بازدید 10083

شمار فیلم‌های رفع توقیفی از انگشتان یک دست فراتر نمی‌رود

به فیلمسازان درباره حذف برخی سکانس‌ها، حذف برخی دیالوگ‌ها و صداگذاری مجدد برخی صحنه‌ها با دیالوگ‌ها تازه و همچنین فیلمبرداری برخی سکانس‌ها که حذفشان لطمه جدی به آثار می‌زند، به عنوان اصلی ترین راهکارها به شماری از فیلمسازان توصیه می‌شود؛ این راهکارها اما حاوی ابتکار عملی نیست
کد خبر: ۷۰۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲ 29 June 2017
شمار فیلم‌های رفع توقیفی از انگشتان یک دست فراتر نمی‌رود
سیاست رفع توقیف فیلم‌های سینمایی آنچنان فاقد ابتکار عمل است که بعید به نظر می‌رسد، شاهد اتفاق شگرفی در ماه‌های آینده باشیم و ارزیابی‌ها حکایت از آن دارد که رفع توقیف گسترده فیلم‌های سینمایی منتفی است و وضعیت کنونی به منزله رسمیت یافتن توقیف‌های فیلم‌های سینمایی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور رفع توقیف‌شان را داده بود.
 
به گزارش «تابناک»؛ تازه‌ترین شنیده‌ها از بررسی و بازبینی برخی فیلم‌های سینمایی توقیف شده در سازمان سینمایی حکایت کرد. ظاهراً این بازبینی با تغییر خط قرمزها همراه نشده و صرفاً قرار است راهکارهایی برای رفع توقیف برخی از فیلم‌های توقیفی یافت و ارائه شود؛ اما ظاهراً همان راهکارهایی در نظر گرفته شده که در گذشته نیز مطرح شده بود.
 
شنیده‌های «تابناک»، حکایت از آن دارد که به فیلمسازان درباره حذف برخی سکانس‌ها، حذف برخی دیالوگ‌ها و صداگذاری مجدد برخی صحنه‌ها با دیالوگ‌ها تازه و همچنین فیلمبرداری برخی سکانس‌ها که حذف‌شان لطمه جدی به آثار می‌زند، به عنوان اصلی ترین راهکارها به شماری از فیلمسازان توصیه می‌شود. این راهکارها اما حاوی ابتکارعملی نیست و برای فیلم‌های توقیفی این راهکارها قبلاً اعلام شده بود اما عملیاتی نبود.
 
شمار فیلم‌های رفع توقیفی از انگشتان یک دست فراتر نمی‌رود 
برای نمونه، از کیانوش عیاری کارگردان شناخته ایران خواسته شده بود برای فیلم «خانه پدری» سکانس‌های نخست که حاوی قتل ناموسی است را حذف کند و برای فیلم «کاناپه» به واسطه عدم امکان اصلاح فنی با نرم افزار، خواسته شده بود تا از صحنه‌هایی که دختران با کلاه گیس شبیه به موی زن هستند، مجدداً فیلمبرداری کند. کیانوش عیاری با استدلال‌هایی زیر بار هیچ یک نرفت و فیلم‌هایش توقیف ماند و اگر راهکار تازه‌ای ارائه نشود، این دو فیلم همچنان توقیف خواهد بود.
 
درباره فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی و «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان، همان گونه که مسئولان وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاع دارند، اساساً با مضمون این فیلم‌ها مشکل وجود دارد و اگر مسئولان سازمان سینمایی توان رفع توقیف این فیلم‌ها را داشتند، در سه سال نخست این دولت و پس از تغییر ترکیب مجلس شورای اسلامی، شاهد رفع توقیف این فیلم‌ها بودیم.
 
درباره بیشتر فیلم‌های توقیفی دیگر نیز وضعیت همین گونه است. برخی از فیلم‌های دیگر که برای صدور مجوز باید دقایق فراوانی شان قیچی بخورند، اساساً این میزان راش ندارند که بتوانند زمان فیلم را به دقایق لازم برای اکران عمومی برسانند و برخی دیگر نیز با حذف صحنه‌های حساس، داستانشان فاقد چارچوب خواهد شد و به واسطه مدت زمانی که از تولیدشان گذشته، شرایط فیلمبرداری مجدد سکانس‌های تازه برای عوامل شان قابل تصور نیست.
 
با این اوصاف، بعید به نظر می‌رسد شمار فیلم‌هایی که در پی دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفع توقیف می‌شود، به عدد انگشتان یک دست برسد. «خیابان‌های آرام» کمال تبریزی، «رستاخیز» احمدرضا درویش، «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» محسن امیریوسفی، «پارادیس» علی عطشانی، «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» عبدالرضا کاهانی، «وقت داریم حالا» عبدالرضا کاهانی، «خانه پدری» کیانوش عیاری، «کاناپه» کیانوش عیاری، «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا، «خرس» خسرو معصومی، «خانه دختر» شهرام شاه‌حسینی دوازده فیلم سینمایی مهم در صف رفع توقیف بودند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار