بازدید 4593

راهبرد تهران برای مذاکره سیاسی دوحه با ریاض

نایب رئیس کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس گفت: اعمال محدودیت علیه سیاست سعودی و تشویق به مذاکره ریاض با دوحه راهبردی است که ضمن کاهش میزان تنش ها می تواند منافع ملی کشورمان را تامین کند.
کد خبر: ۷۰۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶ 18 June 2017
جهانبخش محبی نیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: بحران پیش آمده میان قطر و عربستان نشان می دهد که شورای همکاری های خلیج فارس در راهبرد ایران هراسی با شکست مواجه شده است.

نماینده مردم میاندوآب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز سعودی ها به دنبال تطمیع قطر هستند اما دوحه تاکنون مقاومت کرده است.

وی در ادامه افزود: منفعت کشورهای فرامنطقه ای در وقوع یک جنگ جدید در خلیج فارس میان دوحه و ریاض هستند تا ضمن فروش اسلحه از طرفین امتیازهای نفتی و سیاسی کسب کنند.

نایب رئیس کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس گفت: دونالد ترامپ برای نجات اقتصاد آمریکا و رقم بالای بیکاری در این کشور اقدام به امضای قرارداد418 میلیارد دلاری با سعودی ها کرد تا به عمد موازانه قدرت را برهم زند و قطری ها را وادار به خرید نظامی جدید کند.

وی تاکید کرد: احتمال وقوع جنگ در خلیج فارس آنچنان نگران کننده است که آلمانی ها و فرانسوی ها علنا رودرروی آمریکایی ها ایستاده اند و تقاضای حل و فصل مسئله پیش آمده از طریق مذاکره هستند.

محبی نیا گفت: اگر عربستان موفق شود به هر ترتیبی چه از طریق کودتا یا فشار، قطر را تحت سطره خود در آورد یعنی همان اتفاقی که برای بحرین افتاد، قطعا این واقعه برای عمان هم رخ خواهد داد و به شکلی خفیف تر روزی برای کویت هم روی می دهد که ممکن است منطقه را متشنج کند.

وی ضمن تاکید بر رویکرد ثبات سازی جمهوری اسلامی در تقابل با تروریسم گفت: بهره گیری ایران از دیپلماسی منطقه ای و جهانی به ویژه با کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان برای ورود به بحران به نفع قطر است و حضور روسیه یا حتی چین به این بحران می تواند مانع از اعمال سیاست های عربستان باشد.

این نماینده مجلس دهم گفت: اعمال محدودیت علیه سیاست سعودی و تشویق به مذاکره ریاض با دوحه راهبردی است که ضمن کاهش میزان تنش ها می تواند منافع ملی کشورمان را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: تشدید درگیری های قطر و عربستان منجر به جنگ خواهد شد که به هیچ عنوان با دکترین ثبات ساز ایران همخوانی ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل