بازدید 3585
اقتصاد در گذر زمان

از امضا معاهده بین ایران و شوروی تا حمله ناو آمریکایی به ایرباس ایرانی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۰۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ 03 July 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

12 تیر 1301، بین دولت‌ های ایران و شوروی معاهده تجاری امضا شد.

12 تیر 1305، دادگاه ویژه صحرایی، حکم اعدام کلیه درجه‌داران و سربازان فوج سلماس که بالغ بر صد و هشتاد نفر می‌ شدند را صادر کرد. فوج سلماس در دوم تیرماه همین سال به دلیل عدم دریافت چند ماه حقوق شورش کردند. در پی این شورش لشکر تبریز مامور دستگیری و مهار شورش آنها شد که در دهم تیرماه موفق به این کار شد و امیرلشکر حسین آقا خزاعی محاکمه شورشیان را آغاز کرد.

12 تیر 1307، نظام‌ نامه بانک ملی ایران به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

12 تیر 1320، ژنرال «لئوپولد امري» وزير امور هندوستان در كابينه انگليس خطاب به ژنرال «ويول» فرمانده نيروهاي انگليسي مستقر در هند گفت: با توجه به نياز آلماني ها به نفت، اقدام بر ضد ايران ضرورت دارد.

12 تیر 1327، طبق تصویب نامه هیات ‌وزیران فروش و عرضه انواع مشروبات الکلی در شهرهای مشهد، قم و شهر ری ممنوع شد.

12 تیر 1330، نیروهای ایرانی در پی تمركز نیروهای انگلستان در بصره، سلیمانیه، كركوك و اربیل (عراق) برای حمله به ایران مانور برگزار کردند. پس از ملی شدن نفت ناو انگلیسی موریشس وارد اروندرود شده بود. یگان‌ های ارتش ایران در خیابان ‌های شهرهای مختلف برای تقویت روحیه هموطنان رژه رفتند و مردم را به تماشای مانورهای نظامی خود دعوت كردند. مردم كه به هیجان آمده بودند داوطلبانه در خوزستان و مناطق مورد تهدید، به كمك سربازان شتافته و به حفر سنگر توپ پرداخته بودند. فرماندهی دفاع از آبادان به «ژنرال كمال» سپرده شده بود و نیروی كمكی از شیراز و قزوین و همه واحدهای لشكر هفتم پیاده كرمان روانه خوزستان شده بودند. همچنین چند خلبان نیروی هوایی داوطلب عملیات كامیكازی(انتحاری) و كوبیدن هواپیماهای پر از مواد منفجره به كشتی انگلیسی شده و مردم به تمجید و قدردانی از آنان پرداخته و روزنامه ‌ها به چاپ عكس ‌های ایشان دست زده بودند. نیروی دریایی با وجود ضعف و نداشتن ناو سنگین به حالت آماده‌باش درآمده بود.

12 تیر 1331، چاه نفت قم در عمق 2288 متري به نفت رسيد و بهره ‌برداري از آن آغاز شد.

12 تیر 1337، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور چهل میلیون دلار وام برای اجرای طرح‌ های راه‌ سازی، ایجاد فرودگاه ‌ها، خرید ماشین ‌های کشاورزی و آسفالت خیابان ‌ها وام می ‌دهد. مدت این وام دوازده سال و بهره آن سه و نیم درصد است.

12 تیر 1340، محمد درخشش، وزیر فرهنگ برای صرفه ‌جویی هفت اداره را منحل کرد.

12 تیر 1342، هیات وزیران تشکیل خانه ‌های اصناف در سطح کشور را به تصویب رساند.

12 تیر 1345، گمرک و سایر بنادر و کشتیرانی از وزارت اقتصاد منتزع و ضمیمه وزارت دارایی شد. طی این تغییرات غلامرضا کیانپور، رییس گمرک از کار برکنار شد.

12 تیر 1356، ایران در صنایع مس مکزیک سرمایه‌ گذاری کرد.

12 تیر 1367، هواپيماي ايرباس جمهوري اسلامي ايران براثر شليك موشكي از ناو امريكايي وينسنس در آب هاي خليج فارس سقوط كرد و300 مسافر و خدمه آن به شهادت رسيدند.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر