بازدید 4451

گزارش تقدیم رییس مجلس می شود

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از ماموریت دیوان محاسبات برای بررسی محتوای شکلی قرارداد صادرات گاز ایران و ترکیه و برخی قراردادهای دیگر شرکت ملی گاز تا ۱۰ روز آینده خبر داد.
کد خبر: ۷۰۸۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹ 03 July 2017
غلامرضا تاجگردون در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به حضور رییس دیوان محاسبات و مسئولان شرکت ملی گاز در نشست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات برای ارائه توضیحات درباره پرونده صادرات گاز ایران به ترکیه، گفت:پس از اینکه مطالبی در سطح رسانه ها درباره صادرات گاز مجانی به ترکیه مطرح شد، از دیوان محاسبات درخواست کردم که گزارشی را تنظیم کند و به کمیسیون بودجه ارائه شود، تا در صورت ضرورت به صحن علنی ارسال شود.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی، افزود:دیوان محاسبات گزارشی را تنظیم و تقدیم کمیسیون بودجه کرد که روز گذشته این گزارش با حضور شرکت ملی گاز و رییس دیوان محاسبات مورد بررسی قرار گرفت و برخی ابعاد این قرارداد بازخوانی شد.

شرکت ملی گاز ایران تخلفی از قرارداد انجام نداده است

تاجگردون با بیان اینکه قرارداد ایران و ترکیه قراردادی بین المللی بوده که از سال 1996 منعقد شده است، ادامه داد:از سال 2001 این قرارداد آغاز شده است که با توجه به اینکه قرارداد 25 سال بوده تا حدود 8 سال دیگر ادامه پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات در گزارش خود اقدامات شرکت ملی گاز درباره اصلاح قیمت پس از فرآیندهایی که در نهادهای بین المللی صورت گرفته توضیحاتی به کمیسیون بودجه ارائه داد، یادآور شد:براساس این گزارش شرکت ملی گاز ایران تخلفی از قرارداد انجام نداده است و براساس قرارداد ترکیه چندین اعتراض و پرونده را در بین المللی داوری مطرح کرده بود که در یک پرونده نیز دادگاه به نفع ایران رای داده و در پرونده دوم که مطالبه 35 درصد جریمه بود به 13 درصد تقلیل یافته که به آن عمل می شود.

فروش گاز مجانی صحت ندارد

تاجگردون افزود: بحث فروش گاز مجانی منتفی بوده و چنین چیزی صحت ندارد و مطابق با قرارداد و فرمولی که متناسب با نوسانات قیمت نفت و سایر قراردادهای نفتی بود این قیمت اصلاح می شود که ترکیه مدعی 35 درصد بود که دیوان بین المللی داوری به 13 درصد کاهش داده که از این منظر تخلفی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه ماموریتی به دیوان محاسبات برای بررسی محتوای قرارداد ایران و ترکیه داده شده است، ادامه داد:دیوان محاسبات قرارداد را از نظر محتوایی قرارداد را بررسی می کند که آیا محتوای قرارداد در آن زمان صحیح منعقد شده یا خیر که مشخص شود آیا از نظر شکلی و محتوایی در انعقاد قرارداد تخلفی صورت گرفته است یا خیر.

در صورت ضرورت  گزارش در صحن علنی قرائت می شود

تاجگردون اظهار کرد:با این بررسی حداقل در قراردادهای بعدی یا مشابه نتایج بررسی ها لحاظ می شود و مورد عمل قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات ظرف 10 روز آینده گزارش بررسی محتوایی قرارداد را به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه می دهد، افزود: در صورت ضرورت این گزارش در صحن علنی قرائت می شود، که به نظر بنده ضروری نبوده و بنابراین تقدیم رییس مجلس می شود.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه دیوان محاسبات ماموریت دارد که چند قرارداد دیگر گازی شرکت ملی گاز را بررسی کند، تصریح کرد:اگر نکته ای در قراردادها باشد استخراج می شود، تا در قراردادهای بعدی یا مشابه مورد استفاده قرار گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل