بازدید 9932
۳

اسراف کارترین مردم دنیا کدامند؟

کد خبر: ۷۰۹۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱ 04 July 2017
بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ، هر شهروند در کشورهای عربی سالانه 250 کیلوگرم مواد غذایی را در سطل زباله می ریزد، این مقدار در اروپا برای هر فرد 110 کیلوگرم است.

به گزارش 'بی بی سی عربی' ، محمد کرم، مدیر توسعه شرکت 'امرسون' در منطقة خاورمیانه وآفریقا گفت : در کشورهای عربی ، هر شهروند به تنهائی سالی 250 کیلوگرم غذا را به هدر می دهد که این مقدار در اعیاد و مناسبت ها به 300 تا 350 کیلوگرم می رسد.
 
بر اساس گزارش سازمان خواربار جهانی، دو سوم مواد غذایی در جهان دور ریخته می شود که معادل یک میلیارد و300 میلیون تن در سال است. در حالیکه برای از بین بردن قحطی وگرسنگی در جهان یک چهارم همین غذایی که مردم دنیا دور می ریزند، کافی است.
 
ارزش مواد غذایی که سالانه در کشورهای صنعتی دور ریخته می شود حدود 680 میلیون دلار است. این مقدار در کشورهای در حال توسعه به 300 میلیون دلار در سال می رسد.
فائو ، نبود فرهنگ وآگاهی لازم را از مهمترین دلایل اسراف در مصرف مواد غذایی در جهان برشمرد.
 
بی بی سی در گزارش خود افزود: برای تولید یک عدد سیب رسیده ، 70 لیتر و برای تهیه یک ساندویج همبرگر دو هزار و500 لیتر آب مصرف می شود.
 
بر اساس گزارش های پیشین سازمان خواروبار جهانی ، 795 میلیون نفر در جهان، در سالهای 2014 تا 2016، از گرسنگی و سوء تغذیه رنج می بردند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳
اشکال کار در اینه که برخی افراد اساسا برای بیشتر خوردن حرص میزنن. اگر عادت کنند کمی کمتر در ظرف بریزند و اگر لازم بود دوباره ظرف رو پر کنن خیلی خیلی کمتر اسراف خواهد شد. من بارها در مراسم دولتی و غیر دولتی شاهد عطش برخی افراد در هرچه بیشتر پر کردن ظرف غذاشون بودم و تعجب کردم که اینها این حجم خوراک رو چطور در معده جا میدن و تنگی نفس نمیگیرن. برخی هم اصرار دارن همه خوراک های موجود در روی میز را با هم میل کنند که در بیشتر مواقع به دلیل عدم همخوانی خوراک ها ظرف قبلی رو نیمه کاره رها و سراغ ظرف جدید میروند. شک نکنید دور ریز و اسراف خوراک خشم خداوند را بهمراه دارد. کافیه زمانی که حرص اسراف سراغ ما میاد به اون عکسی فکر کنیم که لاشخوری منتظر مرگ کودک آفریقایی بر اثر سوء تغذیه بود.
قرن ها محرومیت ، کمبود و قحطی های متعدد در تاریخ یک ملت ، او را به مردمی نگران از گرسنگی تبدیل می کند.و این نگرانی منشاء حرص و ولع او در رسیدن به منابع غذایی است. شاید همانطور که در گزارش فائو هم امده بهترین راهکاربرای مقابله با اسراف در مصرف غذا، کارهای فرهنگی باشد.باید مردم برای چگونه خوردن و چگونه بهره مند شدن از منابع غذایی اموزش ببینند.به علاوه شیوه های سرو غذا در رستونها نیز باید اصلاح شود. مثلا اینکه در یک وعده غذای نهار در یک رستوران در کشور خودمان به اندازه 1/5 تا 2 برابر نیاز بدن به انرژی و کالری، غذا سرو می شود، خود هم یک نوع اسراف است و هم سبب چاقی و بسیاری بیماریهای مرتبط با سوء تغذیه می شود. اصلا خود چاقی در یک جامعه ،یک اندیس و شاخص از اسراف در مصرف مواد غذایی است.
چقد بدم میاد از مدل سلف سرویس. طرف توی بشقابش سوپ و هندونه و کباب و ماست و ... روی هم میریزه بعدشم نصفشم نمیخوره!توی سلف سرویس اسراف خیلی زیاده. به درد ایران و ایرانی جماعت نمیخوره! شاید به درد همون کشورهای پیشرفته بخوره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر