بازدید 8410

جانشین البغدادی کیست؟

کد خبر: ۷۰۸۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 02 July 2017
با آزاد سازی موصل در عراق و پاکسازی کامل حلب در سوریه از وجود تروریست های داعش، این روزها بیش از هر زمان دیگری گمانه زنی هایی درباره آینده این گروه تروریستی در رسانه ها مطرح می شود. به ویژه این که احتمالات در مورد به هلاکت رسیدن ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه هم بیش از هرز مان دیگری قوت گرفته است.

به گزارش روزنامه خراسان، چندی پیش مقامات رسمی روس اعلام کردند که به احتمال بسیار البغدادی در عملیات بمباران هوایی جنگنده های روسیه به هلاکت رسیده است، خبری که البته برخی دیگر از منابع میدانی نیز آن را تایید کردند. علاوه بر این یک منبع محلی در استان نینوا، روز جمعه اعلام کرد، گریه ناخواسته «ابو قتیبه» (خطیب داعش در تلعفر) و اشتباه لفظی وی در به کار بردن واژه‌ای که حاکی از مرگ احتمالی خلیفه خودخوانده داعش است، نشان دهنده آن است که به امکان زیاد «ابوبکر البغدادی» سرکرده ارشد این گروه تروریستی به هلاکت رسیده است.

از همین رو این روزها گمانه زنی های زیادی درباره خلیفه بعدی داعش مطرح شده است. اسپوتنیک به نقل از یکی از فرماندهان حشد الشعبی عراق می نویسد، جانشین البغدادی احتمالا از منطقه خلیج فارس خواهد بود. المانیتور نیز در گزارشی در مورد همین موضوع می نویسد: دو سال پس از اعلام خلافت ابوبکر البغدادی، داعش در تلاش برای افزایش نفوذ در شمال آفریقا و کنترل مناطق تحت سلطه‌اش در سوریه و عراق است. پس از مرگ ابو محمد عدنانی که به‌عنوان نفر دوم و جانشین بغدادی شناخته می‌شد، گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشین احتمالی او افزایش‌یافته است.

بر اساس این گزارش یکی از چهره‌هایی که احتمال داده می‌شود ابوبکر البغدادی او را به‌عنوان جانشین خود برگزیند فردی است به نام ترکی البینالی معروف به ابوسفیان سیلمی، که یک روحانی تندروی اهل محرق بحرین است. وی در سال 1984 در یک خانواده ثروتمند و نزدیک به خاندان آل خلیفه به دنیا آمد. البینالی در دانشکده مطالعات اسلامی و عربی دبی به تحصیل پرداخت اما به دلیل داشتن اندیشه‌های افراط‌گرایانه دولت امارات وی را اخراج کرد و مدتی در لبنان بود. وی در سال 2013 لبنان را ترک کرد و به لیبی رفت و پس از آن به مرکز خلافت اسلامی در شام رفت و مفتی اعظم داعش شد. پس از آغاز حملات آمریکا در سوریه وی به لیبی برگشت و پس از مرگ عدنانی دوباره به سوریه رفت. این مبلغ بحرینی شاگرد سلمان العوده (یک روحانی عربستانی از جنبش صحوه) و ابو محمد المقدسی (مربی معنوی ابومصعب الزرقاوی) است.

همچنین وی با حجاج العجمی (یک سلفی کویتی که برای گروه‌های افراطی در سوریه بودجه تأمین می‌کند) و عبدالعزیز الطریفی (یک روحانی سعودی در عربستان سعودی که چند ماه پیش بازداشت شد) در ارتباط است .البینالی و هوادارانش معتقدند که القاعده و سایر نیروهای جهادی کهنه‌کار رویکردهای سازشکارانه داشته‌اند و به نظر می‌رسد با حضور وی در جایگاه رهبری نیروها، استراتژی آن‌ها بیش از پیش افراط‌گرایانه‌تر و حتی از برخی خط قرمزها مانند ممنوعیت خونریزی در مساجد نیز عبور شود. بینالی در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارد و از این طریق توانسته تعداد زیادی از جوانان مسلمان را فریب دهد و جذب اندیشه‌های افراط‌گرایانه کند. اندیشه‌های بینالی تعداد زیادی از مسلمانان سنی در بحرین و حاشیه خلیج‌فارس را به خود جذب کرده و هشداری جدی برای دولت‌های این منطقه است.

دوقلوهای بعثی
با این حال البینالی ظاهرا تنها گزینه جانشینی البغدادی نیست. خبرگزاری رویترز نیز با استفاده از نظر متخصصان و پژوهشگران ساختار داعش، گزارشی درباره جانشین‌های احتمالی رهبر داعش منتشر کرد. رویترز می نویسد: «در صورتی که خبر کشته شدن البغدادی تایید شود، به احتمال زیاد یکی از معاون‌هایش که هر دو از افسران سابق ارتش عراق در زمان حکومت "صدام حسین" بودند، رهبری داعش را برعهده خواهد گرفت.» رویترز ادامه داد: «هرچند البغدادی جانشینی برای خودش تعیین نکرده اما «ایاد العبیدی» افسر سابق ارتش عراق که به «فاضل هیفا» هم شهرت دارد و «ایاد الجمیلی» یکی دیگر از افسران سابق ارتش عراق، جانشین‌های احتمالی وی هستند.» العبیدی بیش از ۵۰ سال داشته و به عنوان وزیر جنگ داعش فعالیت می‌کند. الجمیلی نیز بیش از ۴۰ سال داشته و ریاست آژانس امنیت این گروه تروریستی را برعهده دارد. خبر‌های کشته شدن الجمیلی و العبیدی پیش‌ از این بارها مطرح شده است، اما این خبرها هرگز تایید نشدند. الجمیلی و العبیدی از سال ۲۰۱۶ و پس از کشته شدن «ابو علی الانباری» معاون وقت داعش، «ابو عمر الشیشانی» وزیر جنگ چچنی داعش و «ابو محمد العدنانی» معاون سوری البغدادی، به معاون‌های سرکرده داعش تبدیل شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل