بازدید 3711

راهکار عربستان برای جبران درآمدهای نفتی از دست رفته

رویترز اعلام کرد: عربستان برای جبران درآمدهای نفتی از دست رفته و حفظ بازارهای خود در آسیا با فروش نفت بسیار سبک، به بازار ژاپن چنگ زده است.
کد خبر: ۷۰۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 06 July 2017
رویترز اعلام کرد: عربستان برای جبران درآمدهای نفتی از دست رفته و حفظ بازارهای خود در آسیا با فروش نفت بسیار سبک، به بازار ژاپن چنگ زده است.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، عربستان سهم بازار خود را در ژاپن با فروش نفت سبک بیشتر به این کشور افزایش می‌دهد و تلاش می‌کند تا به نوعی درآمدهای از دست رفته خود را در عمل به تعهدات توافق اوپک جبران کند. 

در توافق اوپک برای کاهش تولید نفت، کشورهای تولیدکننده متعهد شده‌اند که تولیدشان را تا مارس 2018 روزانه 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند. سهم عربستان از این کاهش 500 هزار بشکه در روز است. 

براساس این گزارش، کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه، ژاپن را که چهارمین واردکننده بزرگ نفت جهان است را به عنوان یک بازار مهم و حیاتی تحت نظر دارند، چرا که پالایشگاه‌های این کشور نسبت به دیگر خریداران آسیایی یک تقاضای امن‌تری دارند.

از زمانی که براساس توافق اوپک میزان صادرات نفت سنگین عربستان محدودتر شد، این کشور درآمدهای نفتی خود را با فروش نفت سبک گرانتر تأمین می‌کند. 

براساس امارهای تامسون رویترز، میزان واردات ژاپن از عربستان در فاصله ماه‌های ژانویه و ژوئن به رقم 1.3 میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به مشابه سال گذشته افزایش 7.7 درصدی داشته و ژاپن را در جایگاه نخست خریدار نفت عربستان قرار داد.

دو منبع پالایشگاهی که به دلیل سیاست‌های شرکت‌شان نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند؛ این افزایش اساساً مربوط به نفت فوق‌العاده سبک عرب است که آرامکوی عربستان در قبال تسهیلات ویژه‌ای به خریداران ژاپنی پیشنهاد داده است. 

ویرندرا چائوهان تحلیلگر در شرکت مشاوره‌ای انرژی اسپک سنگاپور اعلام کرد: واردات نفت فوق‌العاده سبک عربستان 160 هزار بشکه در روز بوده است. 

این منابع اعلام کردند؛ عربستان، آسیا را به عنوان حیات خلوت صادرات نفتی خود و به عنوان منطقه‌ای که می‌تواند صادرات خود را در طولانی‌مدت افزایش دهد می‌نگرد و عربستان نمی‌خواهد سهم خود را در این بازار فدا کند. 

طی سال‌های گذشته، عربستان با فشارهای مالی زیادی مواجه شده، این فشارها مربوط می‌شود به کاهش درآمدهای نفی که طی چند سال گذشته اتفاق افتاده است. اقتصاد عربستان به شدت متکی به نفت است و سال گذشته کسری بودجه این کشور به حدود 100 میلیارد دلار رسید. شروع جنگ با یمن هم هزینه‌های این کشور را افزایش داد، به طوری که سعودی‌ها یارانه‌های انرژی را در کشور حذف کردند. 

در حال حاضر عربستان اقدام به فروش تنها شرکت نفتی دولتی خود «آرامکو» اقدام کرده و پس از آن فرودگاه این کشور را به فروش می‌رساند. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر