بازدید 3431

ارسال گزارش‌ تخلفات انتخاباتی به قوه قضاییه

کد خبر: ۷۰۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴ 17 June 2017
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری 96 با بیان اینکه بیشترین شکایت از سوی کاندیدای غیردولتی بوده است، گفت: طبق روال گزارشات تخلفات را به قوه قضاییه ارسال کردیم که تعدادی از آن گزارشات، مربوط به تعدادی از مدیران دولتی هم هست. با دوستان انتخابات صحبت کردم و گفتند که عموم گزارشات فرستاده شده است.
 
 

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت علی (ع) و گرامیداشت ایام لیالی‌القدر، از رسانه‌ها برای پوشش خبری اخبار انتخابات تشکر کرد و طبق روال گذشته گزارشی اجمالی از بررسی مصوبات و نامه‌های دیوان عدالت اداری ارائه کرد و در پاسخ به اولین سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آخرین اقدامات شورای نگهبان در خصوص معرفی متخلفین انتخاباتی به دستگاه قضا چه بوده است، توضیح داد: در خصوص تخلفات طبق روال گذشته گزارشاتی را به ترتیب برای قوه قضاییه ارسال کردیم که برخی از این گزارشات مربوط به تعدادی از مدیران دولتی هم هست، عموما گزارشات فرستاده شده است.
وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص عدم اخذ رای بعد از ساعت 12 شب، گفت: انتخابات باید در همان روز جمعه انجام شود. ما همیشه در تمام ادوار مشکلاتی با وزارت کشور در این باره داشته‌ایم و اصرار داشتیم که این کار بعد از ساعت 12 انجام نشود. این بار هم از وزیر کشور تشکر و قدردانی می‌کنم که در این باره همکاری داشتند. رای‌گیری اگر 12:1 انجام شود خلاف است. سوابق نشان می‌دهد ما در همه ادوار با وزارت کشور در این باره مشکلاتی داشته‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وزارت کشور در خصوص دستگاه احراز هویت در ساعات اولیه صبح پیشنهادی را به شورای نگهبان داشته است، در این باره توضیح دهید، گفت: آن دستگاهی که شما اشاره کردید مربوط به ثبت مشخصات سجلی افراد است که در بخش مشخصات تعرفه از آن استفاده می‌شد.

وی ادامه داد: طبق قانون مشخصات افراد باید ثبت شود، در آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران بر ثبت مشخصات سجلی تصریح شده بود. در ساعت 8 غروب روز رای‌گیری وزیر کشور به ما گفت که با توجه به صف‌های طولانی اخذ رای اگر اجازه داده شود به جای مشخصات سجلی فقط کد رای‌گیری اخذ شود. در قانون و آیین‌نامه بر مشخصات سجلی تاکید شده بود. ما ناچار شدیم جلسه هیات مرکزی را تشکیل دهیم تا این موضوع از نظر حقوقی بررسی شود که ساعت 10 هم به نتیجه رسیدیم. با توجه به اینکه قانون درباره انتخابات الکترونیک اصلاحاتی داشته تشخیص داده شد که کد ملی می‌تواند به جای مشخصات سجلی ثبت شود. فاصله درخواست وزارت کشور تا پاسخ ما حدود دو ساعت زمان بود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه اقدامات شما درباره تخلفات انتخاباتی چه بوده و آیا این موضوع صحیح است که برخی موسسه‌های اعتباری به کاندیداهای انتخاباتی کمک مالی کرده‌اند؟ اظهار کرد: گزارشات را برای قوه قضاییه ارسال کردیم. نتیجه از سوی قوه قضاییه اعلام می‌شود. ما چنین چیزی که شما اشاره کردید دریافت نکردیم، اگر گزارشی باشد بررسی می‌کنیم.
خبرنگاری از کدخدایی خواست که جزئیات تخلفات را به صورت سرفصلی ذکر کند که وی در پاسخ گفت: در گزارشی که همراه اعلام نظر شورای نگهبان بود سرفصل‌ها را اعلام کردیم. مواردی مانند نرساندن و کمبود تعرفه، دیر شروع شدن ساعت رای‌گیری و تبلیغات برخی مسئولین از یک نامزد خاص همه را دسته‌بندی کردیم و به قوه قضاییه ارسال کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره احراز جرایم انتخاباتی توسط قوه قضاییه، بیان کرد: تخلف باید در محکمه احراز شود. گزارشاتی برای ما یا برای دستگاه‌های دیگر فرستاده شده ولی احراز آن به عهده قوه قضاییه است. در صورتی‌که تخلفی به صورت عمده وجود داشته باشد شورای نگهبان ورود می‌کند ولی جرم‌انگاری و موضوع مجازات مجرمین منوط به احراز جرم در قوه قضاییه است.

کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه موضوعی مبنی بر بررسی و نظارت انتخابات شورای شهر توسط نهادی به غیر از مجلس مطرح شده، شورای نگهبان در این باره چه همکاری داشته است؟ گفت: جلسات پراکنده‌ای دوستان هیات نظارت و دوستان هیات نظارت مجلس داشته‌اند. این جلسات هم قبل از انتخابات، هم هنگام انتخابات و هم بعد از انتخابات انجام شد. مشکلات زیادی درباره انتخابات شوراها است. اینکه چه اقداماتی صورت بگیرد منوط به اصلاح قانون انتخابات است. از آنجا که اصلی در این باره در قانون اساسی وجود ندارد امکان اصلاح این رویه در قوانین عادی وجود دارد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آخرین اقدامات شورای نگهبان درباره موضوع رجل سیاسی را توضیح دهید، بیان کرد: در حال بررسی این موضوع بودیم که به انتخابات رسیدیم ولی امیدواریم در بعد از انتخابات بر اساس نظرات کارشناسی اعلام نظر کنیم. آنچه در جزء 5 بند 10 آمده مربوط به رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن است اما اصل 115 قانون اساسی این صلاحیت را به شورای نگهبان داده که درباره جزئیات آن و مصوبه مجلس در این باره اعلام نظر کند. یکی از اعضا هم درخواست تفسیر اصل 115 را داشته‌اند.

خبرنگاری از کدخدایی پرسید عنوان کنید که بیشترین تخلفات از سوی کدام کاندیدا بوده که وی در پاسخ، گفت: می‌توان گفت که بیشترین شکایت از سوی نامزد غیردولت بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر