بازدید 3448

نقش استارت‌آپ‌ها درحقوق‌شهروندی‌و‌فعالیت‌معلولین

کد خبر: ۷۰۸۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲ 01 July 2017
امروزه توجه به حقوق شهروندی جامعه سه درصدی معلولان کشور از ساخت و ساز های شهری گرفته تا اشتغال و ایجاد منبع درآمد برای آنها به یکی از دغدغه های مسئولین و به ویژه تشکل های اجتماعی تبدیل شده است.
 
این مشکلات به لحاظ تسهیل شرایط برای زندگی بهتر معلولان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است تا جاییکه برخی از این دغدغه ها به مجلس نیز کشیده شده و فراکسیون معلولان تلاش دارد تا در مباحث حقوقی جامعه معلولان خصوصا استخدام آنها بازنگری و تجدید نظر شود .
 
نقش استارت‌آپ‌ها درحقوق‌شهروندی‌و‌فعالیت‌معلولین 
 
از طرفی اقدامات دولت ، شهرداری و سایر دستگاه های متولی در باره موضوع اشتغال برای این جامعه سه درصدی همواره مورد انتقاد تشکل ها و سازمان های مردم نهاد بوده به طوریکه آنها اعتقاد دارند که تلاش لازم برای مرتفع کردن این مشکلات انجام نشده یا بسیار کند بوده است .
 
به نظرآنان؛ حتی امکانات و فضا های کاری سازمانها متناسب با شرایط معلولان کشور نیست و اکثر آنها در محیط کار خود با مشکلات فراوان روبه رو هستند درحالیکه این مسئله از بدیهی ترین پیش نیاز های جذب این افراد است.
 
در سال های اخیر به توجه رشد و گسترش کسب و کارهای اینترنتی، بکارگیری معلولان در استارت آپ ها و مشاغل نوین اینترنتی بیش از پیش رشد داشته است چرا که این نوع مشاغل به لحاظ دارا بودن پارامتر های دورکاری ، جوان گرایی ،خلاقیت و... شرایط بهتری را برای فعالیت معلولان دارند.
 
کارفرمایان و کارآفرینان مشاغل اینترنتی با اعتقاد به توانمندی ویژه برخی از معلولان در فعالیت در کسب و کار اینترنتی ، بسیاری از آنها را در اجرا و اداره ایده های کسب و کار خود جذب کرده اند و کمپین های متفاوتی را با هدف شناسایی و معرفی بهتر معلولان توانمند درشبکه های اجتماعی راه اندازی کرده اند .
 
مدیر روابط عمومی یکی از این شرکت ها در گفتگو با تابناک ضمن تاکید بر ضرورت تغییر نگرش در به‌کارگیری معلولان توانمند گفت: ما در تپ‌سی به ارزش‌های سازمانی مشخصی پایبندیم‌ که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ارزیابی افراد بر حسب توانایی‌ها و استعدادهایشان است، فارغ از هرگونه دسته‌بندی و خط‌کشی.
 
 اساسا معتقدیم که سازمان‌ و در مقیاس بزرگ‌تر جامعه‌ موظف است امکانات و فرصت‌ها را به‌گونه‌ای مهیا کند که افراد بتوانند صرفا براساس توانایی‌هایشان، موقعیت‌ها را به دست آورند. این قاعده در مورد معلولین هم صادق است. فکر می‌کنیم مهم‌ترین کمکی که می‌توان انجام داد این است که از نگاه ترحم‌آمیز دست بکشیم و با ایجاد بسترهای مناسب از قبیل مناسب‌سازی فضای کار شرایطی مهیا کنیم که این عزیزان نیز بتوانند همانند سایر گروه‌ها متناسب با توانایی‌های خود فرصت‌ها را به دست آورند.
 
امیرحسن موسوی مدیر روابط عمومی تپ سی افزود : ما در تپ‌سی با نصب رمپ شرایط را برای کار افرادی که روی ویلچر هستند مهیا کردیم و رفت‌وآمد آن‌ها نیز توسط سامانه‌ی حمل‌ونقل معلولین شهرداری انجام می‌شود که امکانی است که به همه‌ی این افراد ارائه می‌شود. بعد از آن برای موقعیت‌هایی که داشتیم اعلام کردیم که افراد روی ویلچر هم می‌توانند درخواست دهند. سپس مصاحبه‌ها و پروسه های جذب انجام شد و فعلا 5 نفر از این عزیزان در تپ‌سی استخدام شدند. استخدام این افراد به این دلیل بود که آن‌ها از افراد غیر معلول دیگری که برای آن موقعیت‌ها کاندیدا بودند بهتر و تواناتر بودند و حالا هم بازخوردهایشان واقعا فوق‌العاده است .
 
ما تاکید داریم که این کار حمایت و کمک نیست، وظیفه‌ای است که همه باید انجام دهند. ما شرکت نوپایی هستیم که یک‌سال از آغاز به‌کارمان می گذرد. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمانی تپ‌سی عمل به وظایف اجتماعی است. به محض این‌که امکان مهیاسازی فضا برایمان ایجاد شد این وظیفه را به انجام رساندیم.
 
به نظر موسوی ، مناسب‌سازی فضا، استفاده از توانایی معلولین و جذب این افراد اولا وظایف اجتماعی همه‌ی ماست و ثانیا در راستای منافع کل جامعه است.
 
باید تمام موقعیت‌های شغلی به گونه‌ای برابر پیش‌روی همه‌ی افراد باشد. اینکه من موقعیتی را به دست آورم فقط باید به توانایی‌های مرتبط من با آن شغل ارتباط داشته باشد. نه به قومیت، مذهب، جنسیت، معلولیت، نژاد و غیره و این‌که مناسب‌سازی فضا و کارهایی ازین دست بسیار کم‌هزینه است. سازمان‌ها مطمئن باشند که منافع آن‌ها برای‌شان بیشتر از هزینه‌هایشان است.
 
در سازمان ما هیچ‌کس عقیده ندارد کارخیری در این راستا انجام داده است. این افراد تحصیلات عالی دانشگاهی دارند و واقعا از جهت حرفه‌ای و کاری فوق‌العاده‌اند و در ارزیابی‌های سازمانی بسیار موفق عمل کرده‌اند. آن‌ها در تپ‌سی استخدام شدند چون تواناتر و با استعدادتر از دیگران بودند و در پیشرفت تیم ما بسیار اثرگذارند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان