بازدید 6754
۱

حال و روز مردمان ایستاده در غبار!

داستان این روزهای مردم منطقه سیستان بسیار شبیه تراژدی است زیرا مردم سیستان این روزها به تنهایی در غبار ایستاده اند و انگار کسی هم قرار نیست به داد آن ها برسد.
کد خبر: ۷۰۸۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ 02 July 2017
این روزها که در حال سپری کردن روزهای ابتدایی فصل تابستان هستیم روز به روز بر گرمای هوا افزوده می شود و این شرایط در برخی از نقاط کشور شرایط سخت و طاقت فرسایی را برای مردم ایجاد کرده است.

به گزارش مهر، اما این گرمای در برخی از مناطق جنوبی کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان بسیار شدید تر است به گونه ای که در برخی از مناطق این استان تحمل این اوضاع بسیار مشکل شده است.


 

البته زمانی تحمل این شرایط برای مردم استان سیستان و بلوچستان مشکل تر می شود که علاوه بر گرمای بین ۴۰ تا ۵۰ درجه ای باید مشکلات دیگری همچون قطعی آب و برق و نواسانات آن را نیز تحمل کنند.

آغاز ۱۲۰ روز سختی

با همه این موارد اما شرایط در منطقه سیستان با شروع فصل تابستان و با تشدید سرعت بادهای ۱۲۰ روزه از این هم دشوار تر می شود.

زیرا با توجه به خشکسالی دو دهه اخیر و کمبود آب و به تبع آن خشک شدن بستر رودخانه هیرمند و تالاب هامون با شروع بادهای ۱۲۰ روزه که حالا دیگر به ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز هم افزایش پیدا کرده است مردم مظلوم منطقه سیستان علاوه بر گرمای طاقت فرسا باید گرد و غبار ناشی از طوفان را نیز تحمل کنند.

از همین رو کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بادهای۱۲۰روزه در منطقه سیستان معمولا با شروع فصل گرم سال شروع می شود و تا شهریور و حتی مهرماه ادامه دارد که به دلیل مدت وزش به نام بادهای ۱۲۰ روزه مشهور هستند.

وی افزود: حداکثر سرعت باد در تیر ماه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هم می رسد و در بعضی منابع برای حداکثر سرعت این باد ارقام بالاتری نیز ذکر شده است.

طوفان شدیدتر می شود

علی ملاشاهی گفت: متوسط سرعت باد در ماه های تابستان در حدود ۲۶ کیلومتر در ساعت و  در ماه های زمستان به ۱۳ کیلومتر در ساعت می رسد.

وی با اشاره به اینکه جریان باد در منطقه سیستان در کلیه فصول سال برقرار است، خاطر نشان کرد: البته بیشترین موارد وزش باد مربوط به فصل تابستان است .

وی تصریح کرد: از همین رو از شنبه هفته گذشته با توجه به تداوم حضور شیب فشاری در شرق کشور این بادها شروع شده است و سرعت باد به ۹۵ کیلومتر بر ساعت هم رسید.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: البته هر چند در روزهای پنج شنبه وجمعه قدری از شدت طوفان کاسته شد اما از امروز دوباره باد شدیدتر می شود و تا روز چهارشنبه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در نتیجه در پی این شرایط جوی از امروز تا روز چهارشنبه در برخی نقاط منطقه سیستان وقوع طوفان، گرد و خاک و حرکت شن‌های روان محتمل است و ضمن افزایش غبار و کاهش دید در محورهای مواصلاتی، باد و گرد و خاک در این مناطق رخ می‌دهد.

وی افزود: توصیه می‌شود کشاورزان در مورد برداشت و محافظت از محصولات غلاتی، زراعی، گلخانه‌ها و سایر موارد ضروری تمهیدات لازم را مدنظر داشته باشند.

ملاشاهی خاطر نشان کرد: همچنین با توجه به آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار توصیه می شود افراد آسیب‌پذیر از جمله سالمندان، بیماران و کودکان در زمان غبارآلود شدن هوا از تردد غیرضروری در فضای باز اجتناب کنند.

وزش بادهای شدید و طوفان و گرد و خاک ناشی از آن علاوه بر اینکه برای زندگی روزمره مردم منطقه سیستان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است گرد و غبار ناشی از آن بر روی سلامت مردم این منطقه نیز تاثیر بسیاری گذاشته است به طوری که طبق آمار وزارت بهداشت رتبه اول کشوری در بیماری‌های تنفسی مثل آسم و سل مربوط به منطقه سیستان است.

طوفان های شن ۱۰۰۵ نفر را راهی مراکز درمانی سیستان وبلوچستان کرد

علی اکبر نصیری اظهار داشت: در هفته گذشته به دلیل وزش باد شدید، طوفان و گرد وخاک ناشی از آن، تعداد هزار و ۵ نفر به مراکز خدمات درمانی و اورژانس مراجعه کرده اند که از این تعداد ۱۶۰ نفر در بیمارستان بستری شدند.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات به وجود آمده برای مردم منطقه سیستان مشکلات چشمی و تنفسی است، افزود: به این بیماران در چهار بخش بیماران قلبی، تنفسی، ترافیکی و چشمی خدمات بیمارستانی و پیش بیمارستانی ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از این بیماران نیاز به درمان بیشتر داشتند و در بیمارستان ها بستری شدند، ادامه داد: از مجموع ۲۱۱ نفر بیماران قلبی مراجعه کننده ۱۷۶ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و تعداد ۳۵ نفر نیز در بیمارستان بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل خاطر نشان کرد: همچنین طی این مدت ۳۳۸ نفر به دلیل بیماری های تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند که ۳۰۰ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و ۳۸ نفر نیز بستری شدند.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت ۵۳ نفر به دلیل حوادث ترافیکی ناشی از طوفان به مراکز درمانی مراجعه کردند، گفت: تعداد ۱۴ نفر از آنها به صورت سرپایی درمان شدند و ۳۹ نفر نیز همچنان در بیمارستان ها بستری هستند.

وی تصریح کرد: همچنین طوفان موجب بروز برخی بیماری های چشمی در منطقه سیستان شده است که در هفته گذشته تعداد ۲۲۹ نفر به این دلیل به مراکز درمانی مراجعه کردند که ۲۲۶ نفر به صورت سرپایی درمان شدند وتنها ۳ نفر نیز در بیمارستان بستری شدند.

اما داستان فقط به اینجا ختم نمی شود و گاهی شدت طوفان و گردو خاک آنچنان زیاد است که تعدادی از مردم در روستاهای این منطقه در طوفان گرفتار می شوند و نیاز است تا گروه های امدادی همچون هلال احمر به کمک آنها بروند.

۱۲۰۰ بسته غذایی بین مردم طوفان زده روستاهای شهرستان نیمروز توزیع شد

رئیس جمعیت هلال احمرشهرستان نیمروز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در ماه گذشته تعداد یک هزار و ۲۰۰ بسته غذایی بین مردم طوفان زده بخش مرکزی وصابری شهرستان نیمروز توزیع شده است.

وی افزود: نیروهای هلال احمر شهرستان نیمروز در این مدت این بسته های غذایی را که کدام ارزشی معادل  یک میلیون و یکصد هزار ریال دارد را بین ۱۲۰۰خانوار روستایی و همچنین عشایری گرفتار در طوفان توزیع کردند.

وی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد وسعت منطقه سیستان مربوط به شهرستان نیمروز است، افزود: این شهرستان به دلیل همجوار بودن با دریاچه هامون و به دلیل خشک شدن بستر این دریاچه شرایط کاملا آماده ای دارد تا با اولین وزش باد، گرد و خاک و ریزگردها در آن مشکل ساز شوند.

محمد کرمی ادامه داد: برنج، ماکارانی، عدس، شکر، روغن، کنسروجات ورب ازجمله اقلام توزیع شده بین مردم طوفان زده روستاهای شهرستان نیمروز است.

وی تصریح کرد: طوفان در هفته گذشته به مدت ۴ روز و با سرعت حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در این منطقه ادامه داشت و طبق پیش بینی سازمان هواشناسی تا هفته آینده نیز همچنان ادامه دارد که در همین راستا کارکنان جمعیت هلال احمر امدادرسانی خود را همچنان ادامه خواهد داد.

اما ظاهرا مشکلات طوفان در منطقه سیستان پایانی ندارد و این داستان همچنان ادامه دارد زیرا علاوه بر همه این مشکلات طوفان موجب بروز خسارات عدیده ای به بخش کشاورزی این منطقه شده است.

پدیده گرد و غبار به حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بخش کشاورزی منطقه سیستان آسیب وارد می​کند

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند اظهار داشت: پدیده گرد و غبار به حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بخش کشاورزی این منطقه آسیب وارد می​کند.

وی افزود: به دلیل نشستن گرد و خاک بر روی برگ محصولات کشاورزی میزان جذب نور و فتوسنتز گیاهان کاهش پیدا می کند و در نتیجه رشد و تولید محصول دچار افت می شود.

وی ادامه داد: از دیگر اثرات گرد و خاک بر روی گیاهان این است که دوره گرده ‌افشانی را کاهش داده و با خشک کردن سطح کلاله از درصد تلقیح گل و در نهایت از تولید میوه می​کاهد.

حبیب رستمی خاطر نشان کرد: در این فصل در منطقه سیستان معمولا آسیب جدی به جالیز کاری ها وارد می شود زیرا این پدیده نه تنها از لحاظ کمی محصول را دچار زیان می​کند بلکه از لحاظ کیفی نیز محصولات را تحت تاثیر قرار می ​دهد.

وی با اشاره به خسارات وارده باد شدید به سازه های گلخانه ای و همچنین درختان میوه، افزود: کاهش سرعت باد و جلوگیری از فرسایش بادی خاک باید از طریق ایجاد بادشکن ها در اطراف مزارع و باغات انجام شود.

وی تصریح کرد: همچنین می توان در حاشیه نهرها، کانال‌های آب، مزارع و در طرفین جادها با رعایت اصول فنی یک یا چند ردیف درختکاری انجام داد که به عنوان بادشکن عمل کند.

خشک بودن دریاچه هامون منشأ طوفان و ریزگردها است

حجت الاسلام حسن خدری، امام جمعه شهرستان زهک اظهارداشت: اگر بادهای موسمی ۱۲۰ روزه نباشد مردم از گرما نمی توانند زندگی کنند، صید وصیادی از بین می رود، احشام نابود می شوند و زمین های کشاورزی هم قابل کشت نخواهند بود زیرا سطح زه آب درسیستان بالا است.

وی با اشاره به اینکه منشأ ریزگردها خشکی بستر دریاچه هامون است، افزود: دولت مردان با بی تفاوتی و عدم توجه به حقابه و دیپلماسی بین ایران و افغانستان موجب بروز این مشکلات شده اند.

وی با اشاره به اینکه عملکرد دولت در زمینه دیپلماسی حق آبه در این منطقه بسیار ضعیف است، خاطر نشان کرد: سد های مختلف در افغانستان ایجاد می شود اما هیچ گونه عکس العملی از سوی دولت مردان مشاهده نمی شود.

امام جمعه شهرستان زهک ادامه داد: قطعا کسی حق ندارد جلوی رودخانه طبیعی وآب های آزاد سد احداث کند که نمونه بارزی که در افغانستان است سد «کمال خان» است که فاز سوم آن نیز در حال اجرا است.

وی با تأکید بر اینکه کارهای غیر کارشناسی و غیر تخصصی باعث بیشترین آسیب به منطقه سیستان شده است، تصریح کرد: ایجاد دایک در دریاچه هامون یکی از آسیب های جدی است که آقایان در گذشته باهزینه ۳۰۰ میلیارد تومان ایجاد کردند والان آب منتقل  می شود به «پوزک‌صابری» و دریاچه مشترک واز آنجا به دلیل وجود دایک آب برگشت نمی کند.

وی تصریح کرد: درخواست ما این است که با تمام توان دیپلماسی این دایک برداشته شود ویا حداقل بعضی از قسمت هایش باز شود تا آب به هامون منتقل شود اگر این کار صورت نگیرد کانون بحران مسلمأ منطقه سیستان را نابود می کند.

ماهی هایی که در سکوت می میرند

البته این خشکسالی و طوفان تنها بر بخش کشاورزی تاثیرگذار نبوده زیرا در زمینه شیلات هم با مردم و صیادان را با مشکلات فروانی مواجه کرده است و هر ساله تعداد زیادی از ماهی های منطقه به دلیل خشک شدن بستر رودخانه هیرمند و تالاب هامون در سکوت می میرند.

رئیس اداره شیلات زابل اظهار داشت: هر ساله با شروع فصل بهار به دلیل ورود آب های سرریز سدهای افغانستان مقداری آب به منطقه سیستان وارد می شود که تعدادی ماهی نیز همراه آن وارد می شود.

وی افزود: این ماهی ها در مدت محدودی برای برخی از صیادان و مردم بومی منطقه سیستان اشتغال محدودی ایجاد می کند.

وی گفت: اما متاسفانه با آغاز فصل گرما و کم شدن میزان آب ورودی و تبخیر بستر رودخانه ها و انهار دیگر فضای کافی برای زندگی این ماهی ها وجود ندارد.

رضا سرگزی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع صیادان منطقه سیستان اقدام به جمع آوری تعدادی از این ماهی ها از درون رودخانه ها، انهار و کانال ها می کنند.

وی خاطر نشان کرد: مردم و صیادان محلی پس از جمع آوری، این ماهی ها را به استخرهای خاکی و بتنی موجود در منطقه منتقل می کنند.

وی تصریح کرد: البته علاوه بر صیادان، کارشناسان اداره شیلات زابل  نیز در کنار مردم حضور دارند و اقدام به جمع آوری ماهی ها می کنند تا از اتلاف تعدادی از آن ها جلوگیری شود.

رئیس اداره شیلات زابل گفت: البته با وجود همه این اقدامات بازهم تعداد بسیار زیادی از این ماهی ها در اثر بی آبی تلف می شوند.

در مجموع داستان این روزهای مردم منطقه سیستان بسیار شبیه داستان ها و فیلم های سینمایی شده است زیرا مردم سیستان این روزها به تنهایی در غبار ایستاده اند و از مرزهای ایران اسلامی دفاع می کنند و انگار کسی هم قرار نیست به داد آن ها برسد و مسئولین دولتی در استان سیستان و بلوچستان نیز ظاهرا قصد ندارند اقدامی به جزء پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی انجام دهند.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
درد سیستان از این هم بالاتراست حیف و صد حیف کسی به فکر مردم مظلوم آن منطقه نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس