بازدید 4943

جلوگیری مصر از تروریست‌خوانده‌شدن داعش عربستان

کد خبر: ۷۰۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ 07 July 2017
اسناد نشان می‌دهند مصر اخیراً از اضافه شدن شاخه داعش در عربستان به فهرست تحریم‌های تروریستی سازمان ملل جلوگیری کرده است.

به گزارش فارس، پایگاه میدل‌ایست روز پنجشنبه گزارش داده آمریکا پیشنهاد داده بود چهار گروه زیرمجموعه داعش در عربستان، یمن، لیبی و افغانستان-پاکستان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار بگیرند.

طبق اسنادی که میدل‌ایست‌آی به آنها دست یافته، مصر که در حال حاضر عضو غیردائم شورای امنیت است روز سوم فوریه درخواست کرد که سازمان ملل برای قرار دادن داعش عربستان در فهرست تحریمی دست نگاه دارد.

سندی که نشان می‌دهد مصر خواستار تعلیق درخواست آمریکا برای اضافه شدن نام داعش عربستان به فهرست تحریمی سازمان ملل شده است

سه ماه بعد، هیئت مصر بدون هیچ توجیهی رسماً با قرار گرفتن شاخه داعش در عربستان در این فهرست مخالفت کرد.

به نوشته میدل‌ایست‌آی، یک عضو غیردائم دیگر شورای امنیت یعنی سنگال هم از تصمیم مصر حمایت کرد.

«مداوی الراشید»، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل خاورمیانه به «میدل‌ایست‌آی» گفته که این اقدام «مانوری کلاسیک از جانب مصر برای جلوگیری از زیر ذره‌بین قرار گرفتن متحدش عربستان است.»

وی گفت: «این مورد کلاسیکی است از اینکه عربستان سعودی نمی‌خواهد توجه‌ها را به سمت مشکلات تروریسم خودش جلب کند. عربستان سعودی، درباره فهرست گروه‌های تروریستی خارجی یا مرتبط با کشورهای دیگر فهرست منتشر می‌کند اما درباره خودش راه انکار را برمی‌گزیند.»

«الراشید» تأکید کرد: «این موضوع افشا می‌کند که عربستان سعودی عاملانی در داعش دارد. البته، آنها (چنین عاملانی) دارند و همه می‌دانند که دارند.»

آمریکا در حال حاضر شاخه داعش در عربستان را در کنار داعش یمن و لیبی در فهرست «گروه‌های تروریستی جهانی» وزارت خارجه آمریکا قرار داده است، اما قرار گرفتن نام این گروه در فهرست تحریمی سازمان ملل باعث افزایش نظارت‌ها بر این گروه می‌شد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار