بازدید 3216
۲

افزایش بی سابقه مصرف برق در کشور

کد خبر: ۷۰۹۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ 05 July 2017
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: روز گذشته پیک بار کشور به رکورد بی‌سابقه ۵۳ هزار و ۲۰۰مگاوات رسید، در حالی که اوج بار در تابستان سال 1395، حدود ۵۲ هزار و ۶۷۰مگاوات بود و امسال از مرز ۵۳ هزار مگاوات گذشت.

به گزارش ایسنا، هوشنگ فلاحتیان امروز، ۱۴ تیرماه در مراسم کلنگ‌زنی نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک، اظهار کرد: امروز به همه نیروگاه‌های برق‌آبی کشور اعلام آماده‌باش کردیم تا همه این نیروگاه‌ها به صورت هم‌زمان وارد مدار شود و تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی کشور را برای اولین‌بار با تولید بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات به صورت هم‌زمان آزمایش کنیم که این جزو افتخارات صنعت آب و برق کشور است.

وی افزود: در طول چهار سال گذشته و از آغاز کار دولت یازدهم تاکنون بیش از ۸ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کرده‌ایم و اکنون ظرفیت نیروگاه‌های کشور مجموعا به عددی حدود ۷۷ هزار مگاوات رسیده، در حالی که در شروع کار دولت ظرفیت نیروگاه‌ها حدود ۶۹ هزار مگاوات بود.

فلاحتیان تصریح کرد: به جد تصمیم داریم تا پیش از شروع تابستان سال ۱۳۹۷، حداقل چهار هزار مگاوات نیروگاه جدید را در سراسر کشور وارد مدار کنیم و ظرفیت نیروگاه‌های کشور را به بالاتر از ۸۰ هزار مگاوات در ماه‌های آینده برسانیم.

وی عنوان کرد: برای ایجاد هر ۱۰۰۰ مگاوات باید حدود ۲ هزار میلیارد تومان در نیروگاه و حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای احداث شبکه‌ای که برق آن را انتقال می‌دهد، هزینه شود. یعنی هر هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی، حدود چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

فلاحتیان اظهار کرد: برای استان خوزستان در شروع کار دولت شاهد بودیم که ظرفیت نیروگاه‌های استان حدود ۱۲ هزار مگاوات بود و تصمیم گرفتیم ظرفیت نیروگاه‌های استان را به عددی بیش از ۱۸ هزار مگاوات برسانیم. برنامه‌ریزی‌های مختلفی را در این زمینه انجام دادیم و کار را از نیروگاه ماهشهر و بهبهان آغاز کردیم.

 وی ادامه داد: در سال گذشته شاهد بودیم که ۶۴۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه در ماهشهر و پس از آن نیز نیروگاه بهبهان با ۳۲۰ مگاوات ظرفیت وارد مدار شد. بخش بخار نیروگاه بهبهان نیز به‌سرعت در حال انجام است و به‌جد پیگیر هستیم تا قبل از تابستان سال ۱۳۹۷، ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه بهبهان اضافه کنیم.

فلاحتیان بیان کرد: با توجه به نیروگاه‌هایی که در این مدت احداث شده است، این قول را می‌دهم که علاوه بر هزار مگاوات نیروگاهی که در ماهشهر و بهبهان راه‌اندازی شده، تا کمتر از هشت ماه آینده ۱۶۰ مگاوات ظرفیت بخار نیروگاه بهبهان را نیز اضافه کنیم.

وی با بیان این‌که حدود ۶ هزار مگاوات موافقت اصولی برای بخش خصوصی جهت احداث نیروگاه در سطح استان در شهرستان‌های مختلف متناسب با ولتاژ و نیاز توزیع شده است، گفت: برای تعداد قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌هایی که در حال انجام است، مراحل بروکراسی اداری و فاینانس خارجی به‌شدت در حال پیگیری است و امیدوار هستیم در این زمینه خبرهای خوبی را بدهیم تا علاوه بر نیروگاه اندیمشک، شاهد احداث نیروگاه‌های دیگری در سطح استان باشیم.

فلاحتیان با اشاره به این‌که خوزستان در حال حاضر رتبه اول تولید برق کشور را دارد، افزود: البته بخش قابل توجهی از این رتبه مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی در این استان است که فقط می‌توانند چند ساعت در طول شبانه‌روز وارد مدار شوند.

وی بیان کرد: این استان ظرفیت بسیار قابل توجهی برای توسعه، پیشرفت و اشتغال دارد. در این استان آب برای کشاورزی مکانیزه و با فناوری بالا فراهم است و زمین‌های حاصلخیزی برای کشاورزی وجود دارد. همچنین طبیعت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال و صنعت در اینجا وجود دارد.

فلاحتیان گفت: بسیار متعجب هستم که چرا نیروگاه باید در این استان ایجاد اشتغال کند. نیروگاه نباید ایجاد اشتغال کند بلکه باید موجب اشتغال شود. یعنی باید برق توسط نیروگاه تولید شود و آن برق پس از انتقال در جاهای مختلف صنعت، کشاورزی، مسکن و سایر بخش‌ها، صدها شغل ایجاد کند. در این زمینه باید نگاه مردم تغییر پیدا کند و قدرت ریسک، سرمایه‌گذاری و فکر کردن به تولید ثروت باید در مردم به وجود آید.

وی تصریح کرد: به عنوان مسئول برق کشور اعلام می‌کنم که هر کسی در هر نقطه از استان برای ایجاد اشتغال، نیاز به برق داشته داشته باشد، ما در خدمتش خواهیم بود زیرا در خوزستان بستر کاملا فراهم است و مردم و مسئولان در استان باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم کنند؛ همچنین باید به کسانی که دارای سرمایه هستند، انگیزه دهیم و شرایطی را ایجاد کنیم که یقین پیدا کنند می‌توانند به راحتی در خوزستان کار کنند و به تولید بپردازند.

فلاحتیان با بیان این‌که وظیفه صنعت برق کشور است که برق موردنیاز این خطه از کشور را که دارای اهمیت بسیار زیادی است تامین کند، خاطرنشان کرد: این‌که باید از این موهبت الهی به درستی استفاده شود، یک مساله مهم است و اگر انرژی در جایی مصرف شود که تبدیل به ارزش افزوده شود به اقتصاد ملی بسیار کمک می‌کند.

وی افزود: امسال در استان خوزستان تاکنون پیک بار حدود ۷۸۰۰ مگاوات را ثبت کرده‌ایم و در این شرایط پیک بار تهران با توجه به وسعت آن و حدود چهار و نیم میلیون نفر مشترک، حدود ۸۸۰۰ مگاوات است.

فلاحتیان اظهار کرد: در سه ماهه اول امسال، مصرف انرژی برق به صورت متوسط در کشور حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است که اگر این شرایط ادامه داشته باشد، باید سالی ۵۳۰۰ مگاوات قدرت عملی جدید در کشور ایجاد کنیم.

وی با اشاره به این‌که ایران جزو کشورهایی است که شدت مصرف انرژی در آن چندین برابر کشورهای توسعه‌یافته صنعتی است، گفت: ایران جزو پنج کشور دنیا است که ۱۰۰ درصد نیروگاه‌ها را در داخل کشور می‌سازد و اکنون ۱۰۰ درصد تجهیزات توزیع برق و همچنین بیش از ۹۰ درصد از تجهیزات پست‌های انتقال در داخل کشور ساخته می‌شود.

فلاحتیان اظهار کرد: مردم خوزستان شایسته ارائه خدمات بیشتری هستند. این مردم نیاز به توجه بیشتر در همه عرصه‌ها دارند و مسئولان باید تلاش کنند تا آنچه در توان دارند در خدمت مردم قرار دهند.

وی افزود: اندیمشک یکی از مناطقی است که شایسته پیشرفت است. انرژی برق وقتی در اندیمشک تولید شود با توجه به سایر زیرساخت‌های منطقه می‌تواند صدها شغل در بخش‌های مختلف در این شهرستان ایجاد کند.

فلاحتیان بیان کرد: بعد از بررسی‌های انجام‌گرفته تصمیم گرفتیم تا نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک را با منابع داخلی احداث کنیم. تجهیزات این نیروگاه سفارش داده شده و از پیمانکار انتظار داریم این نیروگاه پیش از تابستان سال ۱۳۹۸ وارد مدار شود.

وی ادامه داد: این نیروگاه جزو اولین نیروگاه‌های کشور است که دارای راندمان بالای ۵۸ درصد است و برای اولین‌بار در دنیا توانستیم توریین‌های گاز کلاس E   با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات ارتقا ظرفیت دهیم و توان آن‌ها را به ۱۸۵ مگاوات برسانیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
چرا شبا کار نکنیم و روزها بخوابیم
ملت دارن از گرما میمیرن کولر روشن نکنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار