه توجیهی است؟
حتما باید تک تک افراد ایران تحریم بشن تا صداتون دربیاد
بهترین روش برای ایران این است که از حربه خود امریکاییها با وجود یک رییس جمهور نا متعادل استفاده کنه یعنی توری زیرکانه ترامپ را عصبی کنه که یک جانبه از برجام خارج شود بعد ایران
با مظلوم نمایی در سطح جهانی یک اجماع روانی و سیاسی به نفع خودش به وجود میاره و به
برجام هم کجدار مریض عمل میکنه تا آمریکا هم بخواهد دوباره یک اجماع بینالمللی درست کنه
ده سال گذشته
هم در آمریکا و هم در ایران کسانی هستند که ادامه تحریم ها بنفعشان است آمریکایی ها می خواهند همیشه منطقه متشنج باشد تا به منافع اقتصادی خودشان برسند در داخل هم این چنین است خلاصه از اوضاع کنونی بیشترین سود را اسراییلی ها میبرند
لطفا توجیه نکنید و برنامه کاربردی بدین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار