بازدید 12255

بانک مرکزی شرط گذاشت، مجمع عمومی بانک ها لغو شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای شفاف تر شدن نظام مالی بانکی، از بانک ها خواسته است، صورت های مالی خود را طبق نمونه ابلاغی بانک مرکزی، تنظیم و منتشر کنند، در غیر این صورت، مجوزهای لازم جهت برگزاری مجامع عمومی بانک ها را نخواهد داد. از طرفی، بانک ها اگر بخواهند به شرط بانک مرکزی عمل کنند، صورت های مالی آن ها به احتمال فراوان منفی خواهد شد و سهامشان افت خواهد کرد.
کد خبر: ۷۱۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ 21 July 2017
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای شفاف تر شدن نظام مالی بانکی، از بانک ها خواسته است، صورت های مالی خود را طبق نمونه ابلاغی بانک مرکزی، تنظیم و منتشر کنند، در غیر این صورت، مجوزهای لازم جهت برگزاری مجامع عمومی بانک ها را نخواهد داد. از طرفی، بانک ها اگر بخواهند به شرط بانک مرکزی عمل کنند، صورت های مالی آن ها به احتمال فراوان منفی خواهد شد و سهامشان افت خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، بنا بر قانون تجارت، مهلت تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه بانک ها، حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی بانک است. با توجه به این که سال مالی معمولا پایان اسفند در نظر گرفته می شود، با نزدیک شدن به پایان تیر ماه، کم کم زمان قانونی تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه بانک ها نیز به پایان خود نزدیک می شود.
 
بیشتر بانک ها تصمیم داشتند در روزهای پایانی تیرماه، مجمع برگزار کنند که بانک مرکزی بخشنامه ای را در 28 تیرماه 96 صادر نمود و شروطی را جهت دادن مجوز برای برگزاری مجامع عمومی بانک ها گذاشت. یکی از شروط این بود که بانک ها باید صورت های مالی خود را طبق نمونه ابلاغی بانک مرکزی تهیه و تنظیم کنند. در غیر این صورت، بانک مرکزی مجوز برگزاری مجامع عمومی بانک ها را نخواهد داد. شرطی که در سال گذشته نیز از سوی بانک مرکزی گذاشته شد و بانک ها را به دو دسته تقسیم نمود؛ دسته ای که شرط بانک مرکزی را پذیرفتند و مجامع عمومی خود را برگزار نمودند و دسته ای که این کار را انجام ندادند و بالطبع بانک مرکزی هم مجوز برگزاری مجامع عمومی را صادر نکرد. اما در این میان، بانک هایی که تن به این شرط بانک مرکزی دادند و صورت های مالی خود را مطابق با نمونه ابلاغی تنظیم و منتشر کردند، اکثرا صورت های مالی شان منفی بود و همین باعث شد تا سهام آن ها به شدت افت کند.

با توجه به احتمال منفی شدن صورت های مالی بانک ها در قالب نمونه ابلاغی بانک مرکزی و به دنبال آن افت سهام بانک ها، علاوه بر بانک ها، سازمان بورس اوراق بهادار نیز مخالف ارائه صورت های مالی به صورت نمونه ابلاغی بانک مرکزی است. به همین منظور این سازمان در 24 تیرماه 96، اطلاعیه ای صادر نمود که به موجب آن بانک های بورسی را ملزم به ارائه صورت های مالی سنتی و قدیمی نمود. این عمل سازمان بورس اوراق بهادار، عملاً این سازمان را در صف بانک های مخالف ارائه صورت های مالی به صورت نمونه ابلاغی و در مقابل بانک مرکزی قرار داد.

گفتنی است، علاوه بر بانک مرکزی، سازمان بورس اوراق بهادار نیز در ارائه مجوزهای لازم جهت برگزاری مجامع عمومی سالانه بانک ها نقش دارد.

هم اکنون خبرها حکایت از آن دارد که بسیاری از بانک هایی که تصمیم داشتند در 31 تیر ماه مجمع عمومی خود را برگزار کنند، طی اطلاعیه هایی که در 28 تیر ماه در سایت کدال بورس منتشر نمودند، این مجمع را لغو و برگزاری آن را به تاریخ دیگری موکول کرده اند! از جمله بانک هایی که تصمیم به لغو مجمع عمومی خود گرفته اند، می توان به بانک های ایران زمین، صادرات و کارآفرین اشاره نمود. نکته جالب اینکه لغو مجمع بانک صادرات در حالی رخ داده که این بانک از تیر سال گذشته تا کنون با توقف نماد روبه رو بوده است.

پرسش مطرح این است که چرا بانک مرکزی بر تصمیم خود پیرامون انتشار صورت های مالی در نمونه ابلاغ شده اصرار دارد؟ طبق آنچه بانک مرکزی در این زمینه اعلام کرده است، اصلاح صورت های مالی برای شفافیت نظام مالی بانکی و در راستای اجرای قانون پولی و بانکی کشور و برنامه پنجم توسعه است. همچنین این اصلاح در راستای انجام تعهداتی که ایران برای خروج از لیست سیاه به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) داده است، صورت می گیرد.

به هر صورت، بانک ها هم اکنون بر سر دو راهی مانده اند که اگر به شرط بانک مرکزی جهت برگزاری مجمع عمومی تن بدهند، باید پای منفی شدن صورت های مالی و متعاقب آن افت سهام خود بایستند و اگر به این شرط تن ندهند، مجبورند به مانند سال گذشته مجمع عمومی خود را لغو کنند. حال باید منتظر ماند و دید، این بازی که بانک مرکزی با بانک ها از یک سو و سازمان بورس اوراق بهادار از سوی دیگر آغاز نموده است، به کجا منتهی می شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲
امیدواررم بانک مرکزی کوتاه نیاید...و یکبار برای همیشه بساط شعبده بانک های عمدتا ضرر ده کشور که خود به نوعی تبدیل به نهاد های مالی شبه هرمی شده اند جمع شود....
بانكها بايد تصميم بگيرند آيا منافع كوتاه تا ميان مدت براى آنها مهم است يا منافع دراز مدت و كشور.

شفاف سازى اقتصاد ايران از آنجاى كه بسيارى از ضعف هاى پنهان را آشكار ميكند و باعث جستجو و اقدام براى حّل انها صورت خواهد گرفت در دراز مدت بسيار مفيد است.
با این مهدکودکی که راه افتاده بانک ملت و تجارت تو یک شب چند هزار میلیارد سهام دار رو سوزوند حالا چطوری میشه که اقایون واسشون شفاف سازی خیلی مهم شده؟مگه تو فیش های حقوقی شفاف سازی شده که به این موضوع گیر دادید.اقایون می خواستند اخرین بی اعتمادی رو بین مردم بوجود بیارن که بازار سرمایه نامعتبر ترین مکان برای سرمایه گذاری هست که خوب تونستند.
به نابودی سهامدار بدبخت منجر میشود.ای کاش به جای سرمایه گذاری در بورس پولمان رو در بانک گذاشته بودیم و بهره پولمان را گرفته بودیم.متاسفم برای این افتصاد
با نک مرکزی جایی که باید نظارت و جلوگیری کند نکرده مثل موسسات فاسد اعتباری که خودش خبرداشت که چه جانورهایی اینها برپا کردند گیر داده چند پانک که سهامشان را بمردم فروختند حالا بیش از 50 درصد ضرر کردند حالا میخواهد باز این بانکها را به لجن بکشاند تا مثل موسسات اعتباری شوند
مسئله اصلی اینجاست که بانک های بزرگ باید از طریق نقل و انتقال منابع مالی و فعالیتهای بانکی درامدزایی نمایند و نه از طریق بنگاهداری.در این شرایط هم که تحریم مانند زنجیر به دست و پای آنها بسته شده.
روز 28 ام اطلاعیه داد؟ یعنی 2-3 روز مانده به برگزاری مجامع؟! بقیه کارهای بانک مرکزی هم اینگونه است؟ وای بر احوال کشور.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
بانک مرکزي از سال گذشته بانکها را ملزم به رعايت اين موضوع کرده است اما سازمان بورس در تاريخ 24 تير اطلاعيه عدم رعايت استانداردهاي بانک مرکزي را صادر کرده و بانک مرکزي هم در رد آن اطلاعيه ، در تاريخ 28 تير اطلاعيه جديد داده است.
عامل اصلی زیان بانک ها ، دقیقاً بانک مرکزی است .
چرا برادر عزیز میگید بازی ! چرا به یک تصمیم منطقی کارشناسی شده میگید بازی . بازی زمانی بود که هرکس تا توانست بانک و موسسه مالی زد و صداش الان درامده ! شاید اون بازی به اتمام رسیده و زمان حضور عقل است /
برای بهبود اقتصاد کشور به افراد کاردان و باسواد نیاز است نه افرادی که فقط به فکر جیب خود هستند که هر چه زودتر پر کنند.
متاسفانه دود این لغو مجامع و لج بازی ها به چشم سهامداران می رود که پولشان یکسال است بلوکه است و بنظر می رسد این جنگ الکی برا ی کلاه برداری از سهامداران است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان