بازدید 3431

دودلی آسیایی‌ها برای خرید نفت قطر

سردرگمی نسبت به بارگیری مشترک محموله‌های نفت که پس از انزوای دیپلماتیک قطر ایجاد شده بود، ممکن است کمتر شده باشد اما خریداران آسیایی همچنان برای خرید نفت از این کشور محتاط مانده اند که ممکن است کاهش حجم صادرات دوحه تا زمان شکسته شدن این بن بست را بدنبال داشته باشد.
کد خبر: ۷۰۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵ 04 July 2017
سردرگمی نسبت به بارگیری مشترک محموله‌های نفت که پس از انزوای دیپلماتیک قطر ایجاد شده بود، ممکن است کمتر شده باشد اما خریداران آسیایی همچنان برای خرید نفت از این کشور محتاط مانده اند که ممکن است کاهش حجم صادرات دوحه تا زمان شکسته شدن این بن بست را بدنبال داشته باشد.

به گزارش ایسنا، عربستان سعودی به همراه امارات متحده عربی، بحرین و مصر در ۵ ژوئن با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک و حمل و نقل با این کشور را قطع کردند.

این بحران دیپلماتیک، لجستیک خریداران نفت آسیایی را کاملا بهم ریخت زیرا ابهاماتی نسبت به امکان ورود کشتی‌های حامل نفت قطر به ابوظبی برای بارگیری مشترک محموله‌های نفتی یا سوخت گیری بانکرها در قطب بانکرینگ منطقه ای فیجیره به وجود آمد.

یک محموله معمولی نفت در خاورمیانه ۵۰۰ هزار بشکه است و به همین دلیل، خریداران نفت آسیایی چهار محموله را از بنادر مختلف در نفتکش‌های غول پیکر که ظرفیت حمل دو میلیون بشکه را دارند، بارگیری می‌کنند. خریداران آسیایی به سرعت دریافتند که تیره شدن روابط میان تامین کنندگانشان ممکن است پیامد جدی بر برنامه‌های بارگیری آنها داشته باشد. اگرچه ابوظبی در ۲۰ ژوئن اعلام کرد کشتی‌هایی که به قطر می‌روند یا از این کشور حرکت می‌کنند، می‌توانند در بنادر این امیرنشین توقف داشته باشند اما خریداران محتاط شده اند و حتی خرید نفت از کشورهای دیگر به جای نفت قطر را بررسی می‌کنند.

بعضی از خریداران آسیایی از این واهمه دارند که محدودیت‌ها دوباره برقرار شود زیرا بحران دیپلماتیک میان قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی همچنان ادامه دارد و هیچ نشانه‌ای از اینکه این مسئله بزودی حل خواهد شد، دیده نمی‌شود.

به گفته منابع بازار، بسیاری از خریداران آسیایی می‌توانند گزینه‌های دیگر را به راحتی جایگزین نفت قطر کنند. در حالی که هیچ راه حلی برای این بحران دیپلماتیک مشاهده نمی‌شود، تقاضا برای خرید نفت خام غیرخاورمیانه ای در هفته‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

یک خریدار نفت آسیای جنوب شرقی در این باره گفت: آنچه که جالب است این است که بسیاری از خریداران آسیایی نفت قزاقستان و نفت الجزایر را خریداری می‌کنند.

به گفته منابع بازار، شرکت PTT تایلند که خریدار همیشگی نفت قطر بوده است، خرید گریدهای سبک دیگر را آغاز کرده و اخیرا حدود ۱.۶ میلیون بشکه نفت نیجریه و نفت لیبی را برای تحویل بین اواخر اوت تا اوایل سپتامبر خریداری کرده است.

بعلاوه PTT که معمولا هر ماه دو یا چند محموله تحویل فوری نفت ترش سبک خریداری می‌کند، نفت ابوظبی را به گرید قطری ترجیح داده و تنها یک محموله نفت قطر را خریداری کرده است.

به گفته معامله‌گران، این خریدار آسیای جنوب شرقی می‌توانست سه محموله نفت قطر را برای بارگیری در اوت خریداری کند اما با در نظر گرفتن ناملایمات اخیر در خلیج فارس، ترجیح داد خریدش را متنوع کند.

بر اساس گزارش پلاتس، معامله‌گران منطقه‌ای همچنین عنوان کرده‌اند که تقاضا برای محموله‌های نفت روسی افزایش پیدا کرده و بسیاری از خریداران آسیایی، خواستار بیش از یک گرید غیرخاورمیانه ای هستند.

اما با وجود بحران دیپلماتیک خاورمیانه، فعالان و ناظران بازار آسیا انتظار ندارند این وضعیت کاملا به نفع سایر تامین‌کنندگان و ضرر تولیدکنندگان خاورمیانه ای تمام شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر