بازدید 37103

کد اقتصادی چیست و اخذ آن برای چه کسانی ضروری است؟

کد خبر: ۷۱۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰ 12 July 2017
کد اقتصادی چیست؟ شماره اقتصادی که در اصطلاح با نام کد اقتصادی شناخته می‌شود پس از طی مراحلی که طبق قانون وضع شده توسط اداره‌ی دارایی در مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می‌شود. به عبارت دیگر هر شرکت نیاز به یک کد اقتصادی دارد. این کد نحوه‌ی عملکرد یک شرکت (خدمات – خرید و فروش) را که در قراردادها و فاکتورها ذکر می‌شود مشخص می‌کند. اخذ این کد برای شرکت‌ها اجباری است.

اخذ کد اقتصادی همراه با ثبت شرکت و اخذ کارت بازرگانی برای اشخاصی که به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری می‌پردازند، ضروری است؛ بنابراین با توجه به مقررات مربوط واحدهای ذی‌صلاحِ وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام می‌شود.

کد اقتصادی فعلی ۱۲ رقمی است که موجب بهبود سیستم مالیاتی و دریافت مالیات شده است؛ مراحل دریافت کد اقتصادی جدید در ادامه بیان می‌شود.

۱. اشخاص مکلف به دریافت کد اقتصادی: کلیه‌ی اشخاص حقوقی که به امر توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی، تولیدی، مونتاژ و واردات و صادرات اشتغال دارند و همچنین کلیه‌ی اشخاص حقیقی که در امور فوق‌الذکر فعالیت دارند و دارای مجوز کسب و کار از مراجع مربوطه یا دارای محلی برای فعالیت تجاری هستند، صلاحیت دریافت کد اقتصادی را دارند.

۲. مجوز فعالیت تجاری: مجوز فعالیت، سندی است که طبق آن فعالیت هر شخصی از طرف وزارت بازرگانی یا سایر مراجع ذی‌صلاح مربوطه تأیید شده باشد. مثلا گواهی فعالیت صنعتی (کارگاه یا کارخانه) از طرف وزارت صنایع، مجوز داروخانه‌ها از طرف وزارت بازرگانی، فعالیت مرغداری از طرف جهاد، پروانه‌های کسب و کار صادره از طرف اتحادیه‌های صنفی، و معرفی‌نامه‌های سازمان برنامه و بودجه برای پیمانکاران همگی از نمونه‌های مجوز فعالیت هستند.

۳. محل فعالیت تجاری: محل فعالیت تجاری به واحدی اطلاق می‌شود که آن محل از طرف مراجع قانونی دیگر و از طرف شهرداری به‌عنوان محل فعالیت اقتصادی شناخته شده و فعالیت مربوطه در آن با جواز کسب یا بدون جواز قابل انجام است. مانند دفتر پیمانکاری یا واسطه‌های شغل‌های مشابه که اینگونه فعالیت نیاز به مجوز ندارد و داروخانه‌ها یا برخی دیگر از مشاغل که محل فعالیت آنها الزاما با مجوز کسب است. محل فعالیت به‌صورت اجاره‌ی قطعی در اختیار مؤدی قرار می‌گیرد.

۴. رسید بانکی: واریز مبلغ به فیش بانکی به حساب ۵۲۳ خزانه نزد یکی از شعب بانک ملی در کلیه‌ی شهرها از طرف مؤدی.

۵. پرینت مربوط به کد اقتصادی: برگه‌ی پرینت کامپیوتری که قبل از صدور کارت دریافت می‌شود شامل کلیه‌ی اطلاعات مربوط به مؤدی اعم از اطلاعات هویتی و مالیاتی است که توسط مأمورین پست به‌عنوان رسیدی از طرف مؤدی در پرونده‌ی وی لحاظ و بایگانی خواهد شد.

کارت اقتصادی اشخاص حقیقی

از نظر رنگ و شکل و مندرجات کارت جدید با کارت‌های قبلی تفاوت خواهد داشت که علاوه بر عکس ۳*۲ مؤدی، نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی، نشانی محل فعالیت تجاری و کد حوزه‌ی مالیاتی مؤدی در آن ذکر خواهد شد.

کارت اقتصادی اشخاص حقوقی

تغییرات مربوط به اشخاص حقیقی در کارت اشخاص هم وجود دارد البته با این تفاوت که عکس ندارد و نوع شخص حقوقی هم ذکر خواهد شد و با هماهنگی با خدمات کامپیوتری صدور کارت اشخاص حقوقی به‌صورت لیزری خواهد بود.

وظایف مؤدی

۱. مدارک لازم برای اشخاص حقیقی: مدارک مربوطه عبارت از فرم اطلاعات هویتی، کپی شناسنامه، اصل و کپی فیش بانکی، مجوز فعالیت یا سند محل فعالیت تجاری (رسمی- غیر رسمی) و عکس ۳*۲ در صورت داشتن کد اقتصادی درج شماره‌ی آن پشت عکس در غیر این‌صورت درج مشخصات سجلی پشت آن و همچنین فتوکپی کارت اقتصادی یا فیش کامپیوتری برای دارندگان کد اقتصادی به ضمیمه‌ به حوزه‌ی مالیاتی تحویل می‌شود.

۲. مدارک لازم برای اشخاص حقوقی: این مدارک شامل فرم اطلاعات هویتی مربوطه، آگهی تأسیس در روزنامه رسمی و فیش بانکی و فتوکپی کارت اقتصادی یا فیش کامپیوتری برای دارندگان کد اقتصادی اشخاص حقوقی نیاز به عکس ندارد.

۳. نحوه‌ی تقاضای کد اقتصادی: مؤدی مالیاتی با بررسی شرایط ذکر شده در اطلاعیه‌ی منتشره در روزنامه‌های کثیرالانتشار و دستورالعمل اجرای ماده‌ی ۸۵ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، در صورت واجدالشرایط بودن پس از تکمیل فرم اطلاعات هویتی مربوطه از روزنامه که با تکمیل کپی فرم نمونه و سپس الصاق یک قطعه عکس بر روی فرم هویتی به همراه سایر مدارک به حوزه‌ی مالیاتی ذی‌ربط تحویل نموده و رسید دریافت می‌کند. پس از رسیدگی حوزه، به مدارک ناقص کد اقتصادی تخصیص نمی‌گیرد و مدارک و فیش بانکی مسترد نخواهد شد. در مورد اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی عمل می‌شود فقط تنها وجه تفاوت آن این است که درصورت داشتن تغییرات باید فرم تغییرات اطلاعات هویتی نیز از طرف مؤدی تکمیل شود. تشکیلات قانونی نیز درصورتی که دارای ذی‌حساب مستقل و مورد تأیید امور ذی‌حساب‌ها باشند می‌توانند با مراجعه به حوزه‌ی مالیاتی مربوطه درخواست کد اقتصادی نمایند.




به نقل از chetor.com

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل