بازدید 13289
مردم به کمیسیون اصل 90 شکایت کنند؛

ادامه تخلف و دلالی برای افزایش قیمت پژو 2008

البته حواشی مربوط به پیش فروش پژو 2008 آنقدر زیاد بود که برخی مشتریان و متقاضیان خریداری این خودرو قید خرید آن را زدند و حتی برخی به واسطه ایجاد این حواشی و مشکلات بر این باورند که باید بار دیگر مردم با ایجاد یک کمپین مشابه آنچه چند سال قبل به راه افتاد، با نخریدن خودروی پژو 2008 کاری کنند که در راه خرید مردم چنین مشکلاتی پیش نیاید.
کد خبر: ۷۰۸۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷ 01 July 2017
سرانجام پیش فروش خودروی پژو 2008 از پنجشنبه دو هفته قبل آغاز شد. این خودرو را می توان نخستین محصول پسابرجامی خودروسازی های کشور دانست که با انتقال دانش و تکنولوژی به ایران قرار است با مشارکت یک خودروسازی داخلی تولید شود و مردم بتوانند بر این اساس خودرویی را خریداری کرده و سوار شوند که از پلتفرم و آخرین دانش ها و یافته های دانش خودروسازی برخوردار است.

به گزارش «تابناک»؛ البته حواشی مربوط به پیش فروش پژو 2008 آنقدر زیاد بود که برخی مشتریان و متقاضیان خریداری این خودرو، قید خرید آن را زدند و حتی برخی به واسطه ایجاد این حواشی و مشکلات بر این باورند که باید بار دیگر مردم با ایجاد یک کمپین مشابه آنچه چند سال قبل به راه افتاد، با نخریدن خودروی پژو 2008 کاری کنند که در راه خرید مردم چنین مشکلاتی پیش نیاید.

از دریافت 2 میلیون برای پیش ثبت نام تا خرید و فروش غیرقانونی حواله

برخی مخاطبان ما هم خبرهای گوناگونی از عدم توفیق در ثبت نام و پیش خرید این خودرو از لحظه بازگشایی سایت خرید داده و برخی هم از تخلفات برخی نمایندگی های فروش خبر می دادند که در ازای دریافت مبالغی تا سقف 2 میلیون حاضرند برای پیش خرید پژو 2008 اقدام کنند؛ حالا هم که خبر می رسد حواله این خودرو تا ارقامی مثل 70 و 75 میلیون در بازار خرید و فروش می شود؛ خرید و فروشی که ایران خودرو اعلام کرده امکان آن وجود ندارد.

حواشی مربوط به پیش فروش اولین خودرویی که دستاورد پسا برجامی این حوزه خوانده می شود، از قیمت گذاری آن شروع شد؛ جایی که قیمت این خودرو در پیش بینی های اولیه پس از شروع پیش ثبت نام حتی تا 120 میلیون هم عنوان شد، در حالی که قیمت جهانی این خودرو، رقمی حدود 67 میلیون تومان و زیر 70 میلیون تومان است. این مسأله با واکنش جدی مردم و اظهار گلایه در این خصوص روبه رو شد.

گزارش های متعددی که در رسانه ها در خصوص قیمت گذاری غیرمتعارف پژو 2008 منتشر شد، این رویه خودروساز آبی پوش جاده مخصوص را تعدیل کرد، تا جایی که مدیر عامل ایران خودرو وادار به موضع گیری در این خصوص شد و بر خلاف رویه قبلی که قیمت گذاری این خودرو را منحصر به واکنش بازار کرده بود، قیمت نهایی و رسمی آن را اعلام کرد و گفت که 2008 حدود 99 میلیون و 800 هزار تومان قیمت می خورد.

دلال‌ها به دنبال افزایش قیمت 2008

البته این قیمت گذاری هم باز باعث نشد که مردم از قیمت این محصول ایران خودرو ابراز رضایت کنند؛ علاوه بر آن همچنان ابهاماتی درباره رقم پیش پرداخت و همچنین تاریخ عرضه این محصول وجود دارد که حکایت از تخلف ایران خودرو در عرضه پژو 2008 دارد. در عین حال، چند روزی اخبار مربوط به این بخش در رسانه ها مخابره نشد تا اینکه باز خبر می رسد با دلالی برخی سودجویان روند افزایش قیمت پژو 2008 همچنان ادامه دارد.

از بازارگرمی برخی دلالان برای محصول جدید ایران خودرو گرفته تا افزایش قیمت حواله های پیش ثبت نام تا ارقامی حدود 70 تا 75 میلیون تومان توسط همین افراد؛ از جمله خبرهایی است که طی چند روز آینده درباره پژو 2008 به گوش می رسد؛ هرچند ایران خودرو پیشتر اعلام کرده بود، اجازه نقل و انتقال حواله های پیش خرید و امکان خرید و فروش آن وجود ندارد، معلوم نیست اخبار مربوط به افزایش قیمت حواله از کجا و بر چه اساسی مطرح می شود؟

یکی از مخاطبان «تابناک» در پیشنهادی عنوان کرده بود که برای مقابله با تخلفات ایران خودرو و همچنین جلوگیری از دلالی برخی افراد سودجو در زمینه فروش پژو 2008 بهتر است، مردم «کمپین نخریدن پژو 2008» را راه بیندازند تا با کاهش تقاضا، علاوه بر قطع سودجویی دلال ها، ایران خودرو نیز وادار شود تا قیمت این محصول را مطابق با آنچه در بازارهای جهانی است، تنظیم کند و به نظر مشتریانش احترام بگذارد.

مردم به کمیسیون اصل 90 شکایت کنند

برخی هم بر این باورند با توجه به تخلفات صورت گرفته در پروسه ثبت نام پژو 2008 بهتر است، مردم برای احقاق حقوق خود به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت کنند و از طریق خانه ملت پیگیر مطالبات خود از نهادهای قانونی نظیر سازمان حمایت از مصرف کنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت شوند. همچنین با این کار اگر تخلفی صورت گرفته است، ایران خودرو باید به مردم و وکلای آنان در مجلس پاسخگو باشد.

با بررسی شرایط فروش ایران خودرو برای پژو 2008 متوجه نکات جالبی می‌شوید؛ نکاتی که شاید حکایت از تخلف ایران خودرو داشته باشد. طبق قانون حمایت از مصرف کنندگان، همه شرکت‌ها حداکثر تا سقف 50 درصد قیمت خودرو را می‌توانند به عنوان پیش پرداخت از مشتریان دریافت کنند. با توجه به پیش پرداخت 60 میلیون تومانی در نظر گرفته شده از سوی ایران خودرو برای پیش فروش پژو 2008، تنها دو حالت وجود دارد؛ یا قیمت خودرو 120 میلیون تومان باید باشد، یا اینکه ایران خودرو بر خلاف قانون عمل کرده‌ است.

بنا بر آنچه مدیر عامل این گروه صنعتی اعلام کرده و قیمت نهایی 2008 را 99 میلیون و 800 هزار تومان خوانده است، ایران خودرو باید از مشتریان و متقاضیان پیش خرید خودروی پژو 2008 مبلغ 49 میلیون و 940 هزار تومان را به عنوان ودیعه یا پیش پرداخت دریافت می کرده است؛ در حالی که ودیعه دریافتی ایران خودرو برای محصول جدیدش 60 میلیون یعنی 10 میلیون و 60 هزار تومان بالاتر از رقمی است که قانون اجازه دریافت آن را داده است و این یعنی تخطی ایران خودرو از قانون به ضرر مشتریان.

تخلف قطعی ایران خودرو درباره قیمت و زمان تحویل 2008

باز هم طبق قانون، حداکثر زمان تحویل خودرو در شرایط پیش فروش قطعی، معادل 9 ماه و در شرایط پیش فروش عادی دوازده ماه است، با توجه به شرایط فروش 2008، باز هم ایران خودرو تخلف کرده‌ است، چون این خودرو قرار است از 3 تا 14 ماه (شهریور 96 تا مرداد ماه 97) به دست مشتریانش برسد؛ موضوعی که مسئولان امر باید به آن پاسخ روشن بدهند و در صورت بروز تخلف برخورد جدی با آن داشته باشند.

با توجه به سکوت شورای رقابت در خصوص قیمت گذاری خودروی پژو 2008 و همچنین اینکه گفته می شود سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم قدرت اجرایی لازم برای مقابله با تخلفات ایران خودرو در پیش فروش پژو 2008 را ندارد و فقط بر اساس قانون تنظیم شده، می تواند اعلام کننده تخطی ایران خودرو از قیمت پیش فروش همچنین موعد تحویل را اعلام کند، به نظر می رسد، بهترین راه توسل به نهادهای قانونی است که ابزار و اختیارات لازم را برای برخورد با تخلف در این حوزه دارا هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۹
انتشار یافته: ۱۵
با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان - بی کفایت ترین وزیر آقای روحانی آقای نعمت زاده تشریف دارند ایشان آلت دست خودورسازهای داخلی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
کاملا مشخصه این وزیر با فشار جریان خاصی وارد کابینه شده تا منافع آن جریان را حفظ کند...
مشکل نحوه ی عرضه خودرو نیست. مشکل اینجاست که این ملت تشنه خودروهای روز دنیا با قیمت مناسب هستند. وقتی عرضه محدود و تقاضا بسیار زیاد باشه نباید توقع داشت که دلالی حواله راه نیافته. ضمنا این میزان آگهی حواله اصلا قابل توجه محسوب نمیشه. من هم وقتی پنجشنبه موفق به ثبت نام نشدم ، تصور کردم کل داستان پیش فروش یه نمایشه. اما شنبه موفق به ثبت نام شدم. دلال هم نیستم. برای مصرف شخصی گرفتم.
وقتی کل ماشین های تولید داخل ، از رده خارج محسوب میشن و واردات خودرو بسیار گرون تموم میشه و تازه مدل های وارداتی هم محدود هستن نمیشه انتظار داشت پژو 2008 با استقبال روبرو نشه.
ضمنا اون قیمت 70 تا 80 میلیون تومانی برای پژو 2008 موتور 1200سی سی هستش که به لحاظ فنی خیلی متفاوت هستش با اینی که قراره در ایران مونتاژ و نهایتا تولید بشه.
نهایتا باید تعرفه گمرکی واردات قطعات 2008 رو هم در قیمت تمام شده این خودرو اعمال کرد.
پاسخ ها
حسن رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
بزرگوار شما چند درصد گرفتی که بیایی و این حرفها رو تحویل مردم بدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
شما نماینده حقوقی ایران خودرو تشریف دارید یا شریک تجاریش هستید؟
هشتاد میلیون برای یه ماشین سه سیلندر ۸۲ اسب بخاری پژو!واقعا مسخرس
دوست عزیز یا شما تا الان ایران نبودی یا خودت رو زدی به اون راه مگه به همین راحتی میشه چیزی رو پیش فروش کرد مگه بدون هماهنگی با کلی نهاد دولتی و حاکمیتی میشه چیزی رو به این گستردگی فروخت
ملت باید غیرت داشته باشن نخرن
مگه ماشین قحطیه ؟ مردم یا نخرند یا خودرو دیگه بخرند که ایران خودرو دندان طمعش را بکشد .
شرکتی که جون مردم واسش مهم نیست، قانون و پولشون مهمه واسش!
واقعا مردم دلال صفتی شدیم کاش کمی به خودمون بیایم که این فرغون سازی انقد سو استفاده نکنه
حالا نیست کمپین قبلی که خودمون رو کشتیم جواب داد!!!
مردم نباید بخرن تا ان دوتا گاری ساز که سی سال ورشکستن دیگه نتونن قد علم گنن
ايران خودرواحتمالاً اين خودرو را با قيمتي حدود ٩٠ م تومان عرضه كرده البته با دستكاري هاي بسيار در كيفيت ان از جمله عوض كردن مبلمان چرمي اولي با صندلي هاي بيكيفيت توليد داخل برداشتن سيستم راداري و برداشتن گرمكن هاي صندليها عوض كردن فرمان اوليه با نمونه ٢٠٦ وتبديل خودرو روز به يك نمونه بي كيفيت داخلي براي بالا بردن سود خود و كاهش قيمت در مقابل انتقادات
حالا ماشينش خيلي تحفس كه بخواد اينقدر هم طرفدار داشته باشه،چقدرم زشته طراحيش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل