بازدید 3332
از زمان کودتای نافرجام تاکنون؛

دولت ترکیه کنترل ۱۰۰۰ شرکت را در دست گرفت

مقامات ترکیه در یک سالی که از تلاش برای کودتا در جولای ۲۰۱۶ می‌گذرد، مدیریت ۹۶۵ شرکت را با فروش سالیانه ۲۱.۹ میلیارد لیر (۶ میلیارد دلار) منصوب کرده یا به دست گرفته‌اند.
کد خبر: ۷۱۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 08 July 2017
مقامات ترکیه در یک سالی که از تلاش برای کودتا در جولای ۲۰۱۶ می‌گذرد، مدیریت ۹۶۵ شرکت را با فروش سالیانه ۲۱.۹ میلیارد لیر (۶ میلیارد دلار) منصوب کرده یا به دست گرفته‌اند.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، معاون نخست وزیر ترکیه، نورالدین سنیکلی، گفت : در یک سالی که از تلاش برای کودتا در جولای ۲۰۱۶ می‌گذرد، مقامات ترکیه مدیریت ۹۶۵ شرکت را با فروش سالیانه ۲۱.۹ میلیارد لیر (۶ میلیارد دلار) منصوب کرده یا به دست گرفته‌اند.

تحت قانون شرایط اضطراری که بعد از کودتا وضع شد، مقامات ترک، کنترل شرکت‌هایی را که مشکوک به حمایت از فتح‌اله گولن- که یک رهبر اسلامی ساکن آمریکاست و آنکارا او را مسئول کودتای نظامی نافرجام می‌داند- بودند به دست گرفتند.  

سنیکلی در یک بیانیه مکتوب اعلام کرد که این ۹۶۵ شرکت که تحت مدیریت و کنترل دولتی درآمده‌اند، در ۴۳ استان در سراسر ترکیه پراکنده‌اند و درمجموع سرمایه‌ای معادل ۴۱ میلیارد لیر (۱۱.۳ میلیارد دلار) دارند و ۴۶ هزار و ۳۵۷نفر در آنها شاغل هستند.

ترکیه کنترل یک بانک، چندین کارخانه صنعتی و شرکت‌های رسانه‌ای را به عنوان بخشی از سخت‌گیری‌های اعمال شده بر شرکت‌هایی که متهم به ارتباط با گولن بودند، به دست گرفت. گولن دست داشتن در این کودتا را رد کرده است.

به جز سخت‌گیری‌های اعمال شده بر تجارت، دولت ترکیه بیش از۵۰هزار نفر را بدون محاکمه بازداشت کرده است و ۱۵۰هزارنفر شامل سربازان، افسران پلیس، معلمان، و کارمندان دولت را هم به اتهام رابطه داشتن با گروه‌های تروریستی اخراج یا تعلیق کرده است. سال گذشته بیش از ۲۴۰ نفر در تلاش برای کودتا کشته شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل