بازدید 2867
دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران:

قانون دادرسی در رابطه با مسائل امنیتی اصلاح می‌شود

کد خبر: ۷۰۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹ 05 July 2017
دادستان کل کشور با بیان اینکه نفس تشکیل ستاد این است که هم‌افزایی رخ دهد اما در کشور ما در ستادها کارها بین اعضا پاس داده می‌شود، گفت: دولت بگوید به اندازه سهمش در ستادها چه اقدامی کرده است.

به گزارش فارس، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: منشأ گله ما همان چیزی است که در جامعه با آن مواجه هستیم؛ برای ما سنگین است که شاهد این مقدار کالای قاچاق هستیم و آسیبی که دارد به بازار کشور و تولید کشور می‌زند و مجموعه اقتصادی را تحت الشعاع قرار داده است، غیرقابل قبول و غیرقابل انکار است. این واقعیت را چگونه توجیه می‌کنیم؟

وی ادامه داد: عین این موضوع در مسأله مواد مخدر هم هست و دامان جوانان ما را گرفته و این نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد؛ ما برای هر دوی این موضوعات ستاد داریم و ستاد معنی‌اش این است که یک مجموعه‌ای باید هم‌افزایی کند و مکمل هم باشد تا با این دو عنصر برخورد کند؛ وقتی ما می‌بینیم این مقدار کالای قاچاق در بازار است و این میزان مواد مخدر وجود دارد، نشان می‌دهد این دو ستاد، کارایی لازم را ندارند.

دادستان کل کشور ادامه داد: البته ما از تلاش‌های انجام شده تشکر می‌کنیم و زحماتشان را نادیده نمی‌گیریم اما واقعیت‌های جامعه را هم نمی‌توان فراموش کرد و باید پرسید چرا با این همه تاکستان رهبری و اینکه همه که می‌گوییم باید کاری شود اما خروجی این قضیه، خروجی قابل قبولی نیست و اراده جزمی مورد انتظار است.

وی گفت: دستگاه قضایی یک گوشه‌ای از کار را به دست دارد که همانا رسیدگی به پرونده‌هاست اما کار اصلی جای دیگری است مثل گمرک و وزارت اقتصاد که باید فکری کنند و تلاش کنند تا کشور نجات پیدا کند.

منتظری اضافه کرد: این دو عنصر، کشور را با بلایی خانمان‌سوز مواجه کرده است و امیدمان هم‌افزایی و تلاش برای حل این مسأله است.

وی ادامه داد: همیشه شاهد افزایش‌ها بوده‌ایم؛ از افزایش کالای قاچاق گرفته تا افزایش مواد مخدر. اگر گله می‌کنیم به معنی نادیده گرفتن خدمات و تلاش‌ها نیست بلکه حل مشکلات موجود است.
 
دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که «شما در ستادهای متبوع عضو هستید و چه عملکردی داشته‌اید؟»، گفت: ما در ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر از آن مجموعه بیست و چند نفره فقط دو عضو داریم یکی بنده و دیگری رئیس سازمان زندان‌ها. کار عمده مبارزه، کار و اقدامات اجرایی است ما در قوه قضائیه کار اجرایی نداریم یا خیلی کم است و در این حوزه عمده کار تقریبا 95 درصد در دست دولت است و آنها باید کاری کنند.

وی ادامه داد: آیا دستگاه قضایی کشور مسئول دنبال کردن قاچاقچی‌هاست؟ آیا ما مسئول انسداد مرزها هستیم؟ من نمی‌گویم ما وظیفه‌ای در این دو حوزه نداریم اما عمده کار در دولت است. ما کارمان در دستگاه قضایی برخورد با پرونده‌هاست اما ما امروز می‌گوییم نباید قاچاق کالا و مواد مخدر انجام شود که بعد نیازی به حضور و کار دستگاه قضایی کشور باشد.

منتظری افزود: دولت باید اقدامات خود را انجام دهد بعد اگر کافی نبود و باز هم پرونده‌ای بود، آن موقع دستگاه قضایی آن را رسیدگی کند.

وی در پاسخ به این مسأله که اگر سهم قوه قضائیه در این مسائل افزایش یابد آیا می‌تواند کار مهمتر و بزرگتری انجام دهد، گفت: به هیچ عنوان این اتفاق نمی افتد. نفس تشکیل ستاد این است که هم‌افزایی رخ دهد اما در کشور ما در ستادها کارها بین اعضا پاس داده می‌شود.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه باید یک دستگاه متولی برخورد با این دو آسیب شود و سایرین به آن کمک کنند، گفت: بروید ببینید ستاد مبارزه با موادمخدر که رئیس، رئیس جمهور است چند بار تشکیل جلسه با حضور رئیس جمهور داده است.

منتظری ادامه داد: باید سهم‌بندی ها مشخص شود و معلوم شود سهم دولت چقدر است و بعد از آن به همان میزان از سهمش سؤال پرسیده شود که چه اقدامی شده است.

دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که شما سخن از برخی اشکالات قانونی زدید چه گامی برای اصلاح آن برداشته‌اید، گفت: ما یکی از مشکلاتمان نواقصی است که قوانین دارند البته این هم متکفلش ما نیستیم؛ ما درباره مسایل امنیتی و برخورد با این مجرمان و مواد مخدری‌ها نواقصی داریم که بعد از این حادثه تروریستی تهران این اشکالات را بررسی کردیم و قرار شد تا یک موادی از قانون دادرسی در رابطه با مسائل امنیتی اصلاح شود و در اولین فرصت هم متنش را آماده میکنیم.

وی افزود: ما در حوزه قاچاق هم مشکلات قانونی داریم اما این نقص قانونی و رفع آن در حوزه کار دستگاه قضایی نیست؛ قانون باید در جای دیگری اصلاح شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی