بازدید 1607

اتحادیه اروپا به دنبال مشارکت در عراق پس از آزادسازی موصل

اتحادیه اروپا اعلام کرده ممکن است به منظور کمک به ثبات عراق پس از آزادسازی موصل ماموریت امنیتی جدیدی را در این کشور آغاز کند.
کد خبر: ۷۰۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ 19 June 2017
اتحادیه اروپا اعلام کرده ممکن است به منظور کمک به ثبات عراق پس از آزادسازی موصل ماموریت امنیتی جدیدی را در این کشور آغاز کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که نسبت به این مساله که این برنامه در مراحل اولیه بررسی قرار دارد، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کردند قرار است امروز (دوشنبه) در جلسه خود در لوکزامبورگ در این باره گفت‌وگو کنند.

براساس پیش‌نویس بیانیه وزرای خارجه این اتحادیه در این نشست استقرار تیم همکاری و مشاوره اتحادیه اروپا در عراق به منظور آموزش مقامات امنیتی این کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گفته دیپلمات‌های این بلوک ۲۷ عضوی دولت عراق رسماً از این نهاد درخواست کمک کرده است.

در حالی که این مساله گامی کوچک محسوب می‌شود هرگونه تلاش مشابهی را می‌توان نشانه‌ای مبنی بر پایان مداخله کشورهای فرانسه و آلمان در جنگ‌های خاورمیانه دانست؛ کشورهایی که از مهمترین اعضای اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند.

با این حال هم پاریس و هم برلین به صورت جداگانه در مبارزه علیه شبه‌نظامیان داعش در سوریه و عراق مشارکت می‌کنند اما در حال حاضر ارتش‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا تلاش دارند تا بتوانند در قالب یک بلوک عمل کنند.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا در این باره توضیح داده است: یک هیات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۶ به منظور کمک به قضات و پلیس عراق به این کشور اعزام شد؛ ماموریتی که به دلیل کوچک و محدود بودن دوره آن با شکست مواجه شد.

اکنون فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا از نقش بزرگتر این بلوک فراتر از مرزهای آن حمایت کرده و به دنبال آن است تا ائتلاف دفاعی مشترکی را میان اعضای این بلوک تشکیل دهد.

گروه تروریستی داعش اکنون در موصل، اصلی‌ترین پایگاه خود در عراق در آستانه شکست قرار دارد اما مقامات آمریکایی نگرانند گروه‌های مختلف قبیله‌ای در این کشور بر سر کنترل مناطق مخالف‌ آن پس از خروج تکفیری‌ها با یکدیگر درگیر شوند.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا درباره ضرورت جلوگیری از بروز خلأ قدرت در مناطق آزاد شده توضیح می‌دهد: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تا در این مناطق خلأ به وجود بیاید. ما و سایرین برای ورود به این جریان آماده‌ایم. اما اینکه چگونه بتوانیم مانع از بروز چنین مشکلی شویم باید تصمیم‌گیری شود.

دیپلمات‌های فرانسوی نیز می‌گویند، چنین اقدامی از سوی اتحادیه اروپا می‌تواند نیروهای ضد تروریستی عراقی را بازسازی کرده، وزارتخانه‌های کارآمدتری را ایجاد کند و مشاوره‌های امنیتی استراتژیکی را به دولت عراق ارائه دهد.

یکی از دیگر از دیپلمات‌های این نهاد می‌گوید، وظیفه اتحادیه اروپا برای کمک به عراق در نقشی غیر از نظامی عملا به منظور جلوگیری از تشدید موج پناهجویان به اروپاست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار