بازدید 13189

پاسخ عجیب نماینده ترکیه به اعتراضات آبی ایران

معاون وزیر امور خارجه ترکیه ورئیس هیئت ترکیه در کنفرانس بین‌المللی گرد وغبار تهران اعتراض ایران به سدسازی ترکیه را بی‌پایه دانست ومدعی شد این سدسازی‌های برای کشورهای پایین‌دست منفعت هم دارد.
کد خبر: ۷۰۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸ 03 July 2017
معاون وزیر امور خارجه ترکیه ورئیس هیئت ترکیه در کنفرانس بین‌المللی گرد وغبار تهران اعتراض ایران به سدسازی ترکیه را بی‌پایه دانست ومدعی شد این سدسازی‌های برای کشورهای پایین‌دست منفعت هم دارد.

به گزارش مهر، نماینده ترکیه در کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار، در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران درباره تأثیرات منفی سد ایلیسو بر منطقه و ایجاد کانون‌های گرد و غبار در پایین‌دست که منجر به بروز توفان‌های گرد و غبار در ایران و دیگر کشورهای منطقه می‌شود گفت: هیچ اطلاعات و تحقیقات علمی در حمایت از این مساله وجود ندارد. زمانی که ما برای اقدامی در ترکیه تصمیم‌گیری می‌کنیم دقت می‌کنیم که به هیچ وجه آسیبی به برادران همسایه خود نزنیم. پیش از شروع به احداث این سدها تحقیات جامعی درباره تأثیرات زیست محیطی آن نه تنها در ترکیه بلکه در کشورهای همسایه هم انجام می‌دهیم.

فضلی چرمن تأکید کرد: مطالبی که درباره تأثیرات زییست محیطی احداث این سد در پایین‌دست مطرح شده مطالب نادرستی است. قطعاً در یکی دو سال نخستی که مخازن سد باید پر شوند سد روی کشورهای پایین‌دست تأثیر می‌گذارد.

معاون وزیر امور خارجه ترکیه مدعی شد: این بازه زمانی دو تا پنج ساله که تمام شود و مخازن سد پر شود می‌توانیم حتی نقش مثبتی برای پایین‌دست ایفا کنیم. به این صورت که هرگاه یک یا چند کشور پایین‌دست با خشکسالی رو به رو شوند می‌توانیم بیش از آب مورد نیازشان رهاسازی کنیم.

رئیس هیئت ترکیه در این کنفرانس افزود: درباره ساز و کارهای مختلفی با عراق در حال مذاکره هستیم. مشکلی که باید به آن توجه کنیم مساله امنیت منطقه است که اکنون عراق و سوریه در آتش هستند. داعش و سایر سازمان‌های تروریستی در این کشورها جهنمی ایجاد کرده‌اند. حتی اگر توافقات جامع و مستحکمی با کشورهای پایین دست نظیر عراق و سوریه داشته باشیم دولت‌های این کشورها اکنون قدرت کافی برای اجرای این توافقات را ندارند.

چرمن در پاسخ به اعتراض خبرنگاران که اقدام ترکیه را یکجانبه و برخلاف منافع دیگر کشورهای منطقه عنوان می‌کردند ضمن تهدید به ترک گفتگو گفت: اگر می‌خواهیم که همکاری‌های مثمر ثمر داشته باشیم باید مذاکراتی که انجام می‌شود عاری از هرگونه سرزنش طرف مقابل و با نگاه مثبت باشد. سؤالاتی که شما مطرح می‌کنید در آن چاشنی سرزنش هست. شما به عنوان روزنامه‌نگار باید موضع بی‌طرف داشته باشید.

معاون وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به اینکه آیا ترکیه حق‌آبه پایین دست را در این چند سال تأمین خواهند کرد یا نه گفت: جواب بسته به مورد فرق خواهد داشت. یک واقعیت اساسی است که در منابع آموزشی هم موجود است و آن اینکه مخزن سد باید پر شود. اگر بخواهیم مخزن را پر کنیم بسته به حجم مخزن زمان خواهد برد. اگر کلاً آب را قطع کنیم مثلاً دو ساله پر می‌شود اما اگر پنجاه درصد آب را رها کنیم چهار ساله مخزن پر می‌شود و به همین منوال. به هر صورت ما هم ظالم و هیولا نیستیم و به تحولاتی که در پایین‌دست رخ می‌دهد توجه می‌کنیم.

نماینده ترکیه در کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار تهران ادامه داد: در ترکیه روی این موضوع بحث‌ها و گفت‌وگوهای بسیاری شد و علی‌رغم مخالفت‌ها روی این موضوع پیگیری‌ها صورت گرفت. یکی از مقابر باستانی که جزو سرمایه‌های برگشت‌ناپذیر بود را دو کیلومتر جابه‌جا کرده و به بالادست بردیم تا زیر آب نرود، بنابراین فعالیت‌های بشری از قبیل سدسازی بدون تاثیر نیست و تاثیر داخلی و خارجی دارد ولی سد منافع و مزایایی ایجاد می‌کند. این فقط در ترکیه نیست بلکه در ایران نیز سدسازی منافعی دارد.

چرمن مدعی شد: ما به پروژه گاپ افتخار می‌کنیم و مطمئن هستیم که تاثیرات مثبت آن بیشتر از تاثیرات منفی آن برای ترکیه و سایر کشورها است. ما اعتقادات راسخ و تغییر ناپذیر در این زمینه داریم. تا زمانی که شما براساس آمار و نتایج علمی ادعای خود را مطرح کنید. نه فقط براساس ادعاهای بی پایه و اساس.

وی با بیان اینکه شما نباید بدون آمار از ما انتقاد کنید تصریح کرد: ما هیچ وقت از آب به عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده‌ایم. یک مورد به ما نشان دهید تا به حال ترکیه از آب به عنوان ابزار سیاسی استفاده کرده باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱۹
کجاش عجیبه؟
عدم وجود مطالعه کاربردی در کشور همیشه ما رو در تمام زمینه ها در دنیا عقب نگه داشته است
ابزاری برای تهدید کشورها
خوب حرفش منطقی است و باید منطقی جواب او را با آمار و ارقام داد.
انتظاری از این آدمها نمیشه داشت
از اقوام مغول انتظار بیشتری نباید داشت
فقط اگر قابلیت انفجار سد توسط دیگر کشور ها امکان داشته باشد ترکیه حق آب دیگران را رعایت میکند
این تهدید بطور واقعی توسط ایران یا عراق باید لحاظ گردد
اگر حق آبه رو از افغانستان فقیر گرفتند از ترکیه که عمرا نتونن بگیرند
وقتی خودمان به خودمان رحم نمیکنیم و سدها را میزنیم و دریاچه خشک میکنیم چه انتظاری از یک کشور دیگر داریم که به فکر گرد و غبار کشور ما باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
کمی مطالعه کن تا بفهمی خشکی دریاچه و گردوغبار بیشتر از این که تقصیر سدسازی داخلی باشه وابسته به سیاست های اشتباه کشورهای همسایه است.
مگه بقیه کشورها که نفت و گاز دارن نفت گاز مفت میدن به ترکیه که ترکیه اب مفت به اونا بده؟
چه ربطی به سد سازی ترکیه یا .....داره.بابا به خدا اینها همش بهانه است و بیخود.منابع طبیعی و منابع اب زیر ما به یغما رفته و می رود بعد شما به کشورهای دیگر می گوئید مشکل افرین.حقیقت اینست که دولت راه را غلط می رود و نه به حرف کسی گوش می کند و نه می خواهد گوش کند.انتظار پیشرفت هم دارید؟
ترک ها به هیچ همسایه ا ی رحم نمیکنند
ما نمیتوانیم جلوی ترکیه را در سد سازی بگیریم ترکیه بر روی تمام سر شاخه های دجله و فرات در حال ایجاد سدهای بزرگ است و دولت عراق را در زمانی نزدیک تحت فشار قرار خواهد داد و ممکن است طبعات ان نیز دامنگیر ایران شود مبارزه با ریز گرد و کم ابی تنها با افزایش منابع اسمانی از طریق ایجاد ابر ممکن است یکی از بهترین گزینه های مبارزه با کم ابی ایجاد یک دریاچه بسیار بزرگ توسط دریای جنوب در کویر ایران است رطوبت حاصله از تبخیر ریز گرد ها را مجبور به فرود میکند باعث ایجاد ابرهای بارانزا می شود
چه عیبی داره خدابه مانفت داده به اونهاهم اب .نفت بدید اب بگیرید
فقط ۲۰درصد گرد و غبار ایران مربوط به داخل کشوره وحدود ۷۰درصد مربوط به خشکسالی عراق و سویه در اثر سد سازی های ترکیه و ۱۰ درصد هم از شمال عربستان میاد.
حتما فکر می کنید دریاچه اورمیه را کشور های دیگر خشک کردند
فعلا مسئولان ما درگیر جناح بازیهای خودشان هستند.
با تشکر از سایت وزین تابناک که انصافا در زمینه منافع ملی بهتر از سایر رسانه ها عمل کرده اما اگر تاکید بیشتری بر این مساله مثلا با گذاشتن اخبار مربوطه در کادر میانی و یا قرمز کردن تیتر انجام شه موثر تر خواهد بود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر