بازدید 14218

جنجال بر سر میزان واردات کود ادامه دارد

چند روز پیش در رسانه های کشور خبری منتشر شد که حاکی از واردات ۷۰ درصدی کود با وجود تولید داخلی بود. رئیس‌انجمن تولیدکنندگان کود گفته بود که علی رغم توان ایران برای صادرات سه چهار میلیارد دلاری کود، 70 درصد کود مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود. اما وزارت جهادکشاورزی با رد ادعای دبیر انجمن تولیدکنندگان کود اعلام کرده است که نهاده کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی توسط شرکت های داخلی تامین می شود.
کد خبر: ۷۰۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶ 16 June 2017
چند روز پیش در رسانه های کشور خبری منتشر شد که حاکی از واردات ۷۰ درصدی کود با وجود تولید داخلی بود. رئیس‌انجمن تولیدکنندگان کود گفته بود که علی رغم توان ایران برای صادرات سه چهار میلیارد دلاری کود،  70 درصد کود مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود. اما وزارت جهادکشاورزی با رد ادعای دبیر انجمن تولیدکنندگان کود اعلام کرده است که نهاده کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی توسط شرکت های  داخلی تامین می شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، وزارت جهاد کشاورزی با رد ادعای دبیر انجمن تولیدکنندگان کود مبنی بر واردات 70 درصدی کود با وجود تولید داخل، اعلام کرد که نهاده کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی از شرکت های پتروشیمی داخل تامین می شود. 

جنجال بر سر میزان واردات کود ادامه دارد

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به گفته های دبیر انجمن تولیدکنندگان کود مبنی بر واردات 70 درصدی کود با وجود تولید داخل، که در گفتگو با خبرگزاری فارس بیان شده بود، توضیحاتی ارائه کرده که هدف از آن روشنگری ذکر شده است. متن این توضیحات به شرح زیر است:

«کودهای گروه ازته که عمدتا شامل کود اوره می باشد به میزان 2.5 میلیون تن کاملا از طریق شرکت های پتروشیمی داخل تامین می شود و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

همچنین از کودهای فسفاته، کود سوپرفسفات ساده 100 درصد از تولید داخلی تامین و کود های سوپرفسفات تریپل،دی آمونیوم فسفات و سولفات پتاسیم پس از خرید مجموع تولید شرکت های داخلی، کسری تولید از خارج تامین می شود.»

در این توضیحات به کسری میزان تولید اشاره ای نشده است. در ادامه این گزارش با اشاره به این که کود کلرور پتاسیم تولید داخل ندارد و از خارج تامین می شود،تصریح کرده است: «ارز تخصیصی از صندوق توسعه ملی صرفا به منظور تامین کسری کود مورد نیاز بخش کشاورزی از خارج در اختیار شرکت خدمات حمایتی قرار گرفته است.»

کود کلرور پتاسیم به دلیل اهمیت ماده پتاسیم در افزایش تولید محصولات گندم، جو، کلزا و برنج و محصولات باغی درختان سیاه ریشه و باغات مرکبات بسیار ضروری و اثر گذار می باشد.

این در حالی ست که حدود ۲ سال پیش، علیرضا ولی، مدیرعامل وقت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به خبرگزاری فارس اظهار کرده بود:‌ تولید کود اوره کشور به بیش از 4.5 میلیون تن در سال رسید ولی نیاز وارداتی کشور به کودهای فسفاته به میزان 800 هزار تن و پتاسه به میزان 400 هزار تن همچنان از محل واردات تأمین می‌شود که بالغ بر 600 میلیون دلار ارزبری برای کشور به همراه دارد.

در آن زمان آقای ولی گفته بود که به زودی وابستگی ایران به واردات انواع کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه کاهش می یابد و خبر از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای فی‌مابین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه تولیدکنندگان کودهای کشاورزی کشور برای استفاده از ظرفیت‌ موجود داخلی دادند که طی آن مقرر شده بود، در قالب یک برنامه عملیاتی 6 ساله وابستگی کشور به تولید کودهای فوق مرتفع شود و تمامی نیاز کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین شود.

در میانه بهمن سال ۹۵ نیز، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، یزدان سیف، گفته بود که ایران در کود ازته به خودکفایی رسیده است و با توجه به تولید ۶ میلیون تنی و نیاز مصرفی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تنی داخلی در سال، بقیه آن صادر می شود. 

به گفته وی، در گذشته یک واحد تولیدکننده کود کلرپتاسیم (کا.سی.ای-KCL) داشتیم که به بهره برداری نرسیده بود اما امروز این کود با ظرفیت ۶۰ هزارتن تولید می شود تا به واردات نیاز نداشته باشیم. سیف گفته بود: اکنون تولیدکنندگان کود کلرپتاسیم را از نمک کویر لوت با جداسازی منیزیم و سدیم تهیه می کنند. به گفته وی، سالیانه نزدیک به ۱۰۰ هزارتن کود کلرپتاسیم و کود فسفاته (اس.او.پی-SOP) نیاز داریم که تاکنون به ترتیب ۶۰ هزارتن کود کلرپتاسیم و ۳۵ هزارتن کود فسفاته تامین و در مجموع ۹۵ درصد این کودها به کشاورزان تحویل شد.
همچنین او در مورد میزان تولید انواع کود ها در داخل گفته بود: اکنون نزدیک به ۴۵ درصد کودهای پتاسه، ۳۵ درصد کودهای فسفاته و ۱۰۰ درصد کودهای ازته از تولیدات داخلی تامین می شود.

این در حالی ست که بنا بر آمار منتشر شده در سایت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی تهران واردات انواع کود در سال ۹۴ به ارزش 205,859,704 دلار و در سال ۹۳ به ارزش ۳۷۱۲۲۰۵۳۹ دلار بوده است. این نشان دهنده آن است که فارق از ارقام ذکر شده توسط مسئولین و میزان وارداتی که به ما به طرق دیکر داریم، میزان واردات کود رو به کاهش است.

با این حال می توان گفت که نیاز و میل به واردات کود، به خصوص کود کلرور پتاسیم چنان زیاد است که با یک جستجوی ساده و گوگل کردن عبارت کلرور پتاسیم شاهد آن خواهیم بود که شرکت های مختلفی این محصول را وارد کشور می کنند.

جنجال بر سر میزان واردات کود ادامه دارد
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل