بازدید 2351

مشرف: در سال ۲۰۰۱ قصد حمله اتمی به هند را در نظر داشتیم!

رئیس‌جمهور سابق پاکستان در اقدامی بسیار نادر اذعان کرد که در دوران تصدی‌اش استفاده از تسلیحات اتمی علیه هند را در نظر داشت.
کد خبر: ۷۱۶۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲ 27 July 2017

رئیس‌جمهور سابق پاکستان در اقدامی بسیار نادر اذعان کرد که در دوران تصدی‌اش استفاده از تسلیحات اتمی علیه هند را در نظر داشت.

به گزارش ایسنا، به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال هند و پاکستان پرویز مشرف، رئیس‌جمهور سابق پاکستان در مصاحبه با روزنامه ژاپنی ماینیچی شیمبون در دوبی افشا کرد که در بحبوحه تنش‌ها میان هند و پاکستان به دنبال حمله تروریستی سال ۲۰۰۱ میلادی به پارلمان دهلی نو استفاده از تسلیحات اتمی علیه هند را در نظر داشت اما به خاطر ترس از اقدام تلافی جویانه از این تصمیم اجتناب کرد.

هنگامی که در دسامبر سال ۲۰۰۱ میلادی به پارلمان هند حمله شد، اسلام آباد یک گروه تروریستی افراط گرا را متهم کرد که با کمک آژانس اطلاعات نظامی پاکستان این حمله را ترتیب داده است.

به دنبال این مساله هند و پاکستان نزدیک به یک میلیون نیروی هوایی، زمینی و دریایی خود را در مرز مشترک بسیج کرده و این بن‌بست تا اکتبر ۲۰۰۲ میلادی ادامه یافت.

پرویز مشرف در جریان این مصاحبه گفت: هنگامی که تنش‌ها در سال ۲۰۰۲ میلادی بالا گرفت این خطر وجود داشت که حتی از آستانه اتمی عبور کنیم. من در آن زمان شب‌های بسیاری را نخوابیدم و از خودم می‌پرسیدم که آیا باید تسلیحات اتمی را مستقر کنم یا خیر.

در آن زمان مشرف به صورت علنی اعلام کرده بود که احتمال استفاده از تسلیحات اتمی علیه هند را رد نمی‌کند و شهادتش به این حقیقت اشاره دارد که این اظهارات وی در حقیقت یک گزینه واقع‌بینانه بوده است نه تنها یک تظاهر دیپلماتیک.

مشرف در جریان این مصاحبه گفت: در آن زمان نه هند و نه پاکستان کلاهک اتمی مستقر در موشک‌هایشان نداشتند و در نتیجه یک یا دو روز طول می‌کشید تا ما آماده پرتاب موشک اتمی شویم. من هرگز دستور ندادم که موشک‌ها به کلاهک اتمی مجهز شوند و در موقعیت شلیک قرار گیرند و خدا را شکر فکر هم نمی‌کنم که هند نیز چنین کاری کرده باشد.

وی افزود: شاید ترس از اقدام تلافی جویانه باعث یک تلنگر و تامل در ذهن هر دو طرف شد.

هند و پاکستان متعاقباً از یک جنگ تمام عیار اجتناب کردند و تنش‌ها فروکش کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر