بازدید 9637
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش ۲۵ درصدی صادرات چین به ایران» تا «سبقت اجاره بهای مسکن از نرخ تورم»

این پیمانه موضوعاتی همچون افزایش بهای نفت برای چهارمین روز کاری پیاپی، رشد جهانی طلا با کاهش ارزش دلار، پیش بینی میانگین قیمت طلا در سال آینده، پای آب بسته‌بندی وارداتی به ایران باز شد، استاندار خوزستان سهمیه بندی آب را خواستار شد، کسادی گردشگری قطر با تحریم‌های عربی و آمادگی بیمه هرمس برای تضمین سرمایه‌گذاری در ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۷۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶ 28 June 2017
از «افزایش ۲۵ درصدی صادرات چین به ایران» تا «سبقت اجاره بهای مسکن از نرخ تورم»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون افزایش بهای نفت برای چهارمین روز کاری پیاپی، رشد جهانی طلا با کاهش ارزش دلار، پیش بینی میانگین قیمت طلا در سال آینده، پای آب بسته‌بندی وارداتی به ایران باز شد، استاندار خوزستان سهمیه بندی آب را خواستار شد، کسادی گردشگری قطر با تحریم‌های عربی و آمادگی بیمه هرمس برای تضمین سرمایه‌گذاری در ایران را در بر دارد.


افزایش ۲۵ درصدی صادرات چین به ایران

جدیدترین آمار منتشره از سوی گمرک چین نشان می دهد مبادلات تجاری ایران و چین در 5 ماه نخست سال جاری میلادی با افزایش 41 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات تجاری ایران و چین که در ژانویه تا می 2016 بالغ بر 10.8 میلیارد دلار اعلام شده بود در ژانویه تا می سال جاری به 15.2 میلیارد دلار افزایش یافته است. صادرات چین به ایران و واردات از ایران در این دوره افزایش قابل توجه داشته است. به نقل از تسنیم، صادرات چین به ایران در ژانویه تا می 2017 با افزایش 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 7.2 میلیارد دلار رسیده است. چین در ژانویه تا می سال 2016 بالغ بر 5.8 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات چین از ایران نیز افزایش زیادی داشته است. چین در ژانویه تا می 2016 بالغ بر 5 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم با افزایش 58 درصدی در ژانویه تا می امسال به 8 میلیارد دلار رسیده است. نفت کالای عمده وارداتی چین از ایران است.

افزایش قیمت نفت برای چهارمین روز کاری پیاپی

روز سه‌شنبه قیمت نفت برای چهارمین روز کاری پیاپی افزایش یافت. افزایش قیمت های امروز به دلیل کاهش ارزش دلار و تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بر روی نفت به جای دلار بود. این در حالی ست که سرمایه گذاران کماکان نگران اشباع بازار نفت به دلیل افزایش تولید برخی از کشور های تولید کننده و به رغم توافق اوپک برای کاهش تولید می باشند. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۲۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۶.۰۸ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۳ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۳.۶۱ دلار صورت گرفت.

رشد جهانی طلا با کاهش ارزش دلار

با کاهش ارزش دلار و با توجه به اینکه سرمایه گذاران در انتظار سخنرانی جانت یلن، رئیس فدرال رزرو هستند تا سرنخ هایی در مورد چشم انداز سیاست پولی آمریکا به دست بیاورند، قیمت طلا در معاملات روز گذشته افزایش یافت. بر این اساس در ساعات پایانی روز سه شنبه، هر اونس طلا با رشد 3 دلار و 10 سنت به رقم فروش 1248 دلار و 60 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره در بازار فلزات گران بها با 1 سنت افزایش به قیمت 16 دلار و 69 سنت فروخته شد.

پیش بینی میانگین قیمت طلا در سال آینده

مؤسسه سرمایه گذاری آر بی سی کاپیتال مارکتس پیش بینی کرده که قیمت جهانی طلا طی سال 2018 میلادی با افزایش بیشتری روبه رو خواهد شد. کریستوفر لونی استراتژیست ارشد مؤسسه سرمایه گذاری آر بی سی تأکید کرد: ریسک های سیاسی و ژئوپلیتیک می تواند عامل اصلی افزایش قیمت جهانی طلا طی ماه های آینده باشد. این تحلیلگر اقتصادی پیش بینی کرد: میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به 1253 دلار خواهد رسید و این رقم سال آینده به 1303 دلار افزایش خواهد یافت.

پای آب بسته‌بندی وارداتی به ایران باز شد

با صدور مجوز جهت واردات آب‌های بسته‌بندی آشامیدنی، در حال حاضر محصولات فرانسوی با قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است. پیمان فروهر – دبیر انجمن تولید کنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه به تازگی چند شرکت جهت اخذ مجوز قانونی به منظور واردات آب‌های بسته‌بندی به ایران اقدام کرده‌اند، اظهار کرد: یکی از این شرکت‌ها در سال جاری موفق به واردات محصولات آب بسته‌بندی داخل کشور شده است تا در نهایت واردات قانونی محصولات آب بسته‌بندی به داخل کلید بخورد. وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان داخلی از واردات محصولات آب بسته‌بندی وارداتی به کشور استقبال می‌کنند گفت: با توجه به قیمت بالا تولید کنندگان داخلی از واردات این محصولات به داخل کشور استقبال می‌کنند، چرا که وقتی مشتری آب بسته‌بندی داخلی را با محصول وارداتی مقایسه می‌کند و متوجه می‌شود که چه تفاوت فاحشی علی‌رغم وجود کیفیت یکسان بین محصول داخلی و خارجی وجود دارد، قطعا از تولید داخلی استقبال خواهد کرد.

استاندار خوزستان سهمیه بندی آب را خواستار شد

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: روز جمعه از روستاهای مختلف اهواز از جمله الهایی، قلعه سحر، مراونه و الباجی بازدید و از نزدیک مشکلات این مناطق در زمینه آب شرب و کشاورزی بررسی کردیم. شریعتی افزود: در بالادست آب به وفور وجود دارد اما وقتی آب می‌خواهد به انتها یعنی پایین دست برسد چیزی برای آن‌ها نمی‌ماند و این موضوع البته به صورت جدی‌تر مانند اتفاقی است که در حوزه مارون و زهره با آن مواجه هستیم. به گزارش پایگاه شبکه خبر، شریعتی کمبود آب شرب را یکی از مهمترین مشکلات مناطق مختلف اهواز عنوان کرد و افزود: متاسفانه در برخی از مناطق آب مورد نیاز برای استحمام وجود ندارد و وظیفه داریم که حداقل امکانات را برای مردم تامین کنیم که این امر مستلزم همکاری و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های ذیربط است.
 
وی با بیان اینکه موضوع آب در طول دو سال آینده به یکی از مشکلات اصلی تبدیل می‌شود و ضرروت دارد در این زمینه مدیریت لازم به کار گرفته شود، تصریح کرد: در راستای ساماندهی سردهنه‌ها اگر به یک و نیم میلیارد تومان اعتبار احتیاج است و با این میزان اعتبار مشکلات مرتفع می‌شوند نباید از صرف این میزان هزینه دریغ کرد و باید نظم بندی شده اقدامات لازم را برای سهمیه بندی انجام و کشاورزان بالادستی نیز به سهم خود قانع و وارد نظام نوبتی شوند. استاندار خوزستان خطاب به معاونت عمرانی استانداری گفت: معاون عمرانی جلسه‌ای را با جهاد کشاورزی، آب و برق، بخشداران شاوور و مرکزی اهواز، آبفا و فرمانداران برگزار و سهمیه بندی لازم را انجام و طبق آن عمل کند.

کسادی گردشگری قطر با تحریم‌های عربی

تحریم وضع شده از سوی ۴چهار کشور عربی علیه قطر به اتهام حمایت دوحه از تروریزم، موجب شده تا بخش گردشگری این کشور با مشکل جدی مواجه شود. تحقیق رویترز از 5 هتل اصلی دوحه نشان می دهد که رقم متوسط اقامت در اتاق های این هتل ها در روز ابتدایی تعطیلات عید فطر یعنی یکشنبه حدود 57 درصد بوده است. یکی از کارکنان یک هتل 5 ستاره در دوحه گفت: «اتاق های ما همیشه پر بودند از سعودی ها و بحرینی ها. اما امسال اینطور نیست.» ویل هورتون، تحلیلگر صنعت هوانوردی برآورد کرد که فرودگاه بین المللی حمد، یکی از شلوغ ترین فرودگاه های خاورمیانه، در اوایل جولای، تنها 76 درصد از تعداد پروازهایی را که در مدت مشابه سال قبل جابجا می کرد، جا بجا کند که به معنای کاهش حدود 27 هزار مسافر در روز است. مدیریت این فرودگاه به درخواست ارائه آمارهای مربوط به تاثیر تحریم ها بر کار فرودگاه پاسخ نداده است. گردشگرانی از بقیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس معمولا تقریبا نیمی از کل گردشگران ورودی به قطر را به خود اختصاص می دهند. بنابراین، تصمیم عربستان، امارات، بحرین و مصر مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک و ارتباطات حمل و نقلی با این کشور، ضربه سختی به ترافیک و حمل و نقل مسافر به قطر وارد کرده است. صدها پرواز هفتگی به مقصد و مبدا قطر به دلیل بحران دیپلماتیک به وجود آمده لغو شده است. فرودگاه حمد به دلیل کاهش رقم پرداختی از سوی ایرلاین ها و مسافران با کاهش درآمد مواجه خواهد بود. درآمد پایانه ها از محل فروش فری شاپ ها و رستوران ها هم پایین خواهد آمد.

آمادگی بیمه هرمس برای تضمین سرمایه‌گذاری در ایران

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که در آلمان حضور دارد، با خانم بریگیت زیپرایس (Brigitte Zypries) دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار وزیر اقتصاد آلمان با اشاره به مناسبات دیرینه ایران و آلمان و حجم روابط ۳ میلیارد دلاری بین دو کشور اظهارداشت: روابط دو کشور در سطح کاملا خوبی قرار دارد و آلمانی های زیادی سالانه از ایران بازدید می کنند و هنگامی که تبادلات مردمی زیاد و روبط ملت ها به خوبی برقرار باشد، طبیعتا روابط اقتصادی هم بهتر خواهد بود. همچنین در این دیدار مطرح شد بیمه صادرات آلمان موسوم به «هرمس» علاقمند به تضمین پروژه های سرمایه گذاری در ایران و به ویژه در بخش هایی همچون انرژی و برق است. آلمان در صدد تقویت روابط بانکی با ایران و همچنین علاقمند به افزایش روابط خود با ایران در تمامی سطوح سیاسی و اقتصادی  است. در ادامه وزیر امور خارجه افزود: دو کشور از روابط دیرینه ای برخوردار بوده و بین مردم دو کشور نیز روابط خوب و تاریخی برقرار است. میان تجار ایرانی و جامعه بازرگانی آلمان اعتماد متقابل وجود دارد. اکنون وقت آن است که ایران و آلمان همکاری های اقتصادی خود را ارتقاء دهند و طبیعتا همکاری های بانکی یکی از راه ها و زمینه ساز گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور است. ایران می تواند یک شریک قابل اعتماد برای تولید مشترک کالا و صادرات آن به کشورهای منطقه به ویژه به آسیای میانه باشد.

سبقت اجاره بهای مسکن از نرخ تورم

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: رکود ایجاد شده در بازار مسکن نقش مؤثری در افزایش قیمت اجاره دارد و در حال حاضر با توجه به انباشت تقاضا در این بخش، بسیاری از مالکان به سمت بازار اجاره کشیده می‌شوند. وی در ادامه افزود: میزان تقاضا در بازار اجاره خود یکی از دلایل اصلی برای افزایش قیمت به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد که این رشد قیمتی بیش از نرخ تورم باشد. رییس انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی حاکم بر کشور باعث شده که رونقی در بازار مسکن مشاهده نشود، گفت: بسیاری از خانه اولی‌ها که سپرده گذاری کرده بودند، می‌توانند با استفاده از تسهیلات، واحد مسکونی با متراژ کوچک خریداری کنند، اما این تعداد نمی‌تواند اثری در رونق این بازار ایجاد کند. محشتم یادآور شد: فصل نقل انتقالات و جابه‌جایی مستأجران از خرداد تا شهریور ماه است و با ورود به این فصل، میزان اجاره‌ها ناخودآگاه با افزایش قیمت روبه رو می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
فقط اجاره نیست که افزایش چشمگیرداشته قیمت مسکن هم حسابی درچندهفته اخیررشدکرده دلیلش هم تصویب قانون اخذمالیات ازدرآمدفروش مسکن وهمچنین دررقمی شدن نرخ تورم وشروع رونق بعدازگذشت چهارسال رکوددربخش مسکن هست
وجود کشور چین باعث کم شدن شدت تورم و بدی وضع اقتصادی در ایران به بهای پایین آمدن کیفیت کالاها و مواد شده است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار