بازدید 3320
فاز جدید «کارت اعتباری خرید کالا» در راه است؛

آزمون یک طرح شکست خورده!

کد خبر: ۷۰۷۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸ 30 June 2017
به گزارش جهان صنعت؛ با اینکه طرح کارت اعتباری کالا به عنوان طرحی برای ایجاد رونق در بازار نتوانست موفقیت مورد انتظار را برای تشویق مردم به خرید کالاهای داخلی به دست بیاورد اما بار دیگر در سال جدید، زمزمه‌هایی در مورد احیای نوع جدیدی از آن مطرح می‌شود‌. همچنین طبق گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، این طرح تا یک ماه آینده کلید خواهد خورد‌. این در حالی است که پس از اعلام این خبر، برخی از کارشناسان واکنش‌های متفاوتی را نسبت به آن نشان داده‌اند‌. به عنوان مثال‌ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چندی پیش در این مورد گفت: بانک مرکزی و بانک‌های عامل در اجرای طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی قصور می‌کنند‌. از این‌رو با حرکت لاک‌پشتی بانک‌ها و بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات تولید، نمی‌توان انتظار اجرای تمدید طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی را داشت‌. 

ولی ملکی معتقد است که صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی باید با برداشتن محدودیت‌ها و توسعه جامعه هدف طرح در دستور کار قرار گیرد بنابراین دولت باید با تنوع بانک‌های اعتباردهنده، توسعه جامعه هدف، تنوع محصولات و در نظر گرفتن کالاهای مصرفی بادوام در این طرح متقاضیان بیشتری را جذب این طرح کند‌ البته این در حالی است که محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اخیرا با بیان اینکه طرح مذکور اجتناب‌ناپذیر است، گفته بود: هدف از اجرای این طرح در سال‌جاری بهبود آن نسبت به طرحی است که سال گذشته مدنظر قرار گرفت تا با تنوع بانک‌های اعتباردهنده، توسعه جامعه هدف، تنوع محصولات و در نظر گرفتن کالاهای مصرفی بادوام در این طرح بتوانیم متقاضیان بیشتری را جذب کنیم‌. 

اما با این حال با توجه به مشکلاتی که سال گذشته این طرح برای تولیدکنندگان به وجود آورد و حتی در مقاطعی منجر به افزایش رکود در بازار لوازم‌ خانگی شد، حساسیت‌ها برای احیای مجدد آن بیشتر است چراکه به دلیل مشورت نکردن وزارت صنعت با فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، طرحی جنجالی در بازار کلید خورد که نه تنها نتوانست هدف خودش را اجرایی کند بلکه مردم را دچار سرگردانی و تولیدکنندگان را هم با مشکل مواجه کرد‌. از این‌رو کارشناسان در قالب اظهارنظرهای متفاوت سعی دارند تا با اشاره به مشکلات طرح کارت اعتباری کالا، مسوولان وزارت صنعت را برای ارائه طرحی کارآمد برای ایجاد رونق در بازار همراهی کنند‌. بر همین اساس رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی به تازگی در قالب شش تقاضا، خواستار تغییر و اصلاح در طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی شد که طبق گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است تا یک ماه آینده در دستور کار قرار ‌گیرد. 

اصلاح 6‌گانه 

محمدرضا دیانی در ارتباط با طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی اظهار کرد: این طرح در سال گذشته مطلوب بود اما با نقاط‌ضعف مختلفی همراه شد که مسوولان با اختلافات به وجود آمده در راستای حل آن تلاش نکردند و اگر قرار بر این است که در سال‌جاری نیز مدنظر قرار گیرد، نیازمند اصلاحات در بخش‌های مختلف است‌. 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته جامعه هدفی که می‌توانست از طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی استفاده کند محدود بود، گفت: باید محدودیت‌ها در ارتباط با جامعه هدف برداشته شود و به‌طور مثال کلیه کارمندان و کارگران امکان استفاده از این کارت‌ها را داشته باشند چراکه با بزرگ‌تر شدن جامعه هدف موفق‌تر شدن طرح مذکور دست‌یافتنی‌تر است‌. 

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم ‌خانگی با بیان دومین درخواست در زمینه اصلاح شرایط طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی عنوان کرد: در این طرح باید سود در نظر گرفته شده برای بازپرداخت به بانک‌ها پایین‌تر از نرخ‌های عادی باشد و تسهیلات با سود کمتری در اختیار متقاضیان قرار گیرد‌. 

دیانی همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته اختلافات دستگاهی موجب شد تا طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی با مشکلاتی همراه شود، تاکید کرد: در سال‌جاری اگر قرار بر اجرای طرح خرید کالای ایرانی است باید با هماهنگی کلیه بخش‌ها و دستگاه‌ها شاهد موفقیت این طرح باشیم‌. 

وی در ادامه با بیان اینکه چهارمین مساله عدم فروش کالاهای با برند خارجی است، خاطرنشان کرد: در طرح کارت خرید کالای ایرانی تنها کالاهای با برند داخلی مد نظر قرار گرفت اما در طرح کارت اعتباری خرید کالا، امکان خرید کلیه کالاها با برند داخلی و خارجی وجود داشت اما آنچه در سال‌جاری بر آن تاکید داریم این است که تنها کالاهای با برند ایرانی در طرح‌های مذکور گنجانده شده تا این‌گونه از تولید داخل حمایت شود‌. 

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه پنجمین نکته‌ای که باید در طرح خرید کالای ایرانی مدنظر قرار گیرد مدت زمان بازپرداخت اقساط است، به ایسنا گفت: باید بازه زمانی بیشتری برای بازپرداخت اقساط در نظر گرفته شود تا متقاضیان رغبت بیشتری نسبت به طرح از خود نشان دهند‌. 

دیانی با بیان اینکه ششمین درخواست ما تسهیل فرآیند صدور و ارائه کارت است، اظهار کرد: از مسوولان تقاضا می‌کنیم فرآیند صدور کارت را تسهیل کنند چراکه در این صورت کمک بسیار بزرگی به طرح کرده‌اند‌. 

امید به ایجاد رونق

گفتنی است طرح توزیع کارت اعتباری خرید کالای ایرانی سال گذشته در ابتدا با سقف شش و در نهایت با سقف ۱۰ میلیون تومان مد نظر قرار گرفت اما در ادامه با حواشی مختلفی همراه شد و در نهایت صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی از ابتدای دی‌ماه سال گذشته متوقف و با توجه به اتمام دوره یک ساله زمانی طرح خرید کالای ایرانی تمدید این طرح منوط به رایزنی‌های مجدد وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه بانک مرکزی شد‌. اما پس از گذشت ماه‌ها از پایان دوره زمانی صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی، صدور مجدد این کارت‌ها در‌ هاله‌ای از ابهام قرار گرفت تا در نهایت معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: بر اساس تکلیفی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تعیین کرده است با رایزنی و مذاکره با بانک مرکزی و هماهنگی‌های انجام شده در کمیته راهبری ستاد اقتصاد مقاومتی اقدامات اولیه انجام شده و طرح مذکور به زودی کلید می‌خورد‌. 

انتظار می‌رود در طرح جدید کارت اعتباری کالا که قرار است به زودی ارائه شود، شاهد اعمال اظهارنظرهای کارشناسان هم باشیم تا بار دیگر این طرح محکوم به شکست و به‌هم‌ریختگی بازار نشود چراکه هدف اصلی طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی این است که به رکودی که در بازار لوازم‌خانگی حاکم شده پایان دهد و رونق دوباره‌ای در بازار لوازم‌خانگی ایجاد کند‌.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر