بازدید 4054
قیمت نفت:

بررسی بازار نفت در هفته ای که گذشت

هفته گذشته بازار نفت با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. از یک طرف افزایش تولید نفت برخی تولید کنندگان، و از طرف دیگر کاهش تولید نفت آمریکا از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. در هفته گذشته قيمت نفت بيشترين رشد را از اواسط ماه مي به اين طرف تجربه كرده که مهمترین عامل آن کاهش تولید آمریکا بوده است.
کد خبر: ۷۰۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳ 01 July 2017
هفته گذشته بازار نفت با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. از یک طرف افزایش تولید نفت برخی تولید کنندگان، و از طرف دیگر کاهش تولید نفت آمریکا از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. در هفته گذشته قيمت نفت بيشترين رشد را از اواسط ماه مي به اين طرف تجربه كرده که مهمترین عامل آن کاهش تولید آمریکا بوده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی، روز گذشته در حالی بازار نفت به فعالیت های خود در هفته پایان بخشید که قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۳۰ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۷.۷۲ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۷ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۵.۲۰ دلار صورت گرفت.

بررسی بازار نفت در هفته ای که گذشت

این در حالی ست که در هفته گذشته که بازار بسته شد، قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۳۲ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۵.۵۴ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۷ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۳.۰۱ دلار صورت گرفت.

در هفته گذشته قيمت نفت بيشترين رشد را از اواسط ماه مي به اين طرف تجربه كرده است كه به دليل کاهش تولید نفت آمریکا در هفته گذشته بوده است. كاهش توليد نفت آمريكا موجب افزایش تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بر روی نفت شده و نگرانی آن ها از اشباع بازار را اندکی کاهش داده است.

در هفته گذشته قيمت آتي نفت وست تگزاس اينترمديت آمريكا ٥.١ درصد افزايش داشت و اين در حالي بود كه قيمت آتي برنت نيز توانست با ٤.٨ درصد رشد، پس از هفته ها سقوط، قدم در راه افزايش قيمت بگذارد.

مايكل مك كارتي، استراتژيست ارشد در بازار سي ام سي سيدني گفت: "افزايش قيمت ها به دليل اطلاعاتي راجع به ميزان توليد نفت آمريكا بود و به بهبود بازار انجاميد. اين هفته ي بسياري خوبي براي بازار نفت بوده است."

وي افزود: "دو رانه اصلي براي افزايش قيمت وجود دارد. اولي، كاهش توليد نفت آمريكا در مقابل قيمت پايين نفت است. اگر توليد كاهش بيشتري يابد ما شاهد افزايش بيشتر قيمت ها خواهيم بود، و دومين عامل كاهش ارزش دلار خواهد بود."

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است که در هفته منتهی به ۲۳ ژوئن موجودی نفت آمریکا ۱۱۸ هزار بشکه افزایش یافته، در حالی که تولید این کشور ۱۰۰ هزار بشکه در روز کم شده است و به ۹.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این کاهش تولید در حالی ست که با افزایش حفاری های شیل آمریکا، تولید این کشور در سال گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد داشته و به ۹.۴ میلیون بشکه در روز رسیده بود که نزدیک به تولید عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت می باشد.

برخی تحلیلگران می گویند که کاهش تولید نفت آمریکا به دلیل عوامل موقتی نظیر تعطیلی برخی سایت های تولید نفت در خلیج مکزیک و تاسیسات آلاسکا بوده است.

افزایش تولید آمریکا مهمترین دلیل کاهش قیمت در هفته های گذشته گزارش شده است، به طوری که افزایش تولید این کشور در کنار نیجریه و لیبی در روز چهارشنبه هفته گذشته موجب کاهش شدید قیمت ها شد و قیمت نفت برنت با ۲.۶ درصد کاهش به پایین ترین حد خود از ماه نوامبر ۲۰۱۶ رسیده بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز به کمترین حد خود از ماه آگوست سال ۲۰۱۶ رسیده بود.

افزایش تولید نفت آمریکا، نیجریه و لیبی، به رغم تلاش اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا است و موجب شده که تجار به توانایی اوپک برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت شک کنند.

از تاریخ ۲۵ می تا کنون که سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و ۱۱ کشور دیگر توافق کردند تولید خود را برای ۹ ماه دیگر کاهش دهند، قیمت هردو شاخص نفتی برنت و وست تگزاس اینترمدیت بیش از ۱۲ درصد کاهش یافته است.

کاهش تقاضا برای نفت خام نیز از عواملی بوده که در کاهش قیمت ها نقش داشته است. البته مهمترین عامل در کاهش قیمت نفت افزایش تولید برخی از تولید کنندگان اصلی بوده است.

تحلیلگران می گویند که افزایش مستمر تولید نفت توسط آمریکا و همچنین افزایش تولید کشور هایی که از توافق کاهش تولید نفت معاف شده اند، یعنی لیبی و نیجریه، موجب شده است که تلاش اوپک برای تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، دست کم تا این لحظه، با شکست روبه رو باشد.

یک منبع آگاه اهل لیبی به رویترز گفته است که بعد از تمام شدن نزاع میان شرکت ملی نفت لیبی و شرکت آلمانی وینترشال، تولید نفت این کشور بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته و به ۸۸۵ هزار بشکه در روز رسیده است.

این در حالی ست که تولید نفت نیجریه نیز افزایش یافته است. در ماه آگوست صادرات نفت سبک نیجریه افزایش یافته و به ۲۲۶ هزار بشکه در روز رسیده بود. این در حالی ست که صادرات در ماه جولای ۱۶۴ هزاربشکه بوده است.

تاماس وارگا، تحلیل گر بازار نفت در لندن گفته است که: «برنامه افزایش صادرات ماه آگوست نیجریه و همچنین افزایش تولید لیبی، فشار بیشتری در کوتاه مدت بر روی قیمت نفت خواهد آورد.»

تولید کنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک)، من جمله روسیه، در تلاش اند، تا ماه مارس ۲۰۱۸، تولید جهانی نفت را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان