بازدید 11014
گزارش «تابناک» از احتمال حضور دولتمردان یازدهم در کابینه بعدی؛ - 15

وزارت «پورمحمدی» در دادگستری ادامه می‌یابد یا او مسئولیت دیگری می‌پذیرد؟+جدول عملکرد

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، سیاستمدار اصولگرای سنتی و عضو جامعه روحانیت مبارز است. او وزیر کشور دولت نهم بود که توسط رئیس جمهور برکنار شد و پس از آن در سازمان بازرسی مسئولیت گرفت. انتخاب پورمحمدی از سوی حجت الاسلام حسن روحانی، گواهی بر سخنان رئیس جمهور پیش از پیروزی در انتخابات بود؛ سخنانی که وعده استفاده از همه طیف‌ها در کابینه خود را مطرح کرده بود.
کد خبر: ۷۰۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷ 16 July 2017
به دنبال پیروزی «حجت الاسلام حسن روحانی» در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و گمانه زنی ها مبنی بر حضور و عدم حضور برخی دولتمردان یازدهم در کابینه دوازدهم، سایت «تابناک» بر آن شد با بررسی برخی شاخص ها و معیارهایی که توسط برخی تحلیلگران و کارشناسان عرصه سیاسی و مدیریتی ارائه شده بود، وضعیت حضور «حجت الاسلام مصطفی پور محمدی» را در دولت آینده ارزیابی کند. این روند در مورد دیگر اعضای کابینه و دولتمردان ادامه خواهد داشت و آنها نیز ارزیابی و تحلیل خواهند شد.

به گزارش «تابناک»؛ مصطفی پورمحمدی (زاده ۱۸ اسفند ۱۳۳۸ در قم) روحانی، سیاست‌مدار اصولگرای سنتی و وزیر دادگستری است. پیش از پیروزی در انتخابات روحانی وعده داده بود از همه طیف‌ها در کابینه خود استفاده خواهد کرد و حالا با انتخاب پورمحمدی که از طیف اصولگرایان سنتی است در واقع هم به نوعی به این وعده انتخاباتی خود جامه عمل پوشانده و هم تعامل با روحانیت و قوه قضائیه را برای دولت خود به نوعی تضمین کرده بود. او پیش از این معاون برون مرزی وزیر اطلاعات در دوران علی فلاحیان و در دولت اول محمود احمدی‌نژاد مدتی وزیر کشور نیز بوده است.

پورمحمدی یک روحانی است و عضوی از جامعه روحانیت مبارز. حسن روحانی که خود نیز عضو شواری مرکزی جامعه روحانیت است، با این انتخاب می‌تواند خود را به طیف روحانیون نزدیک‌تر کند.

***زندگی و تحصیلات

او در سال ۱۳۳۸ در قم زاده شد. پدر وی اصالتاً اهل شهر رفسنجان و مادرش یزدی بودند. پدرش در قم خیاط روحانیون بود. عموی او عباس پورمحمدی از روحانیون مشهور رفسنجان و اصغر پورمحمدی رئیس شبکه تلویزیون پسرعموی اوست. وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسه حقانی خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند.

پورمحمدی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزه علمیه تحصیل کرده‌است. او مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی همچنین مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته ‌است.

***وزارت کشور دولت نهم

وی در ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ از این مقام برکنار شد. پورمحمدی در جریان دفاعیه خود در مجلس نهم برای تصدی وزارت دادگستری، دلیل برکناری خود را اعتراض به اختلاس‌های گسترده در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دانست.

مصطفی پورمحمدی وزیر کشور دولت نهم دلیل برکناری خود از دولت احمدی نژاد را این گونه روایت می‌کند: «پس از پایان مرحله نخست انتخابات، گزارشى از برخى تخلفات صورت گرفته در انتخابات را براى رهبر انقلاب فرستادم که پس از ارسال این گزارش، بعد از چند روز رئیس‌جمهور از ارسال آن آگاه شده و از این اقدام به شدت عصبانى شدند. آقای احمدى‌نژاد از اینکه چرا پیش از نوشتن گزارش با او هماهنگى نکرده، ناراحت شده و به خاطر این کار، تصمیم به تغییر گرفت».

*** اتهام فساد مالی

محمود احمدی‌نژاد، در سال ۱۳۹۲ و در یک سخنرانی عمومی وی را به یک اختلاس ۲۰ میلیارد تومانی متهم کرد که البته هیچ گاه سرنوشت آن را هم مشخص نکرد؛ مسأله ای که بیشتر به اتهام صرف بودن این مقوله دامن زد.

*** وزارت دادگستری دولت یازدهم

وی در ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و وزیر دادگستری دولت یازدهم شد.

***حواشی تسلیت به سید محمد خاتمی

پس از درگذشت سکینه ضیایی، مادر سید محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران و با وجودی که قوه قضاییه وی را ممنوع‌التصویر و خبر اعلام کرده بود، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نیز در پیامی به سید محمد خاتمی تسلیت گفت.

***رد صلاحیت در انتخابات خبرگان

پورمحمدی در سال ۱۳۹۴ برای انتخابات مجلس خبرگان از استان البرز کاندیدا شد که صلاحیت وی مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت.

***نامه مطهری به پورمحمدی

پس از انتشار نوار صوتی سخنان حسینعلی منتظری، درباره اتفاقات دهه اول انقلاب، علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به پور محمدی وزیر دادگستری که در آن زمان مسئولیت قضایی داشته نامه نوشته و از وی خواستار توضیح شد.

***سوابق اجرایی

دادستان انقلاب اسلامی خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد (۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵)، دادستان انقلاب نظامی در مناطق غرب کشور (۱۳۶۵)، معاون اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸)،مشاور ریاست دفتر و مدیرگروه «سیاسی – اجتماعی» دفتر رهبری (۱۳۸۱ تا کنون)، معاون و جانشین وزیر اطلاعات (۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸)،عضو هیئت مدیره جامعه الزهرا قم (۱۳۶۶ تا کنون)، عضو و رئیس هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی (۱۳۷۵ تا کنون)،استاد دانشگاه امام صادق (۱۳۷۹ تاکنون)، وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد (پس از دو سال و نیم کنار گذاشته شد)،ریاست سازمان بازرسی کل کشور، وزیر دادگستری در دولت روحانی (۱۳۹۲ تا کنون)

***تفاوت روحانی با احمدی نژاد از نگاه پورمحمدی

حجت الاسلام پور محمدی در گفت وگویی به تفاوت بین احمدی نژاد با دولت روحانی اشاره کرد. پورمحمدی با بیان اینکه یک بخش از مشکلات (با دولت احمدی نژاد) مربوط به تغییرات و عزل و نصب استانداران بود، افزود: «برخی استاندارانی که معرفی می‌کردند وقتی بررسی می‌کردم متوجه می‌شدم که این افراد توانایی لازم را ندارند. عمدتا افرادی بودند که یا در ستادهای انتخاباتی ایشان بودند یا اعضای ستاد آنها را معرفی می‌کردند ولی وقتی بررسی می‌کردم می‌دیدم در حد استاندار، معاون استاندار یا حتی فرماندار هم نیستند.همین مقاومت‌ها سبب می‌شد که بگو مگو پیش بیاید. البته تند و حاد نبود.»

وی تصریح کرد: «ولی موضوعی که بیشترین اصطکاک را ایجاد کرد بر سر معاون سیاسی من بود. با اینکه من برای انتخاب آقای جنتی با آقای احمدی نژاد هماهنگ کرده بودم ایشان چندی بعد خواستار جابجایی آقای جنتی شدند. من می گفتم تازه انتصاب صورت گرفته و جابجا کردن وجهه خوبی ندارد ولی ایشان اصرار داشت این اتفاق بیفتد. یا بر سرآقای ذوالقدر معاون امنیتی که جانشین من هم بودند دوباره اختلافات پیش آمد.»

پورمحمدی خاطرنشان کرد: «دولت نهم از نظر متانت و جایگاه فکری و ذهنی قابل قبول بود. بیشتر آنها افرادی باتجربه و با سوابق قابل قبولی و مشخص بودند که همین افراد در دوره بعد هم کمتر به کار گرفته شدند.»

وی در جای دیگر با بیان اینکه روحانی با متانت، تأمل، نگاه برنامه ریزی و قانون مداری حرکت می کند که وجه شاخص و جدی ایشان است، گفت: « احمدی نژاد با تحرک، هیجان و سرعت عملیاتی حرکت می کرد که کاملا مشهود بود و افراد بیرون از دولت نیز این رفتار را احساس می کنند. البته تنها این مسائل نیست و خیلی مشخصات آقای روحانی دارد و بسیاری مشخصات را آقای احمدی نژاد داشت که اگر بخواهیم از جهت رفتاری بررسی کنیم باید تمام آنها را در نظر بگیریم.»

پورمحمدی تصریح کرد: روحانی و دولت سعی می کنند مواضع معتدل و میانه اتخاذ کنند و دوستانی در دولت هستند که موضع اصولگرایی دارند و افرادی که اصلاح طلب هستند و تعدادی دیگر که موضع سیاسی شاخصی ندارند. واقعا دولت به نظر من حرفه ای و با فضای کارشناسی و قانونمداری حرکت می کند. خیلی وقت ها در تصمیمات می بینم دقت صورت می گیرد که با جانبداری های سیاسی تصمیم گیری نشود.

حال باید دید که آیا  حجت الاسلام حسن روحانی همچون دولت گذشته خود از ظرفیت های پورمحمدی به عنوان یک عضو اصولگرا و رابط با برادران لاریجانی استفاده خواهد کرد یا فرد دیگری را جایگزین وی خواهد کرد؟!

در همین راستا، «تابناک» به دنبال پیروزی حجت الاسلام روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و گمانه زنی ها مبنی بر حضور و عدم حضور برخی از دولتمردان یازدهم در کابینه دوازدهم بر آن شد تا با بررسی شاخص ها و معیارهایی از جمله «نزدیکی و دوری به رئیس جمهور، محبوبیت در افکار عمومی یا عدم محبوبیت، اجماع در بین گروه های سیاسی و مجلس و ارتباط با نهادهای غیردولتی، سن و سال قابل قبول برای کارهای اجرایی، دستاورد درخشان قابل اتکا در دولت یازدهم، تعامل مطلوب با رسانه های گروهی و قدرت اقناع افکار عمومی، میزان همسویی با برنامه های دولت دوازدهم، تجربیات و سوابق مرتبط با حوزه تخصصی و نحوه ورود به کابینه، میزان استقلال رأی وزیر نسبت به لابی های قدرتمند تحمیل تخصصی نیرو (عزل و نصب ها)، کارآمدی یا ناکارآمدی، حاشیه ها و دردسرهای وزیر برای دولت که توسط برخی تحلیلگران و کارشناسان عرصه سیاسی و مدیریتی ارائه شده بود، وضعیت حضور «حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی» را در دولت آینده ارزیابی کند.

آیا روحانی بار دیگر با انتخاب «پورمحمدی» کابینه فراجناحی تشکیل می دهد؟+جدول عملکرد

با توجه به نمرات کسب شده از سوی «حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی»، او در حوزه هایی که مربوط به عملکردش در وزارت دادگستری می شود نمره متوسط و یا ضعیف گرفته و در بخش هایی مثل نزدیکی به رئیس جمهور، همسویی با برنامه های دولت و ... نمره خوب کسب کرده است.

توجه به مجموع نمرات آخوندی که شامل 6 نمره خوب، 2 نمره ضعیف و 3 نمره متوسط می شود، بیانگر این است که باید عملکرد او را متوسط یا متوسط رو به بالا به دلیل کسب نمرات عمدتا خوب و برخی نمرات ضعیف و متوسط در حوزه عملکردی برشمرد. با این اوصاف و با توجه به اینکه وعده های روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیازمند وزیران قوی و با عملکرد مطلوب مدیریتی است، به نظر می رسد در ارزیابی عملکرد حجت الاسلام پور محمدی می توان به این نتیجه رسید که او احتمالا در دولت آتی حاضر باشد، اما اینکه در صورت حضور در دولت دوازدهم در پست دیگری حاضر خواهد شد یا جایگاه فعلی، هنوز قطعیتی حاصل نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر