بازدید 16061
ادامه تخلفات در ماجرای پیش فروش پژو2008؛

ایران خودرو زمان بازپرداخت 20 میلیون تومان اضافه دریافتی از مردم را اعلام کند!

هرچند قیمت تمام شده این خودرو در جهان، زیر 70 میلیون تومان است و پیشتر در مورد آن گزارش هایی در سایت خبری تحلیلی «تابناک» منتشر شد، ایران خودرو به رغم افزایش 30 میلیونی قیمت پژو 2008 نسبت به قیمت جهانی آن، باز هم در پیش فروش این خودرو دچار تخطی از قانون شده و در دو موضوع مبلغ دریافت شده به عنوان پیش پرداخت و تاریخی که خودرو را باید به مشتریان تحویل بدهد، درست عمل نکرده است.
کد خبر: ۷۱۳۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷ 17 July 2017
در روزهای اخیر و با وجود اینکه ثبت نام پیش فروش خودروی 2008 طی روزهاي اول و سوم تيرماه توسط ایران خودرو انجام شد، خبری بی سر و صدا در برخی رسانه ها منتشر شد و آن هم اظهارنظر دیرهنگام رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان درباره پیش فروش اولین خودروی پسابرجامی آبی پوشان جاده مخصوص بود؛ اظهارنظری که به دردسرهای ثبت نام و پیش فروش این خودروی اروپایی که قرار است ایران خودرو آن را عرضه کند، افزوده است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه تحت فشار رسانه ها در خصوص تخلفات ایران خودرو در ماجرای پیش فروش پژو 2008 که در ابتدای ثبت نام هیچ قیمت نهایی برای آن ذکر نشده بود، مدیر عامل این خودروسازی مجبور شد قیمت نهایی این کراس اور را حدود 100 میلیون (99 میلیون و800 هزار تومان) عنوان کند، برخی رسانه ها دریافت بیش از 60 درصد قیمت نهایی این خودرو را به عنوان پیش ثبت نام تخطی از قانون عنوان کردند.

هرچند قیمت تمام شده این خودرو در جهان، زیر 70 میلیون تومان است و پیشتر در مورد آن گزارش هایی در سایت خبری تحلیلی «تابناک» منتشر شد، ایران خودرو به رغم افزایش 30 میلیونی قیمت پژو 2008 نسبت به قیمت جهانی آن، باز هم در پیش فروش این خودرو دچار تخطی از قانون شده و در دو موضوع مبلغ دریافت شده به عنوان پیش پرداخت و تاریخی که خودرو را باید به مشتریان تحویل بدهد، درست عمل نکرده است.

حالا گفته می شود که «سيد محمود نوابي» رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان که باید در همان روزهای پیش فروش خودروی 2008 از جایگاه حمایت از مردم و مصرف کنندگان به تخلفات ایران خودرو اشاره می کرد و جلوی آن را می گرفت، در اقدامي دیرهنگام اعلام کرده که «مشتريان مي توانند مابه التفاوت قيمت پيش فروش را از خودرو ساز پس بگيرند.»

هرچند بسیاری اين اقدام رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان را «نوشداروي بعد از پیش فروش خودروی پژو 2008 با قیمت گران و با تخلفات عدیده» می خوانند، اگر نهادهای قانونی برای جلوگیری از تخلف هر موقعی اقدام کنند، هرچند دیر می تواند به نفع مردم باشد و قطعا اقدامی مفید است.

بی گمان، نهادها و دستگاه های مسئول باید تخلف و تخطی از قانون در ماجرای پیش فروش پژو 2008 را به طور جدی و قاطع پیگیری کنند؛ هرچند هنوز کسی در مورد چرایی افزایش قیمت این خودرو نسبت به قیمت جهانی آن که زیر 70 میلیون تومان است توضیح نداده و بعید به نظر می رسد که در نهایت هم کسی در این خصوص به مردم توضیحی دهد.
اما اکنون همین قدم کوچک رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم مغتنم است و باید جدا از سوی مردم و رسانه ها تا رسیدن به هدف و بازپسگیری پول مردم دنبال شود.

حال که اعلام شده مشتريان مي توانند مابه التفاوت قيمت پيش فروش را از خودروساز پس بگيرند،  باید در ابتدا چگونگی و ساز و کار مربوط به بازپس گیری این پول از ایران خودرو به مردم اعلام شود؛ یعنی با قید زمان، مکان و نحوه بازپس گیری باید مشخص شود که مردم چگونه می توانند اضافه پول پرداخت شده به ایران خودرو را در ماجرای پیش خرید خودروی پژو 2008 پس بگیرند.

با توجه به اعلام مدیر عامل ایران خودرو که قیمت نهایی پژو 2008 را 99 میلیون و 800 هزار تومان عنوان کرده بود، مبلغ پیش خرید این محصول پسابرجامی باید 49 میلیون و 900 هزار تومان باشد؛ بنابراین ایران خودرو رقمی معادل 10 میلیون و 100 هزار تومان از ثبت نام کنندگان پژو 2008 اضافه دریافت کرده که باید اکنون نهادهای مسئول از جمله سازمان حمایت از مصرف کنندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایران خودرو مشخص کنند که این مبلغ را چگونه به مردم عودت خواهند داد.

با توجه به اینکه مردم از درگاه اینترنتی خرید خود را انجام داده اند و مبلغ مورد نظر هم از حساب مشخصی پرداخت شده یعنی سیستم پرداخت پول کاملا مکانیزه بوده است و دستی در این بین دخالت نداشته، طبیعتا بازپرداخت ما به التفاوت پولی که مردم اضافه به ایران خودرو پرداخت کرده اند، کار خیلی سختی نیست.

مبلغ 10 میلیون و 100 هزار تومان کف قیمتی است که ایران خودرو باید هرچه زودتر به متقاضیان پژو 2008 بازگرداند، زیرا نوابی، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان اضافه کرده: تدبیر ویژه ای اندیشیده شده که ممکن است اعلام شود و اگر مصرف کنندگانی که دوست ندارند رقم اضافه پولشان نزد ایران خودرو بماند، می توانند ۱۰ یا ۱۵ میلیون تومانی را که اضافه پرداخت شده است، پس بگیرند و در زمان تحویل خودرو، بقیه قیمت را پرداخت کنند.

سخنان رئیس سازمان حمایت آنجا تعجب برانگیزتر است که می گوید: «خلاف قانون جدی اتفاق نیفتاده است، اما می شد رقم پیش فروش را کاهش دهند و ۴۰ میلیون تومان از مشتری گرفته شود و بقیه را در هنگام تحویل خودرو دریافت کنند.» هر چند او معتقد است که در نهایت مردم باید همه قیمت خودرو را پرداخت کنند و نمی شود، گفت که سر مردم در این موضوع کلاه رفته است، اما حتما سر مردم از این ناحیه که رقمی معادل حداقل 10 میلیون 100 هزار تومان و حداکثر 20 میلیون تومان بایت پیش خرید یک خودرو، پرداخت کرده اند، کلاه رفته است که باید هرچه زودتر جبران شود و راهکارهای اجرایی آن هم اعلام شود.

هرچند این اظهار نظر دیر هنگام رئیس سازمانی که باید از حقوق مصرف کنندگان حمایت کند در جای خود مورد بررسی قرار خواهد گرفت که چرا با فاصله 18 روزه به یک ماجرایی که مردم در آن متضرر شده اند و حاشیه های زیادی هم ایجاد کرده است، واکنش نشان داده؛ اما آنچه فعلا موضوع این گزارش است، رویه خلافی است که در پیش فروش یک خودرو روال کار بوده و خساراتی است که باید هرچه زودتر ایران خودرو به عنوان متولی فروش پژو 2008 به مردم عودت دهد.

ایران خودرو بابت تأخیر در پرداخت اقساط خودروهایش توسط مشتریانش درصد سود غیرمتعارف و بالایی که تا 30 درصد هم می رسد را اخذ می کند، طبیعتا باید به مابه التفاوت مبلغ دریافت شده از متقاضیان پژو 2008 هم حداقل میزان سود اعلام شده را باز پس دهد و البته هر چه زودتر مبالغی که اضافی دریافت شده است که البته رقم بالای هم می شود را به مردم بازگرداند؛ هرچند برخی خبرها از درون این خودروسازی حکایت از این دارد که چنین قصد و عزمی وجود ندارد.

در «آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو» که هیأت وزیران در جلسه تاریخ ۲۲/ ۰۱/ ۱۳۹۵ به پیشنهاد شماره ۲۵۵۳۸۵/۶۰ مورخ ۹/۱۲/۱۳۹۳ وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد ماده ۱۰ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو (مصوب ۱۳۸۶) به تصویب رساند، جزییات تمام اقدامات تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و شرکت های خدمات پس از فروش برای فروش خودرو به مشتریان مشخص شده است.

در ماده ۳ این آیین نامه به صراحت در مورد قیمت نهایی خودرو تأکید و تصریح شده که عرضه کننده موظف به درج قیمت نهایی خودرو در سامانه اطلاع رسانی خود است. اما اغلب مدیران و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و از جمله شخص وزیر از این ماده قانونی اظهار بی اطلاعی کردند.

پیشتر نوشته بودیم با بررسی شرایط فروش ایران خودرو برای پژو 2008 متوجه نکات جالبی می‌شوید؛ نکاتی که شاید حکایت از تخلف ایران خودرو داشته باشد. طبق قانون حمایت از مصرف کنندگان، همه شرکت‌ها حداکثر تا سقف 50 درصد قیمت خودرو را می‌توانند به عنوان پیش پرداخت از مشتریان دریافت کنند. با توجه به پیش پرداخت 60 میلیون تومانی در نظر گرفته شده از سوی ایران خودرو برای پیش فروش پژو 2008، تنها دو حالت وجود دارد؛ یا قیمت خودرو 120 میلیون تومان باید باشد، یا اینکه ایران خودرو بر خلاف قانون عمل کرده‌ است.

باز هم بنا به قانون، حداکثر زمان تحویل خودرو در شرایط پیش فروش قطعی، معادل 9 ماه و در شرایط پیش فروش عادی دوازده ماه است، با توجه به شرایط فروش 2008، باز هم ایران خودرو تخلف کرده‌ است، چون این خودرو قرار است از 3 تا 14 ماه (شهریور 96 تا مرداد ماه 97) به دست مشتریانش برسد؛ موضوعی که مسئولان امر باید به آن پاسخ روشن بدهند و در صورت بروز تخلف برخورد جدی با آن داشته باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۲
اینشاالله که این شرکت هر چه زودتر ورشکست بشه .

چرا ما باید برای این ماشین ها پول اضافه بدیم ؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا همون قیمت جهانی نیست !!؟؟؟؟
رییس سازمان حمایت باید استعفا بدهد بخاطر تعلل در وظایف نظارتیش و رییس ایران خودرو باید محاکمه شود
دلتون خوشه ها..اینا پول برگردونن.! به هیچ صراطی مستقیم نیستن آخرشم کار خودشون رو میکنن قیمت این خودرو هم اخرش حتی بیشتر از اون قیمت قبلی 120 تومنی که گفته بودن میکنن ملت هم که الاماشاالله.....بی فایدس
سلام بخدا به تمام مقدسات عالم در موسسه ب امل کولر فقط تو اتاق رئیس هستش
با داشتن 70 کارمند که بیشتر دکتر و فوق لیساس و نخب هستن همه دارن اب پز میشن
یکی بداد ما برس
لطفا پیام منو بذارین
حذف نکنین
کولر نداریم باید به کی بگیم
به نظر میرسه این یه حاشیه است که عمدا ایجاد شده و ذهن ها رو مشغول کنه کسی نگه چرا 70 میسلون شد 99 میلیون !
آیا شما حاضر هستید مثل بقیه دنیا به قیمت بخرید و بعد از یک سال نصف قیمت و کمتر بفروشید؟ مسلما خیر. منظورم اینکه اگر بالاتر میخرید موقع فروش ضرر آنچنانی نیست و شاید بالاتر هم بفروشید ولی در جاهای دیگه دنیا اینجوری نیست باید نصف و کمتر بعد از یک سال بفروشید
هی مردم مردم میکنی فکر می کنی با کی طرفی اینهایی که ذه تا ذه تا برای خود وخانواده وبااستفاذه از کارت ملی دیگران برای هر نفر 60 میلیون پول دادند را مردم وبزایشان سینه چاک میکنی مردم برای نان شب محتاجند با کدام دلال وابسته ای جناب
هر وقت مردم توانستند مبلغ ثبت سند در دفترخانه ها بالاجبار پرداخت نکنند آنوقت مابه تفاوت این خودرو را ایران خودرو پرداخت خواهد کرد... با ظهور آقا امام زمان عج
برای چی پس میده مردم حاضرن باز پول اضافی بدن واقعا ادم شرمنده میشه از این همه احترام به حقوق مشتری تازه می خواستم برم امریکا حالا که این همه احترام به حقوق مشتری از سوی ایران رو را دیدم از رفتن منصرف شدم ....
پول پیش اضافی که مشکل نیس تابی جان.پیگیر شین ببینیم این 30 میلیون اضافی که گرفتن کجا رفته؟چرا آخهههههههههههههه
دز کشوز مشکل دیگری نداشتیم همه حل شده
شمام دلت خوشه
ایرانخودرو باید در خدمت مردم باشد و موجبات رضایت مردم را فراهم کند ولی انگار خوشش می اید که سر مردم کلاه بگذارد و چند برابر قیمت جهانی به مردم کشوش بفروشد البته مردم هم یکم مقصرند چون پول ماشینی را که هنوز تولید نشده و از نزدیک تست نکرده اند را جلو جلو می دهند
به همین خیال باشید که خودرو ساز پولی پس بده .
چه قدر ساده با لفاضی هایتان سر مردم کلاه میذارین بالاخره قیمت 100 میلیونی یک خوردرو فرانسوی که کارگران فرانسوی با پنج ماه حقوق میگیرند به مردم ایران با صد ماه حقوق یک کارگر به مردم قالب میکنین!!!!!
خخخخ سازمان حمایت ازحققققوق مصرف کننده خخخخ مردم ازخنده
یک انسان عاقل زمانی کالایی را خودش تولید می کند که بهای تمام شده آن پایینتر از بیرون درآید. در مورد خودرو پژو 2008 اگرچه دستمزد کارگران اروپایی بیشتر از کارگران ایرانی است، اگرچه گارانتی اروپاییها بسیار قوی تر و فراتر از ایرانیهاست، اگرچه خطوط تولید اروپاییها بسیار مدرن تر از خطوط تولید ایران خودرو است لکن قیمت فروش در اروپا 67 میلیون تومان است در ایران با منت 100 میلیون تومان
اینجا ایران است.ایران.
بابا اینا دیگه کی هستن هر چی میخورن گشنه تر میشن.
این بازی برای چه است این سرمایه را طوری مدیریت کنید تا ساخت داخل ان زیاد شود
خلایق هر چی لایق !!!!
وقتی مردم برای خرید خودرویی که 30 میلیون تومان از بازار جهانی گرانتر است سر و دست میشکنند ، باید ایران خودرو هم کلاه سرشان بگذاره !!!!
مرگ بر امریکا...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان