بازدید 15156
برخورد متناقض دولت ايران با ساخت سدها؛

توقف ساخت سد ايلي سو در تركيه، آبگيري سد بزرگ گلورد در مازندران

در همايش بين المللي گرد و غبار كه در روزهاي گذشته در تهران برگزار شد، حسن روحاني رئيس جمهور ايران با انتقاد شديد از رفتار تركيه در رابطه با ساخت سدهاي متعدد در جنوب شرق اين كشور، ساخت اين سدها را عاملي در ايجاد بحران هاي زيست محيطي براي ايران معرفي كرد. اين موضع رئيس جمهور ايران، در حالي است كه در روزهاي گذشته، وزير نيرو پنجمين سد بتني كشور را در استان پر آب مازندران افتتاح كرد.
کد خبر: ۷۰۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱ 08 July 2017
توقف ساخت سد ايلي سو در تركيه، آبگيري سد بزرگ گلورد در مازندران
در همايش بين المللي گرد و غبار كه در روزهاي گذشته در تهران برگزار شد، حسن روحاني رئيس جمهور ايران با انتقاد شديد از رفتار تركيه در رابطه با ساخت سدهاي متعدد در جنوب شرق اين كشور، ساخت اين سدها را عاملي در ايجاد بحران هاي زيست محيطي براي ايران معرفي كرد. اين موضع رئيس جمهور ايران، در حالي است كه در روزهاي گذشته، وزير نيرو پنجمين سد بتني كشور را در استان پر آب مازندران افتتاح كرد.

به گزارش «تابناك»؛ در شهرستان نكای مازندران و در منطقه اي كه به دليل بارندگي هاي چشمگیر و بالا بودن سطح آب زير زميني تحت هيچ شرايطي مشكل آب كشاورزي و شرب وجود ندارد، سدي بزرگ و پر هزينه ساخته شد كه بررسي ها نشان مي دهد، خسارات زيست محيطي اش به مراتب از منافع جمعي اش بيشتر است؛ سدي كه شايد تنها سود قابل ذكرش، توليد انرژي برق باشد كه البته براي اين موضوع کاری نشده است.

در روزهاي گذشته و با حضور وزير نيرو، عمليات آبگيري سد گلورد به عنوان سومين سد بزرگ استان مازندران آغاز  شد. اين سد كه با اعتباري بالغ 230 ميليارد تومان ساخته شد، قرار است، نقش مثبتي در مهار آب هاي سطحي و تأمين آب شرب شهر و روستاهاي همجوار از جمله شهر نكار داشته باشد؛ سدي كه البته انتقادات فراواني به ساخت آن وجود دارد و بررسي ها نشان مي دهد، خسارات زيست محيطي فراواني در پي خواهد داشت.

سد گلورد، يكي از بزرگ ترين سدهاي ساخته شده در دولت يازدهم است كه با تكميل عمليات آبگيري، خواهد توانست چيزي حدود 100 ميليون مترمكعب آب را ذخيره كند و طبيعتاً مناطق پايين دست اين سد و به ويژه درياي مازندران، حجم زيادي از منابع طبيعي خود  را از دست خواهد داد.

در حالي در بيان اهداف ساخت اين سد، تكميل  شبكه هاي آب شرب شهرهايي مثل نكا و بهشهر مورد تأكيد مسئولان دولت يازدهم از جمله وزير نيرو قرار دارد كه در مناطق شمالي كشور و با توجه به بارندگي هاي زياد و نيز بالا بودن سطح آب هاي زير زميني، مشكلي به نام تأمين آب آشاميدني وجود ندارد.

در رابطه با هدف ديگري كه مسئولان براي ساخت سد گلورد به آن اشاره دارند، يعني تأمين آب كشاورزي منطقه نيز دو نكته قابل تأمل وجود دارد؛ نخست اينكه با ساخت اين سد به ميزاني كه براي مناطق نزديك به سد آب كشاورزي تأمين خواهد شد، حجم قابل توجهي از منابع آب كشاورزان پايين دست از بين خواهد رفت و از سوي ديگر بخش قابل توجهي از زمین ها و جنگل هاي طبيعي پشت سد براي هميشه به زير آب خواهد رفت.

البته مسئولان در رابطه با ساخت سد گلورد بر كاركرد آن در كاهش خسارت هاي ناشي از سيل  و نيز نقش آن در توليد انرژي برقابي نيز تأكيد دارند كه در مجموع با همين دلايل توانسته اند زمينه هاي تأمين بودجه و احداث اين سد را فراهم كنند.

جدا از اينكه تا چه حد مناطق شمالي كشور ـ كه بارندگي هاي طبيعي چشمگیري دارند ـ نيازمند احداث چنين سدهايي هستند، مسأله ديگر اين است كه با ساخت چنين سدهايي، مسئولان در پي برطرف كردن كدام مشكل محلي مردم شهرستان نكا و بهشهر هستند؟

مشكلاتي كه در زمينه تأمين آب شرب و كشاورزي مردم اين منطقه به آن اشاره مي شود و يا موضوع مقابله با خسارات سيل احتمالي، همگي از جمله بهانه هايي است كه در عالم واقع مصداق مشخصي ندارد و صد البته راهكار منطقي مقابله با مشكلاتي نظير سيلاب احداث سد نيست.

مي دانيم اگر زمين خواري ها و تجاوز به حريم رودخانه ها كه نقض صريح قانون است در مناطقي مثل شمال كشور نباشد، سيلاب خسارتي براي انسان نخواهد داشت و در قالب مكانيزمي مشخص و طبيعي، هر از چندگاهي به لايروبي طبيعي بستر رودها كمك خواهد كرد.

در رابطه با تأمين انرژي برق از اين سد، جدا از اينكه آيا اين مناطق كشور با مشكل تأمين برق مواجه هستند يا خير، نكته مهم تر اين است كه هنوز اقدام مشخصي براي فراهم كردن شرايط توليد برق از اين نيروگاه صورت نگرفته و بر اساس آنچه در زمان افتتاح سد گلورد مازندران گفته شد، قرار است در آينده و با كمك بخش خصوصي اين موضوع پيش برود.

از اين موارد كه بگذريم، مسأله مهمتري كه در فرايند ساخت و افتتاح سد، اعتراضات بسياري را ايجاد كرد و البته مسئولان دولت يازدهم به آن توجه نكردند، اعتراضاتي بود كه مردم منطقه در مورد تبعات زيست محيطي اين اقدام سازه اي داشتند.

منتقدين احداث سد بر این باورند که ساخت سد گلورد، سبب خواهد شد آب رود مهربان رود ـ که از گرگان به سمت نکا در حركت بود ـ به سمت بهشهر  منحرف شود و نه تنها حاصلي براي مردم شهرستان نکا نداشته باشد، بلكه به بی‌آب شدن سفره‌های آب زیرزمینی و چاه‌های آب این شهر و از بین رفتن گونه‌های گیاهی همچون شمشاد و چلم و گونه‌های جانوری همچون پلنگ و شوکا منجر شود.

به اين انتقاد زيست محيطي، بايد اين مهم را نيز افزود كه بنا بر اظهارنظر مسئولان و كارشناسان دبي آب رود مهربان رود كه سد بر روي آن احداث شده، در سال هاي گذشته، چيزي حدود 47 درصد كاهش داشته است.

منتقدين در پاسخ به مسئولاني كه ساخت اين سد را راهكاري براي جلوگيري از خسارت هاي سيل اعلام مي كنند، مي گويند: ساخت سد تحت هيچ شرايطي راهكار منطقي مقابله با سيل نيست و براي جلوگيري از تحميل خسارات سيل بايد قوانيني مثل رعايت حريم طبيعي رودخانه ها و از بين بردن موانع بر سر جريان رود دنبال شود.

حالا در شهرستان نكای مازندران و در منطقه اي كه به دليل بارندگي هاي چشمگیر و بالا بودن سطح آب زير زميني تحت هيچ شرايطي مشكل آب كشاورزي و شرب وجود ندارد، سدي بزرگ و پر هزينه ساخته شد كه بررسي ها نشان مي دهد، خسارات زيست محيطي اش به مراتب از منافع جمعي اش بيشتر است؛ سدي كه شايد تنها سود قابل ذكرش، توليد انرژي برق باشد كه البته براي اين موضوع اقدامي نشده است.

بنا بر آنچه رفت، قرباني كردن محيط زيست و منافع ساكنين پايين دست رودها و محروم كردن درياچه ها و تالاب ها از حقابه قانوني دقيقاً همان نگراني است كه مردم ايران و عراق نسبت به كشور تركيه در ساخت سدهاي بزرگ و خانمان براندازي مثل ايلي سو دارند و جالب اينكه رئيس جمهور ايران نيز در اين اعتراض با مردم همگام است. با اين حال، هنوز در دولت يازدهم شاهد ساخت و افتتاح سدهايي هستيم كه كاركردهاي مشابه سدهاي تركيه دارند و دست ديپلمات هاي ايراني را براي رايزني هاي بين المللي خالي مي كنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۴۳
مجید جان متناقض نیست سد مازندران برای اینه که اب به دریا نره و هدر نره
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
ناشناس جان، با همین استدلال ترکیه سد سازی را انجام می دهد
می خواهد ب به دریا نره و هدر نره
حجت
| Sri Lanka |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
با نظر شما کاملا موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
مجیدجان متنو بخون معایب و مزایا را ببین بعد نظر بده دلبندم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
دریای مازندران دریاچه هستش و اگه آب تازه واردش نشه گنداب میشه چون همینجوری هم فاضلاب های خانگی وصنعتی زیادی وارد آن میشه و چون به جایی راه نداره و فقط با تبخیر شدن سطحش کاهش پیدا میکنه حتما باید آب رودخانه های واردآن شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
اکوسیستم طراحی شده توسط خداوند رو برهم نمیزنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
شلم جان، پس دریا باید خشک بشه؟؟؟؟ آب دریا هم از همین رودهای منتهی به دریا تامین میشه دیگه.
در ثانی، سد ایلیسو هم برای همین هدف( هدر نرفتن آب )داره ساخته میشه ببم جان.
مازنداران منبع آب نیست محل تخلیه آب است.... آب مازنداران به جایی نمی ره فقط میره تو دریا خزر. برا همین سد می سازند.
چرا این دو مطلب را در کنار هم نوشته اید؟؟!!!یعنی شما موافق ساخت ایلیسو ترکیه هستین؟؟!!! چرا تاریخ شروع ساخت سد را ننوشته اید؟؟!!!
علی بركت‌الله
قیاس مع الفارق به این میگن. ساخت ایلیسو موجب خشک شدن بخشهای وسیعی از سوریه و بخصوص عراق شده و بعدا تشدید و موجب گسترش بیابان در این دو کشور خواهد شد که تبعات آن ایران را نیز در بر خواهد گرفت. اما سد گلورد قرار نیست جایی را خشک کند. اگرچه شاید همانطوریکه نویسنده مدعیست خیلی ضرورتی هم در ساختش نبوده باشد. چرا بی جهت گزک به دست ترکیه و افغانستان میدیم.
نشین اون بیرون بگی لنگش کن تابی!
قطعا منتشر نمیکنی چون تاییدت نمیکنم اما بدون ما توی نکا هم مشکل آب شرب داریم
کمی تحقیق کن بعد انتقاد کن اقا جون
ساخت سد مسئله داخلی میبشد
زمانیکه ما سد غیر علمی گتوند را ساختیم بدون اینکه درنظر بگیریم کوه نمکی اطراف دریاچه را و همین باعث از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه شد آیا مقصران ساخت سد را محاکمه کردیم که حالا بخواهیم سد ایلی سوی ترکیه را مقصر بدانیم
مقاله قابل قبولی نیست. کیفیت آب شرب شهرهای شمال بعلت نحوه دفع فاضلابی که سالهای سال در دل خاک منطقه رفته است و از چاهها تامین می شود، بسیار پایین است و جزو بدترین آبهای ایران به لحاظ کیفی جهت شرب می باشد. به همین دلیل یکی از امنیتی ترین داده های ایجاد شده در کشور (مخصوصاً شمال کشور) داده های کیفی منابع آب شرب هستند که شرکت فاضلاب به هیچ وجه در اختیار حتی محققان قرار نمی دهد (البته برخی مواقع نتایج فیلتر شده ارائه می شود!).
به همین خاطر تامین آب شرب شمال از آبهای سطحی که بیشتر به دریا ریخته میشه و هدر میره یک اقدام هوشمندانه است (آب شرب با کیفیت پایین اختلالات ژنتیکی را نیز به همراه خواهد داشت).
مسئله دیگه پایین اقلیم دست سد می باشد. با توجه به حق آبه پایین دست که تخصیص داده می شود و هچنین بالا بودن سطح آب زیرزیینی و از همه مهمتر رطوبت بالای موجود در کل نوار شمالی رشته کوههای البرز تغییرات بسیار جزئی و شاید ناچیز در پایین دست خواهیم داشت و نمی توان ادعای جدی در خصوص آسیب مطرح کرد (در مقاله بالا بدون دلیل فنی فقط کورکورانه حمله شده است!)
غرقاب شدن بخشی ازمحیطهای جنگلی در مقابل کل طیعت منطقه بسیار ناچیز است و مطرح کردن این مسئله نشان دهنده این است که نویسنده با اهداف غیر فنی وارد بحث و نقد شده است.
مسئله کنترل سیلاب هم بصورت کاملا غیرحرفه ای کم اهمیت جلوه داده شده است و سکوتی در خصوص مسئله تولید برق شده است بصورتیکه انرژی برقابی سبزترین انرژی دنیا به حساب می آید.
حوزه آبریز دریای خزر و مسئله سد سازی در این حوزه:
متاسفانه با توجه به شکل پستی بلندی های (توپوگرافی) سمت نوار شمالی رشته کوههای البرز تا ساحل دریا، پتاننسیل سدسازی و ذخیره سازی آب سطحی قبل از آلوده شدن و یا هدر رفت به دریا پایین می باشد و پیدا کردن کوههایی با حجم ذخیره مناسب یک فرصت بسیار طلایی و غنیمتی برای مردم شمال به حساب می آید.
البته در برخی دیگر از نقاط کشور با بررسی های جمعیتی و زیست محیطی ممکن است احداث سد مشکل ساز باشد ولی در منطقه شمال ایران این مسائل صدق نمی کند.
با آرزوی ایرانی آباد
درود
کی گفته هیچ مشکلی در شرق مازندران در مورد تامین آب شرب و کشاورزی وجود نداره؟
مگه ساختن هر سدی در هر جا بده؟سد ایلی سو با اون شرایط و موقعیت و وسعت نقش احتمالیش در مورد محیط زیست عراقو ایرانو با سد گلورد مقایسه میکنید که با ساحل هم فاصله زیادی نداره؟
گفتید که چرا اون مناطق که باران زیادی داره سد ساختن و در جای دیگه گفتید به دلیل انحراف آب مهربان رود به سمت بهشهر و اینکه بعد از ساختن این سداین آب به نکا نمیرسه باعث بی آب شدن سفره های زیر زمینی در نکا میشه.شما که میگید بارش اونجا خوبه و تحت هیچ شرایطی مشکل آب کشاورزیو شرب وجود نداره.این خودش تناقض نیست؟نکته دیگه باید بگم در شرق مازندران در ییلاقات میدونید چقدر حجم آب چشمه ها کم شده؟اطلاعات دقیقی از وضعیت آب دراون مناطق دارید؟اگر اطلاعات دقیقی ندارید بهتره قبل از اینطور نوشتن بیشتر تحقیق کنید.
اقا تخريب به چه قيمتي تابناك
حالت خوشه اقاي كارشناس
چند ساله نكا رو از نزديك نديدي؟
توهم زدين بابا
منطقه نکا و بهشهر تنش آبی دارند و دارای مشکلات زیادی در تامین آب کشاورزی هستند. همین الان بیش از هزار هکتار شالیکار در منطقه بهشهر خشک شده است.
ما همیشه عادت کردیم تا یه موضوع پیدا کرده و از ترکیه انتقاد کنیم
واقعا از این گزارش متاسف شدم. از سایت خوبی مثل تابناک توقع گزارش های با پشتوانه کارشناسی بهتری میرود.
سدی که ترکیه میسازد، حدود 900 هزار هکتار زمین های کشاورزی پایین دست را از بین میبرد و زمینه ساز بروز پدیده ریزگردها می گردد. اما در سد گلورد چنین عمق پایین دستی وجود ندارد و از طرفی بدلیل افت شدید ابهای زیرزمینی، در پروانه های بهره برداری از چاههای حفرشده عنوان ممنوعیت کشت شالی ذکر شده است.
ایکاش نگارنده مطلب فوق یک بازدید میدانی از منطقه انجام و نظرات مسئولین سازمان آب و کشاورزان را جویا می شد.
قراره درياى خزر به سرنوشت درياچه اروميه تبديل بشه
دقیقا کاری که برای دریاچه ارومیه انجام شد اکنون نوبت مازندران چون از این گونه سدها تعداد بیشتری درحال ساخت مانند سد هراز در امل که ممکن کم کم خزر هم به روزگار ارومیه دچار شود
حالا ،دوستی ،یا دشمن؟ ولی بیشتر به دوست ،دشمن نما شبیه هستی ،سر چشمهٔ دجله ،وفرات ،مشترک چهار کشور است،اما در مازندران ،همسایهٔ مشترک نداریم ،حیف ،از اظهار نظر ،،،،،؟
اين گزارش غير كارشناسي است از جمله اينكه اغلب شهرهاي ماندران مشكل آب شرب و حتي كشاورزي دارند
جاي تاسفه ميخوان مثل خوزستان محيط زيست اونجا رو هم بهم بزنن بابا انقدر كه خرج سد سازي ميكنيد اين پول سد رو خرج ابياري قطره اي كنيد و بهينه كردن كشاورزي با محصولات گلخانه اي به مردم بدبخت وام ٥٠ درصدي ميدين اون وقت انتظار اقتصاد مقاومتي و توليد ملي دارين (عجب حكايتيه) ظاهرا يه عده اي از اين سد سازي نون ميخورن دو نمونه اش تو خوزستان هست سد گتوند و كرخه نميدونم شما خبرنگارا كجاييد كه حداقل يه گزارش از اين دوسد تهيه نمي كنيد . اونوقت يه عده اي از منابع اين كشور استفاده كنن بعد جوابگو خرابكاريهاشون نباشن ميليارها تومان خرج اين دوسد شده هر دو قابل ابگيري نيست اين سد گتوند داره تمام سفره هاي زير زميني خوزستان رو شور ميكنه به كي بايد بگيم چرا به اين خاك احترام نميزاريد
اين مطالب رو از كجاتون در ميارين. چرا فكر ميكنين اينجا مشكل اب نداريم؟؟؟ چون سرسبزه؟؟؟؟ مطمئنا رطوبت هوا ربطى به ابهاى سطحى وزير زمينى نداره، تو فصل تابستان هم هيچ بارندگى نداريم. اب هراز هم توسط سد به تهران منتقل ميشه. يه بررسى اجمالى بشه ميبينيد خيلى از مناطق مسكونى ما روزى چند ساعت قطعى اب دارند. همين نكا و بهشهر
عزیز من کی گفته این شهرها آب مصرفی تمیز دارند. آب چاه که برای شرب نمیشه مصرف کرد. اب چاهها آلوده شده با فاضلاب شهری.آب این سد قابل تصفیه هست در حالی که.
اینم از اون حرفهاست این دولت بخاطر گفتن حقایق دچار اینگونه نامهربانی و بی انصافی شده است
سلام دوستان
اینطور باشه و برای همه چیز مشکلات زیست محطی را بهانه کنیم در کشور هیچ پیشرفتی نباید صورت بگیره نه باید سد بسازیو و نه راه چرا که قرار است محیط زیست همانطور بکر و دست نخورده باقی بماند. اینطور نمیشه مهار این آبهایی که به دریا می ریزند لازم است. ما که در گیلان زندگی می کنیم و گیلان معمولا پر باران تر از مازندران هم محسوب می شود در مواقعی از سال ها با کمبود آب برای شالیزارها مواجه هستیم. مازندران هم لابد همینطور است. زدن اینگونه سدها و ذخیره آب برای کشاورزی لازم است. البته لازم است بخشی از آب نیز برای حفظ محیط زیست در رودخانه ها نیز جاری باشد.
سدها برای تامین اب نیست بلکه مهار سیلاب هم از اهداف ساخت سدها است که سد گلورد بیشتر به همین علت ساخته شده والبته بهضی سدها تلمبای هستند برای متعادل کردن مصرف برق یعنی در روز با جاری شدن اب و گردش توربین برق اضافی تولید می کنند و در شب برایمتعادل کردن مصرف برق دوباره اب را با پمپهای برقی به بالای سد پمپ میکنند که برق اضافی مدار را مصرف کنند
می دونی سیل چقدر در منطقه نکا آدم می کشه و خسارت به بار می آره؟
فکر میکنم خسارت سیل سالهای قبل یادتون رفته و همچنین در قسمت های مختلف سد دریچه هایی جهت تنظیم آب رودخانه نصب می شود و از هدر رفت آب به دریای خزر جلوگیری میکند در و تا انجا که مطلع هستم طرحی در دست بررسی می باشد که برای آبرسانی به استانهای مجاور آب شور دریای خزر شیرین سازی شود آیا بهتر نیست از همین آبها استفاده شود و همچنین در طرح جامع کلیه آبهای منتهی به دریای خزر برای کشاورزی دشت گرگان توسط کانالی به این منطقه انتقال پیدا می کند در ضمن قبل از احداث هر سد چندین سال توسط مشاوران زبده مطالعات زمین شناسی و زیست محیطی انجام میگیرد و به گفته کارشناسان در آینده ای نه چندان دور ، جنگ جنگ آب است .
تابناک غزیز بنده به عنوان کسی که سالها در بخش سد سازی کشور مشغول بوده ام به شما عرض می کنم ساخت سد گلورد در دولت یازدهم شروع نشد و در دولتهای قبل بوده و همانگونه که مستحضر هستید وقتی یک پروژه بزرگ در حد سد سازی به نصف پیشرفت رسیده باشد نمی توان آنرا متوقف نمود . لطفا در بیان مطالب دقت شود که مسائلی را به اشتباه به خوانندگان منتقل نشود .
فقط این مورد نیست که، در تمامی امور خودمونو تافته جدا بافته میدونیم. همون کاری که ما می کنیم اگر بقیه بکنند میشه یک کار بد و خلاف
چرا رئیس جمهور محترم در مقابل دریاچه اورمیه چنین واکنشی ندارند وبا ساخت سدهای متعدد باعث خشک شدن دریاچه اورمیه شده اند وطوفان نمک مردم منطقه را شدیدا تهدید می کند
چرا مطالب رو به سليقه خودتون ميزاريد
سد ترکیه اصلا قضیه اش فرق می کنه، این درسته که تو کشور خیلی کیلویی و هردمبیل سد ساخته میشه اما سد ترکیه رو سرچشمه رودیه که به عراق میره و کم آب شدنش کل منطقه از جمله ایران رو دچار بدبختی میکنه، تین کجا و اون کجا
خودتان سد می سازید آنگاه همسایه ما ترکیه را محکوم می کنید!!!!
نمیدونم چرا نمیتونم در قسمت پاسخ نظر بدم ولی در جواب یاشار۱۳:۳۷ میگم آیا صحبت های رییس جمهورو در مورد دریاچه ارومیه شنیدی؟آیا از اقداماتی که در این دولت برای تثبیت و احیای دریاچه ارومیه اجرا شد و میشه اطلاع داری؟اگر نشنیدی و اطلاع نداری تحقیق درست انجام بده و اطلاعاتتو بیشتر کن.
شرق مازندران تنها منطقه مازندران هست که برداشت آبهای زیرزمینی در اون ممنوعه.
گویا تابناک با شرق استان مازندران مشکل داره که هر وقت امکانات بزرگی قراره به شرق استان برسه صدای تابناک در میاد. اون از منطقه آزاد امیرآباد این هم از سد گلورد!!!

مطمئنا سدهای بزرگتری در شمال کشور و ... در نقاط پرآبتری وجود داره که واکنش شماها رو میطلبه نه رودخانه مهربان رود که قابل مقایسه با رودخانه های بزرگ شمال کشور نیست چه برسه به رودخانه های بزرگی چون دجله و فرات!!!!
بله با این سد که با نظر کمیسیون کشاورزی مجلس دوباره راه افتاد مسکلات کشاورزی منطقه رفع میگردد...ظاهرا تابناک از چند سال اخیر خبر ندارد که چقدر بارش این منطقه کم شده مخصوصا در روستاها در تابستان ده ساعت قطع آب داریم! امسال چهار ماه است در شرق مازندران باران نباریده! البته بارش اندک بوده که تاثیری برای مردم نداشته... واینکه چرا همه امکانات برای غرب مازندران باید باشد؟! چند صد هکتار شالیزار شرق استان امسال با خطر خشک شدن و نابودی محصول مواجهند! باور ندارید بیایید از نزدیک ببینید!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل