بازدید 72267

بازار داغ حشره‌خوری کرمانی‌ها برای درمان دردها

کد خبر: ۷۰۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 19 June 2017
جیرجیرک‌ها حشراتی عجیب و نادر با عمر کم و به گفته مردم بومی با فواید بسیار که در بیابان‌های اطراف کرمان از جمله شهربابک، زیدآباد و سیرجان دیده می‌شوند توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. این حشرات که گونه‌ای خاص از جیرجیرک هستند هر ساله فقط در فصل بهار با شروع ماه خرداد تولید مثل می‌کنند و در پایان این ماه عمرشان به پایان می‌رسد.

به گزارش میزان، جیرجیرک ها، با تاریک شدن هوا، بر روی بوته های (قیچ) که دربیابان های این مناطق فراوان هستند می چسبند و روی برگ های بوته تخم ریزی می کنند؛ بارش باران موجب ریختن این تخم ها به زمین و فرورفتن آنها در خاک می شود و پس از آن دوباره از دل خاک رشد می کنند و به بوته ها می چسبند و هرسال که بارندگی بیشتر باشد تعداد جیرجیرک ها نیز افزایش می یابد.

از آنجایی که این حشرات فقط در قسمت های خاصی از بیابان وجود دارند پیدا کردن آنها بسیار دشوار است اما به گفته بومیان به دلیل فواید دارویی بسیاری که دارند، مردم محلی و عشایری که به بیابان ها مسلط هستند در خرداد ماه به کسب و کار شکار و فروش جیرجیرک مشغول می شوند؛ به گفته مردم این حشرات گرانبها با طبیعت گرمی که دارند درمان بسیاری از درد ها از جمله نفخ و گرفتگی و درد دست و پا و کمر هستند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶۷
به چینی ها می خندیدیم...!!!
حالمون بهم خورد
خوردن حشرات به جز ملخ حرام است
در اسلام عنوان ( خبائث ) داریم
یعنی چیزهای پلشت و خبیث که حال انسان را به هم می زند
به فتوای همه علمای شیعه خوردن حشرات حرام است
اینها تو کرمان چطور این قدر بی خبر هستند!؟
;))
خخخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
ببخشید اون وقت ملخ حال آدمو جا میاره ؟
اونوقت مردم ما تایلندی و چینی ها رو مسخره میکنن که حشره میخورن
این ها حرام نیست؟!! بعد به چینی ها و تایلندی ها گیر دادیم!
غیر از ملخ، خوردن بقیه حشرات، حرام است
حالا هی کشورهای حاشیه خلیج فارس را مسخره کنید. لااقل حروم خوری نمیکنن که
دیگه کلا اشتهایم کور شد. حتی بعد از افطار !
کاش وقتی دیگران را به بی فرهنگی و بی تمدنی محکوم می کنیم کمی به خودمان بیاندیشیم
جیرجیرک نیست. حشره ای است به نام چنزو که عمر کوتاهی دارد و چون تغذیه از طبیعت نمیکند هیچ آلودگی ندارد و حلال هم هست. این حشره را وقتی که تازه از زمین بیرون می آید می گیرند.
پاسخ ها
حسین محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
حرام است پسر جان .
سوسک با تخم مرغ؟!!! صد رحمت به چینیا ، خانومای کرمانی هم میخورن واقعا؟؟؟؟
سلام چین ...
بابا ایم چه کاریه؟! حالمون بهم خورد.
عاقا به خدا زشته با این تمدن هزار سالمون از این کارا بکنیم
لعنت بر بیکاری،‌ لعنت بر بی فکری و بی عقلی،‌ لعنت بر طمع!
به به

بزنی تو ماست.خخخخخخخ
خوب حالا فقط ما اعراب نیستیم ک ملخ میخوریم :) ، ضمن اینکه خوردن حشرات چیز عجیبی نیست، توی شرق آسیا یه چیز عادیه ، سرشار از پروتیین هستن
یاد این شعر افتادم:
... در بیابان ملخ می خورد/ سگ اصفهان آب یخ می خورد
اه اه . کرمانم مثل چین شده
کاش چینی ها را مسخره نمیکردیم
مبارك باشه، ديگه چيني ها را مسخره نكنيم....
در نواحي جنوب خراسان نيز مردم بومي که به اين حشرات اصطلاحا ( تغز )مي گويند آشنايي دارند و خورده مي شوند
بوعععععععععععععععععععع
از اجاق گازشون معلومه ...پ ن پ میخواستین میگو بخوره؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
مثلا اون لابستر یا همون خرچنگ که تو رستوران مناطق مرفه نشین میل می کنن خیلی به بهه که حالت بهم خورده؟ کله پاچه هم ازدید بسیاری از مردم جهان جزو چندش آورترین غذاهاست.ولی ازدید ما خیلی هم خوشمزه است.
دست چینیا رو از پشت داریم میبندیم کم کم :)))))))))))
بنده که هیچگاه حاضر به امتحانش نیستم ، ولی در همین مملکت سالها برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای شرق آسیا را بخاطر خوردن حشرات مسخره کردیم ، حالا در کشور خودمان هم میبینیم که طرفداران جدی دارد ، اینگونه آدم یاد میگیرد که در مورد دیگران راحت قضاوت نکند.
ایرانی جماعت کی حشره خورده . کاملا پیداست که مردم دارن با تعجب نگاه می کنن به فروشنده . مردم بدبخت رو واسه پول بیشتر چه جوری دارن گول می زنند!
بعد از چینی ها ایراد می گیریم!!!
خوب اینا نشونه بدبختیه و مقصر هم هیچ کس نیست جز خودشون. اگر یک مقدار عقلشون رو به کار مینداختن حالا این وضع و روز رو نداشتن. کافیه ازشون بپرسید چند تا بچه دارن. هر کدومشون حداقل فقط 6 تا بچه دارن.
مگه حلاله؟؟؟
یک لحظه رفتم تو حال و هوای شهرهای چین
خجالت نمیکشی با این تیترت
محیط زیست کجاست
خوردن این حشرات از نظر شرعی حرام است.
مثل خارج
اگه این جیر جیرکه پس جیر جیرک کیه
واقعا گزارشی کثیفتر از این نمیتونستین تهیه کنید.آدمخوارهای جنگلهای آفریقا هم اینقدر کثیف نیستن.آبروی ایرانی رو با این گزارش تو دنیا بردید.
عه عه حالم بهم خورد
تمدن 2500 سال کجا رفت؟!!! ایرانی های سوسک خور!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
میگو هم یک نوع ملخ دریایی هست این حشره که بعضی از کرمانی ها به صورت تفننی میخورن چنزوهست نه جیر جیرک در ضمن همه یک عده کمی حاضر به امتحان کردنش هستن
شایددرمناطق اطراف باشدامادرشهرکرمان وبیشترمناطق استان نه ...تیتربسیاربدی انتخاب کردیدمی نوشتیدعشایرسیرجان...
اه حالم به هم خورد
آخر نفهمیه
من کرمانی هستم.به این حشره میگن چنزو .اصلا هم جیر جیرک نیست.من خودم جرات نکردم بخورم ولی دیدم کسانی که خوردن و معمولا بعضی از روستایی ها وشهری هایی که میرن طبیعت گردی این حشره رو تفننی تو طبیعت میخورن و میگن مزه سیب زمینی سرخ کرده خیلی ترد میده و خوشمزه است. اینکه بفروشن و یا با هاش غذا درست کنن نه دیدیم نه شنیدم.از عکسها هم واضحه که ساختگی هستند.قیافه عابران رو نگاه کنین میفهمین که اصلا عادی نیست و هیچ کرمونی به اینا نمیگه جیرجیریک بنابراین اون کاغذ رو هم مطمئن باشین خبرنگار داده دست مثلا فروشنده
سلام اتفاقا خوشمزه است
تمدن ۲۵۰۰ ساله
چراجیرجیرکارومیریزی توماستا؟
مردک تو اصلن کرمون اومدی ک این عکسا رو گذاشتی یک نفر از شما کرمان اومدین ک همچین حرفای چرندی میزنید اول بیاید کرمان شهر کرمان مردمشو ببینید بعد حرف از فرهنگ باستانی و اینا بزنید فرهنگ باستانی شما ایرانیای متمدن چیه؟
خوردن این حشره به این دلیل در کرمان رایج شده که در زمان قحطی(که صد سال پیش در ایران اتفاق افتاد)مردم چیزی برای خوردن نداشتند و به ناچار این حشره(که نوعی ملخ است نه جیرجیرک و ملخ هم در اسلام حلال است)را میخوردند. لطفا اینقد فاز منفی ندین.
با تشکر.
حرف الکی نزنین اینقدر.عالی هستن مزه میگومیدن.اجدادمون ملخ می خوردن حالا
این ها جیرجیرک نیستن چنز هستن از ملخ ها پاک تر وخوش مزه ترن برا بعضی مریضی ها هم خوبن بخور که از دستت رفته
با سلام اولا اسم این حشره چنزو هست و عمر ۳ روزه دارد و چیزی نمیخورد ضمنا یک عده کمی حاضر میشن امتحانش کنن
بنده کرمانی هستم و هرگز این حشره رو ندیدم من نمیدونم این عکسها رو از کجا اوردن ضمنا این حشره چنزو نام دارد و هر کسی نمیخوره و باید بگم میگو هم یک نوع ملخ محسوب میشود
لطفا اینقدر تمدن تمدن نکنید. من خودم کرمانیم. خوردم خیلی هم خوشمزست. جز فرهنگ بعضی از کرمانی هاست. اینقدر هم حروم حروم نکنین. ملخ حلاله چون میگن تغذیه نداره اینم چنزو تغذیه نداره. والا تو شیرازم ما دیدیم که مردم ملخ خرید و فروش میکردن و میخوردن اینقدر که شما عق و پیف کردین ما از این ادا ها در نیوردیم. در ضمن هیچ جای کرمان تخم مرغ چنزو و خورشت چنزو وجود نداره اینا همه ساختگیه برای بازدید بیشتر خبر والا. اومدین کرمون دوس داشتین بخورین دوستم نداشتین نخورین. سرتونم تو کار خودتون باشه والا.
من کرمانی هستم. این حشزه هوازی است و دستگاه گوارش نداردا
پس از گرفتن آنها، آنها را در ظرفی سربسته می گذاریم تا هوا ب آنها نرسد و بمیرند! پس از مرگشان تا 24 ساعت مهلت است ک خورده شوند، وگرنه رد قرمزی روی بدنشان پدیدار می شود و دیگر خوردنی نیستند.
بالهایش را می کنیم و مانند تخمه برشته می کنیم. مزه ی پف فیل می دهد
ینی باخوردن یه حشره تمدن کشوربه باد می ره وبی فرهنگیه واقعاازدیدن نظرات تعجب کردم یکی ازاقوام ما ازدردسیاتیکی واقعاسال هابودکه رنج می برد پیش هردکتری رفته بود واصلافایده نداشت وباخوردن همین حشرات درمان شدحتی دکترهاخوردن این حشره شفابخش راپیشنهادمی دهند وسازمان بهداشت جهانی برای نجات جمعیت روبه رشدخوردن حشرات راکه سرشارازپروتین هستندپیشنهادمی ده می تونید یه سرچ کوچیک توگوگل بکنین لطفاباجهالتتون فرهنگ یه شهررابه بادندیداول اگاهی تون روزیادکنین
برخلاف تصاویر دیده شده .این حشره نه فروخته میشود ونه دربازارعرضه میشود.در دنیای خدا هیچ موجودی بی هدف خلق نشده.درمناطق کویری درفصلی خاص این حشره راز خاک بیرون آورده وبتعدادنامحدود در روی تنه درختان وشاخ وبرگشان تجمع میکنند.این حشره بنا بر اعصار گذشته درمناطق کویریخورده میشود وانواع دردهای روماتیسمی ومفصلی رو درمان میکند وطبیعتی گرم دارد وسرشار از پروتئین میباشد.البته باین شکل خورده نمیشود.پاها وبالها وسر ودم را میکنند ودرآب نمک خیس میکنند ودرتابه برشته میکنند ومقداری آبلیمو هم اضافه میکنند.هر اقلیمی دردنیا بنا به عادات وتجربه خوردن بعضی گیاهان وحشرات را واس درمان مفید میدانند.البته بتجربه این امر ثابت شده.واینکه چرا ایرانیها میخورند.توضیح داده شددرچین وفیلیپین هر جانوری که حرکت میکند.خورده میشود.واین اصلااا جای تعجب تدارد.
این چنزو هستش خیلی هم خوشمزه است
دوستان ، چرا به اینا میگین جیرجیرک! اسم اینا در زبان محلی کرمانی چنزو هسته . ازدل زمین از کنار بوطه های هیزم وریواس بیرون می ایند . در دو نوع قرمز و مایل به سیاه میباشند . رنگ قرمز با هوای گرمتر بهتر سازگاری دارن و جثه بزرگتری دارند . وخیلی خوشمزه هستند . برشته کن نمک و آب لیمو بزن بخور کیف کن . لازم به ذکر است چنزو در بیابانهای شهربابک ، راین وسیرجان بیشتر یافت میشود.
به به من خودم سرطان مغز استخوان داشتم باهمین جنزو مداواشدم
این حشره اصلا هم کثیف نیست و تمامه مردمه کرمان میخورن
من میخواستم لطف کنین اعطلاعات بیشتری دراین مورد بدهید
اسم این حشره چنزو هست و عمر بسیار کوتاهی دارد و چیزی نمی خورد و حتما باید قبل از اینکه افتاب ببیند صید شود ضمنا این حشره رو سالها پیش در اثر قحطی مصرف کردند و حرام نیست خاصیت دارویی داره ودر ضمن هر کسی هم نمیخوره من خودم ببینم حالم بهم میخوره
لطفا به سواد و زندگی شخصی کسی توهین نکنید دلشون میخواد که میخورن شما دوست ندارین نخورین و توهینم نکنین
من یه زنجانی هستم من اصلا نمیدونم چنزو چیه اصلا اسمش راهم نشنیده بودم ولی توخواب دیدم میگم ای خدای چنزو بد بفکر رفتم پاشدم زدم انترنت ببینم چنزو چیه من خواب گفتم ای خدای چنزو
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر