بازدید 12042
واکاوی پشت پرده بی‌حرمتی سینماگران به اهالی رسانه؛

پرتیراژترین روزنامه ایران، به اندازه یک پست سلبریتی‌ها مخاطب ندارد!

با گسترش شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، رسانه های کاغذی کامل به حاشیه رفته‌اند و بیشتر سلبریتی‌ها، صفحاتی با مخاطب میلیونی دارند که اگر 15 درصد مخاطبانشان نیز پست‌هایشان را در اینستاگرام ببینند، یقیناً آن پست از تیراژ پرتیراژترین روزنامه صبح ایران، پرمخاطب‌تر بوده است.
کد خبر: ۷۰۶۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ 24 June 2017
پرتیراژترین روزنامه ایران، به اندازه یک پست سلبریتی‌ها مخاطب ندارد!بی‌حرمتی و توهین‌های برخی از اهالی سینما نسبت به اهالی رسانه ـ که در مواردی آشکار و در ماه‌های اخیر تشدید شده ـ این پرسش را پیش آورده که چرا سینماگران بر خلاف سال‌های پیش ریسک می‌کنند و خود را در مقابل اهالی رسانه قرار می‌دهند؟ پاسخ کوتاه است: «رسانه اهمیتش را از دست داده و سینماگر، خود صاحب رسانه شده است.»
 
به گزارش «تابناک»؛ نخست با لیلا حاتمی شروع شد که سر صحنه فیلم «رگ خواب» به خبرنگارانی که با دعوت روابط عمومی فیلم به صحنه آمده بودند، به شدت تاخت. سپس مانی حقیقی در حمایت از لیلا حاتمی، خبرنگاران را «دوزاری» خطاب کرد که با نقدهای شدیدتری از سوی اهالی رسانه همراه شد. مانی حقیقی تلاشی برای تغییر ادبیاتش نکرد، ولی لیلا حاتمی در گفت و گو با یکی از منتقدان کوشید تا از زیر بار تقابل با اهالی رسانه شانه خالی کند.
 
مدتی گذشت تا اینکه چندی پیش، بهناز جعفری در جریان نشست خبری که برای یکی از سریال‌های ضعیف ماه رمضان توسط عوامل همین سریال برگزار شده بود، پس از تأخیر طولانی برای حضور در نشست، در مواجهه با پرسش انتقادی یکی از خبرنگاران، تعابیر بسیار بدی به کار برد که بدترین آنها «خمار» خطاب کردن این خبرنگار و سپس تأکید بر این بود که رسانه‌ها نقشی در موقعیتی که او امروز داشته، ندارند.
 
این تعابیر تند با واکنش‌هایی همراه شد و این بار رامبد جوان، همان رل مانی حقیقی را بر عهده گرفته و با انتشار فایل صوتی در یک گروه که به یک باره در سایر گروه‌های رسانه‌ای و فضای مجازی منتشر شد، از بهناز جعفری دفاع کرد و اهالی رسانه را در هم کوبید. او در این میان به صفر کشکولی نیز طعنه‌ای زد که برای جبران مجبور شد، او را به برنامه خندوانه دعوت کند و در نهایت ضمن عذرخواهی از کشکولی، بر مواضعش درباره اهالی رسانه اصرار ورزید.
 
در همین راستا، شهاب حسینی در نشست خبری دیگری، پس از تشکیل دیرهنگام نشست به واسطه تأخیر بسیار طولانی این بازیگر، تعابیری شبیه به بهناز جعفری را به کار برد، هرچند در کنار این تعابیر از تأخیرش پوزش طلبید، سرانجام او نیز همان رویه‌ای را در پیش گرفت که دیگر چهره ها در پیش گرفتند. شهاب حسینی با نقدهای کمتری مواجه شد، چرا که ظاهراً هنرمندان دست به دست هم داده بودند تا اهالی رسانه را سر جایشان بنشانند!
 
در آخر این محمدرضا گلزار بود که به واسطه انتشار تصویری از او در نشست افطار هنرمندان با رئیس جمهور، از رسانه‌ها انتقاد و تأکید کرد که او در فریم قبل و بعد از این، در حالت دیگری بوده؛ هرچند بعداً انتشار یک فریم دیگر نیز نشان داد او لااقل لحظاتی در این وضعیت بوده و این پوزیشن متعلق به یک یا چند ثانیه نیست.
 
مجموعه این حملات به اهالی رسانه در درجه اول نشان می‌دهد که رسانه به معنای عام، اهمیتش را برای هنرمندان از دست داده است. کارکرد اصلی رسانه تکثیر یک محتوا و پیام برای مشاهده عموم است و این کارکرد رسانه زمانی معنا داشت که در فضای سینمای ایران، تنها مجله فیلم حضور داشت و همه هنرمندان برای دیده شدن باید تلاش می‌کنند تصویر روی جلد یکی از شماره‌های این ماهنامه باشند.
 
اکنون اوضاع تغییر کرده و در دو دهه اخیر، شمار نشریات تخصصی و عمومی بسیار گسترده شده و هنرمند نیاز به یک روزنامه یا مجله خاص ندارد. همزمان با گسترش اینترنت، تیراژ نشریات به شدت سقوط کرده، به گونه‌ای که اکنون درباره انتشار روزنامه‌ای با تیراژ شش رقمی در ایران تردید وجود دارد.
 
این وضعیت در یک دهه اخیر نیز تشدید شده و با گسترش شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، رسانه های کاغذی کامل به حاشیه رفته‌اند و بیشتر سلبریتی‌ها صفحاتی با مخاطب میلیونی دارند که اگر 15 درصد مخاطبانشان نیز پست‌هایشان را در اینستاگرام ببینند، یقیناً آن پست از تیراژ پرتیراژترین روزنامه صبح ایران، پرمخاطب‌تر بوده است؛ بنابراین، سلبریتی‌ها رسانه خودشان را دارند؛ پرمخاطب تر و هدفمندتر که دقیقاً همان جامعه هدف هر هنرمندی را خطاب قرار می‌دهد و روتوش شده ترین چهره از هر هنرمند را می‌توان در آن دید.
 
بنابراین علاقه محمدرضا گلزار برای گفت و گو با یک روزنامه خاص بیشتر جنبه ژست به واسطه سابقه آن روزنامه دارد و گلزار، حاتمی یا جوان نیازی به رسانه برای دیده شدن ندارند. عامل دیگر نیز ترس از رسانه است و اگر هنوز هنرمندان پاسخ برخی از اهالی رسانه را به صورت گزینشی و در زمان‌های خاص نظیر فصل اکران فیلم‌هایشان می‌دهند، عمدتاً به واسطه ترس از قدرت تخریبی رسانه‌ است!
 
در این شرایط، عده‌ای از اهالی رسانه که با هنرمندان نشست و برخاست دارند، در مجالس عزا و عروسی برخی هنرمندان نقش‌هایی دون شأن خبرنگاری برعهده می‌گیرند و اشتیاق‌شان برای ثبت تصاویرشان در کنار هنرمندان آنها را به روش‌های ناپسندی وامی‌دارد، در هنگامه این منازعه به شدت درصدد تبرئه سینماگران برمی آیند؛ چرا؟ تا روابطشان با هنرمندان عمیق‌تر شود! وقتی اهالی رسانه‌هایی که هر روز کم مخاطب تر می‌شوند، با خود چنین می‌کنند، از سوی مقابل چه انتظار می‌توان داشت؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۵
بنظر من رفتار هر شخصی نشان دهنده اصالت. شخصیت و فرهنگ شخصی و خانوادگی وی میباشد و این توجیه که عدم نیاز باعث توهین و بی احترامی گردد اصلا پذیرفته نیست.هنرمندان اصیل_که تعدادشان در همه حوزه های هنر کم هم نیست_ ازینگونه برخوردها مبرا هستند.البته از طرفی بعضی رفتارهای اهالی رسانه نیز کاملا مغرضانه است.
وقتی رسانه های ما به اندازه ی اینستاگرام ظرفیت و خدمات ندارن
همین میشه دیگه
خوب تو عکس هم مشخصه دست یکی دیگه است چرا الکی شلوغش میکنید؟
خبرنگاران پر رو و بیسوادند
مخاطب پرشمارسلبریتی تایید می کند که جامعه به سمت غربزدگی تمام عیار پیش میرود .خود سلبریتیها هم از هوش واستعدادمتوسط به پایین برخوردارند وبعنوان نمادهای خیمه شب بازی ازآنان سوء استفاده میشود .
مخاطب پرشمارسلبریتی تایید می کند که جامعه به سمت غربزدگی تمام عیار پیش میرود .خود سلبریتیها هم از هوش واستعدادمتوسط به پایین برخوردارند وبعنوان نمادهای خیمه شب بازی ازآنان سوء استفاده میشود .
زمانی که روزنامه های اصلاح طلب رو حذف میکردند باید فکر اینجاشم میکردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
20 تا روزنامه زنجیره ای دارن حداقل همین الان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
شرق یا اعتماد رو حذف کردند؟ اینا رو هم 50 هزار تا تیراژ ندارند. اساساً توی دنیا روزنامه دیگه خونده نمیشه. اکثر نشریات دنیا افت تیراژ داشتند و خیلی هاشون هم تعطیل کردند و فقط نسخه الکترونیک دارند
البته اینم حساب کنید اونایی که طرفدار سلبریتی ها هستن همشون روی هم به اندازه چهارتا آدم حسابی نیستن نه خود سلبریتی ها چندان باهوشند و نه طرفداراشون
من نمیفهمم اون موقع که شما خبرنگارها به عالم و ادم از پزشک و جراح و مهندس و کاسب و کارمند و بازیگر و کارگردان و...گیر میدید و انواع و اقسام تیترها و متنها رو برای تخریبشون به کار میبرید چرا فکر همچین روزی رو نمیکنید؟!مگه شماها تافته جدا بافته اید؟!شما ها پزشکی این مملکت رو که تو خاور میانه بی رقیبه و توی محافل بین المللی هم حرفهای زیادی برای گفتن داره میکوبید و روزی نیست که برای ریختن زهر حسادتتون به جامعه پزشکی مطلبی کار نکنید پزشکها رو بیسواد خطاب میکنید و به هیچ جاتون هم برنمیخوره حالا که به خودتون گفتن بیسواد بهتون فشار اومده؟!
اصلا اینجور نیست. یکی مثل من هرچی ازین جماعت خودشیفته می دونه به واسطه اخباری هست که تو رسانه ها ازشون می خونم و تو اینستا و این گروههای مسخره هم نیستم. شما رسانه ها خودتون اینا رو بزرگ کردید و به مردم معرفی کردید حالا توش موندید... ولی کافیه واقعا دیگه محلشون نذارید و دیگه خبری از چپ و راست رفتن و بشین و پاشو اینها نگذارید ببینید چی میشه...
تابناك كمي منصف باش! اونجايي كه اهالي رسانه مقابله به مثل مي كنند ميگي نقد تند ولي جايي كه هنرمندان ميگن ميشه حمله و توهين و اهانت . به نظرم هر دوتاش قبيح هست به هرحال مخاطبين انتظار احترام از اين دو بخش جامعه را دارن كه خيلي لفظ قلم صحبت مي كنند. ولي اگه صادق باشيم هنرمندان به واسطه كارهاشون معروف ميشن نه مصاحبه هاي مطبوعاتي . مصاحبه ها فقط نياز كنجكاوي مخاطب را ارضاء مي كنه و سوژه داغي براي خبر هست
رسانه ها خیلی دروغ گو شدن . کاملا معلومه جهت دار عمل میکنن . الان رسانه ها وزیر و وکیل جابه جا میکنن . امیدوارم کمی از قدرتشون کم بشه . این خوبه تعادل ایجاد بشه . فقط یه سوال این رسانه ها پولشون رو از کجا میارن ؟ مالیات میدن ؟ حسابرسی میشن ؟
این رفتار اصلا از طرف هنرمندان خوب نیست و اگر دلیل آن عدم نیاز امروزشان باشد که بسیار رفتار سطح پایینی است .اما فراموش نکنیم بیماری های که در بعضی از اصحاب رسانه هم وجود دارد مانند.
1. قلم فروشی به نفع بعضی از افراد و جریانهای هنری و غیر هنری
2.مطالبات غیر قانونی در مقابل انجام کار قانونی
3.بی سوادی در خصوص بخشی از فعالیتشان وبه همین دلیل ورود به حاشیه ها
4.توهم تاثیرگذاری مطلق در معروفیت هنری یک نفر و در نظر نگرفتن زحمات خود هنرمند و از رهگذر همین توهم تهدید دیگران .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر