بازدید 18282
جوابیه آب منطقه ای استان قم به خبر «تابناک»؛

احداث استخرهای ذخیره آب، مشکل استانی و خارج از وظایف آب منطقه ای است

پیرو انتشار خبری که به صورت مستند در مورد مسأله بسیار نگران کننده برداشت های بی رویه از منابع آب زیر زمینی در استان قم نگاشته شد، شرکت آب منطقه ای این استان، جوابیه ای صادر کرد و در آن به تفصیل در مورد این بحران توضیح داد؛ جوابیه ای که به خوبی صحت اطلاعات منتشره و نیز مشکلات روزافزون مدیریت مصارف آب در این استان را اثبات می کند. مثل وجود استخرهای ذخیره آب غیرمجاز که گویا برخورد با آنها خارج از توان این شرکت است.
کد خبر: ۷۱۶۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ 29 July 2017
احداث استخرهای ذخیره آب مشکل استانی و خارج از وظایف آب منطقه ای است/ تا سال 95 سیصد و بیست حلقه چاه غیر مجاز پر شددر پی درج خبری با تیتر «غارت آبهای زیرزمینی در یکی از خشک ترین استانهای ایران» شرکت آب منطقه ای استان قم، جوابیه ای صادر کرد که وفق قانون عیناً درج می شود؛ جوابیه ای که محتوای آن به خوبی مؤید محتوای خبر منتشر شده و دغدغه های روز افزون آب در این استان است.

به گزارش «تابناک»، متن این جوابیه که به امضای احمد حاجی حسینی مسگر، رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قم رسیده، بدین شرح است؛ 
 
با توجه به وقوع خشکسالی های مکرر، وقوع پدیده تغییر اقلیم، استقرار بیش از حد واحدهای کشاورزی و صنعتی و به دنبال آنها افزایش بی رویه مصارف آب در سطح کشور و استان قم که ناشی از افزایش جمعیت، افزایش سطح رفاه و تغییر سبک زندگی می باشد، رابطه بین منابع و مصارف آب در اغلب استان ها و از جمله در استان قم که در منتهی الیه حوضه های آبریز رودخانه های قمرود و قره چای قراردارد، نامتعادل و موجب شد که نهادهای مسئول در کشور تصمیمات مقتضی را اتخاذ و مورد اجراء قرار دهند.

یکی از راهکارهای قانونی برای کنترل وضعیت، ممنوعه کردن دشت ها و مناطق به لحاظ توسعه بهره برداری از منابع آبهای زیرزمینی است که در این راستا وزارت نیرو تقریباً تمامی دشت های استان قم را ممنوعه اعلام کرد و از حفر چاه های جدید پیشگیری کرد و توسعه بهره برداری منابع آب زیرزمینی صرفاً در چهارچوب نظام قانونی تخصیص آب و فقط محدود به مصارف شرب و موارد بسیار ضروری صنعتی کرد.

در استان قم نیز پس از تشکیل شرکت های آب منطقه ای استانی از سال 1386، واحد تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای قم پروژه های متعددی را جهت برخورد با متعرضین به منابع آب زیرزمینی انجام داد که از آن جمله تشکیل گروه های گشت و بازرسی بود که با وجود تنگناهای مالی تأمین هزینه های طرح، گروه های گشت و بازرسی از سال 1386 در محدوده های مطالعاتی استان قم حضور داشته و با تخلفات آب های سطحی و زیرزمینی برخوردهای لازم را انجام می دهند که تا پایان سال 1395، سیصد و بیست حلقه چاه غیرمجاز پر گردیده و از برداشت غیر مجاز حدود چهل میلیون متر مکعب جلوگیری شده است. همچنین با نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی حدود 62% چاههای کشاورزی برقی و اعمال محدودیت برداشت آب،  از بهره برداری غیرمجاز حدود بیست و دو میلیون متر مکعب آب توسط چاههای غیر مجاز جلوگیری شده است.

با توجه به ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، و ... بدین منظور ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب و فرا بخشی بودن موضوع مدیریت آب، در سال 1393 شورای عالی آب در پانزدهمین جلسه خود، پانزده پروژه را در راستای مدیریت آب کشور علی الخصوص آب زیرزمینی و به منظور تعادل بخشی و احیای آبخوان های کشور تصویب و به مراجع مختلف ابلاغ نمود.

در استان قم نیز در راستای مصوبات شورای عالی آب و دستورالعمل های ابلاغی، شورای حفاظت منابع آب استان نیز فعال و از سال 1393 تا کنون پانزده جلسه شورای حفاظت منابع آب استان تشکیل و موارد مختلف مرتبط با حفاظت منابع آب با حضور استانداران محترم و مسئولین استان مطرح و اتخاذ تصمیم شده است که از آن جمله کنترل برداشت آب توسط چاه های مجاز و همچنین سازماندهی احداث استخرهای ذخیره آب می باشد.

شورای حفاظت منابع آب شهرستان قم نیز در محل فرمانداری قم و بخشداری های استان در راستای اجرای مصوبات شورای حفاظت منابع آب استان و مشکلات مرتبط با منابع آب مطرح و تصمیمات و هماهنگی ها انجام می گیرد که از آن جمله موضوع احداث استخرهای ذخیره آب می باشد.

در جنوب استان قم دو محدوده مطالعاتی "سلفچگان – نیزار" و "بخش کوهستانی قم – کهک(بخش کهک)" قرار گرفته که در هر دو محدوده آب زیرزمینی بصورت زیرسطحی و کم عمق و محلی می باشد و آبرفت قابل ملاحظه در آنها وجود نداشته فلذا چاه عمیق فعال قابل ملاحظه در آنها وجود ندارد. احداث استخرهای ذخیره آب در مناطق کوهستانی استان قم باعث به هم خوردن سیستم بهره برداری از منابع آب گردیده و اعتراضاتی نیز ایجاد نمود که همواره به عنوان یک مشکل استانی مطرح بوده و باتوجه به اینکه موضوع احداث استخرها خارج از وظایف شرکت آب منطقه ای می باشد، در سال 1394 و 1395 در یازدهمین و دوازدهمین جلسات شورای حفاظت منابع آب استان مطرح گردید و محدودیت حجمی جهت احداث استخرها ایجاد شد که صورتجلسات به مراجع مربوطه منجمله سازمان جهاد کشاورزی استان ارسال شد. اخیراً نیز موضوع احداث استخرها در شورای حفاظت منابع آب شهرستان مطرح گردید و سازمان جهاد کشاورزی نیز اعلام نموده که با توجه به مصوبات شورای حفاظت منابع آب استان، دستورالعمل های سخت گیرانه در احداث استخرها اعمال نموده است.

در پایان از توجه و ابراز نگرانی هموطن گرامی و خبرگزاری متین تابناک نسبت به موضوع مهم آب به عنوان مسأله دیروز، مشکل امروز و معضل فردا میهن عزیز اسلامی ایران، سپاسگزاری می شود.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۵
در کشوری که برای ۷۰ میلیون آب که ضرری ترین عنصر حیات است ندارند میخان جمعیت ۱۵۰ میلیون بشود ، حالا کار ، درآمد ، مدرسه ، آموزش ، بیمارستان و درمان ، زندان و... فدای سر شون. خخخخخ
منتهی الیه رودخانه قمرود ؟ آب الیگودرز لرستان رو با ایجاد تونل بردن واسه خودشون ‌. کسی ندونه فکر میکنه یه رودخونست که میرسه به قم .
پاسخ مشخصی نبود .توضیح واضحات بود.نتیجه چه شد؟آیا کنترل برداشت آبهای زیرزمینی از وظایف آب منطقه ای نیست؟
اینگونه طرحها برادر دو قلوی مسکن مهر خواهند شد.فرض کنیم شهری با یک میلیون جمعیت با مصرف سرانه 70 لیتر به عبارت 70 میلیون لیتر در روز و حداقل استفاده صد روز از چنین تاسیساتی نیاز به استخری با گنجایش 7 میلیارد لیتری دارد یا به عبارتی استخر 7 میلیون متر مکعبی که اگر ارتفاع موثر آبگیری را 3/5 متر در نظر بگیریم فضایی به وسعت 2 میلیون متر مربع یعنی 220 هکتار را اشغال خواهد کرد یعنی استخری به ابعاد 2کیلومتر در یک کیلومتر که اگر آب را بدون هوادهی در آن نگهداریم که قابل استفاده نخواهد بود و در غیر آنصورت به 50 هزار دستگاه هوادهی نیاز دارد و صد البته به لحاظ ایمنی و همچنین جلوگیری از تبخیر بایستی مسقف باشد که چنین پروژه ای هزینه اش از سد سازی هم گرانتر و در واقع غیر عملی خواهد بود.و خلاصه اینکه این مغزهای متفکر کشور ما را به ویرانه ای غیر قابل سکونت تبدیل خواهند کرد.
بهتری راه صرفه جویی در مصارف خانگی جلوگیری از تبدیل آب شرب به فاضلاب است که میتوان با راه اندازی یک کارخانه ساخت قصع کننده های الکترونیکی قابل نصب بر روی شیر دستشویی و طرفشویی که بیشترین پرت را هنگام استفاده دارند و در اختیار قراردادن اجباری و باقیمت مناسب به مردم درصد بالایی در مصرف آب صرفه جویی کرد.و در مصارف کشاورزی و صنعتی هم با روشهای نوین و تصفیه خانه اجباری برای صنایع معضل را تا حدود زیادی برطرف کرد.
از این شرکت برای جلوگیری از بحران آب چه توقعی می توان داشت وقتی مدیر ارشد حفاظت از آب آن شرکت بیش از 10 سال است که در راس کار قرار دارد بدون اینکه کسی در مورد تشدید این بحران بازخواستش کرده باشه؟ جایی که بخشی از صاحبان چاه ها به دلیل داشتن زر و زور در این شرکت ترکتازی می کنند و کسی هم به داد مظلوم نمیرسه
در تمام متن عبارتهایی مثل مدیریت منابع آب، آب زیرزمینی و ... دیده میشود و در شرکتهای آب منطقه ای اکثرا مدیران و کارشناسان دارای تحصیلات مهندسی معدن و زمین شناسی هستند که دانشی در زمینه منابع آب ندارند. انتظار شما برای مدیریت منابع آب بیهوده است. همان طور که عملکرد آنها در سی سال اخیر نشان از این امر دارد.
آب زاینده رود را می برند قم و یزد و تن خشکیده اون را برای اصفهان می گذارند.
تو مناطق کوهستانی مشکلات مدیریت اب تقصیر استخرهایی است که جهاد کشاورزی ساخته تو بقیه جاها مقصر کیه؟ مثلا فرو نشست تو علی اباد، نابودی ابخوان تو شریف اباد، شور شدن اب زیرزمینی. حتما که شما مدیرای خوبی هستید بقیه سازمانها مدیر ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
تو بقیه جاها گروه خودرو سازی سایپا مقصره
این مشکل کم آبی قم همش به سو مدیریت بر می گرده به رانت بازی و مجوز های بی حساب وکتاب بر می گرده به نبود یه مسوول آینده نگر و دلسوز بر می گرده فقط امیدمون به کرمه خداست
در استان قم بسیار بی رویه و کل سال و شبانه روزی از چاه ها برداشت آب صورت میگیرد که آب منطقه ای نمی تواند نظارت صحیح را داشته باشد و در این امر بسیار ضعیف است.
ضمن اینکه چاه های بدون مجوز بسیار زیادی وجود دارد که باید پلمپ شود.
با تشکر از تابناک عزیز بابت پرداختن ب مساله اب و مسئولین شرکت اب منطقه ای که جوابیه را ارائه کردند ولی چند نکته قابل تامل وجود دارد
1. هدف نگارنده فقط نوشتن سریع پاسخ بود و منطقی در ان مشاهده نمیشود. د
2. ممنوعه اعلام کردن بتنهایی تاثیری در مدیریت مصرف اب ندارد.
3.کنتورهای هوشمند کارایی مناسب رو نداشتند و نه تنها در کاهش برداشت مفید نبودند بلکه باعث افزایش برداشت هم شدند در ضمن میلیاردها تومان از بیت المال هدر رفت.
4. در متن ب کنترل برداشت چاه های غیر مجاز اشاره شده که احتمالا غلط تایپی است.
5. تشکیل شوراهای گوناکون و جلسات مختلف فقط برای اتلاف وقت و دریافت حکم و حق الجلسه مفید است و در مدیریت مصرف اب هیچ نقشی ندارد. صرف تشکیل جلسه مفید نیست.
6. امارهای ارائه شده ساختگی است و سطح اب زیرزمینی ب شدت رو به کاهش است.
7.تنها راه بهبود مدیریت مصرف اب حذف مدیران فاسد و تاریخ گذشته و استفاده از مدیران مجهز به علوم روز و قاطع است. مدیرانی فعلی شرکتهای اب منطقه ای تمایلی برای حفاظت از منابع اب ندارند و جیب و صندلی مهمتر از منابع اب و اخرت است.
ان شااله که مدیران سیر و منابع اب حفظ شوند.
با سلام در مواقع بحرانی مثل شرایط فعلی آب در کشور عزیزمان بایستی هم مسئولین به فکر راه حل بوده و از نظرات متخصصین بهره ببرند و هم مردم رعایت کنند تا انشاالله بتوانیم این مشکلات و بحران ها را پشت سر بگذاریم.
آبی که برای انتقالش هیچ آب بهایی پرداخت نشده مشخصا قدرش رو نمیدونند...انتقال آب بین حوزه ای نیاز به پرداخت هزینه های فرصت، اشتغال، حقابه و.. مبدا می باشد که مناسفانه آب قم ...............
ازانجاکه اب مایع حیات وکلیه امورومنافع انسانی به ان وابسته است،نه تنهایک شرکت بلکه یک وزارتخانه به تنهایی نمیتواند بدرستی انراحفظ ومدیریت کندونیازبه همکاری ومشارکت هرسه قوه دراین خصوص است.وقتی اهداف ورسالت دو سازمان کوچک ومجری همچون جهاد کشاورزی واب منطقه ای همسو نیست ،بدیهی است بهره برداران بی غرض بحرانی بودن ذخایر زیرزمینی راباورنمی کنند وبهره برداران باغرض ازاین اختلاف نهایت استفاده رابرده ،حداکثربهره برداری غیرمجازراانجام میدهند.البته سوئ مدیریت شرکت اب منطفه ای نیز قابل اغماض نیست.ازجمله اینکه :
1:مدت زمان شناسایی چاه غیرمجازواخذ حکم علیه ان طولانی است.
2:عظم جدی برای برخوردباچاههای غیرمجاز وجود ندارد.
3:تعدادچاههای مجازدارای اضافه برداشت بسیار زیاد بوده وبرخوردی باانها نمیشود.
4:جلسات لازم وتوجیهی باسایر ارگانها ازجمله سازمان جهاد کشاورزی ودادگستری به منظور همسو کردن انها قرارداده نمیشود.
5:عملکرد مدیران فعلی وکلیه کاکنان بدرستی ارزیابی ونقاط ضعف شرکت مشخص نمیشود.
6:پرداخت حقوق ومزایا براساس عملکرد وسختی کار نموده وبراساس چانه زنی ورابطه ای ونوع قرداد(رسمی یا قردادی یاشرکتی یا طرحی) بوده که باعث دلسردی کارکنان میگردد.
7:ارتباط بین واحد ههای شرکت ضعیف بوده وعمدتا ازیکدیگرحمایت وپشتیبانی نمی کنند.
8:تعدادزیادی ازکارکنان تعلق خاطربه شرکت نداشته واجبارا دراین شرکت کار میکنند.
9:دورههای اموزشی وبازاموزی بطورکافی وبرای کلیه کارکنان اجرا نمی شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل